[HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:26

SparkYY_8 schreef:
Hier komt ie dan! Proef 4 was het.

https://youtu.be/PD-PRlWYsmQ

[ [url=m/qEMh95.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik moet zeggen dat ik het commentaar wel begrijp. De aanleuning is heel onrustig, soms heb je boogjes in je teugels, soms houd je wel contact. Dit is voor je paard behoorlijk onduidelijk en daarom is hij wat onrustig met z'n hoofd. Verder ziet je proef er wel netjes uit, maar dit leidt behoorlijk af.

Edit: je vorige proef heb ik niet helemaal bekeken, maar globaal vind ik de aanleuning daar veel rustiger waardoor het gecontroleerder lijkt.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:56

Eens met Maanlicht. Ook komen je overgangen erg rommelig en gehaast over. Proef 5 vind ik rustiger en meer gecontroleerd overkomen. Wat zegt je instructie hiervan?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:56

Ik moet zeggen dat ik proef 5 ook net wat netter vind. Rustiger in de aanleuning idd.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:22

Bedankt voor jullie feedback! Aanleuning is ons grootste ding, die krijg ik zegmaar niet cadeau van mijn paard. Ik wist van tevoren ook dat hier natuurlijk het meeste commentaar over zou komen ;) Hier werk ik ook hard aan met mn instructrice.

Beetje achtergrond info: Ik rij ook pas 2 jaar dus opzich logisch dat dat allemaal nog niet soepel gaat haha! Al met al niet ontevreden verder hoor, maar winst rijden is natuurlijk leuker :)

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:28

Aanleuning is ook lastig hoor. Net zoals zitten. Heb met beide ook veel moeite en rijd 15 jaar paard :+ Vind het wel knap hoe je het doet met 2 jaar rijervaring :)

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:30

Lindor en Roosje kom jullie vast nog wel eens tegen! Het kriebelt steeds meer om weer te starten :o.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:43

Ik vind het heel knap zo na 2 jaar rijden!
Ik rijd nu op een nieuw paard en die loopt uit zichzelf wel in een krulletje, maar we gaan wel alle kanten op, dus onze steady aanleuning is ook nog ver te zoeken. Maar heb vandaag voor het eerst les gehad, en t al zooveel beter :)

Afbeelding

Dit was onze 3e keer rijden :)
Je kan wel zien dat ze wat kantelt en er kan nog wel wat aan mijn schouders gewerkt worden, maar daar heb ik les voor :)

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:41

Sparky wat jammer dat je geen winst hebt gereden maar wel super knap dat je zo rond rijdt met maar 2jaar ervaring!
Ik vind je paard wat traag, niet zo zeer langzaam maar niet actief genoeg. Om een fijne aanleuning te krijgen moet je wel het motortje achter aanzwengelen. Maar je hebt instructie dus het komt vast goed, volgende x gewoon wel weer een winstpuntje!

Sterre wat een leuke! Ga je hier later ook mee starten?

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:07

Dee_Es schreef:
Sparky wat jammer dat je geen winst hebt gereden maar wel super knap dat je zo rond rijdt met maar 2jaar ervaring!
Ik vind je paard wat traag, niet zo zeer langzaam maar niet actief genoeg. Om een fijne aanleuning te krijgen moet je wel het motortje achter aanzwengelen. Maar je hebt instructie dus het komt vast goed, volgende x gewoon wel weer een winstpuntje!

Sterre wat een leuke! Ga je hier later ook mee starten?



Ik zal er wel eens voor de grap mee willen starten ja! En het liefst kijken of we ook het L1 redden met een paar punten. Ik ga na de zomer verhuizen naar Zwolle, en wil dan ook weer heel graag aan de bak, en heb het idee dat als je een (redelijke) wedstrijd klassering hebt, dat je wat geloofwaardiger over komt ofzo?

Maar voor ik te hard van stapel loop, eerst die aanleuning netjes voor ik weg wil. Wil kijken of we 195+ kunnen rijden :')

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:17

SparkYY_8 schreef:
En dit was proef 5 in december + protocol, hier had ik dus wel een winstpunt maar in mijn beleving niet veel beter gereden als vandaag ;)

https://youtu.be/XUci3vrAsCw

[ [url=m/lYwt8S.jpg]Afbeelding[/url] ]



In de proef zonder winstpunt was het paard veel meer tegen de hand als in de proef met winstpunt.
Wel denk ik dat jullie basistempo veelste hoog ligt. Wanneer deze lager is, zal er meer ontspanning zijn en de aanleuning beter, vanuit daar kan je dan ook beter de motor activeren en zal je meer verschil zien in het onderdeel verruimen.
Ik vind je wel heel knap zitten en meegaan met de bewegingen en in dit geval snelheid van het paard voor iemand die 2 jaar rijdt. Daarbij rijdt je over het algemeen keurig op de letter!

Mocht er interesse zijn heb ik ook nog wel een filmpje van mijn 187 punten proef. Ik kan mij vinden in mijn protocol.
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 03-02-19 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:29

Lijkt me leuk Nicje87! Vind dat altijd erg leerzaam. :j

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:10

Ik ben het er niet mee eens dat het paard langzamer moet, hij moet wel actiever. In galop gaat ie misschien iets over het tempo heen maar dat is denk ik meer een geslotenheidsprobleempje dan echt de snelheid. De ruiter duikt in de galop ook naar voren terwijl ze in draf wel keurig zit. Ik vind het wel een heel leuk paard trouwens. Ik denk dat als die stabieler wordt in de aanleuning het vlot zal gaan met de punten.

Dit was mijn laatste proef voor dit seizoen: https://youtu.be/8UtIKkGn3x8

Galop aanspringen rechts verprutste ik en halsstrekken maakt ze wel eens dr eigen feestje van dus daar hield ik r expres kort. Verder wel tevreden over deze proef (223 van de H jury en 199 van de C jury, altijd leuk die juryverschillen).

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:05

Wederom bedankt voor jullie feedback! Ik kan me ook vinden in het commentaar, dus in die zin zeggen jullie en de jury niets raars ;) In april hebben er nog een onderlinge wedstrijd, lekker zonder stress en prestatie drang enzo, en daarna gaat paard lekker met zwangerschapsverlof. Volgend winterseizoen gaan we gewoon lekker verder!

Nicje ik wil je filmpje wel zien :) Wat je zegt over het basistempo: ik heb verschillende oefenproeven gereden en die jury’s raadde toen juist aan om het tempo hoog te houden. Mijn paard is 1.70 hoog en oogt snel traag als het tempo laag ligt, zeker omdat ik dr van achter nog niet helemaal actief heb. In de lessen zijn we veel bezig met schakelen tussen de gangen, verzamelen, schijnovergangen e.d. maar dat krijg ik in een proef er nog niet uit hahaha :')

Dee_es, klopt wat je zegt over de galop, de overgang naar draf is ook nog echt te triest whaha! Ik vind dat ook zo,n rotplek om terug te moeten rijden! En paard is in de galop echt een kanon, lekker sterk, lekker hard, lekker Gelders. No way dat zitten dan nog makkelijk gaat! _O- Maar, we krijgen tegenwoordig al een net handgalopje voor elkaar, nu alleen nog in de proef! Als alles voor elkaar is kan ze goed lopen en heeft ze een mooie front, ik denk indd ook dat als we de aanleuning voor elkaar krijgen en ze wat meer naar mijn hand gaat lopen, dat we makkelijk hogere punten kunnen rijden :) Ik ga jou proefje ook even bekijken!

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:11

Even reactie op je filmpje:
Ik vind het een hele nette proef. Enige waar je in mijn optiek eventueel wat meer aandacht aan zou kunnen besteden is de verruimingen in stap en draf en de galop overgangen. Maar je paard loopt in mijn optiek netjes en constant (voor zover ik er natuurlijk verstand van heb hahaha).

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:56

Sparky, ik heb ook een Gelderse (niet de merrie van het filmpje). Die dook in het begin vol op de voorhand in galop. Kreeg die met geen mogelijkheid op het achterbeen zodat ik kon gaan zitten. Maar idd veel tempowisselingen en overgangen zodat ze sterker worden dan komt dat helemaal goed.

Paard kan verruimingen voor een 10 (hebben we ook daadwerkelijk wel eens gekregen) maar ik scheet echt 7 kleuren stront daar in de ring. Was finale van de Brabantse en de hele kantine en lange zijde stond vol met mensen die je staan aan te gapen haha. Maar deze is nu ook lekker met zwangerschapsverlof en daarna moeten we een klasse hoger. Ben vanwege het kampioenschap over de B+30 :=

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:46

Even stukje voorgeschiedenis:
Vox is een Gelderse bijna 17 jarige ruin van Cabachon. Er is eigenlijk over het algemeen weinig gedaan met hem. Zijn eigenaresse heeft een geestelijke beperking waardoor hij "geleerd " heeft niet aan de hulpen te zijn. Ik rij hem nu een paar maanden 4x in de week. De 2 weken hiervoor heb ik nauwelijks wat kunnen doen met hem door koliek en sneeuw.
Hij mag nog veel actiever worden en ronder in bovenlijn. Het was mijn eerste officiële wedstrijd ooit en ik was stikzenuwachtig, maar niet ontevreden. Ik weet dat we meer kunnen, dus dat is wel fijn.


https://youtu.be/Mvp57gOLD_o

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 03-02-19 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:50

Dee_Es schreef:
Sparky, ik heb ook een Gelderse (niet de merrie van het filmpje). Die dook in het begin vol op de voorhand in galop. Kreeg die met geen mogelijkheid op het achterbeen zodat ik kon gaan zitten. Maar idd veel tempowisselingen en overgangen zodat ze sterker worden dan komt dat helemaal goed.

Paard kan verruimingen voor een 10 (hebben we ook daadwerkelijk wel eens gekregen) maar ik scheet echt 7 kleuren stront daar in de ring. Was finale van de Brabantse en de hele kantine en lange zijde stond vol met mensen die je staan aan te gapen haha. Maar deze is nu ook lekker met zwangerschapsverlof en daarna moeten we een klasse hoger. Ben vanwege het kampioenschap over de B+30 :=



Wat een mooie proef zeg! Jeetje! Jammer van het halsstrekken, maar ik snap je redenatie.

Ik kan wel even een filmpje plaatsen van 1 van mijn rondjes? Zit tussen de 181 en de 193 met Xandor.

Hopelijk kan ik met Dance mijn foutjes wegwerken :)

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:52

Wat leuk alle filmpjes en protocollen, altijd weer goed om van te leren. Ik heb helaas geen filmpje van mijn laatste wedstrijd.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:58

Dee_Es schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat het paard langzamer moet, hij moet wel actiever. In galop gaat ie misschien iets over het tempo heen maar dat is denk ik meer een geslotenheidsprobleempje dan echt de snelheid. De ruiter duikt in de galop ook naar voren terwijl ze in draf wel keurig zit. Ik vind het wel een heel leuk paard trouwens. Ik denk dat als die stabieler wordt in de aanleuning het vlot zal gaan met de punten.

Dit was mijn laatste proef voor dit seizoen: https://youtu.be/8UtIKkGn3x8

Galop aanspringen rechts verprutste ik en halsstrekken maakt ze wel eens dr eigen feestje van dus daar hield ik r expres kort. Verder wel tevreden over deze proef (223 van de H jury en 199 van de C jury, altijd leuk die juryverschillen).



Nette proef!
Heel veel succes alvast in het L1

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:27

Sterre98 schreef:
Dee_Es schreef:
Sparky, ik heb ook een Gelderse (niet de merrie van het filmpje). Die dook in het begin vol op de voorhand in galop. Kreeg die met geen mogelijkheid op het achterbeen zodat ik kon gaan zitten. Maar idd veel tempowisselingen en overgangen zodat ze sterker worden dan komt dat helemaal goed.

Paard kan verruimingen voor een 10 (hebben we ook daadwerkelijk wel eens gekregen) maar ik scheet echt 7 kleuren stront daar in de ring. Was finale van de Brabantse en de hele kantine en lange zijde stond vol met mensen die je staan aan te gapen haha. Maar deze is nu ook lekker met zwangerschapsverlof en daarna moeten we een klasse hoger. Ben vanwege het kampioenschap over de B+30 :=



Wat een mooie proef zeg! Jeetje! Jammer van het halsstrekken, maar ik snap je redenatie.

Ik kan wel even een filmpje plaatsen van 1 van mijn rondjes? Zit tussen de 181 en de 193 met Xandor.

Hopelijk kan ik met Dance mijn foutjes wegwerken :)


Ja leuk! Altijd leerzaam.

Halsstrekken zullen we straks weer kei hard op oefenen. Voor een 8 zal ze het nooit doen ben ik bang maar een voldoende moet wel lukken. Snap ook echt niet waarom ze er zo moeilijk mee is. Merrie liep tot vorig jaar ZZL, ze is super fijn nageeflijk, ze is redelijk recht (haar veulen ligt rechts dus dat voel je wel onder het zadel), aan de longe kan ze wel halsstrekken... Oh ja en ik kan het op andere paarden ook prima dus daar ligt het ook niet aan. Oefenen oefenen en nog meer oefenen denk ik maar.

Nicje, flinke uitdaging dus. Wel super tof als je dan vooruitgang boekt. Brengt ook veel voldoening zulke paarden.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:42

Sparky net wat er al gezegd is, de aanleuning is vrij onrustig. Maar voor als je nog maar 2 jaar rijd vind ik het toch heel knap!

Sterre wat een leuk paard! We komen elkaar vast nog wel eens tegen, ik start voor Haaksbergen :)

Nicje dat zijn mooie punten voor een eerste keer!
Vind het beeld er vriendelijk uitzien, voor het mooie mag het allemaal nog wat actiever en iets meer aan elkaar. Denk dat als je dat voor elkaar hebt de aanleuning ook fijner gaat worden

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:05

melissa_93 schreef:
Sparky net wat er al gezegd is, de aanleuning is vrij onrustig. Maar voor als je nog maar 2 jaar rijd vind ik het toch heel knap!

Sterre wat een leuk paard! We komen elkaar vast nog wel eens tegen, ik start voor Haaksbergen :)

Nicje dat zijn mooie punten voor een eerste keer!
Vind het beeld er vriendelijk uitzien, voor het mooie mag het allemaal nog wat actiever en iets meer aan elkaar. Denk dat als je dat voor elkaar hebt de aanleuning ook fijner gaat worden



Klopt helemaal. De handrem mag er meer vanaf, dan is hij ook makkelijker bij elkaar/naar de hand te rijden. Doordat het een lang paard is, ben ik geneigd mijn teugels te lang te laten worden, waardoor hij nog langer wordt. Puntjes van aandacht hihi.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 02:05

Nicje87 bedankt voor het delen van je proef. Volgensmij heb je daar best een groot (?) en moeilijk dier om bij elkaar te houden. Fijn dat er ook veel is geschreven op je protocol.
Toentertijd dat mijn zus nog startte met haar paard, kreeg ze af en toe een protocol waar bij 1 onderdeel commentaar stond bijvoorbeeld, daar heb je dan ook weer niks aan. :+

Wij pakken de laatste puntjes nog extra hard mee in onze training, onder andere de rechtergalop waar we nog een beetje rommelig aanspringen, het halsstrekken, de middenstap en -draf. Het zit erop, maar het mag voor mijn perfectionistische brein nog wat netter. :+

Zijn er hier nog dames die tips hebben voor de middenstap? Mijn paard kan erg groot stappen, maar ik durf haar dan niet zo goed los te laten omdat ik dan denk dat ze gaat aandraven. Ik geef haar uiteraard wel ruimte van voren om überhaupt ruimer te kúnnen stappen.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:24

Mcjv in je training veel oefenen op de middenstap en daarin ook soms wat meer durven te vragen, in eerste instanties kleine stukjes en dat steeds uitbreiden. IN de training mag het best fout gaan, en soms moet je de proef ook als leermoment zien en daar ook een keer meer te durven vragen, met het risico natuurlijk dat het een keer fout kan gaan.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:50

Ik probeer Dance ook stukjes in de stap te laten verruimen. Ben trouwens net begonnen met rijden op haar. 7 keer hooguit :+


Maar gewoon proberen. Dat is het fijne van trainen. Kijken wat het beste werkt voor iedereen :)