2G en 1 vaccinatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

2G en 1 vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 13:21

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb destijds 1 dosis van het vaccin genomen omdat ik in dec 2020 corona heb gehad. Er was een groot gebrek aan vaccins begin dit jaar vandaar dat ik die keus heb gemaakt. Nu moet ik naar Duitsland het 1e weekend van dec. Maar de regels zijn aangescherpt. Ik heb een internationale qr code. In Nederland werkt mijn qr code gewoon. Maar hoe zit dit in Duitsland? Kan ik daar ook reizen met mijn ene prikje? Zien ze dat ook als een volledige vaccinatie?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: 2G en 1 vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:23

Volgens mij kun je nu alleen niet naar Amerika met maar 1 prik, Europa nog wel, alleen Oostenrijk accepteert zo Janssen niet meer.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:25

Nu nog wel, maar over enkele maanden niet meer.
Er wordt komende weken gestemd in de EU over het maar zeven maanden geldig zijn van de vaccinaties (waar veel landen in mee willen) dus dan zul je al snel een ander nodig hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 13:29

Krijg binnenkort sowieso een booster omdat ik in de zorg werk. Ik baal hier zo van. Heb destijds al geïnformeerd bij de ggd of ik geen problemen met een eventuele qr code zou krijgen want ik zag dit al aankomen. Nee hoor was geen issue volgens degene die ik sprak.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 2G en 1 vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:41

Het hangt ervan af.
Wij hebben al mensen gehad die geen qr meer konden aanmaken omdat hun besmetting >6mnd geleden was. Ik zit het even goed navragen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 13:55

Nou op 0800 1351 konden ze me niet echt verder helpen. Ja zei ze anders moet u nu uw 2e prik nemen. Uhm ja...ik ga 3 dec. Dat helpt dus niks. Buiten dat, in dec krijg ik sowieso nog een prik.

Edit: net besloten niet te gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 15:40

Lees net het bericht dat een herstelbewijs nu 1 jaar geldig is. Net een paar dagen te laat dit nieuws want wij hebben afgezegd. Al vraag ik me af hoe welkom Nederlanders nu zijn met die nieuwe virus variant. En hoe gezellig het in Duitsland nu is, met ook daar oplopende cijfers.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:57

Dat het herstelbewijs een jaar geldig is, geldt alleen voor je Nederlandse QR, niet voor je buitenlandse QR. Dus voor Duitsland had dat sowieso niet uitgemaakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 16:00

Nou ja...dan weten ze bij de ggd ook niet waar ze het over hebben want dat is wel wat ze mij vorige week nog vertelden. Dat dit herstelbewijs ook voor je internationale qr code geldt. Ik vind het wel heel triest dat ze mensen onjuist voorlichten, als het waar is wat jij zegt. Want dan had ik nooit 1 prik genomen.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:07


Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: 2G en 1 vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:19

Je herstelbewijs geldt wel internationaal, mits je een pcr test hebt gedaan en geen antigenen test.

Voorheen kon je binnen Europa wel met 1 prik overal heen, maar verschillende landen veranderen dit door alle mutaties en vele besmettingen. Het zit er ook aan te komen dat als je op reis wilt, je binnen 9 maanden na de laatste vaccinatie de booster gehad moet hebben omdat je anders het land niet in komt.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:34

Dit komt van de site van de overheid:

Extra eisen bij gebruik herstelbewijs voor reizen
Wilt u het herstelbewijs gebruiken om te reizen? Dat kan alleen als:

u werd getest met een PCR-test door de GGD. Een antigeen(snel)test telt niet.
u na 8 september werd getest met een PCR-test door een andere testaanbieder. En die aanbieder uw testgegevens heeft doorgegeven aan de GGD.
uw positieve coronatest niet langer dan 180 dagen geleden was.

Dus wel geldig internationaal, maar niet 365 dagen, maar 180. Alleen heeft TS niet enkel een herstelbewijs, maar geldt als volledig gevaccineerd. Vooralsnog is dat overal zo, behalve in de VS. Oostenrijk doet wel moeilijk over 1 vaccin Janssen, maar je komt er nog steeds het land mee in als het niet langer dan 9 maanden oud is, alleen geldt het niet voor toegang tot horeca etc.
Het gaat inderdaad wel veranderen (maar dan vooral de geldigheid van een vaccinatiebewijs, van een jaar naar 9 maanden) maar op dit moment is dat nog niet doorgevoerd.

Wilkje
Berichten: 102
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Zuidelijk Flevoland

Re: 2G en 1 vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:50

Onze zoon zit sinds 3 maanden in Canada. Ook met herstelbewijs en 1 vaccin Pfizer, zoals hier toegestaan. Helaas daar niet geldig als volledige vaccinatie. Hij heeft er 4 weken geleden eentje bijgehaald in Canada en is nu voor daar ook volledig gevaccineerd. Dacht dat het binnen de EU wel overal geldig was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 16:56

Bij het inreizen naar Duitsland staat wel expliciet genoemd dat volledig gevaccineerd betekent dat je 2 keer gevaccineerd bent. De optie 1 prik na corona besmetting geldt niet. Anders had die er ook wel tussen gestaan lijkt mij.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:04

Waar staat dat? Dat is dan wel goed om te weten, dus dan zouden ze Janssen ook niet als volledig gevaccineerd zien? Dat is wel bijzonder, want op de site van de rijksoverheid staat daar niets over vermeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-21 18:47

Op de site van de anwb, reisinformatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 14:11

Ik ga toch voor prik 2 morgen. Als ik dan binnenkort voor de booster af mag spreken loop ik weer in de pas met de rest. Zie anders gebeuren dat ik nergens meer heen mag straks.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:13

SusanH schreef:
Ik ga toch voor prik 2 morgen. Als ik dan binnenkort voor de booster af mag spreken loop ik weer in de pas met de rest. Zie anders gebeuren dat ik nergens meer heen mag straks.

Je krijgt alleen die booster pas na 6 maanden na de 2e prik... Die gaan ze echt niet een maand na je 2e prik zetten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 14:26

Nou ja dan ben ik iig 2 keer gevaccineerd als mijn herstelbewijs over 3 weken verloopt.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:32

SusanH schreef:
Ik ga toch voor prik 2 morgen. Als ik dan binnenkort voor de booster af mag spreken loop ik weer in de pas met de rest. Zie anders gebeuren dat ik nergens meer heen mag straks.


Kan je nu nog gewoon een tweede prik halen? Ik heb er ook maar één gehad, maar zou er eigenlijk nog wel eentje bij willen halen om inderdaad dit gezeur te voorkomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 14:33

Ja dat kan. Ik heb gebeld en kon morgen al terecht. Ik heb 1 prik genomen omdat ik dec vorig jaar corona heb gehad. Heb toen AZ gehad, in februari. Nu Pfizer of Moderna morgen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:36

Ik heb in Duitsland (en Spanje) tot nu toe enkel mijn Zwitserse app getoond en dat vonden ze best. De internationale heb ik niet gedownload.
Daadwerkelijk scannen hebben ze nog nergens gedaan bij mij.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:42

}:0 oeps , verkeerde topic
Laatst bijgewerkt door Getup op 02-12-21 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 14:42

Sizzle schreef:
Ik heb in Duitsland (en Spanje) tot nu toe enkel mijn Zwitserse app getoond en dat vonden ze best. De internationale heb ik niet gedownload.
Daadwerkelijk scannen hebben ze nog nergens gedaan bij mij.


Mijn man heeft begin oktober in Oostenrijk en Duitsland in verschillende hotels en restaurants zijn internationale QR-code moeten tonen.
Ook begin november in Denemarken, overal de QR-code moeten laten zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 14:43

Ja maar had jullie ook maar 1 prik gehad? Daar gaat dit topic namelijk over.