Welke klasse starten?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 17:36

Annelien92 schreef:
Lekker in de B starten. Gaat het goed? ben je er zo doorheen ook.

Dit inderdaad :D Lekker samen met je paardje een band opbouwen en elkaar in de wedstrijden leren kennen, gaat dat goed dan vlieg je zo door :)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 06:24

Annelien92 schreef:
Dus eigenlijk kan je zeggen dat FNRS meer naar de rijvaardigheid van de ruiter kijkt? En niet zozeer naar het complete beeld? (laatste is niet helemaal correct verwoord, maar weet even niet hoe ik het anders neer moet zetten :+)

Dat klopt inderdaad, als je bij een B proef kijkt heb je 4 punten met rijvaardigheid, effect van de hulpen en verzorging, de overige punten onderaan zijn de gangen van het paard (stap, draf, galop en impuls volgens mij?), in een F11 heb je dan bijvoorbeeld al 10 punten met zit, beenligging, houding, handhouding, juistheid beenhulpen, juistheid teugel hulpen en juistheid van het tempo.

Nou komt dit uiteraard in een B proef ook wel naar voren gedurende de onderdelen maar er wordt niet zo specifiek naar gevraagd als bij de F proefjes :)

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 06:36

Tilmar schreef:
Het gaat nog veel verder xxwienekexx, in een fnrs proef is een middendraf al goed als de ruiter de juiste hulpen geeft.
Of de pony echt veel verruimt of helemaal in tact loopt maakt niet uit.
In de B kijk je dus vooral of het paard verruimt, in tact loopt en of de aanleuning bewaard blijft.

Dat ligt ook wel een beetje aan welke F proef en welke jury, in de F7 vind mn moeder het inderdaad prima als je iets verschil ziet en de hulpen juist zijn maar in de F11 wil mn moeder toch echt voor een manegepaard een nette verruiming, regelmaat en tact zien, aanleuning is inderdaad nog niet aan de orde, dat komt pas echt meetellen vanaf de F13 :) Maar toen ik zelf nog FNRS reed heb ik ook wel verschil in jury gemerkt (allemaal mensen haha, dat merk ik nu net zo hard in de westernwereld), dus de een zal het wel ok vinden en de ander niet. :)

Wat leuk trouwens, mede jurylid zie ik! :D Ik loop al ruim 14 jaar met m'n moeder mee in het FNRS jurywereldje :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie