[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 07:26

Op de foto in april is hij netjes, nu isie wel echt te mager, dat noem ik geen schraal meer.
Hoelang staat het geweekte voer en op welke plek? Kan het zijn dat het iets zuur is omdat het warmer wordt vanaf april/mei en je paard het daarom slechter eet? Kun je het op een koelere plaats laten weken, of een ander product voeren wat minder lang hoeft te weken?



Kwa ruwvoer is Hartog Complete Care senior zeker een mooi product, at mijn senior graag ondanks een steeds slechter wordend gebit.
Die hoefde ik echt geen gewoon hooi of voordroog in de bak te geven, want ondanks dat het een haflinger was die altijd alles at, raakte hij dat niet meer aan.
Maar de grasmix van Hartog (stukje goedkoper dan de complete care) at hij graag en soms kreeg hij dus de complete care, die vond hij nog lekkerder.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:36

Hij eet het in juni en daarna dus gewoon weer goed. Het gaat echt alleen om april en mei. Het ruikt ook echt nog fris, dus dat zal het niet zijn. Ik gooi het echt op zijn PPID, omdat het echt samenhangt met de ruiperiode, is niet zijn favoriete seizoen.

Hooi en gras raakt hij nog wel aan, maar echt kauwen lukt niet meer. Binnenkort komt de tandarts voor zijn jaarlijkse behandeling, wellicht scheelt dat weer een beetje.

Ik denk dat ik zowel voor de grasbrok als de complete care senior ga :)

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:48

heb je geen stalgenoot die hem smiddags voor je wil voeren?
bij mij is altijd wel de stalhouder die hem even apart kan zetten met een bak voer.
en als hij het slecht eet,wat muesli mee mengen?
doe ik hier ook wel hoor,soms hebben ze er geen zin in en dan doe ik er handjes musli door

je hebt inderdaad spul als complete care, grasmix,Mijten heeft nog de optiform.
die van mij kan dat ook niet kauwen,komt er ook allemaal als propjes weer uit.
volgens mij verkoopt Hartog gehakseld hooi, neem even contact op met de fabriek?
sommige boeren hebben ook gehakseld hooi, je kunt nog een advertentie zetten op marktplaats dat je dat zoekt.

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:55

Gehakseld mais kun je bij een voer oer kopen in 25kg plastic seals.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:00

dat lust die van mij dan weer niet :')

ik bedenk me net dat je ook nog mpbmix hebt.
dit
https://gedizo.nl/mpb-mix/

is ook wel een dikmaker.
oh, sorry.niet geschikt denk ik want het is een pony met ppid, en die mogen geen suikers toch?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:41

Gehakseld mais lijkt me zeker geen eerste keuze. Dat is behoorlijk belastend voor de darmen en bevat ook veel suikers. Niet goed voor een paard met PPID.

Als de bovenlijn zo terugvalt is dat een teken van wegvallen van de bespiering. Dus meer goede eiwitten voeren is zeker aan te raden. Dat kan door gehakselde lucerne ( dan heb je gelijk kort ruwvoer ), als hij dat kan verdragen. Maar er zijn nog andere eiwitbronnen ook.

Waarschijnlijk kost het verharen hem gewoon zoveel energie dat hij terugvalt ?!

Alleen maar 2 keer per dag bijvoeren is redelijk weinig misschien. Heb je geen idee hoeveel ruwvoer hij nog eet ?
Je hebt naast de lucerne nog meer gehakselde grassen. Zoals grasmix en compact gras van Hartog, maar ook van Dodson & Horell en vast nog meer merken.
Ook kan je soms gehakseld hooi kopen bij de fourage handel.

Kijk anders eens hier voor tips https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:43

Mijn pony staat nu op deceptie en krijgt 2 keer per dag een emmer met senior, bietenpulpbrok en fibrenuggets geweekt.
Volgende week komt hij weer naar huis en krijgt dan geen gras meer. Hij kan geen hooi meer eten en krijgt dan 4 a 5 keer per dag een emmer geweekt eten.
Ik denk echt dat je vaker een emmer voer moet aanbieden. Mss is er iemand die dat voor je kan doen. Je probleem zal steeds grotere worden als je pony nog ouder word en helemaal geen hooi meer kan eten. Dat is wel iets om over na te denken.

Marengo3
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:14

Hoihoi,

Ik heb een kwpn ruin van 26 jaar.
Ik wil hem graag een extraatje geven voor wat aan te komen.
Hij krijgt nu 1 schep Pavo 18+ ‘s morgens en ‘s avonds 1 kilo fibrebeet + 1 kilo Pavo 18+. Hij krijgt onbeperkt hooi en staat 24/7 op weide in de zomer. In september/oktober gaat hij weer op stal tot de zomer.
Ik zou hier bovenop graag iets toevoegen voor de momenten dat hij wat invalt of gewoon als extra. Wil wel graag de voeding die ik nu al geef behouden.
We maken ongeveer 2 x per week nog een rustig wandelingetje waar hij enorm van geniet. Zijn conditie is nog erg goed voor zijn leeftijd.

Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt
Groetjes!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:53

Marengo3, probeer er anders eens per september ofzo wat seniores priores bij te voeren. Of een vergelijkbaar product. Als je paard nog gewoon goed ruwvoer kan eten zal een halve tot 1 kg (droge) sp genoeg moeten zijn om hem wat aan te zetten / reserve mee te geven voor de winter. De droge sp moet je natuurlijk wel aanlengen met water, dus het wordt al best veel.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:57

ellepel schreef:
heb je geen stalgenoot die hem smiddags voor je wil voeren?
bij mij is altijd wel de stalhouder die hem even apart kan zetten met een bak voer.
en als hij het slecht eet,wat muesli mee mengen?
doe ik hier ook wel hoor,soms hebben ze er geen zin in en dan doe ik er handjes musli door

je hebt inderdaad spul als complete care, grasmix,Mijten heeft nog de optiform.
die van mij kan dat ook niet kauwen,komt er ook allemaal als propjes weer uit.
volgens mij verkoopt Hartog gehakseld hooi, neem even contact op met de fabriek?
sommige boeren hebben ook gehakseld hooi, je kunt nog een advertentie zetten op marktplaats dat je dat zoekt.


Ik huur een wei & stallen en sta in mijn eentje… Zal het ook eens aan mijn hooileverancier vragen! Hij heeft nu een palletbak voor zich alleen en die zal ik gaan vullen met gehakseld hooi of luzerne.

Mijn dierenarts vertelde trouwens dat ingevallen bovenlijn ook echt een PPID-dingetje is. Sinds hij PPID heeft, heeft hij dat ook echt zo. Zelfs wanneer hij gewoon voller is. Overigens komt hij de herfstverharing gewoon goed door en de winter ook, het is echt een winterpony :D

Bedankt voor de tips!

Marengo3
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:00

Maris schreef:
Marengo3, probeer er anders eens per september ofzo wat seniores priores bij te voeren. Of een vergelijkbaar product. Als je paard nog gewoon goed ruwvoer kan eten zal een halve tot 1 kg (droge) sp genoeg moeten zijn om hem wat aan te zetten / reserve mee te geven voor de winter. De droge sp moet je natuurlijk wel aanlengen met water, dus het wordt al best veel.


Zou je dit nog bij de FibreBeet kunnen mengen?

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 08:29

Mijn haflinger had die schrale bovenlijn niet, omdat ik ervoor zorgde dat hij genoeg eiwit binnenkreeg. Maar die van mij kreeg met name in de winter minimaal 3x per dag een emmer geweekt voer en dus echt een vervangend ruwvoer ernaast om te zorgen dat hij de rest van de dag ook bleef eten.
Ben begonnen met Compact Gras, toen dat te stug werd overgestapt op Grasmix en daar kreeg hij later af en toe een keer de Complete Care senior bij/afgewisseld.

Paarden die zo mager worden, moet je puzzelen wat ze nodig hebben, maar het is er in principe wel aan te voeren, als je maar uitvindt wat ze wel willen eten. En soms eten ze iets de ene week met smaak en de week erna vinden ze er niks aan, dus afwisselen is soms ook hard nodig.

Ik mixte overigens mijn eigen geweekte voer met grasbrok, pulp, zemelen, lijnzaadbrok en een vitamine brokje en toen hij nog bereden werd 18+. Toen hij niet meer bereden werd, was die 18+ niet meer nodig.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:11

Het is idd wat Marije_jiplover zegt. Terugvallen in de bovenlijn is bespiering tekort en dat komt (vaak ) door te weinig eiwitten in het dieet. PPID verbruikt veel eiwitten dus idd ook daardoor terugval in bespiering.

Jake59
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:19

Interessant, thanks!

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:09

ik was donderdag dus met mijn ruin in utrecht op de kliniek.
kreeg nog compliment over dat hij er zo goed uit zag.
maar wat me daar op viel was dat er subli gevoerd werd.
ze hadden daar ook de seniores priores voor de paarden die geen ruwvoer kregen .
en er stond dus een ton met sojaschroot brok.
die kende ik nog niet,wel de losse soja.
is wel interessant om soja in brokvorm te kunnen geven als extra eiwitbron :j

mijn ruin is ingeslapen helaas,maar mijn merrie van 28 heb ik nog.
die kan gelukkig nog wel gras en hooi eten.
die krijgt momenteel wel wat geweekte sp met luzernebrok en bodybuilder van mijten.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:39

oooh Ellepel ! Heel veel sterkte. Was er opeens iets aan de hand met hem ?
En wat fijn dat ze je in Utrecht een compliment gaven hoe hij eruit zag. Je hebt dus gewoon mega goed voor hem gezorgd.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:45

we dachten eerst dat hij een ontsteking had van een rotte kies ofzo.
op vorige pagina staat nog foto van hem van vorige week.
maar hij had zijn onderkaak gebroken,waarschijnlijk door een trap van een ander paard.
echt vreselijk naar om zoiets mee te maken.
hij heeft twee week nog compleet op de slobber gestaan wat hij gelukkig heel goed kon eten.

maar er was verder niks meer aan te doen dus ik heb hem laten gaan.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:03

Voeren jullie ook wel eens sojaschroot om tekort aan eiwit aan te vullen ?

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 16:08

Gecondoleerd Ellepel. Wat heftig.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:49

Wat heftig, ellepel. Sterkte met het verlies.

Hartje, ik voer sojaschroot bij als extra eiwitbron (ong. 200 gram/dag in de winter). Merrie (26) doet het er goed op.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:29

bedankt..
hartje, ik heb wel sojaschroot gegeven,maar mijn ponys werden daar wel allebei wat jeukerig van had ik het idee.
ik geef nu bodybuilder van mijten en dat bevalt me beter.

Karin_deB

Berichten: 8245
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:18

Schopje omhoog :o

Ik heb een 18 jarige NRPS merrie staan die momenteel alleen hooi krijgt (en gras dmv strookbegrazing in de maanden dat er nog gras groeit).

Heeft 1.5jaar met pensioen gestaan door peesproblemen. Nu weer uit pensioen gehaald: dat wil zeggen. 1-2x per week 30-45min stappen buiten. Dan wel onder de hand, dan wel onder de man.
Staat verder 24/7 buiten dus altijd vrije beweging mogelijk.
In die 1.5jaar tijd ontzettend ingeleverd: stijf, chagerijnig.
Daarnaast flink dik! Snel dik is altijd al een probleem geweest maar was goed te onderhouden toen ze nog in het werk stond.

Ze heeft voor zover ik weet geen artrose maar dit is wel mogelijk natuurlijk.
Graag wil ik haar ondersteunen in de peesproblemen en stijfheid maar het mag geen dikmaker zijn.

Wat zou jullie advies zijn?
De merrie in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:21

Maar ik begrijp dat je nu een supplement zoekt en geen voer. Of begrijp ik je verkeerd ?

Karin_deB

Berichten: 8245
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:36

Maris schreef:
Maar ik begrijp dat je nu een supplement zoekt en geen voer. Of begrijp ik je verkeerd ?


Excuus, niet duidelijk erbij gezet.
Zowel voer als evt supplement.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:48

Met voer ga je er meer energie in stoppen ( en dus meer gewicht ). Dat is misschien niet helemaal de bedoeling ?