[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 07:11

Oei Greendragon dat klinkt niet best. Sterkte.

Dennis hopelijk na 5 weken weer zo goed als nieuw. Weten ze waar het van komt? Of gewoon domme pech?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 07:56

happytime schreef:
Ff naar laten kijken is altijd goed.
Vraagje : eind van de maand hebben we een menweekendje ,onwijs leuk en heb er zin in maar maak me wel zorgen met buitenmennen en de wolven.
Hoe staan jullie daarin en vooral met de kleinere ponys?
We mennen niet allemaal met elkaar ivm grote en kleine ponys maar spreken onderweg af met koek en soopie :j

Tja, ik woon in wolvengebied maar ga niet zo graag het bos meer in met paard. Na alle aanvaringen met andere mensen/ ruiters/ menners met de wolf voelt het niet zo fijn meer.

Greendragon, sterkte met de uitslag! Wat betreft het Shetje, van spanning kunnen ze sowieso sneller loperig worden maar ze moeten wel blijven luisteren natuurlijk en Ho is Ho.

Wat balen Dennis, maar wel goed gezien en aangevoeld dus..hopelijk is het over na 4/5 weken kar rust.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 09:03

Waarschijnlijk gewoon wat doms gedaan in het land verwacht de dierenarts. Maar geen duidelijk idee en je hou ze ook niet 24/7 in de gaten.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:04

He vervelend, Dennis. Goed dat er wel iets gevonden is en hopelijk slaat de behandeling goed aan! Hoopvol dat je toch met haar aan de slag kunt, dus dan kun je haar conditie wel een beetje op peil houden.

Net de mentrailer aangepast zodat de sulky er op kan. Eerst nog even rondje door de bak gemend met shetje. Ging heel goed, ook de rem! Dat is het; in de bak heb ik met een rustige hooo een overgang van draf naar halt, hoef ik niet eens de leidsels aan te raken in feite. Zou fijn zijn als dat ook buiten zo was.
Maar ze heeft nog wel spanning, want ze mest tijdens optuigen al minstens drie keer.

Tja Skippie. Gister de hele middag op de Lingehoeve doorgebracht. Standaard kreupelheidsonderzoek was niet duidelijk. Ze zagen wel iets maar konden het ook niet duiden. Hij was ook niet echt heel kreupel. Tot ik een filmpje liet zien waarin hij voor de kar loopt, in de bak, op de volte. Advies was om foto's en echo te doen. Te beginnen met hals en schouder. En met de hals was het al bingo. Ik heb ze het woord niet horen noemen, maar de makkelijkste uitleg is ECVM, in combinatie met een ontsteking in C6. Tja en wat moet je dan.... Er nu voor gekozen om de ontsteking te behandelen, dus injecties gehad en hij krijgt nu 3 weken pijnstilling. Kijken wat het doen.
Week rust en dan weer oppakken met DLL.

Maar de prognose is niet gunstig. Zeker niet als je meeneemt waarom ik hem heb gekocht...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:29

Problemen in dat gebied zijn ellende ....
Mijn Benno van 17 is al ruim 7 jaar met pensioen door artrose op C6-C7.

Bij Sheeca is daar minuscuul ook iets te zien op de foto (maar op de echo niets te zien), maar de dierenarts verwacht niet dat haar problemen daar nu vandaan komen.
Dus verdring nog even wat daar gevonden is en ga even uit van een zenuw die wat dwars doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:25

Greendragon, ja dat verschil in gedrag is herkenbaar. Ik heb een heel flegmatiek paard als ik alleen ben en als er andere paarden bij zijn heb ik een super scherp explosief paard. Ook allemaal spanning..en dat is inderdaad lastig te trainen.

Wat een rotnieuws wat betreft de EVCM, wat is de prognose? Nog wel geschikt voor recreatief gebruik?

Ze zijn ook zo kwetsbaar he Dennis? Maar het wil idd niet zeggen dat ze ook altijd last hebben van hetgeen wat er op de foto te zien is. Dus hopelijk inderdaad gewoon een rare glijer gemaakt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:52

Zondag weer rondje gedaan met de shet. Ik had de leidsels in de tweede sleuf gedaan en de eerste paar km veel overgangen gereden, van halt naar stap ( nee niet draf) en rustig stappen ( niet dribbelen) , halt, draf (rustig!), stap.. Nou dat idee.
Ze was het er niet mee eens, ze werd er nijdig van; stampvoetend stond ze soort van stil.. Maar goed. ik heb geprobeerd heel consequent te zijn, te belonen waar het goed ging en gedurende de rit werd het steeds ietsje beter. Rondje gedaan van bijna 8 km. In draf loopt ze echt heel stabiel en ontspannen.
Vanavond eerste menles bij de vereniging!

Elisa, ja prognose voor Skippie stond als 'gereserveerd' volgens de Lingehoeve. En die snap ik, want als de ontsteking niet weg gaat, of steeds terug blijft komen, dan kun je niet oneindig blijven behandelen. Dat is ook niet te betalen en vanuit oogpunt van welzijn van de pony kun je je ook afvragen hoe ver je moet gaan... Ik ben zelf al in gedachten erg bezig met waar de grens moet liggen.

Nu was begin dit jaar bij dezelfde DA een vergelijkbare prognose gegeven bij mijn shetje vanwege HB, waar ook het woord 'inslapen' meerdere keren is genoemd en die loopt weer fanatiek voor de sulky, dus ik neem het maar even van dag tot dag.

Dennis, oef dat is wel even schrikken van de foto's van Sheeca dan?
Maar goed, ieder paard, mens, dier heeft wel wat en een afwijking van de ideaalstand hoeft niet te betekenen dat het ook ongemak veroorzaakt. Was je ook zoveel geld kwijt aan het onderzoek? Ik moest echt even slikken bij het afrekenen. Was bijna 800 euro kwijt aan een middagje Lienden. En ik moet over vier weken terugkomen voor controle -O-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 13:51

Dat wat op de foto's te zien was was zo minimaal, en op de echo niets te zien kwa iritatie of ontsteking. Dus daar komt haar probleem als het goed is niet vandaan, en is het waarschijnlijk gewoon iets wat bij haar hoort.
Kosten hier vielen alles mee, maar het was ook een relatief simpel onderzoek. Zien bewegen aan de lijn (alles zuiver), toen aan de hand van het filmpje wat ik had meteen foto's van hals en schouder gebied en aansuitend echo van dat gebied. Ik was binnen 1,5 uur uit en thuis (woon wel echt vlak bij de kliniek hoor, we hadden het lopend kunnen redden). Ik was iets meer dan 400 euro kwijt.
En als ze over een maand goed is hoef ik niet terug.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:42

Nou,hier ook straks pijn in mijn portemonee als de rekening van vandaag komt.
3x enten,2x ppid test ,3x tandenvijlen,witte dit keer ook laten doen,2de kies vanboven een stuk opzij tegen de wang aan,pony had al zeer bij aanraken,met 2 dierenartsen toch dat stuk weg kunnen krijgen,nu nog naar kliniek voor rontgefoto of de kies niet gescheurt is of wortelkanaal open ligt.
Hoop dat dit probleem ook meteen het aanleuningsprobleem oplost,voel me wel een slechte baas dat ik dit nooit gezien heb. -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:25

Dat is een nare gedachte GD wat betreft Skippy.

Ah Happytime, dat klinkt ook niet fijn. Hopelijk is er niets ernstigs met die kies. Je hebt het in ieder geval NU gezien en er wordt actie ondernomen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:11

Nou Dennis, ik ga helpen duimen dat het goed is!
400 euro is toch ook wel een flinke hap uit het paarden budget, wat je liever ergens anders aan had kunnen besteden.

HT, oef, dat zal ook wel even pijn doen, maar het zijn voornamelijk jaarlijkse onderhoudskosten, dus je bent er (hopelijk) weer een jaar vanaf. Duimen dat de PPID testen gunstig zijn.

Ik zou het omdraaien; je bent een goede baas, want je hebt actie ondernomen en het wordt opgelost.

Skippie deze week weer aan de DLL gehad. Niet dat nu alles koek en ei is, maar hij lijkt echt minder spanning te hebben, wat meer rust in zijn beweging en zelfs fijner in de hoofd-hals houding. Pijnstilling maakt toch verschil. geen idee wat dit betekent voor de toekomst uiteraard. Zondag mag hij weer mee op buitenrit, Mag hij weer aan zijn conditie trainen, lekker rechtuit draven. Hij moet echt wel wat kilootjes kwijt onderhand.

Shettie is ook weer iets bijzonders. Vorige week vrijdag bekapt door eigen hoefsmid, zondag nog ritje gemaakt van 8 km voor de sulky. Ze liep zo fijn, en zuiver! Dinsdag naar de les, voor het eerst in de binnenbak gemend, mét twee andere aanspanningen. Ze deed het zo geweldig goed, stoere pony... Maar bij het aandraven; kreupel.... zucht. Ze loopt nu nog niet lekker... Houdt de ellende dan nooit op? Ik hoop dat het iets simpels is, maar het is wel LV en dat was haar slechtste HB hoefje. Verder geen warme zwellingen, geen pulsatie, niets te voelen of te zien.. Dus ik kijk het maar weer even aan. Terug naar staptraining aan de hand.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:59

Weer bijgelezen .... ben stiekem blij dat ik geen paard meer heb als ik al die dingen lees, hoewel ik met Inova gelukkig geen / weinig pech heb gehad.

Over het stilstaan / halthouden: Inova was in het begin een ramp met stilstaan. Ze was goed beleerd (3,5 jaar), maar een heel pittige tante met een eigen mening. Stilstaan betekende omhoog, dansen, bijna liggen.
Toen ik weer een tijd moest varen heb ik haar voor training weer een maand bij Wito gebracht met één verzoek: stilstaan. En ik heb zulke leuke filmpjes gekregen :D : paard voor de wagen en stilstaand in het bos. Wito met een thermoskan koffie of thee en de bijrijder filmend: "Gem, wil jij ook thee?" En dat paard graven, stuiteren, links en rechts, kloten .... en Wito theedrinken .... voet op de rem ... "Gem, nog een bakkie?" .... totdat Inova het opgaf. Tien seconden wachten .... wegstappen als beloning. En dit herhalen en elke keer werd de strijd korter en kon Wito minder theedrinken. Of kon hij haar langer stil laten staan.
Na enkele dagen stond ze perfect stil, tijdens het optuigen (los, in zijn eentje), tijdens het rijden, tijdens het aftuigen .... heerlijk!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:07

Ik zie Wito zo zitten.

Die van mij kon wel wat spectakel maken met het inspannen, maar naast hem was het net een mini-shet, en hij stond daar gewoon.
En met opstappen kwam hij boven haar oogkleppen uit, vond ze ook niet grappig. Maar ook in alle rust geen gelul, staan.

Ik heb vorig weekeind mijn jonkie zelf voor het eerst voor de wagen gehad, nu is dit de reincarnatie van haar oma, dus dat ging meer dan prima zelf. 2 rondjes links om, 2 rondjes rechts om en klaar. Woensdag had ik les, dus ach, pakken haar nu die grote geblesseerd is. 1 rondje aan een touwtje, toen links om, rechts om, beide kanten rondje draven en klaar. En gister weer, bak was mul, dus op het land, wagen er achter en rijden maar, meteen los, stappen, draven, paar keer van hand veranderen, weer binnen 10 minuutjes klaar omdat ze zo super nuchter is.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:40

Ik heb lang niet bijgelezen maar ik ben weer helemaal bij. Mensen die bedenken hoe warm te blijven in de winter. Ik had een wollen menshort.dikke jas en muts en handschoenen.
Ik lees van een aantal wedstrijden die onverwachts goedgingen.
Paardjes die schrikken van andere paarden of niet kunnen stilstaan.
Verder een aantal blessures. Hopenlijk vallen ze Allemaal mee.

Hier is mijn veulen verhuisd en ben ik onze dame aan het oppakken. Ze heeft nu 2 keer mer het tuig op gelopen. Een keer gesleept. Ik heb alleen een probleem als ze iets spannend vind draait ze heel snel en komt naast mij staan. Ik visualiseer hier een koets bij en dan is dat echt onhandig. Met slepen heb ik naast haar gelopen en had ik haar niet eens vast. Ik heb boomstammen gesleept. Lekker nuttig. En gewoon kom we gaan hout halen en dan ging ze. Terug hetzelfde. Maar als ik erachter loop gaat ze me zoeken. Mijn vader heb ik al medegedeeld dat hij zijn groomuren weer mag gaan uitbreiden. ik ben nog een rondje gaan lange lijnen door het bos en daar ging het best goed. Tot ze de kapel zag. Ze is wel heel relaxed en heerlijk nuchter. Mijn dochter rijd zonder zadel op haar. Met wandelen loopt ze met een boogje in het touw naast me mee. Maar dat vertrouwen moet ze nu ook nog krijgen als ik erachter loop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 07:46

Oja omdraaien is inderdaad niet handig voor de koets..maar twee keer is natuurlijk nog heel weinig.

Wat leuk Dennis, zo nuchter en braaf!

Dat lijkt me goed aangepakt Gem, stilstaan is toch wel belangrijk voor een menpaard. Hier is dat gelukkig gelijk goed geleerd met beleren met veel rust en geduld.

GD, jammer dat gekwakkel..hopelijk valt het mee met het Shetje! Als pijnstilling minder spanning geeft dan had hij misschien toch wel veel pijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:44

Elisabeth 2 keer is heel weinig. Maar ik ga nu dus mrt 2e man verder om te voorkomen dat ze dit aanleert. Ik heb bij mijn shetten en andere pony s dit nooit gehad. Ze heeft een apart karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:38

Dat is wel verstandig denk ik!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:24

Alex draait ook om aan de lange lijnen maar doet dit dus voor de wagen niet want hij weet dat het dan niet kan. Hij maakt geen drama met staan bij optuigen, als er een noodgeval is etc. Maar hebben we een rit met pauze of zet ik ze even stil om te kijken of een weg vrij is dan is het net of heeft hij die training nooit gehad. Ik doe thuis dus ook regelmatig een ritje wachten, waarbij ze dus random een keer of 10-20 stil moeten staan onderweg. En dan kan hij het opeens ook zonder drama. Zo doe ik ook flyeren voor de muziekvereniging met tweespan. Maar in het bos vergeet hij ineens dat hij daar ook zonder draaien en drammen kan stilstaan. Pas na een luide "hey ophouden!" van mij blijft hij ineens wel doodstil staan. Echt selectief stilstaan die. _O-

Jorie blijft gewoon rustig staan, maar die heeft weer andere issues. Zo was hij afgelopen zaterdag helemaal over de zeik wegens een joggende vader met een kind op een mini mountainbike erachteraan. Dus Jorie op de noodrem. En hij stond wel zo te dansen op het pad (kind was op veilige afstand op het fietspad ernaast) dat het kind stopte en begon te huilen. Dus papa is door gelopen met een fietsje onder de ene arm en een huilend kind op de andere. En Jorie vond dat allemaal doodeng, maar liep omdat Alex gewoon doorstapte wel weer verder. Maar hij heeft af en toe gewoon zo'n error in zijn hoofd met betrekking tot mensen die gekke dingen doen. Het belangrijkste is dan dat hij uiteindelijk wel naar mij blijft luisteren en dat is gelukkig het geval met tweespan en enkelspan.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:06

Stilstaan is wel belangrijk inderdaad.

Ik kreeg bij mijn shetje de tip van Melanie om niet, nooit toe te staan dat ze uit zich zelf gaan lopen (of draaien). Bij het netjes stilstaan, leidsels 'los', dus geen druk erop. En bij gedribbel, gedram en ander ongewenst gedrag, tegen houden met leidsels, maar geen stem gebruik. Dus niet ho-en... En gelijk druk eraf als ze ontspant.
Is voor ons ook nog even oefenen, hoor.

Jorex, is wel duidelijk dat ze beide een heel ander karakter hebben, ondanks ook het verschil in (levens) ervaring, blijven er altijd puntjes van aandacht. Dat houdt je scherp ;-)

Dennis; lekker bezig! Knap van je jonkie!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:30

Interessant om al jullie ervaringen te lezen!
En helaas wat medische problemen, sterkte voor jullie en de paarden!

Mijn ene kleintje heeft inmiddels vier ritjes achter de rug, we doen het rustig aan. Haar halfzusje ben ik wat meer aan het oppakken met de lange lijnen, maar die neigt idd nog maar omdraaien als ze het even niet meer weet.
Ik was vanmorgen weer bij de professionele menner waar ik mee mag kijken/rijden/helpen en vandaag voor het eerst zelf de lijnen in de hand gehad, ik was nog best in de war met het Achenbach systeem, welke vinger moet wanneer waar enzo, dat wordt oefenen. 8 november start er weer een cursus voor het Oostenrijkse koetsiersbewijs dus daar doe ik aan mee!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:57

Vind het Achenbach zo'n verschrikkelijk systeem. Leuk voor de presentatie, defilé, authentiek, maar voor de sport vind ik het niks

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:29

Ik kom ook maar weer eens onder mijn steen vandaan.

Ik lees over blessures wat een pech hopelijk knappen helemaal op!

Ongeduldige ponys en paarden , Ik heb ook zo'n exemplaar staan.

Toch moeten ze leren aan een losse leidsel te wachten en ook aan een losse leidsel te stappen.
Dat is vaak waar het fout gaat leidsels vast is geen controle je moet ze het vertrouwen geven dat er niks gebeurd.

Ik heb sinds juni een nieuwe merrie een 5 jarige NRPS van een club genoot gekocht.
Ik ben er heel blij mee ze is wel pittig en sensibel maar braaf.
Ook zei kon niet stilstaan met opstappen, niet goed geleerd. En ze wilde ook alleen maar dribbelen in stap en flinke vaart erin met draven dus logisch dat ze flink stuwde in draf.
Inmiddels alles mooi voor elkaar aan het krijgen hopelijk volgend jaar een wedstrijd meepakken, ze is er nu wel al klaar voor maar weinig wedstrijden in de buurt.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:40

Ik merk vooral dat ik het lastig vind na 25 jaar rijden dat het "opeens" anders "moet" :=

Vanmiddag vijfde ritje met het kleintje gedaan, ze was top! Elke keer meer routine, stabieler, stoerder, echt gaaf om te zien. Wel ff tricky moment gehad, woest was ik. Ik woon dus buitenaf en er staat nog maïs langs de wegen, veel bochten dus niet altijd overzichtelijk, er loopt ook een hoop wild hier (en dus ongeschikt om hard te rijden).
Komt ons een auto tegemoet en we hoorden dat ie niet langzaam reed. Dus geen tijd ook om te verdwijnen, bovendien kan ik niet vliegen, dus die komt om de bocht gevlogen. Remt iets maar wijkt uit en wil met minstens 70 km/u door de berm voorbij racen, de idioot. Hij reed echt heel erg hard. En dan ben je dus met een driejarige pony onderweg, vanuit haar gezien komt er iemand met een noodgang op je af met de koplampen in je gezicht. Ik ben zo gruwelijk trots op deze pony, mijn man was al van de kar gesprongen en naar voor gelopen om te helpen/in te grijpen maar ze was zo stoer en braaf <3
Het is dat ik mijn menzweep uitstak en hem tot stoppen dwong anders was ie doorgereden met die noodvaart, maar woest was ik, wat een roekeloos onverantwoord rijgedrag! Het was echt nog een jonge bestuurder (ik wilde typen, een jong k*tventje met teveel PK onder zijn reet). Ik was met een auto of fiets met zo wordt geweest overigens, ik weet niet eens zeker of het dan goed was gekomen.

Hoe gaan jullie met zulke mafketels om onderweg? Dat kan in Nederland toch niet veel anders zijn dan hier..

Ik ben in elk geval van plan een soort GoPro camera te kopen zodat altijd is vastgelegd wat er gebeurde, maar had echt ff de schrik erin!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:57

Oh echt hé zulke mafklappers ik heb eens ooit de zweep op een vooruit geklapt bij zo'n figuur. Oke niet het slimste om te doen.

Gelukkig is het hier redelijk overzichtelijk waar wij wonen.

Maar inderdaad als je zo iemand tegen komt is dat nooit leuk en zeker niet met een 3 jarige knap dat ze zo goed reageerde.

Wij gaan gewoon midden op de weg rijden maar in een bocht niet zo verstandig om te doen. Op een
rechtstuk kan dat prima en gebaren langzaam te gaan. Maar dat zullen jullie vast ook doen op een recht stuk.

Ja dat begrijp ik na 25 jaar anders rijden. Elke pony of paard is anders. Ik men nog maar 7 jaar en heb de laatste 3 jaar pech gehad met nieuwe ponys maar ze waren stuk voor stuk ook allemaal anders.
Degene die ik nu heb heeft echt moeten leren rustig te draven en stappen ipv dribbelen. Was ook heel anders dan ik gewend was. Nu moest ik alleen maar tegenhouden tot ze langzaam ging en dan de hand heel rustig openen zodra ze weer ging weer tegenhouden nu snapt ze het.
Nu kan ze al rustig stappen en netjes draven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:13

Wat een nare ervaring Ilsiee, wel heel fijn dat de pony zo braaf bleef! Ik rijdt daarom niet meer over de weg, vindt het te gevaarlijk. Ben een paar jaar terug in de (droge) sloot beland met pony en wagen door zo'n idioot die hard rijdend met trekker en aanhanger zo op ons af kwam rijden.

Leuk Spaikey die nieuwe merrie, dat ze allemaal anders zijn maakt het natuurlijk ook zo interessant.

Aggenbach is inmiddels toch aardig achterhaald? Volgens mij ment bijna niemand meer zo.