Hoeveel seniores priores?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 19:33

Hallo blokkers!

Ik heb een super fitte hengst van 23 jaar die nog vollop in de sport loopt (Z2 dressuur) en nog 6 dagen in de week intensief getraind wordt.

Hier mijn probleem;
Meneer is altijd een heel kieskeurige eter geweest als het om hooi gaat, als het te lang in de stal ligt wil hij het niet, als hij erdoorheen heeft gelopen eet hij het niet meer, is het te droog wil die het niet, enzovoort enzovoort...
Nu heeft hij een verleden met verstoppingskoliek door het slecht eten van hooi.
Van de porties hooi die hij nu krijgt (4x per dag) eet hij ongeveer 1/2 tot 3/4 portie per keer. Het overgebleven hooi haal ik er dan uit want dat eet hij never nooit meer op.
Hij is goed gevuld (lees; aan de dikke kant) maar wil niet afwachten tot meneer weer verstoppingskoliek krijgt dus sinds afgelopen week begonnen met seniores priores wat hij erg lekker vindt =)
Hij krijgt s ochtends 1 volle geweekte schep en s avonds ook 1.
Is dit voldoende om het resterende hooi gedeelte op te vangen wat hij niet eet?
Iemand daar ervaringen mee?
Vind namelijk alleen informatie voor hoeveelheden als je paard niks meer eet

Oja! Tanden worden jaarlijks gecontroleerd geen problemen mee en door omstandigheden kan hij helaas niet op de wei =(

Thnx!


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:45


There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

pmarena

Berichten: 47920
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:49

Even wat anders: heb je al eens geprobeerd om uit een hooinet te voeren? Vaak vinden ze dat een leuke bezigheidstherapie dat punniken aan zo'n net. Het biedt ene beetje een uitdaginkje. Zeker als hij niet op de wei gaat misschien wel een manier om hem beter aan het eten te krijgen?

Maar als hij aan de dikke kant is zou je denken dat hij gewoon genoeg eet nu toch? :)

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:50

Ik zou ook goed kijken naar wat je precies wilt. Paard eet dus niet goed maar is wel aan de dikke kant. Naar mijn ervaring zet SP echt enorm snel aan. Zou er dus zeeeeker niet teveel van gaan voeren. Niet wenselijk als hij al chubby is.

Is er niet een andere reden waarom hij het hooi niet goed eet? Naar mijn ervaring is er dan eigenlijk altijd iets mis mee. Hoe krijgt hij het aangeboden? Mijn paard eet slecht als hij het op de grond aangeboden krijgt. Die pist er overheen en wandelt het de hele stal door. Hooinet opgehangen en hij eet als een bootwerker. Paar wortels in het hooinet verstoppen en hij vindt het helemaal fantastisch. Zoeken naar de lekkerste sprietjes: bezigheidstherapie!

DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 19:58

Hij doet dit al sinds dat hij jong is, alles al geprobeerd.. voeren uit hooinet is hetzelfde als van de grond. Wordt maar een halve portie van gegeten en ja ben het met jullie eens dat als hij chubby is hij voldoende binnen lijkt te krijgen maar ben bang dat het vooral door krachtvoer en slobber wordt veroorzaakt en hij wel vezels nodig heeft om de spijsvertering goed te houden daarom ook uit voorzorg al SP

Loop van de jaren op meerdere verschillende stallen gestaan waar ze natuurlijk allemaal verschillende kwaliteit hooi hadden en hij doet het bij alle stallen..
Soms dagen dat hij wel netjes alles opeet en zo ook dagen dat hij maar enkele happen neemt

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:59

Zou je dan niet eerder je krachtvoer en slobber onder de loep willen nemen ipv voer gaan geven waar hij mogelijk zeer snel dikker van wordt? Dan heb je weer een ander probleem... Overgewicht :(

Heb je weleens gewogen hoeveel hij echt binnen krijgt? Je voert al snel meer hooi dan je zou denken. Ik heb zelf laatst alles gewogen want vond dat mijn paard zo weinig at. Nou, met de helft van wat ik aanbood, zat hij al dik over de dagelijkse hoeveelheid voor een paard van 600 kg. Ben minder gaan voeren, gewoon naar zijn behoefte, en nu heeft hij telkens alles op. Of ja; bijna op. Ik zorg dat hij altijd een laagje kan overhouden.
Laatst bijgewerkt door beegee op 28-05-21 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Re: Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 20:00

Krachtvoer en slobber heeft hij wel nodig gezien z’n arbeid

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:01

DressageMiss schreef:
Krachtvoer en slobber heeft hij wel nodig gezien z’n arbeid

Ik zeg ook niet dat hij het niet nodig heeft, maar het kan toch waardevol kijken of er daar nog winst te behalen valt?

Heb mijn andere bericht nog aangepast overigens.

DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Re: Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 20:05

Afbeelding

Dit bedoel ik trouwens met goed gevuld.. hij is niet extreem dik ofzo

ellepel

Berichten: 47249
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:06

ik ken dat wel..
mijn ruin krijgt minder hooi binnen omdat hij door gladde kiezen veel proppen maakt.
die krijgt winters 3x per dag 3/4 schep ,seniores priores met een halve schep pavo fibrenuggets er door.
dat is een wat groffe grasbrok en ik vind die heel goed voor de vertering.
die van mij zit trouwens snel verstopt als hij te weinig beweegt

dus dan kun je proberen om ietsje minder seniores en dan wat fibrenuggets er bij?
kijk even hoe dat gaat?

DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Re: Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 20:07

Maar zijn 2 geweekte scheppen per dag zoveel dan? Dat is minder dan 1kg droge stof..

Dacht dat ik dan vrij safe zat

pmarena

Berichten: 47920
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:08

Da's een knappe heer +:)+

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:09

DressageMiss schreef:
[ [url=m/jTk9Je.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bedoel ik trouwens met goed gevuld.. hij is niet extreem dik ofzo

O maar dat is heel anders dan ik me had voorgesteld. Dat verandert de zaak wel. Ziet er goed uit voor zijn leeftijd!

Ik dacht inderdaad ook aan fibrenuggets zoals ellepel zegt, misschien is dat wat?

2 scheppen droog gewogen kwam mijn paard als een malle op aan. Moest hij ook, dus dat scheelt. Hoeveel kg hooi wil je dan vervangen?

DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Re: Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 20:15

Denk dat als je alles wat hij per dag laat liggen bij elkaar pakt, je een kleine portie hooi hebt wat hij niet eet.. wat zal dat zijn? Kilootje of 2-3? Wat hij dus niet eet en ik wil aanvullen (denk meer voor mijn eigen gevoel en de angst dat hij weer koliek krijgt)

snorkel1986

Berichten: 2982
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:16

Fiber nuggets iets geweekt doet mijn paard een moord voor super mooi spul

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 20:20

Fibre nuggets eet mijn prins niet =( zelfde als luzerne en bepaalde soorten slobber komen er bij hem niet in =O daarom ook zo blij dat hij SP wel wil hebben

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Hoeveel seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:23

Heeft hij de verstoppingskoliek gehad omdat hij te weinig hooi eet, of omdat hij te lang niet eet? Als het het laatste is, dan gaat het er dus om dat hij even iets naar binnen moet werken. Je hoeft dan niet per se een volle schep te geven. Zeker omdat dat ook enorm uitzet en al gauw een dikke emmer wordt. Wellicht zou je dan ook toe kunnen met een halve schep per keer. Als ik jou was zou ik eens kijken hoe hij het doet op wat je nu geeft: wordt hij te dik schroef je het terug.

En als je dan de 1kg ds SP = +- 1,5 kg ds hooi in je achterhoofd houdt, moet het goed komen denk ik. Beetje trial and error idee :)

ellepel

Berichten: 47249
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:24

nou hou het even op wat je nu geeft en kijk het aan?
je kunt altijd nog meer of minder doen toch.

DressageMiss
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 20:31

beegee schreef:
Heeft hij de verstoppingskoliek gehad omdat hij te weinig hooi eet, of omdat hij te lang niet eet? Als het het laatste is, dan gaat het er dus om dat hij even iets naar binnen moet werken. Je hoeft dan niet per se een volle schep te geven. Zeker omdat dat ook enorm uitzet en al gauw een dikke emmer wordt. Wellicht zou je dan ook toe kunnen met een halve schep per keer. Als ik jou was zou ik eens kijken hoe hij het doet op wat je nu geeft: wordt hij te dik schroef je het terug.

En als je dan de 1kg ds SP = +- 1,5 kg ds hooi in je achterhoofd houdt, moet het goed komen denk ik. Beetje trial and error idee :)


Verstoppingskoliek door te weinig hooi..
Hij krijgt namelijk om de 3 uur voer aangeboden behalve s nacht dan natuurlijk langere tijd met alleen grote portie hooi om 10 uur gegeven

Maar ga het gewoon idd even aankijken en als hij inderdaad te dik wordt schroeven we het terug. Bedankt voor het meedenken =)

monsera
Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:20

Ik zou het hooi een keer wegen. Is heel hiervoor he geruststelling, want waarschijnlijk eer hij neer als je denkt.

Geef je hem geweekt of ongeweekt 1 schep senior?

1 schep geweekt zal ongeveer een kwart schep ongeweekt zijn,
Daar zal hij wel niet van dicht groeien.


En krijgt hij verder nog krachtvoer? Als hij veel krachtvoer eet zal er minder ruimte voor ruwvoer.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag


BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:26

Ik voer mijn oudje ook SP maar denk dat jouw paard gewoon kieskeurig is qua hooi, als het niet zijn gebit is net als bij mijn oudje.
Dan zou ik hem eerder lucerne ofzo bij voeren als SP.

En voor het hooi wat je wel voert, koop een slowfeeder en voer daar uit, dan loopt hij iig niet alles door zijn stal en heeft hij het wel ter beschikking

Herfstblad
Berichten: 743
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:16

Wij voeren z'n 4/5 kg verdeeld over de dag. De da gaf aan dat ze dit onbeperkt mogen hebben..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker