Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
IMANDRA

Berichten: 9798
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:02

Nee. Dat geldt het niet. Zéker niet ttv Alpha/Delta, waarbij vaccineren wel degelijk de besmettelijkheid flink verminderde. Bovendien: als jij rookt of drinkt wil niet zeggen dat je de wetenschap die dat afkeurt niet onderschrijft. Idem met sporten, drugs, verkeer. In tegenstelling tot "ik neem geen vaccin want ik vertrouw het niet/het werkt niet/(vul wappie-reden in)."

Dat betekent ook dat, hoewel ik het er niet mee eens ben, me meer kan verplaatsen in het argument "ik weet niet wat de langetermijneffecten zijn" om niet te vaccineren. Alhoewel de wetenschap daar op zich vrij duidelijk in is, is die beargumentatie er niet strijdig mee.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:04

Ik heb het eigenlijk vooral gehad over mensen die reeds besmet waren en nu als oud vuil aan de kant gezet worden.

Maar zelfs bij mensen die niet zelf willen zie ik niet waarom ze daarmee niet gewoon zonder problemen een ander zouden kunnen behandelen, mits met goede bescherming.
Misschien zijn er ook wel jehovas die voor hun werk wel gewoon transplantaties doen maar zelf echt compleet er tegen zijn. Zolang ik mijn zakje bloed krijgt gelooft hij/zij zijn/haar gang maar.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 22-01-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:04

IMANDRA schreef:
Nee. Dat geldt het niet. Zéker niet ttv Alpha/Delta, waarbij vaccineren wel degelijk de besmettelijkheid flink verminderde. Bovendien: als jij rookt of drinkt wil niet zeggen dat je de wetenschap die dat afkeurt niet onderschrijft. Idem met sporten, drugs, verkeer. In tegenstelling tot "ik neem geen vaccin want ik vertrouw het niet/het werkt niet/(vul wappie-reden in)."

Dat betekent ook dat, hoewel ik het er niet mee eens ben, me meer kan verplaatsen in het argument "ik weet niet wat de langetermijneffecten zijn" om niet te vaccineren. Alhoewel de wetenschap daar op zich vrij duidelijk in is, is die beargumentatie er niet strijdig mee.

Mensen die zelf gevaccineerd zijn, zijn voldoende beschermt tegen ernstig ziek worden. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij een ander. Ook niet als die ander in de zorg werkt.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

IMANDRA

Berichten: 9798
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:07

996981 schreef:
IMANDRA schreef:
Nee. Dat geldt het niet. Zéker niet ttv Alpha/Delta, waarbij vaccineren wel degelijk de besmettelijkheid flink verminderde. Bovendien: als jij rookt of drinkt wil niet zeggen dat je de wetenschap die dat afkeurt niet onderschrijft. Idem met sporten, drugs, verkeer. In tegenstelling tot "ik neem geen vaccin want ik vertrouw het niet/het werkt niet/(vul wappie-reden in)."

Dat betekent ook dat, hoewel ik het er niet mee eens ben, me meer kan verplaatsen in het argument "ik weet niet wat de langetermijneffecten zijn" om niet te vaccineren. Alhoewel de wetenschap daar op zich vrij duidelijk in is, is die beargumentatie er niet strijdig mee.

Mensen die zelf gevaccineerd zijn, zijn voldoende beschermt tegen ernstig ziek worden. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij een ander. Ook niet als die ander in de zorg werkt.


Probleem is dat in het ziekenhuis/de verpleging JUIST de kwetsbaren liggen waarbij vaccinatie mogelijk niet aanslaat. Dus dan moet je vertrouwen op de verantwoordelijkheid van de rest. Bijvoorbeeld je verpleegkundige of je arts.

Maar typisch weer dat je het ineens over een andere boeg gooit in plaats van ingaan op mijn argumenten ;).

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:11

996981 schreef:
Mensen die zelf gevaccineerd zijn, zijn voldoende beschermt tegen ernstig ziek worden. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij een ander. Ook niet als die ander in de zorg werkt.


En zo'n egocentrische basishouding past volgens mij niet in de zorg. Want je moet heel veel dingen doen in de zorg omdat je juist wel ook de verantwoordelijkheid hebt voor een ander. Dat is zo'n essentieel aspect van zorg. Als je dat niet wilt en daar ook de feiten en medische kennis niet over wilt accepteren - waarom dan niet gewoon een ander vak zoeken? Ik snap ook niet dat er bv zoveel mensen in het onderwijs werken die kinderen gewoon eigenlijk niet leuk lijken te vinden. Als je zoiets essentieels van je vak niet wilt, kun je dan niet beter iets anders zoeken?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:15

Als we daar consequent in zouden zijn in het beschermen van mensen zou ik het ondersteunen.
Maar aan de ene kant mensen zonder prik, ongeacht of ze al 1 of 2x besmet waren uitsluiten, ookal zijn ze perfect voorzichtig en aan de andere kant mensen VERPLICHTEN met patienten te komen werken terwijl er besmette kinderen thuiszitten onder heilige schijn booster neem ik dat soort zogenaamde bescherming van zwakken weinig serieus en voor gewoon willekeurig.

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:16

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
Mensen die zelf gevaccineerd zijn, zijn voldoende beschermt tegen ernstig ziek worden. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij een ander. Ook niet als die ander in de zorg werkt.


Probleem is dat in het ziekenhuis/de verpleging JUIST de kwetsbaren liggen waarbij vaccinatie mogelijk niet aanslaat. Dus dan moet je vertrouwen op de verantwoordelijkheid van de rest. Bijvoorbeeld je verpleegkundige of je arts.

Maar typisch weer dat je het ineens over een andere boeg gooit in plaats van ingaan op mijn argumenten ;).

Ja jij wil mijn vraag niet beantwoorden, maar doet dat indirect wel. Je kunt geen antwoord geven op hoever privé door mag werken in werk, maar in het geval van een vaccinatie (die allesbehalve waterdicht is op het gebied van transmissie) vind je dat dit zo ver mag doorwerken dat ontslag kan volgen.

Ik vind dat weerzinwekkend.

Ik zou een ander nooit, maar dan ook niet op welke manier dan ook verantwoordelijk willen maken voor mijn gezondheid.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:16

Sizzle schreef:
Als we daar consequent in zouden zijn in het beschermen van mensen zou ik het ondersteunen.
Maar aan de ene kant mensen zonder prik, ongeacht of ze al 1 of 2x besmet waren uitsluiten, ookal zijn ze perfect voorzichtig en aan de andere kant mensen VERPLICHTEN met patienten te komen werken terwijl er besmette kinderen thuiszitten onder heilige schijn booster neem ik dat soort zogenaamde bescherming van zwakken weinig serieus en voor gewoon willekeurig.

Precies dit :j

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:19

Wappies lopen ook in het ziekenhuis rond.

Sprak ook eens iemand die geen vaccin nam omdat ze heel gezond leeft en eet. Denkt ook dat dat beschermend werkt tegen bv kanker en dat je kanker zou kunnen genezen met een speciaal eetpatroon.
En wat is haar functie? Verpleegkundige op de oncologie. Ze dient chemo toe aan kankerpatienten.

Schiet mij maar lek. Hoop niet dat ze die mensen vertelt dat ze zich dit lot hadden kunnen besparen met gezond eten en dat die chemo niet heel hard nodig is als je goed eet.

[o]

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:23

verootjoo schreef:
Wappies lopen ook in het ziekenhuis rond.

Sprak ook eens iemand die geen vaccin nam omdat ze heel gezond leeft en eet. Denkt ook dat dat beschermend werkt tegen bv kanker en dat je kanker zou kunnen genezen met een speciaal eetpatroon.
En wat is haar functie? Verpleegkundige op de oncologie. Ze dient chemo toe aan kankerpatienten.

Schiet mij maar lek. Hoop niet dat ze die mensen vertelt dat ze zich dit lot hadden kunnen besparen met gezond eten en dat die chemo niet heel hard nodig is als je goed eet.

Uh, er is bewezen een relatie tussen voedsel en de invloed van kankerontwikkeling

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:26

996981 schreef:
verootjoo schreef:
Wappies lopen ook in het ziekenhuis rond.

Sprak ook eens iemand die geen vaccin nam omdat ze heel gezond leeft en eet. Denkt ook dat dat beschermend werkt tegen bv kanker en dat je kanker zou kunnen genezen met een speciaal eetpatroon.
En wat is haar functie? Verpleegkundige op de oncologie. Ze dient chemo toe aan kankerpatienten.

Schiet mij maar lek. Hoop niet dat ze die mensen vertelt dat ze zich dit lot hadden kunnen besparen met gezond eten en dat die chemo niet heel hard nodig is als je goed eet.

Uh, er is bewezen een relatie tussen voedsel en de invloed van kankerontwikkeling


Uh, er is niet bewezen dat je geen kanker krijgt as je gezond eet.

Alleen dat je een verhoogde kans hebt als je veel eet van bepaalde voedingsmiddelensector

En het is ook niet bewezen dat je kanker kan genezen met een bepaalde manier van eten.

Edit: ik zie dat ik het slecht heb opgeschreven. Wat zij letterlijk zei is dat ze geen kanker zal krijgen door haar eetpatroon.
En dat is gewoon niet waar.

En covid slaat je daarom ook niet over. Met je gezonde eetpatroon.

[o]

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:29

Ik kende ook een cel bioloog die niet in evolutie gelooft. Hij was toch gewoon uitstekend in zijn werk.
Ik kende ook een celbioloog die niet in DNA geloofde, zolang hij zijn studenten gewoon verteld wat ze horen te leren gelooft hij zijn gang maar.
Zodra je het gaat projecteren op je werk heb je er niets meer te zoeken.

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:41

Ergens grappig. We verwijten het zorgmedewerkers als ze niet alles doen om zichzelf en anderen te beschermen tegen een virus, maar aan de andere kant vinden we het raar als een verpleegkundige op de oncologie kanker probeert te voorkomen?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:48

Daar gaat het niet om. Het gaat er in dit verhaal om dat je je eigen vak wat je uitoefent in twijfel trekt.

Door te zeggen/denken dat hetgeen wat je doet in te werk onzin is. Zonder wetenschappelijke basis.

Natuurlijk is preventie belangrijk en ook een groot onderdeel van het vak.

Maar is het een beetje laat voor als iemand met kanker bij jou komt voor chemo. En als je dan ook nog zegt/denkt dat het met een broccoli dieet ook wel overgaat, ben je wat mij betreft niet geschikt voor je vak.

En dat vind ik idem dito met vaccins. Als je die niet neemt terwijl je met extreem kwetsbare mensen werkt vind ik je erg dom.

[o]

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:49

verootjoo schreef:
Daar gaat het niet om. Het gaat er in dit verhaal om dat je je eigen vak wat je uitoefent in twijfel trekt.

Door te zeggen/denken dat hetgeen wat je doet in te werk onzin is. Zonder wetenschappelijke basis.

Natuurlijk is preventie belangrijk en ook een groot onderdeel van het vak.

Maar is het een beetje laat voor als iemand met kanker bij jou komt voor chemo. En als je dan ook nog zegt/denkt dat het met een broccoli dieet ook wel overgaat, ben je wat mij betreft niet geschikt voor je vak.

Maar je weet niet of ze dit doet. Zolang ze die mensen gewoon de behandeling geeft waarvoor ze komen is er helemaal niks aan de hand. Precies zoals Sizzle zegt. Er zijn docenten die niet helemaal achter hun lesstof staan, die toch prima les kunnen geven

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:52

Sizzle schreef:
Ik kende ook een cel bioloog die niet in evolutie gelooft. Hij was toch gewoon uitstekend in zijn werk.


Er zijn ook heel veel 'aardige' mensen die zich toch bezighouden met dingen die anderen schaden: mensen uit huis zetten, het verkopen van nog net niet illegale abonnementen en constructies... allemaal mensen die het prima vinden om een lekker groot onderscheid te maken tussen zichzelf en dat wat ze anderen aandoen. Ik heb daar niet zoveel begrip voor.

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:53

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
Ik kende ook een cel bioloog die niet in evolutie gelooft. Hij was toch gewoon uitstekend in zijn werk.


Er zijn ook heel veel 'aardige' mensen die zich toch bezighouden met dingen die anderen schaden: mensen uit huis zetten, het verkopen van nog net niet illegale abonnementen en constructies... allemaal mensen die het prima vinden om een lekker groot onderscheid te maken tussen zichzelf en dat wat ze anderen aandoen. Ik heb daar niet zoveel begrip voor.

Zonder handhavers wordt de wereld een grote puinhoop

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:54

verootjoo schreef:
Daar gaat het niet om. Het gaat er in dit verhaal om dat je je eigen vak wat je uitoefent in twijfel trekt.

Door te zeggen/denken dat hetgeen wat je doet in te werk onzin is. Zonder wetenschappelijke basis.

Natuurlijk is preventie belangrijk en ook een groot onderdeel van het vak.

Maar is het een beetje laat voor als iemand met kanker bij jou komt voor chemo. En als je dan ook nog zegt/denkt dat het met een broccoli dieet ook wel overgaat, ben je wat mij betreft niet geschikt voor je vak.

En dat vind ik idem dito met vaccins. Als je die niet neemt terwijl je met extreem kwetsbare mensen werkt vind ik je erg dom.


Er zijn wel degelijk dieten die de groei van een tumor doen remmen. Met de nadruk op remmen!! Genezen doe je niet.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:07

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
Ik kende ook een cel bioloog die niet in evolutie gelooft. Hij was toch gewoon uitstekend in zijn werk.


Er zijn ook heel veel 'aardige' mensen die zich toch bezighouden met dingen die anderen schaden: mensen uit huis zetten, het verkopen van nog net niet illegale abonnementen en constructies... allemaal mensen die het prima vinden om een lekker groot onderscheid te maken tussen zichzelf en dat wat ze anderen aandoen. Ik heb daar niet zoveel begrip voor.


Wat heeft dat er mee te maken?
Ik vond hem helemaal niet aardig, is ook irrelevant. Hij deed goed werk en heeft goede data geproduceerd voor de geneeskunde. Dat hij dan op zondag vrouwen uitsluit en niet in dino‘s gelooft is zijn zaak, dat doet hij in zijn prive tijd.
Het zou anders zijn als hij dingen zou bedriegen en valse data zou leveren. Met zijn geloof waar ik niet in geloof deed hij op zijn werk niemand kwaad, daar werd niemand door benadeeld.

Ik heb hem net voor de gein eens opgezocht op internet. Hij heeft duidelijk hele belangrijke bijdrages geleverd voor kanker patienten.
Of hij nog steeds niet in dino‘s gelooft kan ik je niet vertellen.

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:48

Nou nou, wat een heftige reacties weer! Ik zal er even bij vertellen dat het voor mij nogal lastig ligt om gevaccineerd te worden. Ik durf het in mijn specifieke situatie niet aan. Ik ga dat hier niet uitleggen, het is een lang en persoonlijk verhaal. Wie het heel graag wil weten mag me pb sturen :o
Hoe kijken jullie er dan tegen aan? Wat is veiliger? Een volledig gevaccineerde zorgmedewerker die in het weekend flink de bloemetjes buiten zet? Of een ongevaccineerde die voorzichtig is?
Wel wederom vind ik het heftig om van sommigen zulke oordelende reacties te krijgen! Immers iemand kan een reden hebben!

IMANDRA

Berichten: 9798
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:56

Anna79 schreef:
Nou nou, wat een heftige reacties weer! Ik zal er even bij vertellen dat het voor mij nogal lastig ligt om gevaccineerd te worden. Ik durf het in mijn specifieke situatie niet aan. Ik ga dat hier niet uitleggen, het is een lang en persoonlijk verhaal. Wie het heel graag wil weten mag me pb sturen :o
Hoe kijken jullie er dan tegen aan? Wat is veiliger? Een volledig gevaccineerde zorgmedewerker die in het weekend flink de bloemetjes buiten zet? Of een ongevaccineerde die voorzichtig is?
Wel wederom vind ik het heftig om van sommigen zulke oordelende reacties te krijgen! Immers iemand kan een reden hebben!


Wat mij betreft: dit is dus niet het verwerpen van de kennis waar je vak op gebaseerd is. Is het ideaal wbt patiënten? Nee. Maar liever een persoon zoals jou en die zich vervolgens wel verantwoordelijk gedraagt wbt bescherming en omgang met niet-verantwoordelijke mensen dan iemand die niet vaccineert omdat die niet gelooft in het vaccin.

Onverantwoordelijke gevaccineerde zou ik ook niet goed keuren, maar daar kan je lastig op reageren als werkgever.

Dus echt een andere orde van grootte dan de zorgmedewerkers etc waar ik het over had :j

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:02

En iemand die niet gelooft in het vaccin maar zich wel verantwoordelijk wbt bescherming en voorzichtig gedraagt?

Déjà Vu (v. Jazz x Havidoff x Aktion), bevallen van Tsunoda B, hengst v. My Blue hors Santiano, 8 mei 2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:03

Mijn vriendin werkt bij de appie en daar komt een vrouw die én geen mondkapje op wil én niet wil vaccineren terwijl ze in het zkh met terminale patiënten werkt. Dat vind ik wel echt bizar :n ik neem aan dar ze op dr werk wel verplicht is mondkapje te dragen.. Hoop ik tenminste.

IMANDRA

Berichten: 9798
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:16

tammiebels schreef:
En iemand die niet gelooft in het vaccin maar zich wel verantwoordelijk wbt bescherming en voorzichtig gedraagt?


Dan is er dus een mismatch tussen wat je qua kennis accepteert en wat je nav die kennis beoefent. Is misschien dus niet direct een gevaar voor patiënten; maar persoonlijk zou ik moeite hebben met zo iemand die op basis van kennis die ze dus niet accepteert maar het zelf beter denkt te weten, anderen verzorgt.

Het is heel makkelijk gezegd “ja maar ze beoefenen hun werk gewoon zoals het hoort”. Hoe weet je dat? Hoe weet je dat ze geen bochten afsnijden omdat ze in dat deel van hun kennis/vak niet geloven en het dus niet nodig achten, zoals bij het vaccin?

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

996981
Berichten: 9684
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 01:25

IMANDRA schreef:
tammiebels schreef:
En iemand die niet gelooft in het vaccin maar zich wel verantwoordelijk wbt bescherming en voorzichtig gedraagt?


Dan is er dus een mismatch tussen wat je qua kennis accepteert en wat je nav die kennis beoefent. Is misschien dus niet direct een gevaar voor patiënten; maar persoonlijk zou ik moeite hebben met zo iemand die op basis van kennis die ze dus niet accepteert maar het zelf beter denkt te weten, anderen verzorgt.

Het is heel makkelijk gezegd “ja maar ze beoefenen hun werk gewoon zoals het hoort”. Hoe weet je dat? Hoe weet je dat ze geen bochten afsnijden omdat ze in dat deel van hun kennis/vak niet geloven en het dus niet nodig achten, zoals bij het vaccin?

Die zekerheid heb je bij anderen ook niet

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, Jolynne, Lalidan, luuntje, Maren, YandexBot en 201 bezoekers