[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Licor

Re: [AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:15

De pien van Tjeu van de Meulengraaf wordt ook voor grote paarden gemaakt. Ik heb het gezien bij D-ponys en dat werkte prima.
Je zou ook nog kunnen kijken naar een draver sulky, maar die missen wel veel comfort en zijn niet echt gemaakt voor zwaar werk

[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:38

Even een korte vraag. Er staat 26b op mijn band, betekent dit dat er de bandenspanning 2,6 bar moet zijn? Het zijn 16 inch banden.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:17

har166 schreef:
Even een korte vraag. Er staat 26b op mijn band, betekent dit dat er de bandenspanning 2,6 bar moet zijn? Het zijn 16 inch banden.

Nee volgens mij niet. Wat staat er nog meer op?

Staat het je niet aan? Adem in, adem uit en scroll gewoon verder ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:32

Wij hebben een cavaletti sulky aangeschaft voor het beleren van de (grote ) shet, nu is het lamoen te kort. Weet iemand of je een ander langer lamoen oid kunt krijgen voor zo'n cavaletti?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 13:38

Er zijn verschillende lamoenen te krijgen.
De oudjes hebben een heel recht simpel ding, de iets nieuwere meer voorgevormd die in meer maten te krijgen is.

Ik heb alleen nog maar zelden een cavaletti gezien die in evenwicht hangt, de gene die dat zijn zijn al heel flink verbouwd en zit nog weinig origineels aan.

[center]Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/rWRQb0

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:15

Dankjewel, volgens mij is dit een oud ding maar het hele lamoen kan er wel af.

Ik weet het wbt kwaliteit, het idee is meer..hiermee beleren en kijken of de pony geschikt is en zo, ja dan komt er iets beters.

Weet je misschien ook waar die lamoenen te verkrijgen zijn?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:36

Ik vind de kwaliteit zo matig dat ik zelfs mijn ervaren pony's er niet voor zet. En een groene pony helemaal niet.
Is een beetje als zadelmak maken met een stel singelstoten die op breken staan. 1 onhandige actie(wat niet ondenkbaar is bij een groene pony) en je hebt brokken.

Horse shop internationaal had altijd alles, maar die stopt er volgens mij mee.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:23

Dennis schreef:
Ik vind de kwaliteit zo matig dat ik zelfs mijn ervaren pony's er niet voor zet. En een groene pony helemaal niet.
Is een beetje als zadelmak maken met een stel singelstoten die op breken staan. 1 onhandige actie(wat niet ondenkbaar is bij een groene pony) en je hebt brokken.

Horse shop internationaal had altijd alles, maar die stopt er volgens mij mee.

Klopt die zijn al ver leeg maar sulky spullen zijn niet in de uitverkoop geweest.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:42

Mag ik hier een vraag stellen aan de meer ervaren sulky rijders?
Mijn pony is net beleerd en ik ben nu zelf wat aan het rijden, maar ik heb het idee dat de ideale balans ook echt afhankelijk is van de ondergrond, hebben jullie dat ook? Door het gras moet mn stoeltje eigenlijk net iets verder naar achteren dan op het asfalt om mooi te blijven zweven. En hoe doen jullie dat dan? steeds verzetten of accepteren dat het soms een stukje net iets minder ideaal is...?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:16

Ik heb hem goed voor de ondergrond waar ik het meest op rij.
Voor de rest vind ik het voldoende. Bij m'n sulky en 2wieler wel altijd een echt goede onderlegger onder het schoftje om nog wat meer demping te geven.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:25

Ik leun dan wat meer naar achter voor de balans.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:58

Ik zit nog steeds na te denken om mijn gewone bomen van mijn hca door rvs te vervangen. Maar weet iemand hier of die hol of massief zijn?

Ik moet ook meer leunen in haar gras, maar ik heb grotendeels asfalt dus daar zweeft hij perfect.

Alex en Jorie <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:34

Hol, massief zou veel te zwaar worden, en niet nodig.

Ben nog nooit massieve lamoenstokken tegen gekomen, ook niet bij mijn marathon wagens.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:55

Bedankt voor de tips!
Zo'n sulky is helemaal nieuw voor me dus het is nog een beetje zoeken. Ik denk dat ik mn bankje gewoon zet naar wat ik het meeste rijdt en dan op de stukjes gras maar iets meer achterover zitten.

Dit is mijn combi trouwens (dit was de eerste keer ervoor om alles te passen, dus alles hangt nog op half zeven :+ Inmiddels heeft mn meninstructrice alles goed gehangen en zijn er gaatjes bij gemaakt in de strengen enzo)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 11:18

Ja dat is ook best logisch inderdaad. Ik heb mijn sulky nu al bijna 10 jaar, maar helaas is mijn pony er gisteren zonder mij met de sulky vandoor gegaan. Vanwege jawel andere Shetlanders die kwamen aan galopperen om hem te begroeten. Dus op het frame met de stoel na is alles behoorlijk verbogen. Maar niks gebroken. De pony is ook grotendeels oké gelukkig en ikzelf ook. Ik heb nu in de mail om een prijslijst gevraagd om mijn sulky te upgraden naar rvs bomen en een nieuw rekje. Ik heb twee pony's namelijk en ik vind de sulky gewoon erg fijn om te gebruiken. Aan de telefoon zei ze dat ze kaal nieuw nog steeds 825 euro zijn (en aan de hand van een oude prijslijst van 2 jaar terug waar die ook kaal 825 stond al mijn opties 1150). Dat is wel behoorlijk goedkoper als je het vergelijkt met andere sulkys nieuw.

Fangio, jij hebt een hele knappe stippel zeg <3

Alex en Jorie <3