Wat te doen met 30-jarige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Wat te doen met 30-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-23 10:44

Hallo,

Ik post dit bericht omdat ik graag wat raad en advies had gekregen ivm mijn 30-jarige merrie.

Inmiddels is zij al 12 jaar mijn beste maatje.
Kort verhaal:
Ze heeft een heel slecht gebit. Kiezen zijn zo goed als allemaal getrokken (nog 2 over in totaal), snijtanden heeft ze wel nog allemaal en deze zijn nog goed.
Ze krijgt momenteel nog goed weg: krachtvoer (Cavalor Senior Strucomix), wortelen, Pavo Fibrenuggets + slobber geweekt.
Momenteel staat ze qua gewicht goed op bovenvermelde zaken.
Sinds het laatste tandartsbezoek krijgt ze zo goed als geen hooi meer weg (mag dit ook niet meer krijgen wegens kans op slokdarmobstructie).
Daarna ben ik overgeschakeld op grass mix van Hartog, dit krijgt ze ook niet meer weg. Na de grass mix heb ik de Pavo SeniorFibre geprobeerd, maar dit eet ze ook absoluut niet goed. Wanneer ik dit geef merk ik dat ze het probeert maar het gewoon niet binnenkrijgt. Het ligt nog altijd in de voerbak (nat), dus ze heeft het wel geprobeerd volgens mij.

Met de zomer in aantocht voorzie ik geen problemen, op gras staat en blijft ze altijd goed qua gewicht.
Maar ik begin al na te denken over volgende winter.
Mag je een paard enkel op krachtvoer + fibrenuggets + slobber zetten? Zonder iets van hooi/grassmix toe te voegen? Het heeft geen zin dat ik het blijf geven, want het blijft toch altijd liggen.
Ik weet dat de fibrenuggets ook wel ruwvoer zijn, maar ik heb altijd gehoord dat een paard toch wel effectief iets van hooi in die trant nodig heeft voor een goede spijsvertering?

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Alvast bedankt voor de opbouwende tips en commentaar :)


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:01

Dodson and Horrell plaatste jaren geleden eens een recept online dat zij "hay in bucket" noemen.
Het bestaat voor 1/3 uit krachtvoer, 1/3 luzernekorrels en 1/3 bietenpulp. Zij gebruiken dan wel hun eigen pulp die snel klaar is bvb (maar ook een pak duurder is) maar de basis is dus 1/3 van elk ingrediƫnt.

Als krachtvoer gebruiken zij hun High Fibre Nuts, die zijn van zichzelf ook nog eens heel hoog in ruwe celstof en laag in suikers en zetmeel.

Wat ik doe is een krachtvoer kiezen dat dezelfde eigenschappen heeft, makkelijker vindbaar is en betaalbaar is. Zo heb ik heel lange tijd Sport Mix Zero van AVEVE gegeven, laag in suikers en zetmeel, hoog in ruwe celstof en ook nog eens hoog in vetten als energie leverancier. Sinds ook dat in het najaar qua prijs als een raket omhoog is gegaan, geef ik een speciale senior mengeling van de plaatselijke voederleverancier.

Het recept geeft 650 gram droog product per gewenste 100 kilo levend gewicht. In de zomer logeert hier altijd een ouder Arabiertje dat de helft van haar tanden mist en dan voer ik voor 400 kilo. Uiteraard in meerdere porties en geweekt.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wat te doen met 30-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:24

Subli seniores priores is slobber en ook krachtvoer vervanger.
Ken iemand die een oudje volledig erop heeft staan

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:26

Ik heb inmiddels een bijna 33 jarige met hetzelfde ,,probleem".

Wij voeren hem 4 maal daags seniores priores, het enige wat hij graag eet en ik hem goed mee kan onderhouden. Ik geef hem daarnaast de senioren lucerne van Hartog, die eet hij wel goed, de grasmix indd niet.

Fibre nuggets en speedibeet vindt hij niet lekker, dat laat hij staan.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:27

pluisbeer schreef:
Subli seniores priores is slobber en ook krachtvoer vervanger.
Ken iemand die een oudje volledig erop heeft staan


Ja, wij ook, inmiddels meer dan een jaar.
Hij krijgt het 4 maal daags, gaat ontzettend goed.

Hij mist knabbelen aan hooi wel, daarom krijgt hij er senioren lucerne bij, daar knoeit hij iets mee maar minimaal.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen met 30-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:01

Je kan contact opnemen met de Paardenkamp; die zijn daar gewend aan oudere paarden met slechte/ zonder tanden/ kiezen. Ze willen je daar vast wel vertellen wat zij voeren.
Toen mijn oude heer er nog stond ( 5 jaar geleden overleden op 37-jarige leeftijd) miste hij ook tanden en kiezen en had altijd een bak met een soort mengvoer. Ik weet niet precies wat er in zat.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:25

ElCid schreef:
Je kan contact opnemen met de Paardenkamp; die zijn daar gewend aan oudere paarden met slechte/ zonder tanden/ kiezen. Ze willen je daar vast wel vertellen wat zij voeren.
Toen mijn oude heer er nog stond ( 5 jaar geleden overleden op 37-jarige leeftijd) miste hij ook tanden en kiezen en had altijd een bak met een soort mengvoer. Ik weet niet precies wat er in zat.


Dit heb ik indd ook gedaan, ze hebben een heel stappen plan van minder kauwvermogen tot geen ruwvoer meer kunnen eten.

Zij voeren ook o.a seniores priores.

xDebbie
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Wat te doen met 30-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-23 12:47

Ik zal eens proberen met de Subli Seniores Priores.

Alvast bedankt voor de reactie's!

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat te doen met 30-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:52

Toen mijn 30 jarige nog leefde had ik hem ook volledig op Seniores Priores of een eigen mengsel daarvan. Hooi gaf ik als bezigheidstherapie, daar maakte hij mooie proppen van. ;) De eiwitbehoefte vulde ik nog aan met luzernecups of een grasmix die fijn en zacht genoeg was.

Ik had hem thuis staan dus gaf 4 voerbeurten per dag.

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat te doen met 30-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:16

Mijn pony is 36 geworden en de laatste 4 jaar ook s'morgens en s'avonds Seniores Priores gehad.Ze bleef goed op gewicht.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:40

Heb een 33 jarige hengst als weide maat gehad (huurde een stuk naast mijn wei).
Deze kon ook geen hooi meer wegkrijgen, gras maakte die ook proppen van maar zal vast wel een beetje ervan binnen krijgen ook.

Hij krijgt 3x per dag slobber (all in soup aveve) met grasbrok (ook van aveve) geweekt eronder. Alles samen is dit een volle emmer. Dus 3x per dag een volle emmer. Hier doet hij het heel goed op en blijft hij ook mooi van op gewicht.

Hij wordt dit jaar 34 :)
Ook hij heeft amper nog kiezen.

Leef en laat leven.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70504
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:05

Havens crumbs is misschien ook een optie, ook bereiding met water maar met een aantal minuten al klaar. Volledig ruwvoer vervanging wat redelijk nieuw op de markt is. Mijn paard doet het daar beter op dan op de senior priores. Per 100kg lichaamsgewicht heeft ze de helft nodig vergeleken met de SP en het houdt haar beter op gewicht.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:00

C_arola schreef:
Havens crumbs is misschien ook een optie, ook bereiding met water maar met een aantal minuten al klaar. Volledig ruwvoer vervanging wat redelijk nieuw op de markt is. Mijn paard doet het daar beter op dan op de senior priores. Per 100kg lichaamsgewicht heeft ze de helft nodig vergeleken met de SP en het houdt haar beter op gewicht.


Oh dit is een volledige ruwvoervervanger? Ik geef mijn paard nu Pavo FibreBeet en Pavo Mash gemixt, maar dan zou ik de FibreBeet kunnen vervangen door de Crumbs?

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:37

Citaat:
Oh dit is een volledige ruwvoervervanger? Ik geef mijn paard nu Pavo FibreBeet en Pavo Mash gemixt, maar dan zou ik de FibreBeet kunnen vervangen door de Crumbs?


Nee het is geen volledige ruwvoer vervanger.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:44

Laatst bijgewerkt door Hannanas op 21-02-23 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:46

Gulpje schreef:
C_arola schreef:
Havens crumbs is misschien ook een optie, ook bereiding met water maar met een aantal minuten al klaar. Volledig ruwvoer vervanging wat redelijk nieuw op de markt is. Mijn paard doet het daar beter op dan op de senior priores. Per 100kg lichaamsgewicht heeft ze de helft nodig vergeleken met de SP en het houdt haar beter op gewicht.


Oh dit is een volledige ruwvoervervanger? Ik geef mijn paard nu Pavo FibreBeet en Pavo Mash gemixt, maar dan zou ik de FibreBeet kunnen vervangen door de Crumbs?

Zie flyer:

https://www.paardenvoeders.nl/files/med ... mbs-nl.pdf

Niet banketstaaf maar poetsen.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:21

Hannanas schreef:
Masters heeft ook een seniorenslobberbrok. Net als seniores kun je je paard daar volledig op zetten. Moet dan wel kwa hoeveelheid liefst 4 keer per dag gevoerd worden want dat zijn echt emmers vol geweekt.

Agrobs en Marstall heeft ook fijn geweekt ruwvoervervangers:

https://www.marstall.nl/product/marstall-wiesen-cobs/

https://www.agrobs.de/nl/pre-alpin-bio- ... obs-p4886/

https://www.agrobs.de/nl/myo-protein-flakes-p4916/


Masters heb ik al geprobeerd, maar dat was helaas niet zo'n succes. Plus ik moet daar meer dan een uur voor rijden voor het dichtbijzijnde verkooppunt. Het is eigenlijk al een wonder dat de Fibrebeet zo goed gaat, maar als hij dan te snel erna zijn hooi krijgt raakt hij enorm verstopt. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een niet te zware slobber die goed doorspoelt als het ware.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:26

Wat ik zelf nog een fijner voer vind dan Fibrebeet en Seniores Priores, is Equifyt Zupa. Ook een slobber, ook met bietenpulp. Maar minder suikers en meer verschillende kruiden/vitamines nog erin. Hier heeft het al goed gedaan voor meerdere paarden, die het op fibrebeet en seniores priores niet super goed deden!

Lily (connemara, 13 april 2018)
Sadira (arabisch volbloed, 5 mei 2019)
[PP] [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?


Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Wat te doen met 30-jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:40

Ik maakte voor mijn oudje altijd een eigen mengeling. Subli senioris ging niet met zijn EMS/PPID vanwege de zemelen. Ik mengde Agrobs wiesencobs met D&H of Pavo Speedibeet (snelle bietenpulp). Daar ging nog een beetje Subli slobber doorheen voor de smaak. En een vit/min. Heeft hij het zijn laatste jaren heel goed op gedaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers