Mennen dressuur, kleding voorschriften?

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

cp112

Mennen dressuur, kleding voorschriften?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 15:06

Omdat ik er via de knhs niet heel veel wijzer uit wordt hier nog even de vraag.
Wat mag of moet je nu precies qua kleding aan tijdens de dressuur proef van het mennen?

Ik heb binnenkort mijn eerst wedstrijd en tot nu toe altijd alleen maar onder het zadel dressuur gestart dus die wedstrijd outfit heb ik nog gewoon. Is dit oke ook voor het mennen? Of zien ze liever geen witte broek bijvoorbeeld?
Ik las wel dat een menschort geen verplichting meer is. Hoewel dat voor wat ik nu zo kan vinden misschien nog wel de makkelijkste oplossing is

Ik men overigens altijd met cap.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:23

cp112 schreef:
Omdat ik er via de knhs niet heel veel wijzer uit wordt hier nog even de vraag.
Wat mag of moet je nu precies qua kleding aan tijdens de dressuur proef van het mennen?

Ik heb binnenkort mijn eerst wedstrijd en tot nu toe altijd alleen maar onder het zadel dressuur gestart dus die wedstrijd outfit heb ik nog gewoon. Is dit oke ook voor het mennen? Of zien ze liever geen witte broek bijvoorbeeld?
Ik las wel dat een menschort geen verplichting meer is. Hoewel dat voor wat ik nu zo kan vinden misschien nog wel de makkelijkste oplossing is

Ik men overigens altijd met cap.

info bij de menclub, lijkt me het eerste aanspreekpunt, dan kijken op foto's van bv https://www.hoefnet.nl

dressuur proef is meestal chick (correct met menschort) , vaardigheid mag sportief
smaken verschillen heel erg,
welke kleur , passend bij paard en/of wagen, optommg paard,

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:31

https://www.knhs.nl/reglementen/discipl ... mag%20er,e

TIJDENS PROEF A EN C/DRESSUUR-VAARDIGHEIDSWEDSTRIJDEN
a. De kleding van de deelnemers en de grooms moet met de stijl van het rijtuig en het tuig overeenkomen.
b. Jas of nationaal tenue zijn voor de deelnemers verplicht, op straffe van 5 strafpunten.
c. Grooms moeten een jas of nationaal tenue dragen. Indien op het rijtuig, op straffe van 5 strafpunten. De voorlezer langs de zijkant van de ring is vrij in de kledingkeuze.
d. Tijdens het outdoorseizoen mag er in zomertenue gereden worden. Dit betekent dat de jas tijdens de proef uitgelaten mag worden. Wel moet er een shirt/blouse/overhemd met lange of korte mouw gedragen worden en tevens een lange broek of rok/jurk.
e. Tijdens regenachtige weersomstandigheden mag regenkleding gedragen worden.
f. Tijdens het rijden van proef A en C van een samengestelde wedstrijd en een dressuurwedstrijd B t/m ZZ en een vaardigheidswedstrijd L t/m ZZ is het dragen van een veiligheidshoofddeksel (goedgekeurd voor de paardensport) verplicht voor deelnemer en grooms, op straffe van uitsluiting.
g. De deelnemer is verplicht tijdens de gehele proef A en C een zweep in de hand te houden. De slag van de zweep mag vastzitten, maar de zweep moet van dusdanige lengte zijn dat alle paarden aangedreven kunnen worden, op straffe van 5 strafpunten.
h. Deelnemers aan een jeugdrubriek dienen tijdens het losrijden en alle wedstrijdonderdelen een rug- of bodyprotector (EN13158 en EN1621) en een veiligheidshelm (EN 1384) te dragen. Een opblaasbaar vest is uitsluitend toegestaan als extra protector, dus wanneer deze over een reguliere rug- of bodyprotector heen gedragen wordt, op straffe van uitsluiting.

Verder lekker inspiratie opdoen. Inderdaad bijvoorbeeld bij hoefnet of hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door S_zanne op 29-11-24 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ooit komt de dag, dat het terugdenken geen pijn meer doet maar alleen mooie herinneringen ophaalt.
<3 *9-4-2007 Cuba Libre S †3-11-2022 ;(

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:32

Als ik met mijn schoonfamilie mee ga op menwedstrijden zie je heel veel verschillende kledingstijlen bij het mennen-dressur.

Van de "gewone" wedstrijd kleding die we onder het zadel ook gebruiken, tot historische rokken en jasjes, menschorten. Maar ook witte blouse, bodywarmer en pantalons. Een cap is geloof ik verplicht tijdens wedstrijden, althans ik heb nog niemand zonder gezien.

Ik weet niet met wat voor wagen je ment, maar misschien daar je kledingstijl iets op aanpassen? Qua kleur?

Every horse deserves to be loved by a little girl at least once in it's life...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:41

Er mag echt heel veel.
Cap is wel verplicht, handschoenen en schort niet meer.

Ik heb altijd een donkere broek, jasje(heb er 2, een zwart getaiieerd waxjasje en een gewoon blauw wedstrijd jasje) en daar onder (kol)trui of wedstrijd shirt in een bijpassende kleur.
's Winters lekker een zwarte skibroek, zomers een gewone zwarte broek.

Mijn winter tenu (toevallig een keer in de zomer gedragen ivm het weer :') ), wagen heeft rode details, daarom een rood truitje er onder. Soms ook blauw als ik een blauwe onderlegger en blauw schort gebruik.
Afbeelding
En dit is mijn zomer tenu, normaal met een blauw-geruit schort, maar op deze foto miste ik m'n wagen eventjes :j
Afbeelding

Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/ciskavanderputten-koomen

5% korting bij Agradi met DENCI5

Muronia

Re: Mennen dressuur, kleding voorschriften?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:28

Ik lees graag even mee. Ik snap ook nog niet helemaal hoe dat zit. En de beschrijving van de knhs... jas.. bedoelen ze een rij-jasje of een andere jas? Wat voor schoenen, zijn daar ook richtlijnen voor? Cap snap ik, maar de rest precies? O:)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
viewtopic.php?f=238&t=2079435

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:29

DRS --> UHZ

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:48

Muronia schreef:
Ik lees graag even mee. Ik snap ook nog niet helemaal hoe dat zit. En de beschrijving van de knhs... jas.. bedoelen ze een rij-jasje of een andere jas? Wat voor schoenen, zijn daar ook richtlijnen voor? Cap snap ik, maar de rest precies? O:)

stevige schoenen, rijjas kan maar een colbert is het meest gedragen, het moet makkelijk zitten, kleuren passend bij het paard/ruituig

tegenwoordig let men minder op de etiketten dan 10 jaar geleden, nu kan en mag er veel,
zonder handschoenen b.v. was uit den boze.
Laatst bijgewerkt door mce op 29-11-24 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:52

Kwa schoenen heb ik meestal een paar jodhpurs met veiligheidsneuzen aan. Een paar nieuwe op wedstrijd, die schuiven dan zo door naar thuis en werk gebruik als ze minder netjes worden.

Jas word niet verder omschreven, dus in theorie zou een winterjas mogen. Maar type colbert word gewaardeerd, alle kleuren mogen.
Ik heb 1 rij-jasje en 1 waxjasje, niet het oude lompe model, maar wat sportiever en getailleerd. Die waxjas is s winters en met rot weer heel fijn, waterdicht en kan er echt wel een dikke trui onder aan hebben.

Kleuren kan je het zo gek mee maken als je wil. Passend bij de wagen is natuurlijk het mooist. Zelf vind ik het mooi om wat kleur terug te laten komen in de details zonder het te gek te maken.
Dus onderlegger, randje van je schort, detail op je cap, koltrui of plastron.
Maar jasje, complete schort, handschoenen, hele cap in kleur enz kan en mag allemaal.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 16:58

Schoenen is idd ook een dingetje...
Ik wist niet dat je een "gewone" broek aan mocht haha. Kijk tot zover de knhs beschrijving :') die was mij ook echt niet duidelijk genoeg.

Mijn groom doet gewoon netjes haar gewone wedstrijdoutfit aan met witte broek en rijlaarzen. Op de bok lijken rijlaarzen mij niet prettig maar johdpurs heb ik niet (vond ze altijd vreselijk zitten :') ). Gewone zwarte schoenen zijn die ook toegestaan of mag dat dan weer niet?

Wij hebben beide gewoon onze normale rijjasjes aan (zelfde kleur, navy) en dezelfde kleur cap.
Ik heb net gisteren mijn nieuwe wagen opgehaald en die heeft blauwe spaken dus dat matched wel denk ik.

Ik dub dus nog mbt de broek, ik doe er sowieso een zwart schort over, en de schoenen :))

Stal van 't Heideveld

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 16:58

Allemaal bedankt voor de input so far! :D

Stal van 't Heideveld

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:08

Gewoon zwarte schoenen is prima, gympen kan over gediscussieerd worden maar mag wel.
Ik ben (met gebroken tenen) eens met zwart leren klompen gestart, ene jury zei er niets van, de ander gaf een 5 voor verzorging met een opmerking. Prima, ik kon niets anders aan en op deze manier kon ik wel starten.

Als je opzoek ga naar een schort, zorg dat die lang genoeg is. Ik vind het zelf niet mooi dat je sokken tussen je broek en je schoenen net onder je schort uit piepen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:14

Dus donkere schoenen/broek en de bovenkleding iets van een colbertje met een blouse/wedstrijdshirt/colshirt eronder, liefst matchend met de wagen qua kleur. Cap. Handschoenen wel zo netjes, maar niet verplicht. Schort niet verplicht (wordt die wel graag gezien of maakt dat echt niet uit)?

De menner en de groom moeten ook matchen qua kleding of?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
viewtopic.php?f=238&t=2079435

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:23

Rijder en groom matchend is natuurlijk wel een plus, maar geen must. En de een een donkerblauw en de ander een zwart jasje zullen juryleden niet over vallen is mijn ervaring (ik wissel nog wel eens van groom dus heb het niet altijd voor het zeggen wat iemand heeft). Brandweer rood en groen samen op de kar zal minder gewaardeerd worden (al zou dat met kerst wel leuk zijn _O- ).

Schort word wel gewaardeerd, denk dat 95% gewoon met schort rijd.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:53

Er mag inderdaad heel veel. Zijn zelfs mensen die met een gewone spijkerbroek en winterjas rijden. De ene jury kijkt er amper naar en van de andere krijg je duidelijk een lager cijfer

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:14

Muronia schreef:
Dus donkere schoenen/broek en de bovenkleding iets van een colbertje met een blouse/wedstrijdshirt/colshirt eronder, liefst matchend met de wagen qua kleur. Cap. Handschoenen wel zo netjes, maar niet verplicht. Schort niet verplicht (wordt die wel graag gezien of maakt dat echt niet uit)?

De menner en de groom moeten ook matchen qua kleding of?

Nu zie je vaak dat menner en groom hetzelfde dragen maar vroeger mocht dat eigenlijk helemaal niet . Toen vroeg de etiquette dat er een wezenlijk verschil was zodat het verschil in “standing”, in rang, duidelijk zichtbaar was.

Qua schoenen mag ongeveer alles maar qua veiligheid zouden ze dicht moeten zijn, dus geen slippers of zo.

Don't take anything for granted

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 22:04

Afbeelding
Dit is mijn outfit op het moment. Mijn groom/husband heeft hierbij een tweed colbert met van die elleboogpatches in de kleur van het schootkleed, een pantalon en nette schoenen. We krijgen er veel leuke reacties op. Je ziet dit soort jasjes vaak op welsh shows en ik had het oorspronkelijk uitgezocht bij mijn valk welshje maar past ook goed bij mijn palomino lusitano.

Schoenen/laarzen gewoon netjes en passend, bij een rok dragen dames ook wel een hakschoen, al zie je dat doorgaans alleen in tuigrubrieken. Ik heb onder dat schort vaak mijn dubarry's aan, of bruine ariat jodphurs of laarzen. Net waar ik die dag zin in heb.
En zeker als je laarzen en een schootkleed draagt zie je van de broek toch niks dus dat is helemaal makkelijk. Een rijbroek kan prima maar iets anders dus ook.
Er hoort bij mijn jasje trouwens een leuk hoedje in dezelfde ruit, maar ja dat mag niet meer, sinds een paar jaar is ook in de dressuur cap verplicht.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 22:39

Er zit idd veel verschil tussen wat iedereen draagt. Toen ik groomde voor iemand kreeg ik verzoek voor colbert en qua broek donker maar geen spijkerbroek.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie