Pablo neemt wederom een flinke stap vooruit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Pablo neemt wederom een flinke stap vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 00:17

Vorige maand maakte ik dit topic aan: [RIJ-ITP] Pablo maakt met kleine stapjes, grote sprongen

Even kort uitgelegd: Pablo heb ik vorig jaar juni gekocht als project pony. Hij was ingereden, maar had zeer weinig vertrouwen en was angstig. Nadat ik er (volledig door mijn eigen verkeerde beslissing) eraf ben gevlogen, heeft het hele proces stil gestaan tot de lente dit jaar. Toen ben ik weer van vooraf aan begonnen en zat ik er van de zomer weer op. Alles is helemaal in kleine stapjes opgebouwd.

Een maand na het bovengenoemde topic, is er toch wel het één en ander 'voorgevallen' wat mij in twijfel bracht. Ik stond op een splitsing en wist even niet welke kant ik op zou moeten.. Moest ik doorzetten om hem door dat stukje angst heen te helpen, moest ik stappen terug doen, moest ik het hierbij laten en accepteren dat hij nooit gereden zou kunnen worden of moest ik dingen veranderen/een ander pad bewandelen om mijn doel met hem te kunnen bereiken... Het heeft mij best wel wat hoofdbrekens gekost :')

In de keren na het topic, is hij met mij erop toch een paar keer gevlucht. Dit keer geen gebok en hij heeft mij ook niet alle hoeken van de bak laten zien, maar wel ontzettend veel spanning op sommige momenten, dat ik op zijn rug zat.
Een paar keer heb ik wel met hem gewerkt, maar er even niet opgestapt. Wel heeft stalruiter Joey heel veel op zijn rug mogen plaatsnemen en ook Diablo (mijn Friese hengst) heeft een traningsessie mee mogen doen :j

Afbeelding


Ik heb besloten om door te zetten, maar er wel een stap tussen te plaatsen: Aan de hand, voordat ik op zijn rug klim, het stuur bevestigen en een extra knopje te installeren om Pablo te overtuigen dat als hij linksom loopt, hij ook prima een bochtje naar rechts kan maken en andersom :)) Gelukkig pakt Pablo dingen heel snel op, zeker wanneer er lekkere brokjes in aantocht zijn, na een 'Braaf' en 'Goed zoooo' :Y)
Dit had als resultaat dat hij inderdaad ook met mij op zijn rug minder snel in paniek raakte als hij zijn evenwicht moest hervinden als we van linksom naar rechtsom en andersom gingen :))



Enkele stills uit het filmpje :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pablo neemt wederom een flinke stap vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:59

Het ziet er goed uit hoor, wat een geduld heb je. Je ziet dat hij wel heel erg stoeit met zijn balans, bijna alsof hij het niet goed voelt ofzo, alsof hij echt weinig controle heeft over zijn achterbenen ofzo. Heb je hem wel eens op ataxie ofzo laten testen? Iets in mij zegt dat hij ergens last van heeft, maar ik kan er de vinger niet op leggen.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 21:01

Earth schreef:
Het ziet er goed uit hoor, wat een geduld heb je. Je ziet dat hij wel heel erg stoeit met zijn balans, bijna alsof hij het niet goed voelt ofzo, alsof hij echt weinig controle heeft over zijn achterbenen ofzo. Heb je hem wel eens op ataxie ofzo laten testen? Iets in mij zegt dat hij ergens last van heeft, maar ik kan er de vinger niet op leggen.


Dank je wel voor je reactie :)

Hij heeft inderdaad best wel wat moeite met zijn balans. Aan ataxie heb ik eerlijk gezegd nooit gedacht :P Hij is vorig jaar helemaal nagekeken. Er is toen niet iets noemenswaardig gevonden. In februari is hij helemaal gemasseerd. Hij had toen wat spanning in de hals en bij het si gewricht.
Hij heeft vooral ook veel spanning wanneer ik op zijn rug zit. Ik hoop met de tijd dat dit minder wordt en dat daardoor ook zijn balans verbeterd :)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pablo neemt wederom een flinke stap vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:53

Van spanning kunnen ze ook "raar" gaan lopen, rechtsachter zet hij er niet onder in de bochten maar dat doen heel veel jonge paarden. Zou ik lekker onbelast gaan trainen aan de longe.

Het ziet er goed uit zo stap voor stap, lekker zo doorgaan en dan komt het vast wel goed. :-)

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 23:29

Elisa2 schreef:
Van spanning kunnen ze ook "raar" gaan lopen, rechtsachter zet hij er niet onder in de bochten maar dat doen heel veel jonge paarden. Zou ik lekker onbelast gaan trainen aan de longe.

Het ziet er goed uit zo stap voor stap, lekker zo doorgaan en dan komt het vast wel goed. :-)

Dank je wel *D

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Pablo neemt wederom een flinke stap vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:42

Nou jullie stappen toch al mooi weg! Fijn dat je het zo aanpakt met je paard! Lekker op zijn tempo, :j

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Pablo neemt wederom een flinke stap vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 21:25

Een kleine update:

We gaan nog steeds de goede kant op :D



En een kort schrikmoment :=