3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eveline77

3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 15:44

Sinds augustus zijn we begonnen met het zadelmak maken van onze zelfgefokte fries.
Omdat hij iets spanning had met draven heeft een kennis er even een keer of 8 opgezeten om de basis erop te zetten. Altijd braaf en meewerkend. Daarna ben ik het zelf over gaan nemen. 3x per week een half uurtje en nooit gekke dingen gehad. Tot vorige week. Na het instappen draafde ik aan op de linkerhand en al na een paar passen flipt ie m compleet. Begint als een dolle stier te bokken en lanceert mij in het zand. Nadat ik lag rende hij ook nog een aantal rondes bokkend door. Ik had me niet heel erg bezeerd dus ben weer opgestapt en heb redelijk normaal verder kunnen rijden zonder bokkensprongen. De keer erop had hij zoveel spanning dat ik alleen heb gestapt. Gister ging ik er weer op en na het instappen wilde ik deze keer op de rechterhand aandraven omdat dat zn makkelijkere kant is, en ik kreeg weer zo'n zelfde explosie. Deze keer viel ik rotter en kon ik niet verder rijden. Ik heb nog even gelongeerd en heb hem wel ontspannen onder het zadel uit kunnen stappen.
Iemand een idee waar dit opeens vandaan kan komen,
Enige wat ik kan bedenken is dat hij in de week voor de eerste explosie voor het eerst een deken op heeft gehad en daar had hij ook veel spanning van, maar na de eerste val heb ik t deken afgelaten. Misschien heeft hij te lang met spanning gestaan met dat deken waardoor alles nu vast zit?

Cioccolato

Re: 3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:46

Het weer komt als eerst in mij op.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:48

Past het zadel nog wel?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:48

Gebruik je misschien een ander zadel? Ik zou toch even goed kijken naar eventuele oorzaken.

Ze doen niks zomaar, en als je van buiten het paard niets kunt aanwijzen als oorzaak denk ik dat je van binnen moet kijken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:51

Hebben jullie hem wel eens laten keuren of zijn jullie 'op goed geluk' begonnen met zadelmak maken?
Is het zadel al eens gecontroleerd?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:53

Soms zie je dit inderdaad na enkele maanden opspelen. Vaak (zeg niet dat dit perse het geval is) gebeurd dat omdat het paard tijdens het beleren overdondert is en het waarschijnlijk allemaal braaf toe liet. Maar mentaal niet mee is gekomen. En wij mensen denken snel dat als een paard braaf is we wel meer kunnen vragen wat uiteindelijk op ontploffingen of slecht gedrag uit komt.
Nogmaals, zeg niet dat het perse in dit geval hier door komt. Maar je ziet het wel vaak bij paarden die uit die turbo beleerstallen wegkomen (binnen 2 weken een beleerd paard weer thuis hebben staan).
En Friezen staan er wel bekend om om binnenvetters te zijn, dus qua gedrag zie je er dan niks aan af dat ze misschien wel veel stress hebben

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:17

Was hij er echt oké mee of gewoon heel introvert? Ik heb zelf een paard gehad die dus heel introvert was, wat ik aan had gezien voor braaf. Tot uiteraard de bom barsten. Daarna was hij zelf zo geschrokken dat hij met opstappen al zichtbaar angst had, dus in elk geval veel duidelijker. Maar voor die tijd had ik dat dus totaal niet in de gaten. (had toen ook de kennis nog niet om die signalen te zien)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:19

Volgens mij is het gewoon normaal jonge paarden gedrag. Of althans ik hoor het bij (bijna) alle paarden die ingereden zijn dat ze ook een moeilijkere periode hebben. Het kan helpen om een lesgeefster bij te laten rijden die net even sneller en handiger is en het zo voor is of het uitzit en door kan rijden.
Vaak is het een combinatie van onbegrip wat er gevraagd wordt, beetje uitproberen, frisheid, meer conditie, kracht en balans en net even onkunde van de ruiter om hier rustig en consequent mee om te gaan. En pas goed op jezelf, de meesten breken wat of bezeren zich serieus voor ze beseffen dat ze beter hulp kunnen inschakelen :knuffel:

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:23

Tanden gecontroleerd?
Komt hij voldoende buiten, waar hij ook kan rennen en spelen?
Voldoende hooi?
Krijgt hij niet teveel krachtvoer?
Zadel optimaal aangepast?
Longeer je hem voordat je opstapt?
Zomaar een paar vragen die in mij opkomen..

Hopelijk vind je de oorzaak en kan je er wat mee doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:45

Naast het weer, hanarchement en gezondheid is het soms ook gewoon een fase.
Alle paarden, ook die zich zo braaf zadelmak laten maken gaan allemaal wel een xtje aan de zwaai.

Maar het is sowieso goed de belangrijke zaken, zoals gezond, passend zadel en tanden na te lopen. Dat doen wij altijd sowieso voordat we zadelmak gaan maken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:02

het kan inderdaad van alles zijn.

eerst:
- wat is er veranderd ten opzichte van eerder? (ik lees deken, maar spieren? zadel, hoofdstel, weer)
- heb je hem laten checken (keuren of gewoon fysio achtig iets, tanden etc)
- ben je snel/ vaardig genoeg
de eerste keer kan gebeuren, mogelijk om bovenstaande redenen. het heeft natuurlijk wel ook voor onzekerheid bij je paard gezorgd. ben je snel/handig genoeg om je paard op tijd te kunnen helpen? geeft het al signalen? eventueel een stapje terug nemen? eerst weer longeren? grondwerk? begeleiding.
- mogelijk is het een fase
dit is ook een mogelijkheid. dan moet je ook kijken hoe je dit kunt beperken.

paarden doen het niet moetwillig. helemaal niet in de beginfase weten ze dat niet. het moet echter niet een groter probleem worden. dus goed dat je deze vraag stelt en zoekt naar oplossingen etc.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:03

Jessix schreef:
Was hij er echt oké mee of gewoon heel introvert? Ik heb zelf een paard gehad die dus heel introvert was, wat ik aan had gezien voor braaf. Tot uiteraard de bom barsten. Daarna was hij zelf zo geschrokken dat hij met opstappen al zichtbaar angst had, dus in elk geval veel duidelijker. Maar voor die tijd had ik dat dus totaal niet in de gaten. (had toen ook de kennis nog niet om die signalen te zien)

Naast controleren of het zadel nog wel goed ligt en of er eventueel iets met het gebit is, is bovenstaand ook zeker iets wat bij mij opkomt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:07

Als t zadel gewoon goed past dan kan t best door de kou komen. Als ze dat ff kwijt moeten zou ik even kort longeren en dan gaan rijden. Deed ik toen mn paard jong was. Ff paar bokken in galop en dan kon ik opstijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:14

Tja, het kan van alles zijn.. frissigheid, spanning, zadel wat niet goed past, kissing spines. Dat hij overdonderd is geweest e.d

Ik zou hem sowieso voorlopig ff longeren voordat je er op stapt.

Is hij medisch nagekeken voor het zadelmak maken? En komt hij nog voldoende buiten? Kan hij daar zijn ei kwijt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:18

Als ie medisch oké is vrees ik dat ie gewoon zijn eerste spatjes heeft…. Meestal komen die een paar maanden na het zadelmak maken en de 1e kou helpt vaak met ze naar buiten brengen. :=

Ze krijgen wat meer kracht en balans en ze gaan testen wat de alternatieven zijn. En idd in mijn ervaring hoe braver met zadelmak maken hoe feller de spatjes. Eentje die topbraaf is in het grondwerk proces kruip ik ook minder graag op dan eentje die de 1e keer met bv zadel wat overlevingsstrategie toont. :=

Máár toen mijn jonge paard vanuit het niets vrij ‘groot’ gedrag liet zien dat niet echt paste bij de rest van zijn doen is hij wel op de foto gegaan om zeker te zijn dat het idd kijken was wat de alternatieven waren. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:23

Bij veel stallen staan ze de afgelopen weken meer binnen. Misschien is dat bij jou ook zo?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:21

Ayasha schreef:
Als ie medisch oké is vrees ik dat ie gewoon zijn eerste spatjes heeft…. Meestal komen die een paar maanden na het zadelmak maken en de 1e kou helpt vaak met ze naar buiten brengen. :=

Ze krijgen wat meer kracht en balans en ze gaan testen wat de alternatieven zijn. En idd in mijn ervaring hoe braver met zadelmak maken hoe feller de spatjes. Eentje die topbraaf is in het grondwerk proces kruip ik ook minder graag op dan eentje die de 1e keer met bv zadel wat overlevingsstrategie toont. :=

Máár toen mijn jonge paard vanuit het niets vrij ‘groot’ gedrag liet zien dat niet echt paste bij de rest van zijn doen is hij wel op de foto gegaan om zeker te zijn dat het idd kijken was wat de alternatieven waren. :)

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb 3 paarden beleerd en alle drie nooit een moeilijke fase gehad. Wel standaard over een periode van een half jaar tot een jaar 'beleerd' dus in zulke kleine stapjes dat ik zeker wist dat ze nooit overrompeld zouden worden. Ook konden ze sturen, stemhulpen en alles met of zonder zadel voordat ik uberhaupt opstapte. Dus allemaal langzamer dan gemiddeld, maar wel allemaal positief en goed gelukt. Ik kan drie uitzonderingen hebben gehad maar dat denk ik niet.

Hoe snel is die van jou beleerd? In een paar weken van niks naar beleerd of voor augustus al het hele longeren, stemphulpen, sturen etc onder de knie? Want als het een binnenvetter is dan zou dat het kunnen zijn. Ik zou sowieso longeren met fris weer voordat je opstapt. En ben je nog van voer gewisseld of krijgt ie iets waar hij meer suiker/energie door binnen krijgt? Ik ken wel dat ik ze teveel blijf voeren terwijl ze op de winterpaddock staan en minder bewegen. Dan krijg ik ook wel eens energiebommetjes :=

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:14

Emperor schreef:
Past het zadel nog wel?

Zijn zadel is een kleine maand geleden op zijn maat nieuw aangekocht en het lijkt oke te liggen

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:16

Sintara schreef:
Gebruik je misschien een ander zadel? Ik zou toch even goed kijken naar eventuele oorzaken.

Ze doen niks zomaar, en als je van buiten het paard niets kunt aanwijzen als oorzaak denk ik dat je van binnen moet kijken.

Ik heb zowieso al de osteo gecontact en die komt volgende week woensdag.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:18

longeer je voor het rijden?

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:22

Nicky1963 schreef:
Tanden gecontroleerd?
Komt hij voldoende buiten, waar hij ook kan rennen en spelen?
Voldoende hooi?
Krijgt hij niet teveel krachtvoer?
Zadel optimaal aangepast?
Longeer je hem voordat je opstapt?
Zomaar een paar vragen die in mij opkomen..

Hopelijk vind je de oorzaak en kan je er wat mee doen.

Tanden zijn een half jaar geleden gecheckt, hij komt in principe voldoende buiten en speelt normaal gesproken ook maar de laatste dagen is de paddock wat modderig en beweegt hij er wat minder in. Hij krijgt onbeperkt hooi en 3/4 basisbrok. Zadel zou goed moeten liggen, vorige maand nieuw gekocht en correct aangepast op zijn lijf. Ik longeer hem al langer niet meer voor ik opstap maar heb dit gister voor de zekerheid wel gedaan maar dit maakte dus helaas geen verschil.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:24

Babootje schreef:
Naast het weer, hanarchement en gezondheid is het soms ook gewoon een fase.
Alle paarden, ook die zich zo braaf zadelmak laten maken gaan allemaal wel een xtje aan de zwaai.

Maar het is sowieso goed de belangrijke zaken, zoals gezond, passend zadel en tanden na te lopen. Dat doen wij altijd sowieso voordat we zadelmak gaan maken.

Hebben we idd ook gedaan voor het zadelmak maken. Juist het afbokken op het eerste aandraven en het lange doorbokken daarna vind ik apart.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:25

Is de rug/nek ooit op foto geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:33

Hij doet dit dus wel pas sinds het nieuwe zadel?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:33

Helaas zelf ook meegemaakt, ook met een Fries. Ik ben na een paar keer niet meer opgestapt :n En ik heb gehoord dat Friezen deze geintjes vaker uithalen. Kin op de borst en lopen maar.