Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 08:32

De overheid geeft aan: Heb je klachten? Laat je testen en blijf thuis totdat je de uitslag hebt.
Maar daarna?
Vorige week zat ik in een restaurant en tot mijn verbazing zat er 3 tafeltjes verderop iemand flink te hoesten en haar neus te snuiten (eigenlijk nog erger: ophalen ;( ). Je moest overigens in het restaurant je QR code laten zien. Een kennis van mij zei: ja, maar als die vrouw negatief getest is dan mag ze toch gewoon uit eten? En afgelopen week tijdens het sporten een soort gelijk verhaal: Er liep iemand rond die flink verkouden was. Tja, ze had zich laten testen, die was negatief dus ze ging gewoon.

Persoonlijk vind ik dat als je verkouden / grieperig bent en ook al ben je negatief getest , je zoveel mogelijk thuis blijft en probeert te voorkomen dat je anderen aansteekt ook al is het met “alleen maar” de griep of verkoudheid.
Stel, je steekt de ober aan en die wordt verkouden, dan moet hij thuisblijven. Of, nog vervelender, je steekt iemand aan die in de zorg werkt. Ook die moet dan thuisblijven, niet handig met het grote personeelstekort.

Ja, je mag weer naar buiten als je negatief getest bent maar dat wil toch niet zeggen dat je dat moet doen en willen en helemaal bij niet noodzakelijke uitjes. Hoe staan jullie daarin?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:35

Ik vind het lastig want ik ben vanaf september steeds continu verkouden. Soms een paar dagen niet en dan komt het weer. Het lijkt wel alsof ik elk virus oppik sinds de maatregelen opgeheven zijn. En meer mensen hebben dat.
Maar je kan toch moeilijk twee maanden niet aan je werk of helemaal nergens komen.
Ik test wel regelmatig op corona.
En het mag idd gewoon dus waarom niet?

Over flink verkouden verschillen de meningen ook. Als ik me ziek voel blijf ik thuis maar als ik me niet ziek voel ga ik wel.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-11-21 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:36

Ik snap wat je bedoelt maar ben het niet met je eens. Dit zou betekenen dat ik eigenlijk nooit de deur meer uit mag. Ik ben al mijn gehele (volwassen) leven een soort van permanent verkouden. Er is geen dag waarop ik niet een paar keer moet niezen en dan even wat snotterig ben.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:38

Ik ben ook zo ongeveer chronisch verkouden en hoest. Echt niet dat ik daarvoor thuis blijf. :=
Ik let er wel op dat als ik écht extreem verkouden/ziek ben, ik niet uiteten ga. Daar heb je dan toch ook geen zin in?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:39

Voor mij geldt hetzelfde als Verootjoo. Ik ben van september tot april chronisch verkouden (soms zelfs bijna het hele jaar), dan zou ik dus nergens meer heen kunnen.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:40

Hier hooikoorts. No way dat ik elke keer thuisblijf :D Ik snap wat je bedoelt, maar soms zijn mensen weken verkouden. Die gaan echt niet thuisblijven zo lang.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:40

Wat mij betreft blijf je weg van openbare gelegenheden bij snot, niezen hoesten. Ongeacht de oorzaak. Een stomme nies naar iemand met een beroerde weerstand die daar vervolgens stevig ziek van wordt.

Het feit dat we in nederland het normaal vinden andere mensen te kunnen besmetten door door te lopen met iets besmettelijks heb ik nooit begrepen.

Ik ben zo n gek met ellendige weerstand een "simpele" verkoudheid wordt gegarandeerd longontsteking hier. Afgelopen jaar voor het eerst niet zo fijn
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-11-21 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:41

karuna schreef:
Wat mij betreft blijf je weg van openbare gelegenheden bij snot, niezen hoesten. Ongeacht de oorzaak. Een stomme nies naar iemand met een beroerde weerstand die daar vervolgens stevig ziek van wordt.

Het feit dat we in nederland het normaal vinden andere mensen te kunnen besmetten door door te lopen met iets besmettelijks heb ik nooit begrepen.

Tja, je gaat geen weken thuis zitten, of wat hierboven wordt gezegd; een half jaar.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:43

karuna schreef:
Wat mij betreft blijf je weg van openbare gelegenheden bij snot, niezen hoesten. Ongeacht de oorzaak. Een stomme nies naar iemand met een beroerde weerstand die daar vervolgens stevig ziek van wordt.

Het feit dat we in nederland het normaal vinden andere mensen te kunnen besmetten door door te lopen met iets besmettelijks heb ik nooit begrepen.


Niet elke nies is besmettelijk he...
Een kriebel kan ook een nies veroorzaken, of in de zon kijken, of een stofje...

Zou wat zijn zeg

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:43

Ik weet het maar eens nadenken over de gevolgen voor anderen is misschien wel fijn,

Ik heb het ook over besmettelijk zijn. Dus virus niezen.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:44

karuna schreef:
Wat mij betreft blijf je weg van openbare gelegenheden bij snot, niezen hoesten. Ongeacht de oorzaak. Een stomme nies naar iemand met een beroerde weerstand die daar vervolgens stevig ziek van wordt.

Het feit dat we in nederland het normaal vinden andere mensen te kunnen besmetten door door te lopen met iets besmettelijks heb ik nooit begrepen.

Ik ben zo n gek met ellendige weerstand een "simpele" verkoudheid wordt gegarandeerd longontsteking hier. Afgelopen jaar voor het eerst niet zo fijn



Je bent besmettelijk VOORDAT je zelf symptomen krijgt.
Niks aan de hand dus als je iemand ziet die verkouden is.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:45

Amado7 schreef:
Tja, je gaat geen weken thuis zitten, of wat hierboven wordt gezegd; een half jaar.


Of permanent %) Ik vermoed dat mijn gesnotter op basis van allergieën is (ik grap altijd maar dat ik allergisch ben voor mezelf, mijn man of opstaan, omdat het 's morgens het ergst is)
Ik geloof niet dat ik mensen hiermee aansteek.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 05-11-21 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:46

karuna schreef:
Wat mij betreft blijf je weg van openbare gelegenheden bij snot, niezen hoesten. Ongeacht de oorzaak. Een stomme nies naar iemand met een beroerde weerstand die daar vervolgens stevig ziek van wordt.


Ja toedels, wanneer je verkouden bent maar geen Corona hebt, hoef je echt niet weg te blijven van openbare gelegenheden.
Ik heb chronische bronchitis en loop dus met dit weer standaard te snotteren en te hoesten.
Je kunt als risicogroep ook zelf logisch nadenken en risico's beperken. Dat lijkt me handiger.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:47

Ik zeg ook dat het niet haalbaar is maar voor mij zou het een uitkmst zijn. :j

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:48

karuna schreef:
Ik weet het maar eens nadenken over de gevolgen voor anderen is misschien wel fijn,


En hoe ver wordt men geacht dit door te trekken? Hoe veel verantwoordelijkheid van jouw gezondheid ligt er bij mij en hoeveel daar van bij jou? is dat 50/50 of ligt dat anders?

En het is op voorhand natuurlijk wel erg lastig te bepalen wat voor nies je niest, een gewone nies of virus nies...

Het is allemaal niet zo makkelijk of zwart/wit.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:50

Voor gewoon verkouden hou ik dezelfde richtlijnen aan als voor Corona. Dus gewoon de deur uit en aan werk, op stap, naar winkel. Tenzij je in de zorg werkt of naar je kwetsbare opa en oma gaat, dan blijf je thuis.

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:55

Van niet meer openbaar gaan bij een snotneus of iets vergelijkbaars (en negatief) maakt sommige problemen alleen maar groter (uitgestelde griepgolven, heftigere reacties op “standaard” virussen). Er moet ook een soort van natuurlijke weerstand in een lichaam aanwezig zijn en dat krijg je niet door nooit geen verkoudheid op te lopen. Kort gezegd ben ik blij te horen dat iemand met een negatieve uitslag gewoon zijn leven leeft.
Ik weet dat er uitzonderingen zijn en dat er mensen zijn waarvoor een simpele verkoudheid heel veel problemen kan veroorzaken. Maar dan moet diegene zichzelf beschermen of het risico aanvaarden.

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:57

Als je geen corona hebt kun je prima ergens heen. Dat gebeurde voor corona namelijk ook. Of het sociaal is dat is een andere discussie

Tevens kan die vrouw in het restaurant best corona hebben gehad. Met QR hoef je je namelijk niet te testen voor toegang en van mensen hun eigen verantwoordelijkheid kun je niet uitgaan

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:57

Stef_Diva schreef:
Van niet meer openbaar gaan bij een snotneus of iets vergelijkbaars (en negatief) maakt sommige problemen alleen maar groter (uitgestelde griepgolven, heftigere reacties op “standaard” virussen). Er moet ook een soort van natuurlijke weerstand in een lichaam aanwezig zijn en dat krijg je niet door nooit geen verkoudheid op te lopen. Kort gezegd ben ik blij te horen dat iemand met een negatieve uitslag gewoon zijn leven leeft.
Ik weet dat er uitzonderingen zijn en dat er mensen zijn waarvoor een simpele verkoudheid heel veel problemen kan veroorzaken. Maar dan moet diegene zichzelf beschermen of het risico aanvaarden.

AMEN _/-\o_

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:57

linoleum schreef:
Voor gewoon verkouden hou ik dezelfde richtlijnen aan als voor Corona. Dus gewoon de deur uit en aan werk, op stap, naar winkel. Tenzij je in de zorg werkt of naar je kwetsbare opa en oma gaat, dan blijf je thuis.

Huh ga jij met corona naar de winkel? :+

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:00

Ik denk trouwens ook dat de heftige verkoudheden en griep die ik om me heen zie vrijwel volledig verklaard worden door het afstand houden, steriele handen wassen en schoonmaken en de mondkapjes. Mijn man is nooit verkouden, maar heeft 2 weken niet kunnen werken zo benauwd als hij was.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:03

Voor de mensen die al het hele jaar niezen en snotteren; hebben jullie niet toch een of andere allergie? Ik nies ook het grootste gedeelte van het jaar en ik vermoed toch echt een allergie. Huisstof mijt ofzo, aangezien ik er 's ochtends veel last van kan hebben.
Ik draag op werk weleens vaker een mondkapje als nodig is, wanneer ik een beetje niezerig ben. Zo verspreid ik toch minder als ik toch een keer moet niezen.

Als ik echt verkouden ben met hoesten, keelpijn, geen stem, etc... Dan zorg ik denk ik wel dat ik iig niet ga werken en voor de rest afstand houd (ik kom met heel erg veel mensen van over de hele wereld in contact op werk).
Bovendien wil ik geen collega's aansteken, ookal is het géén Corona. We hebben nl al tekorten en die mensen die dan ook verkouden worden, moeten zich dan ook weer minimaal een dag afmelden om zich te laten testen om zeker te weten dat ze geen Corona hebben... dat heeft toch een impact. Laat staan als ze zich gewoon beroerd voelen en niet eens kunnen werken voor een paar dagen!

Joy_Mennings

Berichten: 2283
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:13

Ik ben gisteren toch ook echt even naar het winkelcentrum geweest ondanks dat ik nog niet 100% opgeknapt ben van mijn keelontsteking en daardoor af en toe moet kuchen. Ik moest echt even uit het huis komen en iets doen (en ja ik heb een covid test bij de ggd gedaan). Ik ben overigens normaal ook eigenlijk de hele herfst en winter verkouden met een loop of verstopte neus....heel vervelend maar ik kan moeilijk mijn leven elke winter stopzetten.

Mijn moeder hoest al sinds begin 2020 heel erg. Zij kan toch onmogelijk jaren binnen blijven zonder verdere klachten...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:14

Amado7 schreef:
linoleum schreef:
Voor gewoon verkouden hou ik dezelfde richtlijnen aan als voor Corona. Dus gewoon de deur uit en aan werk, op stap, naar winkel. Tenzij je in de zorg werkt of naar je kwetsbare opa en oma gaat, dan blijf je thuis.

Huh ga jij met corona naar de winkel? :+


vóór Corona denk ik.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:26

De qr code is niet een vrijwaring dat je het virus niet hebt. Je krijgt ook een qr als je gevaccineerd bent en niet getest. Mensen die gevaccineerd zijn, kunnen wel het virus hebben. De klachten zijn weleens waar zoals ik zie en hoor vaak minder.
Ik kan me voorstellen dat ts tijdens het bezoek van het restaurant toch wat ongemakkelijk voelde. ts kan namelijk niet zien of het een qr is van een geteste persoon of een gevaccineerd persoon.

Het blijft lastig, als ik iemand zie hoesten, ga ik ook wat meer afstand houden of een ander winkel pad nemen. Er zijn ook best mensen die er schijt aan hebben en zich niet laten testen. Ik denk dat het toch lastig blijft.
Ik kuch ook best wel wat, zeker nu het kouder en vochtiger wordt. Vind het best vervelend, mensen kijken je dan toch aan, maar kan moeilijk een sticker op mijn kop plakken, niks aan de hand, ik ben asmatisch.