Paard valt steeds terug

Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica

Ddullens

Paard valt steeds terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 09:47

heeey allemaal! :)

Ik heb dit onderwerp opgebouwd omdat ik graag wat hulp en tips hoop te krijgen over mijn paardje. Hij is namelijk erg traag, niet heel erg actief onder het rijden, of aan de hand. Als ik hem aanspoor gaat hij vaak paar passen (meestal heel weinig) vooruit, en daarna valt hij weer heel snel terug. de hele tijd blijven aansporen is natuurlijk ook niet fijn, en graag los ik dit op. In de hoop dat we het rijden iets actiever en soepeler kunnen oppakken, en hoger komen in onze sport/hobby. heeft iemand mischien tips wat zou kunnen helpen om hem wat actiever te laten doorlopen? ik hoor graag van jullie :) *\o/* <3 <3

groetjesss xx

MarliesV

Re: Paard valt steeds terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:53

Hoe oud is je paard? Hoe wordt hij gehouden (binnen/buiten)? Wat krijgt hij te eten?
Wat is jullie niveau (van jou en van je paard) en heb je les?

Alleen uit: hij is sloom, is niet veel te halen. Flegmatiek wordt vaak ook voor sloom aan gezien, die dieren zijn niet sloom, die moet je alleen op een andere manier benaderen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:53

lastig om zo aan te geven, ken het paard niet en dus is mijn tip: los dit op met goede instructie die het paard in beeld heeft en dan gericht tips kan geven

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:54

Zit je zelf actief? mee in balans? knijp je niet met je benen?
Even een filmpje erbij zetten helpt, dan kunnen we het beter beoordelen en advies geven.
Beste is natuurlijk les nemen bij goede instructeur/trice.

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:09

Een paard kan van zichzelf natuurlijk kalm zijn. Is hij altijd al zo traag geweest? Als hij alleen onder het rijden traag is, kun je dat met bijv les oplossen. Maar is hij overal traag, en past dat niet bij hem, dan zou ik eerst een uitzoeken waar hij last van heeft.
Krijgt hij wel genoeg te eten? Soms helpt het om een sportbrok te voeren om hem wat actiever te krijgen. Beweegt hij soepel? Of is hij stijf? Komt er wel eens een dierenarts kijken of bijv een fysiotherapeut?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:47

Vaak is dit een rij-technisch probleem, dit soort paarden moet je rete-consequent rijden.

Altijd aansporen als ze te traag gaan en bij de eerste stap harder daarmee stoppen en belonen om het vervolgens weer op te pakken als ze terugvallen.

En ja dat betekent in het begin dat je een halve seconde beloont en daarna weer aanspoort, dat jij doodmoe bent na 10 minuten, dat je hiervoor een instructeur nodig hebt (consequent zijn en timing is namelijk heel moeilijk), en dat het een alles of niks spel is. Ben jij 1 sessie toegevelijk en laat je hem wegkomen met dit gedrag dan begin je heerlijk weer overnieuw..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 11:05

troi schreef:
Vaak is dit een rij-technisch probleem, dit soort paarden moet je rete-consequent rijden.

Altijd aansporen als ze te traag gaan en bij de eerste stap harder daarmee stoppen en belonen om het vervolgens weer op te pakken als ze terugvallen.

En ja dat betekent in het begin dat je een halve seconde beloont en daarna weer aanspoort, dat jij doodmoe bent na 10 minuten, dat je hiervoor een instructeur nodig hebt (consequent zijn en timing is namelijk heel moeilijk), en dat het een alles of niks spel is. Ben jij 1 sessie toegevelijk en laat je hem wegkomen met dit gedrag dan begin je heerlijk weer overnieuw..

helemaal mee eens :j

dat begint al met instappen en ook tijdens het uitstappen.
Je kunt hem op een gegeven moment redelijk aan het lopen hebben en met het uitstappen alles teniet doen omdat je dan niet meer consequent bent.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 11:44

MarliesV schreef:
Hoe oud is je paard? Hoe wordt hij gehouden (binnen/buiten)? Wat krijgt hij te eten?
Wat is jullie niveau (van jou en van je paard) en heb je les?

Alleen uit: hij is sloom, is niet veel te halen. Flegmatiek wordt vaak ook voor sloom aan gezien, die dieren zijn niet sloom, die moet je alleen op een andere manier benaderen.

16, wordt voornamelijk buiten gehouden in een inloopstal, eten vooral brokken hooi gras slobber en bepaalde vitaminen die we erbij mengen. hij is niet sloom, maar valt wel enorm terug.

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 11:45

Diddykong schreef:
Een paard kan van zichzelf natuurlijk kalm zijn. Is hij altijd al zo traag geweest? Als hij alleen onder het rijden traag is, kun je dat met bijv les oplossen. Maar is hij overal traag, en past dat niet bij hem, dan zou ik eerst een uitzoeken waar hij last van heeft.
Krijgt hij wel genoeg te eten? Soms helpt het om een sportbrok te voeren om hem wat actiever te krijgen. Beweegt hij soepel? Of is hij stijf? Komt er wel eens een dierenarts kijken of bijv een fysiotherapeut?

hij wordt gecontroleerd, hij is niet altijd traag, vaak wel, maar niet altijd.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 11:49

Hoe lang heb je hem al? Is hij altijd traag geweest? Alleen in de bak traag of ook buiten?

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 11:59

dioni schreef:
Hoe lang heb je hem al? Is hij altijd traag geweest? Alleen in de bak traag of ook buiten?

al heel erg lang, me moeder heeft hem gekocht toen ik nog maar een kind was. Hij is een koudbloed, waardoor natuurlijk, ze al meteen wat trager zijn dan warmbloeden, maar dat is anders dan gewoon niet actief traag. Vooral in de bak is hij traag, buiten sprint hij lekker door. ook al heeft hij soms ook buiten wat tragere dagen. Maar voornamelijk in de bak, zonder springen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:04

Klinkt als een paard die het rijden in de bak gewoon niet zo leuk vindt?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:05

Dat paard vind er niks meer aan die rondjes door de bak. Lijkt met het logischt. Is het ook nog een zware bak? Kun en wil je zelf wel naar buiten? Hebben jullie daar beide plezier aan? Dan zou ik dat doen.

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 12:10

Rizette schreef:
Dat paard vind er niks meer aan die rondjes door de bak. Lijkt met het logischt. Is het ook nog een zware bak? Kun en wil je zelf wel naar buiten? Hebben jullie daar beide plezier aan? Dan zou ik dat doen.

Ik wissel enorm veel af, we gaan meestal meer naar buiten dan dat we binnen rijden. Maar dat is geen oplossing. Vaak vind hij de bak ook niet saai. Vooral springen vind ie heel leuk, maar toch blijft hij traag. In de stap en draf.

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 12:10

littleroosie schreef:
Klinkt als een paard die het rijden in de bak gewoon niet zo leuk vindt?

Ik wissel enorm veel af, we gaan meestal meer naar buiten dan dat we binnen rijden. Maar dat is geen oplossing. Vaak vind hij de bak ook niet saai. Vooral springen vind ie heel leuk, maar toch blijft hij traag. In de stap en draf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:15

Ik heb 2 koudbloeden beide niet traag aan het been.
Elk paard kan gewoon direct reageren.
Ja een volbloed zal je dat misschien wat makkelijker als ruiter kunnen versloffen bij recreatief rijden.
Het is echt een kwestie van zelf opletten hoe je zelf je hulpen geeft.

heb je les?

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 12:26

DuoPenotti schreef:
Ik heb 2 koudbloeden beide niet traag aan het been.
Elk paard kan gewoon direct reageren.
Ja een volbloed zal je dat misschien wat makkelijker als ruiter kunnen versloffen bij recreatief rijden.
Het is echt een kwestie van zelf opletten hoe je zelf je hulpen geeft.

heb je les?

Neee maar dat is niet wat ik schreef, koudbloeden zijn van nature minder heftig (ik weet niet hoe ik het moet verwoorden) dan warmbloeden. Het heeft niks te maken met hoe de paarden aan op been reageren. Elk paard is anders. En daar vraag ik ook een tip voor mij specifiek dit paard. Niks te maken met traag.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:39

Dan inderdaad consequent zijn. Het moet je 'middlename' worden.

Als je het jezelf iets makkelijker wil maken begin je daarmee in het bos of bij het springen. Dan wordt het minder een worsteling want er is al motivatie. Ga daar de eerste keren oefenen met op je hulpen reageren, belonen en corrigeren waar nodig.
Overgangen, en versnellen en vertragen binnen een gang. Ook dat vertragen (op een actieve manier) is voor veel trage paarden belangrijk. Anders jaag ze ze alleen uit elkaar, uit balans en dat demotiveert dan weer..
Doe dat een paar ritten achter elkaar en ga dan heel even niet in de bak aan de slag. Als je er dan een aardig gevoel bij hebt kun je dat zelfde gevoel ook in de bak gaan opzoeken.

Ga altijd eerste uit van een lichte hulp. En bouw daarna op tot wat je nodig hebt om een ECHTE reactie te krijgen. Dan niets doen en belonen. Als is het maar 2 passen. Niet gaan 'onderhouden'.
Na 2 passen weer traag: begin weer bij een lichte hulp etc.
En ja, dat is HEEL moeilijk. Maar wel de moeite waard.
Op den duur worden het 3 passen waarbij je niks hoeft te doen en 4 en een lange zijde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:44

Oke dus hij is goed voor het been maar blijft daar niet?
Ik zie dat niet zo vaak samen gaan.

Meestal houd het elkaar in stand.

Ook koudbloeden blijven na een beenhulp daar lopen. Gaan niet vertragen. Mits goed aangeleerd.
En dat is consequent rijden.
De ene van mij is van zichzelf goed voorwaarts en zal ik zelfs eerder moeten remmen. Dus herken je niet in je gedachte over koudbloeden.

De ander is wel zoals jij omschrijft, maar doordat ik altijd consequent ben, been is naar voren, goedzo braaf, bij reactie.
En als hij na 2 passen vertraagt dan weer hetzelfde.

Maar hij moet direct weg bij been.
En dan been weer ontspannen.
En daar zie je toch vaak dat ruiters het been eraan gaan houden want hij zal zo wel vertragen.
En de hulpen steeds groter worden en zeker niet consequent toegepast worden.

Want ja echt bij een mini terugval in tempo is het al weer hup naar voren. Niet als hij alweer sloft in stap of zowat stapt in draf.
dan gaat het echt steeds langer goed

Maar hou wel in acht dat je hem niet over zijn tempo laat gaan. Als dat niet bij hem past kan hij dat niet volhouden.
En ook dat hij er de conditie voor heeft.

maar nogmaals heb je les?
Een centered riding instructie is vaak erg fijn.
Die zien ook of jij bijvoorbeeld per ongeluk met je zit terug rijd, dan kan je paard ook niet voorwaarts blijven. Dan werkt bovenstaande niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:47

Wat ik lees; hij is dus wel aan het been, en buiten goed actief, en in de bak met springen ook wel goed actief. Dan is zijn arbeidstempo gewoon niet zo vlot als jij zou willen zien?
Hij is niet sloom, maar valt terug en ik vermoed dat je specifiek dit paard overvraagt in hoger arbeidstempo aanhouden.

Je wilt hoger komen in de sport/hobby. Is een sportiever gebouwde pony die beter past bij de ambities geen betere optie?

Over de IJssel

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:56

Ja eens met Lindsey_99
Misschien past jouw eigen bouw ook beter bij een sportiever gebouwd paard? Ik weet niet watvoor soort koudbloed het is? Ik ben zelf de snellere sportievere types gewend en ik zou op een koudbloed al snel een te sloom en log gevoel krijgen puur al door de breedte van het paard en de grootte van de stappen

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:59

Heeft hij dit altijd al gedaan? Of iets van de laatste tijd? Bij een paard van 16 kan natuurlijk ook iets van arthrose meespelen. Buiten lopen ze daar vaak wel doorheen omdat ze dat leuker vinden.
En misschien moet je je ambities bijstellen met dit paard als hij dressuur echt niet leuk vind of niet zo kan lopen als jij wil.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:04

Kan het zijn dat hij het snel te warm heeft? Daar kan een paard ook traag door worden. Soms helpt het om een stuk van de borst te scheren. Zeker als je bijv in een binnenbak rijdt en je paard veel buiten staat, kan hij het binnen snel te warm vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:07

Naast de rijtechnische goede tips die gegeven worden vraag ik mij af of dit paard iets mankeert?

Is hij altijd al zo geweest? Getest op PSSM? Heeft hij nog andere kenmerken..bijvoorbeeld snel overkruist galloperen? En inderdaad..warmte of artrose kunnen ook een rol spelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ddullens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-24 15:16

Lindsey_99 schreef:
Wat ik lees; hij is dus wel aan het been, en buiten goed actief, en in de bak met springen ook wel goed actief. Dan is zijn arbeidstempo gewoon niet zo vlot als jij zou willen zien?
Hij is niet sloom, maar valt terug en ik vermoed dat je specifiek dit paard overvraagt in hoger arbeidstempo aanhouden.

Je wilt hoger komen in de sport/hobby. Is een sportiever gebouwde pony die beter past bij de ambities geen betere optie?

Dat is totaal niet wat ik geschreven heb, Ik heb geschreven dat hij juist niet goed op het been reageert. Dat voor mij niks te maken heeft met vlot of traag. Maar hij valt steeds terug en is niet goed op het been. en ik vraag om een normaal tempo, dus niet sjokken. Dus dat klopt niet van je