Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rose94
Berichten: 264
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:25

lovelance schreef:
Rose94 schreef:
Onze pony’s kunnen ook geen hooi meer eten. Om de nachten te overbruggen krijgen zij grasbrokjes uit een hondenvoerautomaat. Ik heb dit idee gevonden op bokt en wellicht heeft iemand anders hier ook weer wat aan. De speciekuip was voor de test. Inmiddels hangt er een vaste voerbak.

[ [url=m/RqpIy0.png]Afbeelding[/url] ]


Wat een ontzettend goed idee! Zijn de grasbrokken die je voert zo groot als normale biks of zijn het van die grotere nuggets? Zou er ook een muesli doorheen gaan denk je?


Ik voer er de grasbrokken van Hartog in. Dat gaat prima! Ik kan hem instellen op 4 voerbeurten per 24 uur. Muesli zou misschien ook wel lukken.
Het gaat hier overigens om Shetlanders. Dus ze zijn te klein om bij de automaat te komen, anders is een deurtje zo gemaakt.


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:42

popstra, ik zit net naar dat carli wafer te kijken,maar welke geef jij dan.
ik zie er een met luzerne en spelt en kruiden.
maar ik vind ook een met 50% gras en de andere helft luzerne.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:19

Rose94 schreef:
Ik voer er de grasbrokken van Hartog in. Dat gaat prima! Ik kan hem instellen op 4 voerbeurten per 24 uur. Muesli zou misschien ook wel lukken.
Het gaat hier overigens om Shetlanders. Dus ze zijn te klein om bij de automaat te komen, anders is een deurtje zo gemaakt.


Wat ontzettend slim zeg. Hebben voor de katten ook automaten, nog niet bedacht dat dat zo natuurlijk ook kan.

BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:36

Liggen de grasbrokken gewoon bij het paardenvoer? Kan het nooit vinden bij de welkoop

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:35

ellepel schreef:
popstra, ik zit net naar dat carli wafer te kijken,maar welke geef jij dan.
ik zie er een met luzerne en spelt en kruiden.
maar ik vind ook een met 50% gras en de andere helft luzerne.

Bij mij krijgen ze al 7 jaar die met de spelt enz.
Er zitten geen toegevoegde suikers in.
De jongere paarden krijgen het gewoon droog en mn oudje geweekt.
Wij laten altijd een hele pallet komen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:21

Mijn oude paard at nog wel hooi, maar ze bleef maar net op gewicht. Ze kreeg ( pensionstal) 2x per dag een kilo brok en na het rijden muesli met wat appels en wortels. Daarnaast kreeg ze savonds een emmer geweekte grasbrokken. Dat was net spinaziesoep zeg maar. Ik wilde er niet meer brok instoppen en meer hooi at ze niet.

Heb je niet een mogelijkheid om iets van slobber snachts in een voerbak/emmer te doen zodat ze er de hele nacht van kan eten? Bijvoorbeeld een voerbak aan de deur hangen of zo?

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Rose94
Berichten: 264
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:49

BarbaraNova schreef:
Liggen de grasbrokken gewoon bij het paardenvoer? Kan het nooit vinden bij de welkoop

De welkoop heeft grasbrokken van Pavo, die liggen bij het paardenvoer. Ik weet niet of ze ook die van Hartog hebben (bij mijn Welkoop dacht ik van niet). Maar ze verkopen wel producten van Hartog dus die kunnen ze wellicht wel bestellen.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:12

onze welkoop heeft de pavo fibernuggets.
dat zijn grasbrokken die maar kort hoeven te weken en ze hebben wat groffe vezel.
is voor het verteren wel erg goed :j

-Namiro-

Berichten: 1918
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:47

Ik zie veel mensen ook grasbrok voeren.
Welke grasbrok voeren jullie? Ik zelf voer de Fibrenuggets van Pavo, maar vraag me af of er een goedkoper alternatief is?

Hartog grasbrok is bijvoorbeeld een heel stuk goedkoper.. maar is dat dan vergelijkbaar?
Bij pavo lees is dat er veel soorten gras in zitten en dat lees ik bij Hartog weer niet.

monsera
Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:11

Die van pavo zitter er echt nog stukjes in. Ik vond dat prettiger omdat je toch ruwvoer wil vervangen en ik hiervan verwacht dat er dus meer structuur in zit.

Die van Hartog dat wordt een soort gladde pap.
Maar mss met een schep Hartog senior rusvoermix er doorheen gemengd kun je mss goedkoper uit zijn en ook wat extra vezels geven.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

-Namiro-

Berichten: 1918
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:19

Paard eet nog hooi dus voor de vervanging heb ik het (nog) niet nodig.. ik voer nu een schep bij door de senior priores.. meer voor de lekker aangezien het een kieskeurige eter is..
Paard heeft wel altijd waterige mest in de winter. Als hij gras eet is dit veel beter. Vraag me af of ik die waterige mest niet extra in de hand werk als de grasbrok ook een soort pap wordt..
wat een puzzel met die oudjes..

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:41

Gras is ook nat, wellicht toch een anders bestandsdeel van de sp. Heb je de masters seniorenbrok al geprobeerd ipv sp?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:44

-Namiro- schreef:
Paard eet nog hooi dus voor de vervanging heb ik het (nog) niet nodig.. ik voer nu een schep bij door de senior priores.. meer voor de lekker aangezien het een kieskeurige eter is..
Paard heeft wel altijd waterige mest in de winter. Als hij gras eet is dit veel beter. Vraag me af of ik die waterige mest niet extra in de hand werk als de grasbrok ook een soort pap wordt..
wat een puzzel met die oudjes..


Mijn oudje staat ‘s winters volledig op slobber/pap en heeft goeie keutels. Hij krijgt daarnaast een emmertje fiber mix, maar dat zal ook t verschil niet maken voor de vaste mest denk ik.
Dus wellicht dat de waterige mest van jouw paard een andere reden heeft?

-Namiro-

Berichten: 1918
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:49

Mijn paard heeft dit altijd al gehad. Ik heb al onwijs veel dingen geprobeerd en de da bij gehad maar tot op heden geen oorzaak kunnen ontdekken.

Masters heb ik nog nooit gevoerd. Ga ik eens bekijken :j

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:55

-Namiro- schreef:
Ik zie veel mensen ook grasbrok voeren.
Welke grasbrok voeren jullie? Ik zelf voer de Fibrenuggets van Pavo, maar vraag me af of er een goedkoper alternatief is?

Hartog grasbrok is bijvoorbeeld een heel stuk goedkoper.. maar is dat dan vergelijkbaar?
Bij pavo lees is dat er veel soorten gras in zitten en dat lees ik bij Hartog weer niet.

Ik voerde mijn senior die van Hartog.

Hij vond die veel lekkerder dan die van Pavo.
Die van mij kreeg naast zn geweekte prutje (eigen mengsel van oa bietenpulp en grasbrok van Hartog) ook nog grasmix en daar zaten ook grasbrokken in, tussen het gehakselde gras. Deze grasbrokken waren iets anders van vorm en structuur (samenstelling durf ik niet te zeggen) en die vond hij ook erg lekker, die zocht hij als eerste tussen het gehakselde gras uit om op te eten. Deze at hij dus ongeweekt, kostte hem soms wat moeite, maar de smaak won het van het moeilijke kauwen :')

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

-Namiro-

Berichten: 1918
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:08

Marije_jiplover schreef:
-Namiro- schreef:
Ik zie veel mensen ook grasbrok voeren.
Welke grasbrok voeren jullie? Ik zelf voer de Fibrenuggets van Pavo, maar vraag me af of er een goedkoper alternatief is?

Hartog grasbrok is bijvoorbeeld een heel stuk goedkoper.. maar is dat dan vergelijkbaar?
Bij pavo lees is dat er veel soorten gras in zitten en dat lees ik bij Hartog weer niet.

Ik voerde mijn senior die van Hartog.

Hij vond die veel lekkerder dan die van Pavo.
Die van mij kreeg naast zn geweekte prutje (eigen mengsel van oa bietenpulp en grasbrok van Hartog) ook nog grasmix en daar zaten ook grasbrokken in, tussen het gehakselde gras. Deze grasbrokken waren iets anders van vorm en structuur (samenstelling durf ik niet te zeggen) en die vond hij ook erg lekker, die zocht hij als eerste tussen het gehakselde gras uit om op te eten. Deze at hij dus ongeweekt, kostte hem soms wat moeite, maar de smaak won het van het moeilijke kauwen :')


Ik ga toch eens een zak hartog halen.. is het proberen waard..

Siers83

Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:15

Marije_jiplover schreef:
-Namiro- schreef:
Ik zie veel mensen ook grasbrok voeren.
Welke grasbrok voeren jullie? Ik zelf voer de Fibrenuggets van Pavo, maar vraag me af of er een goedkoper alternatief is?

Hartog grasbrok is bijvoorbeeld een heel stuk goedkoper.. maar is dat dan vergelijkbaar?
Bij pavo lees is dat er veel soorten gras in zitten en dat lees ik bij Hartog weer niet.

Ik voerde mijn senior die van Hartog.

Hij vond die veel lekkerder dan die van Pavo.
Die van mij kreeg naast zn geweekte prutje (eigen mengsel van oa bietenpulp en grasbrok van Hartog) ook nog grasmix en daar zaten ook grasbrokken in, tussen het gehakselde gras. Deze grasbrokken waren iets anders van vorm en structuur (samenstelling durf ik niet te zeggen) en die vond hij ook erg lekker, die zocht hij als eerste tussen het gehakselde gras uit om op te eten. Deze at hij dus ongeweekt, kostte hem soms wat moeite, maar de smaak won het van het moeilijke kauwen :')

De mijne van 28 met gladde kiezen vind de Hartog senior heerlijk. De grasmix vind ze echt niks. Die brokjes die daar in zitten vind ze ook niet lekker en laat ze zelfs liggen. Terwijl de brokjes van de senior ze als eerste eruit vist

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:17

-Namiro- schreef:
Ik zie veel mensen ook grasbrok voeren.
Welke grasbrok voeren jullie? Ik zelf voer de Fibrenuggets van Pavo, maar vraag me af of er een goedkoper alternatief is?

Hartog grasbrok is bijvoorbeeld een heel stuk goedkoper.. maar is dat dan vergelijkbaar?
Bij pavo lees is dat er veel soorten gras in zitten en dat lees ik bij Hartog weer niet.


Ik voer hooibrok bij, 10 euro per zak van 15 kg en verzenden was ook goedkoop vergeleken bij andere leveranciers.
https://www.tilpellets.nl/product/hooib ... gram-15kg/

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:19

Hannanas schreef:
Gras is ook nat, wellicht toch een anders bestandsdeel van de sp. Heb je de masters seniorenbrok al geprobeerd ipv sp?



Die wilde ik graag proberen want vind SP zo gestoord duur geworden, maar is hier (regio Arnhem) niet aan te komen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

parador

Berichten: 841
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:01

Maris schreef:
Popstra schreef:
Ik zweer echt bij geweekte wafer ( carli wafer)
Naast SP
Want dan krijgen ze toch nog luzern binnen voor eiwit.
Voordeel is de wafer in een half uurtje geweekt is.
SP is meest zemelen. Zit niet echt een vervanger voor ,gras, in plus het erg lang moet weken


Sp is vooral bietenpulp, dus gewoon een vervanger voor ruwvoer hoor.

Dan moet je toch nog eens op de verpakking kijken , er zit veel meer in als bietenpulp. Ik ben 1x gestopt met sp want iedereen zei dat het zo slecht voor mijn pony . In een week ging hij slecht mesten (witte mest) plassen slecht en futloos . Da erbij en die zei mij heel snel terug op sp te gaan . Ondertussen is hij 30 geen kiezen meer . Leeft op slobber van sp en fibrenuggets en heeft de meeste praatjes van stal

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 07:46

BarbaLala schreef:
Hannanas schreef:
Gras is ook nat, wellicht toch een anders bestandsdeel van de sp. Heb je de masters seniorenbrok al geprobeerd ipv sp?



Die wilde ik graag proberen want vind SP zo gestoord duur geworden, maar is hier (regio Arnhem) niet aan te komen.


als je masters senior slobberbrok bestellen wil dan gaat dat via https://www.paardenvoer.nl/
je zit dan alleen wel met verzendkosten.
ik geef de brokjes, moet wel geweekt en zet behoorlijk uit.
maar mijn merrie vind het lekker en tot nog toe gaat ze er goed op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers