Meerdere keren corona?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Meerdere keren corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:29

Zijn er hier mensen die meerdere keren corona hebben gehad? Of mensen die uit hun directe omgeving iemand kennen? Hoe vaak? Hoe ziek was je bij al die keren? In welke periode was je ziek?

Ik vraag dit omdat ik nu zelf corona heb en het me 100% meevalt, ik ben gevaccineerd, ergens voor de zomer haal ik nog een booster. Maar vraag me af of dat qua bescherming allemaal nog zo zinvol is.. (los van qr en reizen)

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:59

Mijn oudoom heeft het inmiddels 4 keer gehad, maar dat is een speciaal geval omdat hij door medicatie weinig afweerstoffen heeft. Hij is 85, maar heeft die vier keren eigenlijk alleen wat griepverschijnselen gehad (niet lekker, verkouden, beetje koorts). Verder heeft een vriendin van me het ook twee keer gehad (ondanks dubbele vaccinatie) en twee keer behalve verkoudheid geen overige klachten.
Ik heb dinsdag m’n booster gehad en ben er nog ziek van, mega allergische reactie gehad (overal galbulten), dus als je het niet nodig vindt zou ik er zeker even mee wachten. Ik heb drie keer Pfizer gehad en bij de eerste vaccinaties nauwlijks klachten :j
Edit: fijn trouwens dat de klachten mee vallen bij jou. Ik weet niet hoe het zit met bescherming, misschien zou je de vaccinatie lijn eens kunnen bellen, wellicht hebben zij waardevol advies?
Laatst bijgewerkt door x_ankieee op 08-01-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:00

Ergens wil ik niet reageren, maar ik ken wel iemand die met twee keer prikken vorig jaar drie keer corona heeft gehad. Waarvan ene keer net niet naar het ziekenhuis moeten. En de eerste twee keer wat milde klachten gehad.

Dit betekend dat je geen antistoffen aanmaakt, en dat je dus gewoon ziek kunt worden als je het al meerdere keren hebt gehad. Ook kun je alsnog in het ziekenhuis belanden. Dit zal misschien niet voor iedereen zo zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:01

Mijn zusje heeft het twee keer gehad. Eerste keer begin zomer 2020 dacht ik, niet heel ziek van geweest. De tweede keer een aantal weken geleden. Niet gevaccineerd, en die tweede keer redelijk ziek van geweest, en de smaak en reuk heeft ze nog niet terug.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Meerdere keren corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:08

Het broertje van mijn vriend is dubbel gevaccineerd (volgens mij nog niet geboosterd), heeft in de zomer corona gehad en vorige week weer. Beide keren niet echt ziek, beetje verkouden. Zijn vriendin is de 2e keer trouwens niet besmet, ze wonen samen.

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:21

Ik heb begrepen dat de kans op herbesmetting vooral met Omikron groot is! Ik ken zelf 2 mensen die binnen 2/3 maanden weer besmet zijn geraakt, waarschijnlijk door omikron.
Maar het kan altijd natuurlijk. Als er al een lange tijd (jaar of meer) tussen de besmettingen zit is het niet gek. Influenza kan je ook gemakkelijk elke herfst weer krijgen. Of als iemand weinig afweerstoffen aanmaakt, zoals in een paar verhalen hierboven.

Ik ben gevaccineerd van de zomer en heb 10 weken terug corona gehad. Ben niet erg ziek geworden, maar wel nog best lang last gehad van kortademigheid.
Deze week (zo en ma) per ongeluk met 4 positieve mensen in contact geweest (in een binnenruimte voor meerdere uren), dus was best bang voor een herbesmetting, maar ben gelukkig negatief getest gisteren. Ik ga er vanuit dat ik nog goed beschermd ben door de laatste besmetting.
Boosteren hoeft dan ook nog niet (als je minder dan 3 maanden geleden corona hebt gehad), dus dat laat ik voorlopig.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 08-01-22 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:23

Ik heb in mei vorig jaar Corona gehad. Had toen vooral hoofdpijn, na een paar dagen geur/smaak verlies en 2 dagen iets meer moeite als ik 2 trappen op rende. Na 10 dagen weer vollop aan het werk gegaan en geen last meer gehad.

In juli en september dacht ik, heb ik 2 Pfizer vaccinaties gehaald. Bij de eerste had ik vooral een zere arm en wat moe ( maar dat moe zijn kwam waarschijnlijk door mijn vele ochtend diensten). De tweede vaccinatie ben ik echt gedurende de dag mega duizelig geweest, had constant het gevoel flauw te gaan vallen. Mijn vriend zei toen ook dat ik mega wit was en echt gewoon op de bank moest gaan liggen.

Vanaf afgelopen woensdag ben ik weer positief getest. Dit keer heb ik alleen een dichte neus zo nu en dan en af en toe een kriebelhoest.
Zelf heb ik niet echt de neiging nog meer prikken bij te gaan halen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meerdere keren corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:30

Raket heeft het 3x gehad toch?
Dat was nog voor de inenting.

Er zijn ook berichten geweest vanuit het buitenland van mensen die meerdere varianten tegelijkertijd hadden.

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Meerdere keren corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:34

Een collega van me, twee keer, maar nog in de tijd voor de vaccinaties. Tweede keer minder ziek dan de eerste keer.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Meerdere keren corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:50

Een booster is altijd zinvol. Vrijwel alle paarden krijgen jaarlijks een influenza enting en daar twijfelt ook vrijwel niemand over. Deze corona boosters werken hetzelfde, alleen krijgen ze waarschijnlijk een kortere termijn (elk virus is natuurlijk anders en heeft net andere eigenschappen).

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Meerdere keren corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:52

Heel toevallig zou djokovic het nu ook net voor de 2e keer hebben gehad. Mij iets te toevallig om ongevaccineerd deze deelname aan de Australian open af te dwingen maar goed.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:56

Sizzle schreef:
Raket heeft het 3x gehad toch?
Dat was nog voor de inenting.

Er zijn ook berichten geweest vanuit het buitenland van mensen die meerdere varianten tegelijkertijd hadden.


Gelukkig niet. 2x, maar wel beide keren in het ziekenhuis gekomen. Ik ben wel extra voorzichtig omdat ik een 3e keer niet zo zie zitten.
Vooral de ontregelen van mijn astma is een probleem.

Wel toevallig dat ik uit nieuwsgierigheid dit aanklik en genoemd wordt.

Ik ken wel de verhalen van meerdere besmettingen. Het is naar mijn idee heel onduidelijk hoe het ziekteverloop is. Sommigen waren de 1e zieker dan de 2e of 3e of andersom. Soms was het een toevalsbevinding.
Ik had begin 2020 al covid en mijn geur is nooit meer normaal geworden.
Gisteren rook ik lopend door de stad kattenvoer en die geur is de hele dag blijven hangen. Soms ruik ik hele dagen brand.

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:56

Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die het 2x gehad hebben. Een collega heeft het gehad, toen zich laten vaccineren en toen weer gehad. Van de rest weet ik de vaccinatie status niet. :+

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:02

Vriendin van mij had eind 2020 corona, in september 1 vaccinatie gehad en nu weer positief. Vrijwel geen klachten gelukkig, als ze geen contact hadden gehad met iemand die positief getest had hadden ze zelf niet eens getest bij deze klachten waarschijnlijk.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:06

Het virus verandert, elk afweersysteem reageert net wat anders, en antistoffen door een booster of besmetting nemen naarmate de tijd vordert af. Dat is ook bij andere virussen zoals griep het geval.

Dus ja, je kunt meerdere keren corona krijgen, ja het ziekteverloop kan anders zijn en ja, de booster (of een nieuwe besmetting) zorgt ervoor dat het afweersysteem weer even scherper wordt afgesteld. Waardoor de kans dat je ernstig ziek wordt weer voor een tijdje klein is.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:16

Kookaburra schreef:
Het virus verandert, elk afweersysteem reageert net wat anders, en antistoffen door een booster of besmetting nemen naarmate de tijd vordert af. Dat is ook bij andere virussen zoals griep het geval.

Dus ja, je kunt meerdere keren corona krijgen, ja het ziekteverloop kan anders zijn en ja, de booster (of een nieuwe besmetting) zorgt ervoor dat het afweersysteem weer even scherper wordt afgesteld. Waardoor de kans dat je ernstig ziek wordt weer voor een tijdje klein is.


Dit klopt inderdaad. Dus dit betekend helaas ook dat je straks ieder half jaar een prik moet gaan halen.
Dit gebeurt overigens is een aantal landen al vanaf het begin. Sommige mensen hebben dus al bijna 5 of 6 prikken gehad. De eerste twee en dan ieder half jaar. Nog niet in Nederland het geval, maar zit er wel aan te komen.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:53

In mijn werkomgeving zijn er zoveel collega,s met meerdere malen corona.
Iedereen gevaccineerd trouwens en meesten met boosters.
Na de boosters nog niet gehoord gelukkig

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:01

Waar komt eigelijk het idee vandaan dat je maar een keer corona kunt krijgen? Je krijft toch ook geen 1 keer griep in je leven? :)

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Meerdere keren corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:10

Ik heb het twee keer gehad, januari ‘21 en toen twee weken niet fit geweest. De tweede keer was oktober ‘21 en toen kwam ik erachter omdat ik moest testen voor toegang, toen geen symptomen.

Had toevallig in september antistoffen laten testen en die zaten toen net onder de grens van voldoende.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:23

Mijn overbuurvrouw 2 keer. Eerste keer voor vaccinatie, 2e keer een paar maanden erna.
Van alles strontziek geweest, zowel van de corona als van de vaccinaties.
Gewoon kl*te voor haar. :x
Ze moest gelukkig nooit naar het ziekenhuis.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:25

Even uit verwarring en misschien wat off-topic; is het booster vaccin niet identiek hetzelfde vaccin als je eerste en tweede prik? Ik hoor mensen praten over 'je kan beter eerst je tweede vaccin nemen voor je je booster neemt als je corona gehad hebt', maar ik dacht dat het boostervaccin gewoon identiek hetzelfde vaccin is?

Ik heb corona gehad tussen mijn eerste en tweede vaccinatie. Heel ziek geweest en een ziekenhuisopname gehad ivm schade aan mijn gehoor (dus niet intensief), wacht nu op de uitnodiging van mijn booster. Gelukkig hier niemand in de omgeving die twee keer corona gehad heeft, maar gezien de mutaties en het afnemen van je antilichamen kan het dus wel.

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:27

Peppertree schreef:
Had toevallig in september antistoffen laten testen en die zaten toen net onder de grens van voldoende.


Hoe weet je of het voldoende is?
Mijn huisarts vertelde dat ze wel konden testen maar niet wisten of het genoeg antistoffen zouden zijn.
Wel of ik wel of geen antistoffen had.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:33

sh4e schreef:
Peppertree schreef:
Had toevallig in september antistoffen laten testen en die zaten toen net onder de grens van voldoende.


Hoe weet je of het voldoende is?
Mijn huisarts vertelde dat ze wel konden testen maar niet wisten of het genoeg antistoffen zouden zijn.
Wel of ik wel of geen antistoffen had.


Dit was de uitslag
Afbeelding

Ik zie dat de waarde dus niet helemaal 0 is. Maar ook nog niet in het groene deel.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:34

Mijn schoonbroer en zijn dochter.
Nou ja, de dochter testte de 2de keer "matig positief". Vertaal dat naar een zwangerschapstest en je lacht je een ongeluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:48

Sunnda schreef:
Waar komt eigelijk het idee vandaan dat je maar een keer corona kunt krijgen? Je krijft toch ook geen 1 keer griep in je leven? :)


In het begin werd daar nogal hysterisch over gedaan, vandaar..