Topic voor onze oudjes!

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:56

hele dikke knuffel eapy!
ontzettend erg voor je om dit mee te moeten maken op deze manier.
hoefbevangen is echt zo naar.
veel sterkte :(:)

Hilli

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:00

Eapy, wat intens verdrietig. Sterkte met het verlies.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:02

Eapy heel veel sterkte

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:36

Ach wat verdrietig Eapy, heel veel sterkte.

Hier gaat het redelijk met Tennessee. Na het trekken van zijn tanden dit voorjaar is hij heel erg opgebloeid maar helaas merk ik dat zijn artrose erger wordt afgelopen 2 maanden. Hij is stijf en kan niet snel meer draaien, met buiten rijden is het tempo er nu ook uit. En gisteren achter uit de trailer uitlopen had hij opeens ook veel moeite mee.
Nu veel supplementen met appelsap zodat hij het op eet. Hopelijk zet het niet sneller door.
Wel ga ik met de stalhouder een aparte kudde maken want er staat 1 pony bij in die gelijk trapt en Tennessee kan dat niet meer ontwijken.
Hij loopt nu al 2 weken kort op linksachter na een klap van deze pony dus durf het niet meer aan om hem in dezelfde ruimte te hebben.
Dat ouder worden met artrose is echt rot hoor.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:05

is er op rijden dan nog wel verstandig als het niet meer zo goed wil?
artrose is helaas ongeneeslijk,dus dat ga je niet meer makkelijker maken helaas.
hopelijk doen die supplementen nog een beetje.

ik ga morgen kelly weer in de groep zetten,die heeft een paar weken op een ander sruk gelopen met veel gras.
samen met een pony van de eigenaar,maar het gras is daar zo goed als op en dat ruintje verveeld zich te pletter met die oude doos haha :')
ze stond gister nog zo mooi te kijken toen ik weg ging

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:02

Eapy, Heel veel sterkte met dit grote verlies... :(:) :(:) Echt een prachtige foto van je maatje <3

Joyce, wat lastig zeg. Ik weet niet wat ik zou doen in je situatie... Ik heb straks waarschijnlijk 2 met pensioen (18 en 20), maar ik mis zelf het rijden niet echt en kan het ook niet over mijn hart verkrijgen ze weg te doen, of in te slapen. Anderzijds kan ik wel begrijpen dat het wel een keuze is die mensen maken. Ik zou iig ook voor de echo gaan , voor zekerheid (of dingen uitsluiten).

wat een fijne foto, gezellig samen wandelen <3

Queelens, wat vervelend dat de EOTRH toch erger is geworden...Wanneer gaan jullie? Sterkte iig :(:)

Mooie foto hagelslag <3

Hennos, wat sneu dat hij steeds wat meer last heeft van de artrose. Waar zit de artrose? Rust roest, maar ik zou ook de beweging wat aanpassen als hij er last van lijkt te hebben :(:)

Sowieso is ouder worden met kwaaltjes echt rot en moeilijk... Ik vind het ook echt lastig met mijn dames. De kleine is nu 18, blijft maar rommelen met haar luchtwegen. Nu geef ik sinds vorige week gestoomd hooi en krijgt ze nog een kuurtje medicatie. Aan ene kant wil ik nu al de handdoek in de ring gooien en gewoon dr maar op pensioen zetten. Maar ergens wil ik ook nog doorzetten, haar zo goed mogelijk op conditie houden (krijgen) want als ze straks helemaal niets meer doet gaat misschien ook niet helpen met alles...

Mijn grote merrie rommelt ook met de luchtwegen en ik kijk zo ontzettend op naar de winter. En opeens is het september, en dat wil ik helemaal niet. Dan komen ze straks weer op de paddock, moet ze op hooi (voordroog), en ik weet gewoon niet zo goed wat ik nog kan doen, wil doen, moet doen. Het is een aflopende zaak met haar luchtwegen, heel veel medicatie werkt niet (voldoende), maar niets doen werkt al helemaal niet. Het is gewoon echt stom en moeilijk allemaal.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:39

Ik had het hier nog niet geplaatst. Even een update over Guus.

Voor nu hebben we besloten dat ze blijft als weidegenoot voor ons oudje. Mits ze geen pijn heeft natuurlijk. Ik ben van mening dat ik een kreupel paard niet kan verkopen en ze alleen naar een ander gaat mits het voor 200% betrouwbaar is dat ze niet de handel in gaat en niet gereden wordt als ze niet goed loopt. Die kans is klein en ik ga mijn probleem niet bij en ander neerleggen.

Redenatie. Geen tijd voor twee paarden welke aan het werk moeten. Dus liefst een rijpaard met een weidegenootje dat zou het ideaalbeeld zijn. Eigenlijk zoals we het nu hadden.

Guus inslapen houd in op zoek naar wat anders zodat oudje niet alleen staat. Dus een tijdelijke oplossing zoeken tot we rijpaard gevonden hebben of Guus niet inslapen tot er een rijpaard gevonden is. Dat laatste voelt in elk geval niet goed. Teveel het inruilidee.

Stel oudje was nu overleden en Guus was wel nog goed dan gingen we op zoek naar weidegenoot. Waarschijnlijk geen shet ivm verschillen in voeren. Echter een beestje hebben staan wat iets kan doen en wil doen en dan alleen gras laten eten voelt ook dubbel. Dus als oudje van 30 gaat uitvallen hebben we op dit moment in elk geval een weidegenootje voor een toekomst rijpaard staan waar we wel de achtergrond van weten en het mankement.

Ik kan denk ik wel met haar aan de slag met grondwerk en eventueel lange lijnen aangezien stapritjes in het bos wel hadden gekund volgens dierenarts. Aangezien mevrouw niet zo rustig blijft buiten de omheining is dat helaas geen optie.
Twijfel over second opinion, maar ze loopt een jaar al op en af met dat been. Als het een kleinigheidje was geweest dan had het weg moeten zijn denk ik?

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 06:59

Veel verdriet en zorgen hier. Iedereen heel veel sterkte en wijsheid toegewenst.

Ik mag niet klagen, behalve dat mijn oudste ondanks dat ik haar een maand geleden geschoren heb, alweer een dik pak haar aan het maken is. Dat hoeft helemaal niet zo nodig.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+2! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:09

joyce83 schreef:
Ik had het hier nog niet geplaatst. Even een update over Guus.

Voor nu hebben we besloten dat ze blijft als weidegenoot voor ons oudje. Mits ze geen pijn heeft natuurlijk. Ik ben van mening dat ik een kreupel paard niet kan verkopen en ze alleen naar een ander gaat mits het voor 200% betrouwbaar is dat ze niet de handel in gaat en niet gereden wordt als ze niet goed loopt. Die kans is klein en ik ga mijn probleem niet bij en ander neerleggen.

Redenatie. Geen tijd voor twee paarden welke aan het werk moeten. Dus liefst een rijpaard met een weidegenootje dat zou het ideaalbeeld zijn. Eigenlijk zoals we het nu hadden.

Guus inslapen houd in op zoek naar wat anders zodat oudje niet alleen staat. Dus een tijdelijke oplossing zoeken tot we rijpaard gevonden hebben of Guus niet inslapen tot er een rijpaard gevonden is. Dat laatste voelt in elk geval niet goed. Teveel het inruilidee.

Stel oudje was nu overleden en Guus was wel nog goed dan gingen we op zoek naar weidegenoot. Waarschijnlijk geen shet ivm verschillen in voeren. Echter een beestje hebben staan wat iets kan doen en wil doen en dan alleen gras laten eten voelt ook dubbel. Dus als oudje van 30 gaat uitvallen hebben we op dit moment in elk geval een weidegenootje voor een toekomst rijpaard staan waar we wel de achtergrond van weten en het mankement.

Ik kan denk ik wel met haar aan de slag met grondwerk en eventueel lange lijnen aangezien stapritjes in het bos wel hadden gekund volgens dierenarts. Aangezien mevrouw niet zo rustig blijft buiten de omheining is dat helaas geen optie.
Twijfel over second opinion, maar ze loopt een jaar al op en af met dat been. Als het een kleinigheidje was geweest dan had het weg moeten zijn denk ik?

Hele mooie beredenering Joyce, moeilijk besluit maar je respect voor je dieren is duidelijk te zien.

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:51

Eerlijk is eerlijk als ze op pensionstal gestaan hadden dan was het ook wel lastig geweest hoor. Maar aan huis krijg ik ook wel het gevoel dat ik er heel hard voor moet werken zonder rijplezier te hebben. En ja ze zijn mij meer waard dan alleen het rijden hoor. Maar het zou toch wel fijn zijn als je er toch ook wat mee kan doen.

En ja oudje heeft zijn jaren, ik zie dat hij wat achteruit gaat, meer voer moet erin, hij loopt steeds wat stijver, benen zijn altijd kurkdroog geweest en nu wat dikker af en toe. Ook een bult onder de kaak wat ik in de gaten aan het houden ben en hij heeft veel jeuk aan zijn edele delen. Hij duwt nog net niet zijn hele zaak in mijn handen van KRIEBELEN!!!!! Komt dan echt naast mij staan, kruis op mijn hoogte en tilt dan net als een hond zijn achtpootje op zodat het toch wel heel duidelijk is dat hij gekriebeld wil worden. Hij heeft melanomen ook daarop dus of die iets aan het doen zijn? Nu ook een dikkere zijkant van de neus omdat hij daar gestoken is dat voelt wat warm. Ach we hoeven ons niet te vervelen :D

Ik heb mij bij de manege weer ingeschreven om te lessen. Het zal wat worden ik bang een bangeschijtert dus wisselende paarden, volle rijbak het zal weer wennen worden zal ik maar zeggen. Ik ga de rijbakregels maar weer eens opzoeken. Maar ik wil het doen zodat ik niet straks net zoals bij Guus lang niet gereden heb en dan weer een eigen paard mag gaan uit proberen.
Een bijrijdpaard houdt meer in als 1 dag rijden, dus denk dat dat geen optie is. Of ik moet iemand vinden die in de buurt woont en dat juist net zoekt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:51

Bijrijdpaard voor 1 dag zou je best wel kunnen vinden denk ik. Zou hier bvb een ideale optie zijn aangezien ik zelf nog 3x per week rij.
Ik denk dat je aan priveles of bijrijdpaard meer zou hebben dan aan groepslessen. Is toch wat minder van niveau en weinig aandacht voor individuele zit en hulpen merk ik.

Paardengek in hart en nieren!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:04

Hier vandaag iets gruwelijk fout gegaan ;(

Echt mijn werkdag was al echt afgrijselijk...
Vrachtauto stuk gezeik van hier tot aan Tokio....
Naar huis rijden, ineens t verkeer mogen regelen zodat mensen eerder konden omdraaien ipv het ambulancepersoneel overhoop te rijden

En toen ging ik nog eventjes naar de rheder markt.
En dat was een foutje _O-

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

oh no, my dreamprins fell off his horse again....
Iemand het leven moeilijker maken is makkelijk.
Iemand het leven makkelijker maken is moeilijk.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:29

Jaaaa wat een leukie! Wie is dit? Van jou?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:31

Jaaa ik heb haar vanmiddag gekocht.....
5 maandjes oud.
Iets te jong naar mijn doen maar dat komt wel goed.
Een fjord × Ierse Hunter

Ik wou eigenlijk gewoon eens kijken wat er op de markt zo is.
En Naja oeps
Nu hebben we een nieuwe pony

Ze staat eerst nog even appart.
En dan met 2 week ofzo kijken wat haar gezondheid doet. Zodat ze niks raar mee gesleept heeft.
En dan mag layka opvoeden ~~}>

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:10

Wat een leukerd!

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:52

oh die is gaaf!! <3
ja ik snap dat wel hoor,wat een leukerd is dat!
ik ga volgende maand naar de zuidlaarder paardenmarkt en heb al bedacht dat als er een leuke kleine staat die misschien ook mee gaat..
dus ik snap dat helemaal, gefeliciteerd!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:54

Schijnbaar heeft iris nog een paar half broertjes of zusjes _O-

Ik weet niet of hij naar Zuidlaren gaat.
Maar de ehm rodermarkt of welke t ook is gaat hij wel heen

En ik heb nu wel al 2 week ofzo meer rondgekeken op bokt en op de Duitse marktplaats.
Dus het kwam niet helemaal vanuit t niets. Maar Naja t is toch wel ineens een levend wezen erbij
Maar het voelt wel goed *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:58

oh sjit dat is ook zo,dat is de 26e geloof ik, daar ga ik ook heen hahaha. _O-
nou ik had eigenlijk bedacht, een a of b pony,ruintje,jaar of drie.
die van jou is toch sowieso te groot al.
ik ga toch niet meer rijden,maar merk wel dat ik wel mis om samen te wandelen en wat grondwerk te doen.
dat kan met kelly allemaal niet
Laatst bijgewerkt door ellepel op 18-09-23 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:59

Wat mega leuk zeg hagelslag, gave kruising!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:07

Ze is nu idd al iets van 1.20. 1.25
En word hopelijk 1.50 a 1.60....
Dus eigenlijk een best mooi maatje.
En Naja ze is gewoon echt best cute

Dus ik hoop dat ze veel mag leren van layka en een leuke allrounder merrie word

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:50

Heel veel plezier met haar? Heeft ze al een naam?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:09

Volgens haar paspoort heet ze iris
En eigenlijk denk ik dat de naam gaat blijven

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 20:20

Ahhh wat leuk. Veel plezier met het jonge grut.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:22

Nog even 1 fotospammen _O-
Ze kan al best nukkig zijn _O-
I love it

Afbeelding

Als een hooisprietje overdwars in haar mondhoek zit en ze hem niet in haar mond krijgt.
Jongens jongens wat een blik _O-
Kijkt dan naar links of recht, ligt eraan waar t sprietje verkeerd zit en laat hem dan uiteindelijk vallen om een nieuw plukje te pakken om te knagen _O-

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 00:04

Wat een leukerd :+:

[VN] Alle ins en outs over het scheren van je paard
Levey 27-4-2011 Voor altijd in ons hart.....
Trotse mama van Stacey 24-9-2012 :+:
[ITP] Joris op de heide en aan het water door MelanieVS