Noura: van marktplaats naar zilveren merrieveulen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Noura: van marktplaats naar zilveren merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 10:45

Afgelopen zomer ben ik langzaam op zoek gegaan naar een veulen. Bewust een veulen, met het idee: lekker groeien, samen met Jim de wereld verkennen en op termijn een opvolger zijn van Jim.
In eerste instantie ging ik voor een koudbloed. Vanwege het geringe aanbod in Nederland ben ik over de grens gaan kijken en vond een prachtig Noriker hengstveulen in Oostenrijk. Ik was me al aan het verdiepen in transport. Helaas waren er kijkers voor mij en zij hebben hem gekocht.

De zoektocht ging verder. Ik had al een paar keer een paint merrieveulen zien staan op Marktplaats, maar ik was er van overtuigd dat dat boven mijn budget zou zijn. Toch maar eens geïnformeerd naar de prijs en dat viel me alles mee. Een Noriker veulen uit Oostenrijk, met transport etc. was uiteindelijk maar iets goedkoper. Budget kon opgehoogd worden en de eerste afspraak gemaakt.
Ik bedoel, hier word je toch nieuwsgierig van :D
Meet LC Tecum Special Moon
Afbeelding

Ze moest nog even daar blijven, omdat ik Jim moest verhuizen en ze mee kwam naar de nieuwe stal.
We zijn in de tussentijd nog een keer gaan kijken en de camera ging mee.
En ondertussen moest er nog een roepnaam bedacht worden. Bij de fokker was dit Marley, maar zo heet de dochter van een vriendin van ons. Dus dat was geen optie. Daarna is ze Nouri genoemd, maar mijn man is Feyenoordfan, ook geen optie dus :+
Nouri betekent 'licht' en dat vond ik wel heel mooi passen bij haar maanoog. Dus hebben we er de vrouwelijke versie van gemaakt: Noura.
Afbeelding

We hebben haar eind september opgehaald. De reis ging goed en ze mocht meteen de wei in. Eten was zo gevonden :Y)
Afbeelding

Het halster om en af ging nog niet zo goed. Haar roze halster heeft ze dan ook een tijdje constant om gehad en met de blauwe hebben we geoefend met om en af doen. Vandaar dat ze met wandelen even 2 halsters om had.
Afbeelding

De eerste week was meteen de week van groot onderhoud.
Zo kreeg ze een wormenkuur met pyrantel en dat was geen overbodige luxe := :r
Afbeelding

Daarom stond ze ook nog even apart van de andere paarden.
Ze kwam wel steeds beter in haar vel.


Ook de hoefsmid stond in de 1e week op het programma. Ik heb die week flink wat geoefend met voetjes geven. Vast staan kon ze nog niet. Maar ze deed het braaf!
Afbeelding

Na de ergste wormbesmetting hebben we haar eerst bij Jim gezet. Ik vond het wel heel spannend, maar ze deden het vanaf het 1e moment super samen. Hij voedt haar goed op en zij heeft een beschermheer.
Afbeelding

Over een jaartje wil ik haar gaan trainen tot handpaard. Jim is super braaf in het bos en wat een mooie manier is dit om haar kennis te laten maken met de wereld.
Dus dat hebben we voor de grap een keer geoefend op een kort wandelingetje. Dat was ingewikkeld :D
Afbeelding

En verder doen we niet zo veel. 2x per week een kort wandelingetje in het bos. Goed voor de ontwikkeling van haar lijf en hoofd. Kort genoeg om niet overprikkeld te raken, maar andere bodem, wat boomwortels en heuveltjes maken dat ze wat betere balans ontwikkelt.
In het begin vond ze de andere bodem heel moeilijk, maar inmiddels loopt ze er prima doorheen.


En verder is haar leven niet zo spannend :D
Dat bestaat vooral uit eten :9
Afbeelding

Ze mag mee naar het bos. We hebben de camera een keer meegenomen en daar zijn leuke plaatjes uit gekomen :j
[KS-ITP] Painthorse Noura in het bos
Afbeelding

Na de 2e wormenkuur mocht de rest van de kudde er ook bij.
Afbeelding

Helaas matchte het niet okee met Jim en kregen we de vraag of we naar een andere wei wilde verhuizen. Het leverde allemaal weer behoorlijk wat stress op, maar afgelopen zaterdag staan ze op een andere wei. Ze staan er super overigens. Meer rust en groter stuk. Ideaal is het niet, want nu staan ze samen. Maar nu eerst maar even settelen en dan gaan we kijken wat we daar aan kunnen doen. Een (shetlander/kleine pony) maatje er bij zou mooi zijn, maar een 3e pony aanschaffen zie ik niet zitten. Dus daar gaan we nog even over nadenken.
Afbeelding

Als kers op de taart is Noura ook nog eens zilveren merrieveulen geworden *\o/* *\o/* <3
Afbeelding

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Noura: van marktplaats naar zilveren merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:51

Mijn favoriete merrieveulen van dit jaar.
Gefeliciteerd met je zilveren plak.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:20

Wat een leukerd! Die gaan we hopelijk nog veel voorbij zien komen de komende jaren.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Noura: van marktplaats naar zilveren merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:06

Wat leuk! Gefeliciteerd! Op naar nog heel veel mooie momenten (en topics) met deze knapperd!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:10

Gefeliciteerd! *\o/* Prachtige merrie!
Hopelijk kan iedereen (inclusief Bokt) lang van jullie avonturen genieten :)

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Noura: van marktplaats naar zilveren merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:16

Knappe Noura! Verdiende zilveren plek!
Zo benieuwd hoe zij uit gaat groeien :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Noura: van marktplaats naar zilveren merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 21:47

Bedankt! Ik ben ook heel benieuwd Leo. Vooral heel groot vermoed ik :D

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:55

Wow wat een knappert <3 !
Geef haar maar een dikke knuffel van mij :o

jesss_amigo

Berichten: 1808
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:54

Echt een knappe merrie! Ga jullie zeker volgen!

Ik wist niet dat wormen zo groot konden worden :=