Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-21 14:28

Er staat hier een oude pony van 29 in pension. Er zijn al meerdere kiezen getrokken en er zitten er nog een aantal een beetje los, maar nog niet slecht genoeg om getrokken te worden.
Nou krijgt hij al twee keer per dag geweekte grasbrok en glyx mash slobber (van beide een volle schep per voerbeurt) en vitaminepoeder speciaal afgestemd op oudere paarden.
Verder hangt er onbeperkt hooi (mager en iets minder mager door elkaar gemengd.) Volgens de tandarts is het magere hooi te ruw voor hem, kan hij dat niet meer verteren, vandaar dat er nu ook ander hooi hangt. Meer rijk hooi kan ik niet geven, want dat kunnen de andere pony's niet handelen. Van beide soorten maakt hij proppen die ik dan in de paddock vind.
Nou had de eigenaresse de hoop dat het beter zou gaan als hij weer op het gras mag, maar nu zag ik vandaag dat hij ook daar proppen van maakt (niet eens langs gras.)

Zijn er nog dingen die we kunnen doen qua ruwvoer? Of wordt het een kwestie van altijd apart staan en dan onbeperkt de geweekte grasbrok tot z'n beschikking hebben? Graag hoor ik jullie adviezen.


xDarkness

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:33

Kijk eens naar Subli Seniores Priores. Dat is speciaal gemaakt voor oudjes die slecht kunnen kauwen en is een volledige ruwvoervervanger. Paarden komen er over het algemeen ook echt goed van aan.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:33

Is er al iets zoals gehakseld gras/hooi of grasmix geprobeerd? Dus een product die je niet nat hoeft te voeren?
Het lastige met een andere behoefte dan de rest is inderdaad het apart moeten voeren, maar daar ontkom je op een gegeven moment niet meer aan helaas.

"Een draver, is gaver" :D

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:38

Ik geef een Arabiertje dat een deel kiezen mist 2x per dag volgende combi, het is een recept van Dodson and Horrell en zij noemen het hay in a bucket. Je geeft van elk ingrediënt per dag 650 g (droog) per 100 kilo gewenst levend gewicht.
Hun recept is pulp + luzernekorrels + High Fibre nuts.

Ik geef pulp + luzernekorrels + AVEVE Sport mix Zero. Die laatste omwille van de hoge vetten en eiwitten plus een hoog gehalte aan ruwe celstof. Daarnaast is die Sport Mix laag in suikers en zetmeel.
Zij krijgt dan per dag van elk ingrediënt 2.5 kilo verdeeld over minstens 2 voerbeurten.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:40

Mijn oudje kon geen hooi meer eten en kreeg Senior Priores.Ze bleef prima op gewicht daar mee.Ze at ook apart van mijn ruin tot ze het op had.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 13-04-21 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Marije_jiplover

Berichten: 25301
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:41

Mijn (inmiddels overleden) oudje deed het goed op een mengsel geweekte bietenpulp, grasbrok en senioren muesli.

Daarnaast had hij toegang tot grasmix van Hartog en later, toen dat moeilijker te kauwen werd, senior care complete 5star oid van Hartog.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:46

Balte schreef:
Ik geef een Arabiertje dat een deel kiezen mist 2x per dag volgende combi, het is een recept van Dodson and Horrell en zij noemen het hay in a bucket. Je geeft van elk ingrediënt per dag 650 g (droog) per 100 kilo gewenst levend gewicht.
Hun recept is pulp + luzernekorrels + High Fibre nuts.

Ik geef pulp + luzernekorrels + AVEVE Sport mix Zero. Die laatste omwille van de hoge vetten en eiwitten plus een hoog gehalte aan ruwe celstof. Daarnaast is die Sport Mix laag in suikers en zetmeel.
Zij krijgt dan per dag van elk ingrediënt 2.5 kilo verdeeld over minstens 2 voerbeurten.


Een mengsel van bietenpulp + luzernekorrels hoort aangevuld te worden met tarwezemelen in verband met de hoeveelheid calcium en fosfor in beide producten. De hoeveelheid calcium is in bietenpulp en luzerne te hoog t.o.v. de hoeveelheid fosfor, terwijl in tarwezemelen de hoeveelheid calcium juist weer te laag is ten opzichte van de hoeveelheid fosfor. Door ze te combineren in een 1:1:1 verhouding (of 3 delen bietenpulp, 2 delen tarwezemelen en 1 deel luzerne; beide zijn geschikt) is de Ca:P-verhouding wel correct (tussen de 1.5:1 en 2.5:1).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:47

Hier supergoede resultaten met Fibrebeet. Grote ruin van 27 maakt ook proppen van het hooi en is hier enorm mee opgeknapt, beter als met Seniores Priores.
Ik meng het met een schep muesli 18plus en een schep Daily Plus. Dat meng ik allemaal door elkaar met voldoende water. Allemaal van Pavo en de Fibrebeet week ik natuurlijk eerst.

Edit: dit krijgt hij 2x per dag, de andere paarden krijgen dan ook hun krachtvoer. Voor de rest loopt hij gewoon in de kudde.
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 13-04-21 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 14:50

Grasbrok en bietenpulp met vit. mix oid om op gewicht te blijven, hooi voor de kauwbehoefte al zal hij er weinig uit halen. Met missende en loszittende kiezen zal kauwen lastig zijn, maar dat kauwen is wel een basisbehoefte en speeksel aanmaak is nodig voor verdunnen maagzuur ook als er verder weinig tot geen voedsel mee komt.
Er zijn ruwvoeren die makkelijker te kauwen zijn (korter en zachter), maar die zijn ook fors duurder en je moet aardig wat voeren aangezien je het hele hooirantsoen voor deze pony vervangt. Het is leuk om ook nog bij te voeren, maar dan zal pony 24/7 apart moeten staan ipv zeg 2x/dag een uurtje voor bak slobber. Als pony nog gelukkig is in de kudde zou ik zo veel mogelijk ze samen houden en dus bijvoeren via slobber aangezien dat sneller op is dan dagrantsoen gehakseld ruwvoer als grasmix/compactgras/etc..

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-21 15:16

Nog even een toevoeging: de tandarts (is ook dierenarts) zei dat het magere hooi voor verstopping kan zorgen en dat hij dus eigenlijk alleen fijn hooi mag. Maar daar maakt hij dus ook proppen van...

Als het niet anders kan, moet hij apart. Maar hij is juist happy in de kudde nu, dus dat zou wel heel erg sneu zijn...

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:20

Ik zou dit dier niet apart houden, maar minimaal 2x 0.5% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoerveranger geven (dus bij een pony van ideaalgewicht 400kg is dat 2x 2kg, meer is niet verstandig in één voerbeurt, maar een extra voerbeurt met nog eens 2kg mag wel). Zolang hij niet met slokdarmverstopping of obstipathie komt te staan, zou ik hem gewoon in de groep houden met het huidige hooi.

Wat je nu voert is in principe geschikt, maar ik zou het wel een paar keer voor het weken wegen, zodat je echt weet hoeveel je voert.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:32

RianneH schreef:
Is er al iets zoals gehakseld gras/hooi of grasmix geprobeerd?


Mijn oudje kreeg dit ook niet weg helaas.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:37

Delaja schreef:
Nog even een toevoeging: de tandarts (is ook dierenarts) zei dat het magere hooi voor verstopping kan zorgen en dat hij dus eigenlijk alleen fijn hooi mag. Maar daar maakt hij dus ook proppen van...

Als het niet anders kan, moet hij apart. Maar hij is juist happy in de kudde nu, dus dat zou wel heel erg sneu zijn...


Mijn dierenarts heeft altijd gezegd dat ik haar maar gewoon proppen moest laten maken, goede hiervan is en de bezigheidstherapie, en er wordt speeksel aangemaakt (dus minder kans op maagzweren). Heb hem eigenlijk nooit gehoord over kans op verstopping. Neemt niet weg dat ik het altijd wel heel sneu vond om te zien, dat ze zo haar best deed om hooi te eten maar dat praktisch alles er weer uit kwam :(:)

Inmiddels staat ze aan huis, heeft de nieuwe tandarts een jaartje terug twee kiezen getrokken die wat los zaten, en heb ik hooi dat ze goed kan eten. Dame doet het nu weer supergoed! Je gelooft het niet, maar ze maakt dus geen proppen meer.. Terwijl er voorheen voor m'n gevoel geen enkele hap hooi naar binnen ging. Dus wie weet kan het bij jullie oudje ook nog weer bijtrekken? Vooral tandarts laten checken en wie weet tóch die losse kiezen trekken? Blijft een gokje maar bij mijn oudje heeft het dus verrassend goed uitgepakt!

edit: toevoeging nog wel, ik voer wel Seniores Priores en hooicobs bij als aanvulling op onbeperkt ruwvoer, dat heeft ze toch wel nodig (hoewel ze nu eigenlijk een beetje te dik is :Y) Maar stiekem heel blij mee op haar 31e).

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:42

Mijn oudje kreeg ook Senior Priores. Daarnaast dagelijks weidegang op kort gras, dat ging redelijk.
Ik ben ook hooi blijven voeren en daar kauwde hij ook nog op, maar maakte daar eigenlijk alleen proppen van. Maar zo kreeg hij wel speeksel binnen en dat is beter voor de maag, werd mij verteld. Zo is het jaren goed gegaan.

Zie de post hierboven! Die had ik nog niet gezien!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:44

neila schreef:
Mijn oudje kreeg ook Senior Priores. Daarnaast dagelijks weidegang op kort gras, dat ging redelijk.
Ik ben ook hooi blijven voeren en daar kauwde hij ook nog op, maar maakte daar eigenlijk alleen proppen van. Maar zo kreeg hij wel speeksel binnen en dat is beter voor de maag, werd mij verteld. Zo is het jaren goed gegaan.


Zelfde advies dus ja. Mijn pony heeft trouwens één keer maagzweren gehad en dat was na het trekken van een kies, waardoor ze echt even geen hooi/ gras kon eten. Toen kreeg ze 2x daags een emmer slobber, en verder at ze eigenlijk niks. Gevolg: maagzweren.
(ik was toen niet in de gelegenheid om vaker te gaan, ze stond nog in pension. Maar wat een DRAMA, maagzweren :( )

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:18

Mizora schreef:
Balte schreef:
Ik geef een Arabiertje dat een deel kiezen mist 2x per dag volgende combi, het is een recept van Dodson and Horrell en zij noemen het hay in a bucket. Je geeft van elk ingrediënt per dag 650 g (droog) per 100 kilo gewenst levend gewicht.
Hun recept is pulp + luzernekorrels + High Fibre nuts.

Ik geef pulp + luzernekorrels + AVEVE Sport mix Zero. Die laatste omwille van de hoge vetten en eiwitten plus een hoog gehalte aan ruwe celstof. Daarnaast is die Sport Mix laag in suikers en zetmeel.
Zij krijgt dan per dag van elk ingrediënt 2.5 kilo verdeeld over minstens 2 voerbeurten.


Een mengsel van bietenpulp + luzernekorrels hoort aangevuld te worden met tarwezemelen in verband met de hoeveelheid calcium en fosfor in beide producten. De hoeveelheid calcium is in bietenpulp en luzerne te hoog t.o.v. de hoeveelheid fosfor, terwijl in tarwezemelen de hoeveelheid calcium juist weer te laag is ten opzichte van de hoeveelheid fosfor. Door ze te combineren in een 1:1:1 verhouding (of 3 delen bietenpulp, 2 delen tarwezemelen en 1 deel luzerne; beide zijn geschikt) is de Ca:P-verhouding wel correct (tussen de 1.5:1 en 2.5:1).


Ze kreeg er zemelen bij maar was het effe vergeten aangezien ze nu tijdelijk ergens anders staat is het voeren al eventjes geleden.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:10

Mloes schreef:
Delaja schreef:
Nog even een toevoeging: de tandarts (is ook dierenarts) zei dat het magere hooi voor verstopping kan zorgen en dat hij dus eigenlijk alleen fijn hooi mag. Maar daar maakt hij dus ook proppen van...

Als het niet anders kan, moet hij apart. Maar hij is juist happy in de kudde nu, dus dat zou wel heel erg sneu zijn...


Mijn dierenarts heeft altijd gezegd dat ik haar maar gewoon proppen moest laten maken, goede hiervan is en de bezigheidstherapie, en er wordt speeksel aangemaakt (dus minder kans op maagzweren). Heb hem eigenlijk nooit gehoord over kans op verstopping. Neemt niet weg dat ik het altijd wel heel sneu vond om te zien, dat ze zo haar best deed om hooi te eten maar dat praktisch alles er weer uit kwam :(:)


Ik heb ook een oudje van 35 die ook proppen maakt. Volgens mij gaat daar ook geen grammetje hooi meer in. Gras ook niet. Ik laat hem lekker proppen maken, idd ook omdat het speeksel aanmaakt wat weer maagzweren voorkomt, en hij krijgt als vervanger Wiesencobs (Marstall of Agrobs) en kraftpaket (van Agrobs). Die vervangen voor hem compleet het ruwvoer.
Voordeel van Wiesencobs en kraftpaket is dat je het wel weekt maar het ook supersnel klaar is. Je hoeft dat niet zoals SP urenlang te laten weken. Het is echt in minuten zover dat je het voeren kan.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

monsera
Berichten: 3071
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:22

Hoe ziet hij er uit op het moment?

Ik zou hem zeker niet apart zetten. Maar mocht hij mager zijn / worden dan kun je hem misschien vaker hij voeren dan de 2 keer die hij nu krijgt.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:28

Onze IJslander kan geen hooi of gras meer wegkrijgen en leeft op geweekte fibrenuggets en fibrebeet

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-21 07:40

monsera schreef:
Hoe ziet hij er uit op het moment?

Ik zou hem zeker niet apart zetten. Maar mocht hij mager zijn / worden dan kun je hem misschien vaker hij voeren dan de 2 keer die hij nu krijgt.



Zeker niet slecht voor zijn leeftijd. Hij is niet heel rond, maar dat is meer een spieren kwestie. Z'n ribben zijn in ieder geval niet echt zichtbaar.

Rina: het lang weken is geen enkel probleem. Ze staan bij mij aan huis en ik zet de emmer voor de volgende voerbeurt gewoon klaar als ik weer naar binnen ga na een voerbeurt.

De eigenaresse heeft de dierenarts gesproken. Die maakt zich over de grasproppen geen zorgen, wel over het magere hooi. Ik quote: "hij adviseerde wel om het fijne hooi te geven, omdat het grove hooi verstopping/koliek kan veroorzaken."

Het lijkt er dus toch op dat hij apart zal moeten, want dat fijnere hooi is zodanig minder mager, dat ik dat niet in zulke porties aan de andere pony's kan geven (één met insuline resistentie en twee shetjes die dik worden van lucht.)

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:53

Ook oude paarden horen in principe niet spierarm te worden, dus dan zou ik ook wat sojaschroot aan zijn slobber toevoegen.

Zelf zou ik het er op gokken in de groep als hij geschiedenis van koliek of verstopping heeft, maar dat kunnen uiteraard alleen de eigenaresse en jij bepalen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:00

hij hoeft niet helemaal apart hoor, wat je kunt doen is dit:

mijn ruin van 29 kan ook geen hooi eten maar staat overdag gewoon in de groep.
snachts gaat hij op stal...vanaf 7 uur savonds ongeveer
hij krijgt daar dan een emmer met 1 schep seniores priores en een schep pavo fibrenuggets.
dat gaat in een speciekuip en is hij lang mee bezig.
in de stal krijgt hij een berg fijn hooi, daar maakt hij proppen van,maar gedurende de nacht eet hij ook weer veel van die voorgekauwde propjes op.
smorgens krijgt hij weer een emmer met seniores en pavo en een kwart schep luzernebrok
als dit op is gaat hij in zijn groep van 4 paarden, hij is dan wel bezig met hooi eten( proppen,maar is wel bij de anderen)
smiddags kom ik zelf en gaat hij weer even in stal met wederom een emmer geweekt spul.
dit is meestal rond 2 uur
ik meng vaak zelf een halve voerschep luzernebrok mee, en krijgt hij een 150 gram bodybuilder van Mijten.

wat ik wel belangrijk vind is dat ze wel bewegen moeten als ze aan de slobber zitten.
ik ga met hem wandelen,werk hem los in de bak en hij speelt met de andere ruinen
mijn ruin staat dus wel in de groep overdag, ze gaan straks het gras op en hij zoekt het korte fijne er wel tussen uit. mocht dit niet lukken,dan krijgt hij gewoon 3x per dag zijn slobber er bij.
mijn ruin is tonnetje rond, die ziet er echt goed uit!

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:13

Ons oudje van bijna 34 krijgt twee maal daags een schep seniores priores , en savonds op stal nog een halve emmer lucerne boven op het hooi . Ze mist een aantal kiezen dus voor haar is het ook belangrijk dat ze jaarlijks naar de tandarts gaat . Voor een 34 jarige is ze mooi op gewicht . Ze staat hier in de groep met onbeperkt ruwvoer , het verschilt wel eens kwa grofheid per baal , het grovere hooi krijgt ze minder goed weg dan het wat fijnere hooi maar dat is natuurlijk logisch met zo'n gebit .vandaar ook de halve emmer lucerne , dat is fijner als hooi en heeft ze toch wat te knabbelen.

HEEFT IEMAND WAT TIJD VOOR MIJ ? IK KOM NAMELIJK ALTIJD TIJD TE KORT!

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:23

Mijn oudje heeft het een tijd heel goed gedaan op Seniores Priores, maar dat hoeft hij nu niet meer.. hij krijgt nu Senior Mash van Equifirst. Overigens heb ik ook goede ervaringen met Wiesencobs en Fibrenuggets.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:31

Mijn fitte oudje van 35 geef ik Masters senioren slobber bij. Iets minder goed verkrijgbaar dan de SP maar ik vind het zelf een mooier product en ook sneller klaar qua inweken. Pony is er echt dol op


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers