Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jessix schreef:Was hij er echt oké mee of gewoon heel introvert? Ik heb zelf een paard gehad die dus heel introvert was, wat ik aan had gezien voor braaf. Tot uiteraard de bom barsten. Daarna was hij zelf zo geschrokken dat hij met opstappen al zichtbaar angst had, dus in elk geval veel duidelijker. Maar voor die tijd had ik dat dus totaal niet in de gaten. (had toen ook de kennis nog niet om die signalen te zien)

Ayasha schreef:Als ie medisch oké is vrees ik dat ie gewoon zijn eerste spatjes heeft…. Meestal komen die een paar maanden na het zadelmak maken en de 1e kou helpt vaak met ze naar buiten brengen.
Ze krijgen wat meer kracht en balans en ze gaan testen wat de alternatieven zijn. En idd in mijn ervaring hoe braver met zadelmak maken hoe feller de spatjes. Eentje die topbraaf is in het grondwerk proces kruip ik ook minder graag op dan eentje die de 1e keer met bv zadel wat overlevingsstrategie toont.
Máár toen mijn jonge paard vanuit het niets vrij ‘groot’ gedrag liet zien dat niet echt paste bij de rest van zijn doen is hij wel op de foto gegaan om zeker te zijn dat het idd kijken was wat de alternatieven waren.
Sintara schreef:Gebruik je misschien een ander zadel? Ik zou toch even goed kijken naar eventuele oorzaken.
Ze doen niks zomaar, en als je van buiten het paard niets kunt aanwijzen als oorzaak denk ik dat je van binnen moet kijken.
Nicky1963 schreef:Tanden gecontroleerd?
Komt hij voldoende buiten, waar hij ook kan rennen en spelen?
Voldoende hooi?
Krijgt hij niet teveel krachtvoer?
Zadel optimaal aangepast?
Longeer je hem voordat je opstapt?
Zomaar een paar vragen die in mij opkomen..
Hopelijk vind je de oorzaak en kan je er wat mee doen.
Babootje schreef:Naast het weer, hanarchement en gezondheid is het soms ook gewoon een fase.
Alle paarden, ook die zich zo braaf zadelmak laten maken gaan allemaal wel een xtje aan de zwaai.
Maar het is sowieso goed de belangrijke zaken, zoals gezond, passend zadel en tanden na te lopen. Dat doen wij altijd sowieso voordat we zadelmak gaan maken.