Welk scheerpatroon geadviseerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Welk scheerpatroon geadviseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-21 16:13

Heey allemaal,

Ik heb hier een super lieve shet lopen van 22 jaar. Ze zit super dik in haar wintervacht en dat is ook wel goed want ze loopt 24/7 buiten samen met haar 8 jarige shet vriendinnetje. Nu met deze warmte wil ik de pony's weer langzaam oppakken. Echter met die berenvacht, zie ik ze puffen. Door middel van wandelen en lange lijnen en longeerwerk ga ik ze weer op conditie brengen. Vooral de jongere shet moet echt afvallen en heeft een slechte conditie.

Beiden wil ik dus gaan scheren, maar zo dat ze normaal buiten kunnen blijven staan. Ze staan aan huis en hebben een schuilstal. Nu vond ik zelf een patroon die alleen onderaan de hals en onder de borst geschoren is. Zou zoiets ideaal zijn? Of hebben jullie nog andere handige patronen en tips? Foto's?

De jongere shet had vorig jaar enorm moeite met haar zomervacht door krijgen. Ze is rond mei 2020 bij ons gekomen en heb haar toen ook bij moeten scheren omdat ze stekelig in haar wintervacht bleef. Dit jaar wil ik op tijd erbij zijn.

(foto's zijn van vorig najaar, dus niet recent.)

Afbeelding

Afbeelding

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020


tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk scheerpatroon geadviseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:49

Hier scheer ik mijn (wat grotere) pony's 2-3x tussen eind september en half december een streep langs de luchtpijp en midden borst. Deels omdat warme nazomers ellende gaven en deels om ze iets meer te laten verbranden zodat ik meer kan voeren als nodig en ze netjes op gewicht het weideseizoen in gaan. Ook met zelf idioot doen staan ze met zo'n patroontje niet snel druipend nat of te pompen en van de sneeuw hebben ze ook geen last gehad.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:58

Ik scheer mijn shet altijd een paar keer in de herfst/winer. Altijd zijn borst en luchtpijp eruit. Dan kan hij zonder deken maar toch zijn warmte een beetje kwijt.

DuoPenotti

Berichten: 29351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk scheerpatroon geadviseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:01

De komende 2 weken zakt de temperatuur alweer.
En ze gaan nu elk moment zelf beginnen aan de rui als ze at al niet doen.
Persoonlijk zou ik nu zo laat in de winter er niet meer aan beginnen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Welk scheerpatroon geadviseerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:13

Ze zijn nu de zomervacht weer aan het aanmaken en het wordt weer kouder dus ik zou nog niet scheren.
Eerst maar door de rui heen helpen.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers