Corona en leefstijl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Corona en leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-21 16:00

Om de discussie op het algemeen coronatopic niet verder te laten afdwalen, open ik bij deze een nieuw topic over corona en leefstijl.

Met als mogelijke discussiepunten:

Kun je de gevolgen van een coronabesmetting beperken door gezonder te leven?

Hebben mensen met overgewicht het aan zichzelf te wijten als ze op de IC terechtkomen?

Hoe zit het met de verhouding gevaccineerd-ongevaccineerd wat betreft covidpatiënten met overgewicht op de IC en op de verpleegafdelingen?

Wat zeggen wetenschappelijk onderzoeken over corona-obesitas-ongezond leven?

Wat is een gezonde leefstijl?

Wanneer beweeg je genoeg?

Wat kan er nog meer gedaan worden dan er nu al gebeurt om de Nederlandse burger aan te zetten tot gezonder eten en meer bewegen?

Moeten mensen die ongezond eten en leven dmv bepaalde maatregelen actief aangezet worden hun leefstijl te verbeteren?

Hoe zit het met het aspect geestelijke gezondheid inzake een gezonde leefstijl?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:04

De eerste persoon in mijn omgeving die is overleden aan covid-19 was juist een toonbeeld van gezond leven. Gezond gewicht, gezond eten met veel groente, veel sporten, goede conditie. Had ook geen auto omdat alles met de fiets ging. En als het te ver weg was met het OV.

Dus nee, gezond(er) leven is geen garantie voor een niet/minder fataal verloop van covid-19.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Corona en leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:16

Overgewicht op zich is geen oorzaak van meer vatbaar zijn of slechter dooslopen en als je gezond bent kun je ook het virus krijgen en het slecht doorlopen.
Wellicht is het hetzelfde als griep, sommigen kunnen gewoon geen griep krijgen en anderen hebben het alle jaren of vatten het gewoon makkelijk. Dit is genetisch bepaald, heeft niks te maken met leefstijl.

Ik denk dat mensen eerder aangezet moet worden tot verantwoordelijk GEDRAG, oftewel gewoon afstand houden. Dat voorkomt de overdracht en dus heb je dan minder zieken en dus ook minder zieken op de IC...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:33

Ik denk dat levensstijl zeker wel uitmaakt, want in principe hangt alles samen met elkaar. Alleen om het op overgewicht te gooien zou ik niet snel doen. Er zijn zat mensen met een kilootje te veel, maar als je daarnaast een goede, actieve levensstijl hebt en je eet gezond, dan zou ik dat niet meteen aan nemen als oorzaak dat iemand daardoor corona krijgt.

Daarnaast denk ik wel dat als je ongezond leeft en echt obesitas hebt, dat het mee gaat spelen in de mate hoeverre je last krijgt van corona. Aangezien er bij zwaar overgewicht al problemen met de longen en bloedsomloop ontstaan. Mentale gezondheid vind ik ook weer een ding, iemand kan er nog zo gezond uitzien maar als diegene stress, anxiety of depressie heeft denk ik dat de persoon ook vatbaarder word. Dit aangezien je je mentale gezondheid ook geuit word in je fysieke gestel.

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:53

De mensen die ik persoonlijk ken en in het ziekenhuis hebben gelegen of overleden zijn,
waren juist allemaal actieve mensen zonder overgewicht. (enkele 28-43 zelfs)

Bij enkele van hen komt het door een genetische Gen afwijking, waardoor het afweersysteem niet geactiveerd werd. kans is 1 op de 25000 en daar hangt geen leeftijd of levensstijl aan vast.
Dus er zijn meerdere redenen dan overwicht, gezonde actieve levensstijl.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Corona en leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:46

Overal waar te voor staat is gewoon niet gezond.
Bmi van 25 heeft denk zo’n 75% van de bevolking, het is de hoeveelheid buikvet die een coronapatient de das om kan doen. In buikvet cellen gaat het virus heftiger tekeer. Dus ze kunnen beter van een gezonde buikomvang uitgaan dan van bmi.
Daarnaast is opname op ic beter te behappen wanneer je wat bij te zetten hebt dus de mensen met een bmi van 16,17 komen veel slechter eruit dan iemand met een bmi van 25, 26 , 27.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Corona en leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 20:26

Er zijn al meerdere fitboys en girls dood gegaan ongevaccineerd.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 21:16

En er zijn vast ook al meerdere fitboys en girls dood gegaan wel gevaccineerd. Net zoals dat er al veel gevaccineerde mensen dood zijn gegaan die ongezond leven.
Een beetje lomp gezegd misschien maar er moet niet dood gekeken worden op wel of niet gevaccineerd. Er zou vast ook wel genetische aanleg voor zijn bij sommige mensen dat ze er heftig reageren op corona. En je hebt natuurlijk ook nog je eigen weerstand die bij de een beter is en bij de ander slechter.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Corona en leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:14

Sporters hebben ook niet alijd per defiitie meer weerstand.
Bewegen is gezond, maar wat bevorderlijk is voor het immuunsysteem is lichte beweging en maar een half uur tot een uur per dag. Niet intense training.
Je kunt teveel doen en dat is dan weer negatief.

Uit een onderzoek:" Om de voordelen van lichaamsbeweging voor je gezondheid te plukken, geeft Nieman aan dat lichte activiteit (denk aan wandelen, fietsen of joggen) gedurende 30 tot 60 minuten per dag de circulatie van witte bloedcellen en andere griepvechtcellen verhoogt. Zijn onderzoek suggereert ook dat na 75 minuten continue lichaamsbeweging, het lichaam cortisolgehaltes begint aan te slaan en daarmee je immuunsysteem negatief beïnvloedt. Of met andere woorden, minder is echt meer." (bron https://www.womenshealthmag.com/nl/trai ... ersterken/)

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Corona en leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:18

In mijn omgeving ken ik vooral wel 65+ die is overleden aan het virus. Helaas ook een 28 jarige vriendin van mij die kerngezond was en na haar besmetting in Januari nog steeds kortademig is en niet langer kan wandelen dan een kwartier. Die vond ik wel het heftigste omdat ik zelf een stuk meer risco groep ben dan dat zij is.

Het virus overleven is een ding maar hoe je kwaliteit van leven is na de besmetting is ook echt heel zorgwekkend.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Corona en leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:27

Ja, daar niet veel bij stil.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:48

Het heeft allemaal een beetje te maken met kansen.

Er zal een groter percentage mensen met onderliggende aandoeningen overlijden. Niet iedereen.... Net als een groter percentage van de mensen met flink overgewicht meer risico loopt.
Een kleiner percentage van mensen die immuniteit hebben opgebouwd (bijvoorbeeld door een vaccin) zal komen te overlijden. Geen 100%...

De kansen stapelen waarschijnlijk op als je én niet gevaccineerd bent, én met veel mensen waarvan één besmet persoon in een binnenruimte zonder afstand hebt gezeten én al een onderliggende aandoening had én overgewicht hebt én niet fit bent.

De kansen om niet getroffen te worden als je gevaccineerd bent, fit, gezond en alle regels volgt is misschien klein maar niet 0.


Fit zijn en gezond leven maakt je wel weerbaarder tegen een aanslag op je lichaam van een virus. Net zoals het je weerbaarder maakt tegen andere ziekten. Maar geeft geen garanties.... Ook hele gezonde mensen kunnen worden getroffen.

Ik ben wel benieuwd naar de onderzoeken die ze doen nu in deze pandemie. War dat betreft if het interessante materie. Maar ook lastig om alle factoren mee te nemen of juist uit te sluiten.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 18:49

Het ligt ook aan de reden van overgewicht, imo. Ik denk dat mensen met overgewicht vaak ondervoed zijn als het gaat om de juiste bouwstoffen, vitamines en mineralen.

Ik denk wel dat gezondheid bijdraagt aan een minder heftig verloop van de ziekte. Dat kan alsnog heel heftig zijn - maar minder erg dan bij dezelfde persoon maar ongezond.

Stress en mentale gezondheid speelt ook zeker een rol in je weerstand.

Ik ben dan ook wel zeker voor gezondheidsbevorderende maatregelen - btw op groente en fruit eraf, promoten van beweging, tips geven hoe je met kleine veranderingen best een grote impact kan hebben op je gezondheid. En gezonder maakt ook vaak gelukkiger!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:14

Fit en gezond zijn heeft ook nog het voordeel dat je misschien de ic beter kunt doorstaan. Mijn man was kerngezond en topfit, fietste meer dan 300 km per week maar na drie dagen in slaap op ic en twee weken ziekenhuis was er weinig van de fitte kerel over, hij herstelde wel snel volgens de dokter die hem geopereerd heeft.
Nu is hij ook wel het type niet banketstaaf maar poetsen, maar toch.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sandra_H

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:32

Nirvana_ schreef:
Ik ben dan ook wel zeker voor gezondheidsbevorderende maatregelen - btw op groente en fruit eraf, promoten van beweging, tips geven hoe je met kleine veranderingen best een grote impact kan hebben op je gezondheid. En gezonder maakt ook vaak gelukkiger!


Helemaal mee eens hoor, en dergelijke geluiden horen we natuurlijk al sinds het begin van de pandemie. Best vaak ook nog.
Maar toch. Op mijn fb kwam pasgeleden toevallig (of nouja....toeval bestaat niet op fb natuurlijk) een campagne via rijksoverheid voorbij. Over kleine dingetjes die je kunt doen om toch al gezonder te leven. Als je daar dan de reacties onder ziet.....bizar! Overal wordt geroepen dat "ze" meer moeten doen om gezonder leven te stimuleren en als "ze" daar dan een beginnetje mee lijken te maken moeten diezelfde "ze" vooral niet denken dat ze ons iets op kunnen leggen :')
Vergelijkbare reacties stonden onder een bericht ergens vorige week over plannen om ongezonder spul hoger te belasten om gezonder eten te stimuleren. Schiet mij maar lek 8)7

.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:26



__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:38

Swah schreef:


Hoop oprecht dat ze dat erdoor krijgen. Het is ook gewoon belachelijk dat de slijterij en koffieshop wel open mogen, maar een sportschool niet. Onze sportschool is normaal gesproken 24/7 open, mijn vriend en ik staan er rond 6u s' ochtends. Dan zijn er misschien 2-3 anderen in de hele sportschool. Voelt zo oneerlijk dat dat niet meer mag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arianne_94, Britta31, DanaxxLester, DemiSisa, Rosanna1990, SemrushBot en 208 bezoekers