Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:20

Ik ben vanmorgen met 40+6 weken geprikt (booster). Wederom met Pfizer (eerste twee prikken ook). De GGD-arts/medewerker aan de balie vertelde me dat een mogelijke bijwerking kan zijn dat de bevalling op gang komt. Vervelend, joh! Zal eens tijd worden.:o Tegen de tijd dat ik kraambezoek kan ontvangen, ben ik hopelijk beschermd. :)

Aan de eerste prikken hield ik niets over, behalve dan een stijve arm. Ik vermoed dat ik nu helemaal geen klachten meer krijg. Van een stijve arm heb ik in ieder geval geen last nu.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:37

Jis_ schreef:
Dropneus95 schreef:
Niet zwanger, maar wel werkzaam bij de ggd. Voor zo ver ik weet krijgen zwangere vrouwen namelijk alleen maar Pfizer.. ik zou het sowieso overleggen met de arts op locatie als je een afspraak maakt. Je kan altijd weer naar buiten lopen mocht je je er niet prettig bij voelen :) ik weet niet in welke regio je zit, maar in regio Utrecht hebben ze op locatie vaak of alleen maar Pfizer of Pfizer en moderna. Ja, in principe wordt de booster gegeven met moderna, maar voor sommige wordt er een uitzondering gemaakt.


Ik las ergens (geen idee meer waar) dat je in het algemeen bij de booster een andere krijgt dan de eerste 2 prikken. Dat zou dan, simpel gezegd, nog wat meer afweer geven, dat klopt niet?


Nee dat klopt niet. Er wordt in principe niet gekeken naar wat je de eerste keer hebt gehad. Iedereen onder de 45 MOET als booster Pfizer krijgen. Puur om het feit dat moderna niet is goedgekeurd als booster voor mensen boven de 45 jaar, omdat ze in de leeftijdscategorie tussen de 18 en 30 jaar meer bijwerkingen zoals ontsteking van het hartzakje hebben ontdekt dan bij Pfizer.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:48

Ik ben 20 weken zwanger en heb eergisteren de boosterprik gehaald.
Zowel de huisarts als verloskundige waren voorstander van boosterprik halen bij zwangeren, net als griepvaccin en kinkhoestvaccin.
Heb nog wel even getwijfeld, voornamelijk omdat mijn laatste prik minder dan 6 maand geleden was en het dus nog niet echt nodig was volgens mij.

Pfizer gehad, net zoals Dropneus95 hierboven al aangeeft werd er met beide middelen geprikt maar werd er ingedeeld aan de hand van leeftijd. Onder de 45 moest je de Pfizer kant op en anders Moderna.
Stijve arm, maar verder voel ik mij prima.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:06

Ik zou nog een update geven over mijn vaccinatie van vrijdag. Maar buiten een pijnlijke arm op de plek van prikken heb ik geen klachten!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:05

Dochter heeft vrijdag ook booster gehad, van tweede een dag of twee erg ziek ( nog niet zwanger) en nu nergens last van, gelukkig.

saariewaarie

Berichten: 366
Geregistreerd: 15-01-09
Woonplaats: België

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:13

Op dit moment 21 weken zwanger, prik 1 en 2 gehad in preconceptiefase, booster bij 15 weken zwangerschap.
3x Pfizer gekregen en geen noemenswaardige bijwerkingen gehad!

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:48

Swah schreef:
Volgende week een webinar van de NVOG over vaccinaties en zwangerschap: https://www.nvog.nl/livestream/

Het JBZ heeft begin dec ook een webinar gegeven omtrent zwangerschap en coronavaccinatie:

https://youtu.be/PZE5zZl4zNo

Volgens mij raden alle verloskundigen en gynaecologen bij mij op m'n werk ook aan de vaccinatie/booster te nemen (tenzij dit om een andere medische reden afgeraden wordt). Zeker nu er steeds meer bekend wordt rondom de gevolgen van covid tijdens de zwangerschap.
Nu heb ik makkelijk praten omdat ik zelf niet zwanger ben, maar na 1,5 jaar op de covid werken en inmiddels ook alweer een aantal maanden op de kraam-verlosafdeling heb ik ook zoveel ellende gezien (ook bij jonge/zwangere mensen) dat ik persoonlijk de gok niet zou durven nemen door me niet te laten vaccineren. Zelf in november de booster al gehad met alleen een iets gevoelige arm op de plek van vaccinatie :)

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:53

Kleine update: van mijn booster heb ik geen last gehad gelukkig. Ik had alleen een klein beetje verhoging. Ook ben ik de volgende nacht inderdaad bevallen. :o Toeval vermoed ik toch, want in de nacht voordat ik mijn booster mocht halen, begonnen de (voor)weeën al.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:47

Gefeliciteerd Adamootje.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:50

Adamootje schreef:
Kleine update: van mijn booster heb ik geen last gehad gelukkig. Ik had alleen een klein beetje verhoging. Ook ben ik de volgende nacht inderdaad bevallen. :o Toeval vermoed ik toch, want in de nacht voordat ik mijn booster mocht halen, begonnen de (voor)weeën al.



Gefeliciteerd <3

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:00

Bedankt!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:00


Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:13

Ik ben ruim 25 weken zwanger en heb het verzoek, meermaals, gekregen de booster zeker te halen. Van zowel mijn VK als gynaecoloog. (Ben medisch dus VK is er ook 1 uit het ziekenhuis).

Gisterochtend gehaald. Nergens last van. Heb een prima dag gehad gister, Vandaag ook, en heerlijk geslapen.
Hier trapt de kleine behoorlijk, dat vind ik dan wel weer fijn. Als ze stil gevallen was denk ik dat wel een extra echo had gevraagd. Ondanks dat alle artsen zeggen dat het veilig is.

Ik heb overigens 3 maal Pfizer gehad nu.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:25

Ben ook blij dat de booster erin zit. Hier ook drie keer Pfizer. Ben nu 32 weken. Het gaat hier over zo hard rond dat het met een dochter op het kdv en een man die niet thuis kan werken meer de vraag is wanneer we het krijgen dan óf.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 17:23

Ik ben inmiddels, 3 weken na mijn booster positief getest... Moet er wel bij zeggen dat ik afgelopen vrijdag ben bevallen en ik vermoed dat mijn weerstand daar een enorme knauw van gehad heeft, waardoor ik toch bevattelijk was. Heb nu 5 dagen lichte verkoudheidsklachten (inmiddels zelfs al weer bijna over) en de kleine heeft nergens last van.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:38

Ik ben wel benieuwd of er zwangeren zijn die ook de griepprik hebben gehaald? Ik merk dat dat enorm weinig bekendheid heeft. Zowel onder zwangeren als zorg professionals.

De dokter, verloskundige en doktersassistente hadden geen idee waar ik het over had toen ik over de griepprik begon dat ik die wou halen omdat ik zwanger ben.

Doktersassistente was in de war en zei dat de griep vaccinatie ronde al geweest was en ik daar te jong voor was.
De dokter heeft het direct opgezocht en daarna een vaccin voor me gereserveerd en toen was het snel geregeld. Maar ik vind het wel gek dat zo'n advies niet gecommuniceerd wordt naar betrokken partijen.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 00:15

Nee, de griepprik heb ik nog nooit gehaald. Heb ook nog nooit griep gehad in mijn leven en ben verder gezond en jong dus geen risicogroep.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 06:31

Ik heb de griepprik dit jaar wel gehaald, maar ik moest hier zelf achteraan bellen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 06:52

Mjetterd schreef:
Ik ben wel benieuwd of er zwangeren zijn die ook de griepprik hebben gehaald? Ik merk dat dat enorm weinig bekendheid heeft. Zowel onder zwangeren als zorg professionals.

De dokter, verloskundige en doktersassistente hadden geen idee waar ik het over had toen ik over de griepprik begon dat ik die wou halen omdat ik zwanger ben.

Doktersassistente was in de war en zei dat de griep vaccinatie ronde al geweest was en ik daar te jong voor was.
De dokter heeft het direct opgezocht en daarna een vaccin voor me gereserveerd en toen was het snel geregeld. Maar ik vind het wel gek dat zo'n advies niet gecommuniceerd wordt naar betrokken partijen.


Nou die is wel gecommuniceerd hoor. Maar de overheid veranderd continu dus dat is haast niet meer bij te houden. Daarbij is de griep vaccinatie campagne 3 maanden geleden geweest. Dat speelt nu niet meer. En als ik het me goed herinner dan was het ook alleen voor vrouwen vanaf 22 weken.

Van de website van het RIVM:
Het advies is om de griepprik te halen vanaf de 22e week van de zwangerschap. Dit najaar kunnen zwangere vrouwen die tussen 1 oktober en 1 december 22 of meer weken zwanger zijn, zelf de huisarts bellen en een afspraak maken om de griepprik te halen. Zij kunnen tot 1 november 2021 contact opnemen met de huisarts.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:47

Matheno schreef:
Nee, de griepprik heb ik nog nooit gehaald. Heb ook nog nooit griep gehad in mijn leven en ben verder gezond en jong dus geen risicogroep.



Griepprik is ook voornamelijk zodat de ongeboren baby antistoffen mee krijgt en daardoor de eerste 6 maanden beter beschermd is tegen de griep :). Daardoor minder kans op hevige griepverschijnselen en op zo'n jonge leeftijd kan dat zelfs ziekenhuis opname tot gevolg hebben.
Voor mijzelf heb ik het dus niet gehaald, dat vond ik niet nodig. Maar minder kans op zieke baby klonk voor mij sowieso wel goed.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:57

Mjetterd schreef:
Matheno schreef:
Nee, de griepprik heb ik nog nooit gehaald. Heb ook nog nooit griep gehad in mijn leven en ben verder gezond en jong dus geen risicogroep.



Griepprik is ook voornamelijk zodat de ongeboren baby antistoffen mee krijgt en daardoor de eerste 6 maanden beter beschermd is tegen de griep :). Daardoor minder kans op hevige griepverschijnselen en op zo'n jonge leeftijd kan dat zelfs ziekenhuis opname tot gevolg hebben.
Voor mijzelf heb ik het dus niet gehaald, dat vond ik niet nodig. Maar minder kans op zieke baby klonk voor mij sowieso wel goed.


Aan de 22 weken kwam ik 3 maanden geleden ook nog niet. Ik vond het persoonlijk allemaal wat veel. Corona prikken, booster prikken, DKT prikken, griep prikken.

Bij zoveel prikken heb ik geen goed gevoel.

Als er nou iets was tegen RS virus dan had ik die wel meteen met alle liefde genomen. Dat risico acht ik groter dan DKT of griep of corona.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:09

Matheno schreef:
Als er nou iets was tegen RS virus dan had ik die wel meteen met alle liefde genomen. Dat risico acht ik groter dan DKT of griep of corona.


RVS bedoel je? Idd, als dat nou een bestond... voor corona was dat blijkbaar het enige waar je kind courant voor in het ziekenhuis kon belanden met ademhalingsmoeilijkheden.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:11

foxy80 schreef:
Matheno schreef:
Als er nou iets was tegen RS virus dan had ik die wel meteen met alle liefde genomen. Dat risico acht ik groter dan DKT of griep of corona.


RVS bedoel je? Idd, als dat nou een bestond... voor corona was dat blijkbaar het enige waar je kind courant voor in het ziekenhuis kon belanden met ademhalingsmoeilijkheden.


RVS ken ik niet, maar er liggen inderdaad weer veel baby's met RS virus in het ziekenhuis :-(
Is natuurlijk ook weer de tijd van het jaar.

Tetanus heb ik zelf nog antistoffen voor, want ik heb een jaar geleden nog een tetanus prik gehad. Difterie en kinkhoest zijn hier al tijden niet meer voorgekomen dus daar ben ik de eerste periode niet perse 'bang' voor. Vandaar ook mijn keuze om geen DKT prik te halen bij 22 weken.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:33

Ach, je kan ook nog geprikt worden voor resusnegativiteit. Aan het einde van mijn zwangerschap voelde ik me een regelrecht speldenkussen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen zwanger en boosterprik? Moderna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:36

Dochter heeft hem vorige week gehaald, werd door de verloskundige duidelijk gecommuniceerd en uitleg over gegeven, over booster enz ook.