Viruswaanzin #2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 22:20

Vorig topic:
[CV] Viruswaanzin

Moderatoropmerking:
Regels:
- Geen flauwe opmerking of afbeeldingen delen die niks toevoegen aan het topic.
- Als je linkjes deelt, leg duidelijk uit met welk doel je het deelt en vat samen wat erin te lezen/zien is.
- Onthoud dat dit geen 'overtuig de ander'-topic is, accepteer dat er verschillende visies zijn en hou het bij inhoudelijke argumenten zonder anderen te beledigen of belachelijk te maken.

Ga er bij het lezen van berichten van andere gebruikers vanuit dat ze het goed bedoelen: de meeste ruzies online ontstaan niet doordat mensen een hekel aan elkaar hebben maar doordat ze elkaar verkeerd begrijpen. Zorg ervoor dat je eigen berichten duidelijk zijn en positief of in ieder geval neutraal overkomen. Sneren onder water, al dan niet goed verpakt sarcasme, grove of denigrerende opmerkingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen zijn slopend voor een discussie en daarom niet toegestaan.

De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten.

Het is niet toegestaan om Bokt op welke manier dan ook te gebruiken om een ruzie uit te vechten. Net als in het echte leven kom je op Bokt mensen tegen die je niet mag, waar je al problemen mee had of waar je gewoon de zenuwen van krijgt. Gelukkig is Bokt groot genoeg om iemand te ontlopen of te negeren. Eventueel kan de foei-functie je hierbij helpen.

Klein verzoek: als je informatie deelt die voor veel onrust kan zorgen bij andere gebruikers maak dan duidelijk waar je het bericht vandaan hebt. Deel een bron als die er is en geef het aan als je niet zeker weet of de informatie klopt. Zo voorkomen we met z'n allen onnodige paniek.


Moderatoropmerking:
Ook in tijden van Corona blijven de regels van het auteursrecht gewoon gelden. Er zijn een aantal uitgevers die op voorhand verbieden om artikelen van hun sites of bladen te verspreiden, en dan mag er alleen naar die stukken gelinkt worden. Hooguit met een paar woorden uit het begin. Dat zijn bijna alle grote uitgevers: van Mediahuis (bijvoorbeeld De Telegraaf, maar ook NRC en een aantal regionale bladen) en De Persgroep (bijvoorbeeld AD, alle regionale bladen, Trouw, Parool en De Volkskrant) mogen alleen de eerste paar woorden geciteerd worden en moet daarna worden doorverwezen naar de bron. Hetzelfde geldt voor veel bladen en internetpublicaties, bijvoorbeeld horses.nl

De nieuwsredactie kent die lijst en past hem in haar artikelen ook toe. Maar ook voor elke gebruiker geldt dat je bij het plaatsen van een bericht moet bedenken of je wel het copyright hebt van wat je plaatst. Linken mag altijd, kopiëren van gegevens van een ander mag zonder expliciet gegeven toestemming niet.

Normaal gesproken is het niet zo erg als er eens iets door glipt, maar we zien dat er nu een grotere behoefte is om informatie te delen en dat er dus ook vaker grotere stukken tekst van anderen geknipt en geplakt wordt. Vandaar dat we nu toch nog een keer duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Vind je een stuk de moeite waard, omschrijf dan waarom dat zo is en plaats de link. Het is voor auteursrechthebbenden ook een zware tijd.


Wij houden ook dit topic scherp in de gaten en zullen waar nodig bijsturen zodat het topic voor iedereen prettig blijft verlopen.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:27

Quote is van maureen
Citaat:
In isolatie gaan betekent dat u thuis op een eigen kamer blijft en daar ook slaapt. Uw huisgenoten komen niet op uw kamer. U heeft dus geen contact met uw huisgenoten.

U mag niet naar buiten, naar school, de winkel of naar het werk.
Laat anderen voor u boodschappen doen of laat uw boodschappen thuis bezorgen.
U mag in uw tuin of op uw balkon zitten.
Er mag niemand bij u op bezoek komen, behalve voor medische zaken (bijvoorbeeld huisarts, GGD).
Alleen de mensen die bij u wonen, mogen samen met u in huis zijn. U heeft geen contact met de huisgenoten. Dus ook niet knuffelen, zoenen en geen seks.
Blijf in een eigen kamer en u slaapt daar ook alleen. Zet 3x per dag het raam in de kamer 15 minuten open zodat er frisse lucht binnenkomt.
Als het mogelijk is, gebruik dan een apart toilet en badkamer. Maak deze elke dag schoon.
Gebruik eigen handdoeken en een eigen tandenborstel.
Doe uw was in een aparte wasmand. Was het apart op een volledig programma op minimaal 40 graden.
Gebruik eigen bestek, borden, bekers en glazen.
Was uw vaat gescheiden af met heet water en afwasmiddel of in de vaatwasmachine op een uitgebreid programma.
Gooi uw afval in een aparte afvalzak op uw eigen kamer. De zak kan bij het restafval



Eigen tandenborstel serieus? Er is toch niemand die deze deelt met een ander ?

Verder begrijp ik t wel maar volledig vermijden qua medebewoners lijkt me voor vele heel lastig

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:40

Ik zou dat ook echt niet doen, vooral niet als een van mijn kinderen positief blijkt te zijn, zal sowieso voor ze moeten zorgen wie er dan ook positief is
Ergens anders slapen gaat hem ook niet worden :=

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:45

Citaat:
Doe uw was in een aparte wasmand. Was het apart op een volledig programma op minimaal 40 graden.
Was uw vaat gescheiden af met heet water en afwasmiddel of in de vaatwasmachine op een uitgebreid programma.
Gooi uw afval in een aparte afvalzak op uw eigen kamer. De zak kan bij het restafval


Dit lijkt me ook aardig onzinnig :=
Dat virus verspreid zich niet via was in een wasmand die daarna met z’n allen in een wasmachine gaat. Ook niet via vaat was niet apart gewassen wordt, en dat afval is me al helemaal een raadsel waarom dat bij het restafval moet.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:54

Is nog uit de begintijd van de pandemie. Toen werd er o.a. nog gedacht dat het virus gemakkelijk langere tijd op voorwerpen kon overleven.
Ik zou overigens met liefde een paar dagen apart gaan zitten in huis maar dat is hier niet werkbaar.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:59

mysa schreef:
Is nog uit de begintijd van de pandemie. Toen werd er o.a. nog gedacht dat het virus gemakkelijk langere tijd op voorwerpen kon overleven.
Ik zou overigens met liefde een paar dagen apart gaan zitten in huis maar dat is hier niet werkbaar.


Maar dan nog; dan moet het virus ook nog in je slijmvliezen komen om je te besmetten, en tenzij je overal aan gaat likken gebeurt dat gewoon niet met een normale handhygiëne.
Ik vind het rare adviezen van de ggd.
En inmiddels weten we idd al dat de kans op besmetting via oppervlakten nihil is.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:07

Terugkomend op in vorige topic welke variant?
GGD en RIVM hebben toegegeven dat er helemaal niet op type wordt getest, dit doen ze niet.
Ik vraag me dan echt af hoe ze weten welke variant mensen hebben (gehad) en welke mensen dit dat zijn en wat zij dus daadwerkelijk aan symptomen hebben gehad
Sorry als ik evt in herhaling val

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:09

Joanne1987 schreef:
Terugkomend op in vorige topic welke variant?
GGD en RIVM hebben toegegeven dat er helemaal niet op type wordt getest, dit doen ze niet.
Ik vraag me dan echt af hoe ze weten welke variant mensen hebben (gehad) en welke mensen dit dat zijn en wat zij dus daadwerkelijk aan symptomen hebben gehad
Sorry als ik evt in herhaling val


Er wordt steekproefsgewijs wel op die varianten getest en als je er dan statistiek op los laat kun je die gegevens generaliseren naar een grote groep Nederlanders en weet je wel varianten er hier rondwaren en in welke hoeveelheden.

Ze weten het dus niet per persoon als in mw X heeft de omikron en mw Z de delta, maar ze weten wel dat zoveel procent de omikron heeft en zoveel procent de delta, bijvoorbeeld.

Welke instantie dit doet weet ik niet. Ik dacht rivm, maar misschien is daar wel een andere instantie voor.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:13

Zou wel zijn als de medewerkers van de GGD en RIVM daar dan allemaal info over zouden krijgen :=
Dat terzijde, dank je wel voor je toelichting

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:14

Op 1% wordt steekproef gedaan. In Denemarken veel meer, daarom kijken ze naar de resultaten daar.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:51

Denemarken test alles op Omikron.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:08

Wat ik er van weet. Er wordt wel degelijk getest op virus varianten inderdaad steekproef gewijs. Bij alle mensen die positief getest zijn bij de GGD en in ziekenhuizen.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:10

Wordt geanalyseerd door het RIVM

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:59

Nog terug komend op het beleid van Isolatie. Ik heb zelf nooit zo doorgegeven over de was voorschriften. Wel apart houden van spullen en door gegeven over het bekertje op de badkamer. Heel veel mensen hebben namelijk zo'n bekertje staan met tandenborstels voor het hele gezin en laat dit nu vaak een besmettingsbron zijn. Dus ja meeste mensen gebruiken aparte borstels maar vaak worden die wel bij elkaar gelegd of neer gezet.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:29


IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:43

Dinopino schreef:
Roche komt in januari met een test op de markt, die duidelijker kan aangeven waarop je positief getest bent.

https://diesituation.wordpress.com/2021 ... nd-grippe/


Nee, dat staat er niet. Er staat dat die test laat zien of je op griep (influenza) of covid positief bent getest.

Maar, dat klopt niet. Of ja, ik zie het nut niet. Want met influenza zal je niet positief testen bij een covid test...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:39

Dus bij Roche weten ze eigenlijk niet wat ze aan het doen zijn?

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:45

Dinopino schreef:
Dus bij Roche weten ze eigenlijk niet wat ze aan het doen zijn?


Really? :')

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:45

Dinopino schreef:
Dus bij Roche weten ze eigenlijk niet wat ze aan het doen zijn?


Nou ik weet niet wat ze bij Roche zelf doen (want jouw link is geen persbericht bijv), maar wat in het artikel staat wat je deelt klopt waarschijnlijk niet.

*moet erbij zeggen dat ik het heb vertaald van duits naar engels, dus wellicht is er in de vertaling iets misgegaan.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:48

IMANDRA schreef:
[knip]
Er staat dat die test laat zien of je op griep (influenza) of covid positief bent getest.

Maar, dat klopt niet. Of ja, ik zie het nut niet. Want met influenza zal je niet positief testen bij een covid test...

Zoals ik het lees kan je dadelijk met 1 test zien of je klachten worden veroorzaakt door influenza of door covid. Dus naast covid-positief kan je dan ook een streepje scoren bij influenza-positief. Mijn interpretatie.

Ik zie daar best voordelen aan. Nu moet je met elke kuch en snotter thuis blijven en eerst testen. Met Covid-positief moet je (op dit punt van de pandemie nog) in quarantaine/isolatie, en met griep is dat niet nodig. Dat is best handig om te weten. En bij opname in het ziekenhuis kan het ook best handig zijn om te weten of het griep of covid is. En dat je niet een grieppatiënt op de covid-afdeling legt, die dan naast griep ook nog covid oppikt. Zoiets lijkt mij wel handig.
Maar nogmaals, dat is mijn interpretatie.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:59

Roodvos schreef:
IMANDRA schreef:
[knip]
Er staat dat die test laat zien of je op griep (influenza) of covid positief bent getest.

Maar, dat klopt niet. Of ja, ik zie het nut niet. Want met influenza zal je niet positief testen bij een covid test...

Zoals ik het lees kan je dadelijk met 1 test zien of je klachten worden veroorzaakt door influenza of door covid. Dus naast covid-positief kan je dan ook een streepje scoren bij influenza-positief. Mijn interpretatie.

Ik zie daar best voordelen aan. Nu moet je met elke kuch en snotter thuis blijven en eerst testen. Met Covid-positief moet je (op dit punt van de pandemie nog) in quarantaine/isolatie, en met griep is dat niet nodig. Dat is best handig om te weten. En bij opname in het ziekenhuis kan het ook best handig zijn om te weten of het griep of covid is. En dat je niet een grieppatiënt op de covid-afdeling legt, die dan naast griep ook nog covid oppikt. Zoiets lijkt mij wel handig.
Maar nogmaals, dat is mijn interpretatie.


Ja zo interpreteer ik hem ook. Maar voor consumenten: als je de covid-test doet en die is negatief, dan is het toch verder niet relevant of het wel of niet influenza is? Als je zo ziek bent dan blijft je sowieso thuis, maar dan weet je wel dat je niet per se in quarantaine hoeft als jij je bij wijze van spreken de volgende dag weer goed voelt.

Bij opname in het ziekenhuis: is er op dat moment niet al vaak al een test geweest? En als de patiënt toch ongetest opgenomen wordt, is een normale covid-test niet voldoende (negatief = griepafdeling, positief = covidafdeling)?

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:59

Kijktip voor vanavond: https://www.vpro.nl/programmas/winterga ... arari.html

Het grootste probleem met complottheorieën is dat de complexiteit van de wereld wordt onderschat.' Historicus en schrijver Yuval Noah Harrari over hoe een paar miljardairs niet zomaar een epidemie kunnen verspreiden. Kijk 'VPRO Wintergasten' maandag 27 december om 22.05 uur op NPO 2.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:47


BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:23

Dat word in de testfase ook gewoon getest wat er gebeurt bij een overdosis, zoals bij elk medicijn/vaccin.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:43