Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:14

Je kan het meten wel iets manipuleren. Zorgen dat ze vlak voor de meting naar de smid zijn geweest en rijden van te voren.

Mijn E-pony ging van 155,5 naar 155 om het jaar erop weer 155,5 te zijn... Ligt er maar net aan hoe ze doen.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:26

snuffie123 schreef:
Even uit nieuwschierigheid... waarom zou je zo graag liever een grote c willen ipv een kleine D? Ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is het voordeel?


In mijn geval bijvoorbeeld met die E: dat is echt een superbrave pony waar mijn dochter van 12 (ondankls dat ie net aan de grote kant is voor haar) zo op weg rijdt, maar als ze op wedstrijd gaat moet ze dus een parcours van 90cm springen en dat is net gewoon nu te hoog voor haar. En met dressuur rijdt ze dan tussen meiden tm 18 jaar. Dus dan was een D toch net wat "makkelijker" geweest.

Kinderen die op C-tjes passen zijn doorgaans nog net wat jonger en dan is 70 cm springen vaak even net wat behapbaarder dan 80.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:28

Ik denk dat je al in je handen moet klappen als ze idd de grote c maat gaat halen 1.38 D weet ik niet . Zou ik zelf niet op rekenen. Hooguit 1.40

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:32

Veel oefenen met meetstokken kan ook helpen!
Wij hadden voor mijn broertje jaren geleden een B-pony gekocht. Nadat we haar zelf nagemeten hadden bleek dat ze eigenlijk een A-pony was, maar de stok erg spannend vond. Na enkele keren oefenen was ze lekker relaxed met meten en kon ze zonder rare maatregelen ingemeten worden.
Als grote A-pony vonden we het altijd opmerkelijk dat er vele grotere pony's als A meereden... :=

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:33

Ik heb ooit van onze DA gehoord dat ze in hun 1e jaar al 70% van hun hoogte te pakken hebben. Daarna groeit het dus nog wel tot een jaar of 8 Maar van de 5 tot de 8 is dat echt niet veel meer.
De ponys die ik zelf heb gehad in die leeftijd, groeiden nog wel iets maar geen vele centimeters meer hoor!

de laatste konik x paint vond ik spannend maar nu met 4,5 is hij net 1 cm groter dan zijn moeder.
En ik heb niet het idee dat hij de 1.45 gaat halen, maar eigenlijk is hij nu met zijn 1,37 heel mooi in verhouding dus ach het is goed zo!

Afbeelding
waar ik ooit zelf op hoopte te zitten....Maar ach zo is het ook een dier waar we plezier aan beleven
Laatst bijgewerkt door kwita op 13-02-19 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 15:34

shilady schreef:
Ik denk dat je al in je handen moet klappen als ze idd de grote c maat gaat halen 1.38 D weet ik niet . Zou ik zelf niet op rekenen. Hooguit 1.40


Ze is al een grote C hoor.. en dat houd ik haar ook graag. Hier was ze 4 en nu dus 5 ik zei net al tegen een vriendin van mij.. jeetje wat een body heeft ze gekregen!
Afbeelding

We gaan het zien. De meting moet ergens tussen nu en half maart zijn bij de club

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:38

WowAmigo schreef:
snuffie123 schreef:
Even uit nieuwschierigheid... waarom zou je zo graag liever een grote c willen ipv een kleine D? Ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is het voordeel?


In mijn geval bijvoorbeeld met die E: dat is echt een superbrave pony waar mijn dochter van 12 (ondankls dat ie net aan de grote kant is voor haar) zo op weg rijdt, maar als ze op wedstrijd gaat moet ze dus een parcours van 90cm springen en dat is net gewoon nu te hoog voor haar. En met dressuur rijdt ze dan tussen meiden tm 18 jaar. Dus dan was een D toch net wat "makkelijker" geweest.

Kinderen die op C-tjes passen zijn doorgaans nog net wat jonger en dan is 70 cm springen vaak even net wat behapbaarder dan 80.


Ahh bedankt voor de uitleg (ook de anderen)!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:16

Heeft inderdaad veel body
Ik ben zelf 1.65 en ik heb vroeger mn grote c pony gekocht nadat ik haar uit het oog was verloren en ik paste er nog steeds op!

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:02

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:30

Tja... de ene pony is de andere niet. Mijn pony was 1.37m toen ik hem kocht op bijna 4 jarige leeftijd. Ondertussen is hij 1,43m op 8 jarige leeftijd. Hier dus een flinke groeispurt gekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:55

2 jaar geleden kocht ik mijn merrie toen ze 1,43 was. In 2017 is ze gemeten op 1,47 en in 2018 op 1,49. Nu gaat ze vooral de breedte in.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:55

Het is wel een beetje te beinvloeden, zonder dat je hele gekke dingen doet. Dag ervoor bekappen en dun ijzertje er onder kan echt wat schelen. Dan ook goed rijden van te voren en zorgen dat ze gewend is aan de meetstok. Als ze die meetstok spannend vinden, kunnen ze letterlijk groeien doordat ze groter staan. Zou zonde zijn als ze net die centimeter D wordt.

Ik snap wel dat je haar liever grote C hebt, al is het sowieso een leuke pony!

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:16

Voor ijzers wordt er 1 centimeter afgetrokken van de gemeten hoogte. Met een dun ijzertje eronder "win" je dus maar een halve centimeter.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 10:16

Ik zal jullie op de hoogte houden, of ik ineens de trotse eigenaar van een Welsh D ben geworden ;), Voor dochter zelf maakt het niet uit.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 10:17

kwita schreef:
Ik heb ooit van onze DA gehoord dat ze in hun 1e jaar al 70% van hun hoogte te pakken hebben. Daarna groeit het dus nog wel tot een jaar of 8 Maar van de 5 tot de 8 is dat echt niet veel meer.
De ponys die ik zelf heb gehad in die leeftijd, groeiden nog wel iets maar geen vele centimeters meer hoor!

de laatste konik x paint vond ik spannend maar nu met 4,5 is hij net 1 cm groter dan zijn moeder.
En ik heb niet het idee dat hij de 1.45 gaat halen, maar eigenlijk is hij nu met zijn 1,37 heel mooi in verhouding dus ach het is goed zo!

[ Afbeelding ]
waar ik ooit zelf op hoopte te zitten....Maar ach zo is het ook een dier waar we plezier aan beleven


Wat een leukerd! <3

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 10:00

Ik dacht... laat ik jullie de uitslag van de meting nog even weten.

Onze C heeft het extra spannend gemaakt om toch niet voor D door te moeten. Volgend jaar kies ik er dan ook maar voor om aan huis te meten ivm spanning.

Vorig jaar is ze gemeten met 4 jaar op 136,5 cm. Ze vond toen de meter erg spannend, niet de stok.

Bij ons meten ze altijd 3 x op 3 verschillende plekken van het terrein. Gut wat kan ze zich bij spanning toch opblazen. Je zag bij ontspanning de stok toch echt inzakken. Op het terrein werd namelijk druk heen en weer gereden door de eigenaar met een tractor en heftruck vol met bouwmaterialen. Niet echt handig dus. Zeker niet op maar een paar meter afstand. Ze blijft staan maar in een soort als ie nog dichterbij komt dan wil ik hier echt weg stand. (de eigenaar van het terrein is ook zo'n hork die dan ook niet even wacht bij vragen. ze motten gewoon mak zijn!)

Ik heb ze per meting zien krimpen van 1.40 naar 1.37 door 2 verschillende meters.

Ze is nu ingemeten op 136.9 cm, met de mededeling dat ze volgend jaar waarschijnlijk toch echt wel nog zou groeien naar D omdat ze zagen dat ze nog wat overbouwd lijkt.

We hebben dus nog een C pony :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:42

Ik hoop dat dat zo blijft ...maar voor nu proficiat! *\o/*

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:03

Citaat:
Wat dat betreft ben ik wel heel erg blij met een paard haha. Het enige wat ik dan niet snap is dat ze dat dan met paarden ook niet doen, en dan voornamelijk springen. Er lopen paarden van 1.60 rond maar ook van 1.80.


Sorry quote verziekt.


En van 1.41 :+ ik heb een fjorden paard en ben ouder dan 18.
Bij het mennen heb je gewoon pony's ( maat tm D) en paarden ( va de E) ook in de dressuur, wordt niet op leeftijd menner gelet, puur de maat vh dier. ( oke, jeugd men rubrieken uitgezonderd uiteraard, maar die zijn er zo goed als niet)