Omgaan met complotdenkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:12

Ik zie het als een soort religie. Ik noem maar een voorbeeld: Probeer maar tegen een gelovige uit te leggen dat God niet bestaat.

Wanneer er bij mij zo'n discussie ontstond probeerde ik met fact checkers en wetenschappelijke artikelen inzichten te geven, maar niks mocht baten. Moe werd ik ervan, uiteindelijk heb ik besloten om de discussie gewoon op zij te leggen als het ontstond. Dan steek ik mijn kop maar in het zand, zoals ze dat dan zullen zeggen, maar ik ben klaar met die discussie en volg mijn eigen gevoel.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:51

Ik zóu ook geen vrienden kunnen zijn met iemand die zijn religie aan mij opdringt. Dus wat dat betreft is het wel gelijk. Het maakt mij overigens geen bal uit of iemand gevaccineerd is. Ik heb me wel laten vaccineren en dat heb ik met overtuiging gedaan, maar ik heb net zo goed respect voor mensen die de keuze hebben gemaakt dat niet te doen. En ze hoeven dat voor mij ook niet te verantwoorden. Het is gewon een eigen keuze. Maar ik wil gewoon niet de discussie over apartheid, tweede wereldoorlog vergelijkingen, schapen die hersenloos de overheid volgen, 5g weet ik veel wat. De helft vind ik ronduit onfatsoenlijk en de andere helft te vergezocht om serieus te nemen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:34

Shadow0 schreef:
jesito schreef:
Maar dat respectloze gedoe van mensen onderling ook hier in verschillende toppics is echt tenenkrommend. Waar is jullie respect??


Wat daar een rol speelt is dat ik bv nooit respectloos zou worden bij 1 enkele ondoordachte reactie. En de meeste andere gebruikers eigenlijk ook niet.

De gebruikers die veel tegengas krijgen, krijgen dat omdat ze echt al heel lang bezig zijn met leugens/misinformatie te verspreiden en topics te trollen. Als je af en toe in een topic leest, dan valt dat waarschijnlijk niet zo op: iedere reactie op zich is niet extreem. Maar het patroon op de lange duur is wel duidelijk, en dan is het ook duidelijk dat er echt geen, 0, niks aan respect is voor het leed van andere mensen.

De reactie die je dan leest is dan bv niet de reactie op oprechte twijfel van iemand die nog niet alles weet. Maar de reactie op iemand die naar de bekende weg blijft vragen om een bepaald verhaal te kunnen herhalen. (Want herhaling werkt.)


Ik zie hier van alle partijen rare dingen geschreven worden. Ook dingen die we helemaal nog niet kunnen weten. Er is een reden waarom iemand denkt zoals die denkt, als iedereen dat nou een beetje nuanceert en zich een beetje wil verplaatsen in de ander is die tweestrijd nergens voor nodig. Leven en laten leven.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:42

bigone schreef:
Realiteit is dat er maar twee keuzes zijn, wel/niet prikken.
Zit je bij de tweede groep en probeer je te zorgen dat je het niet verspreid door bepaalde risico’s te mijden en te testen dan is dat net zo goed als prikken aangezien 85 % van de mensen boven de twaalf wel prikt, samen met een verantwoordelijke groep niet of niet kunnen prikkers en mensen waarbij vaccins niet werken komen we er ook wel.
Maar niet prikkers omdat je Engel of Baudet gelooft of de andere sekteleiders die er rondlopen, ik hoop dat ze snel Corona krijgen. Zijn ze ook beschermd en daarmee de mensen die echt gevaar lopen ook.


Wat dacht je van als je het virus gehad hebt. Dan ben je beter beschermd dat met een vaccin. Waarom wordt er niet met wat bloed gekeken of je het hebt voor ze er een spuit injagen??? Oja, dat kost geld. Dat is wat mij stoort. In je bloed is te zien of je antistoffen heb, zo ja, geen prikken. Hiermee kun je nog geen qr code krijgen.

Daarbij komt nog eens dat ik weinig of amper vertrouwen heb in de mensen van de politiek die dit allemaal voor ons beslissen. Hugo de jonge die roept: nee het wordt niet verplicht, uitsluiten gaan we niet doen, het is niet slim om meer dan 1 prik te krijgen, hoe meer prikken des te groter de kans op bijwerkingen enz enz. Is nou niet bepaald dat je zegt, wat fijn dat ze zo eerlijk en duidelijk zijn.

_Tarzan

Berichten: 11169
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:03

Laatst was een vriendin op bezoek en toen het over C ging kwam er ook uit dat zij niet gevaccineerd is en het allemaal onzin vindt. Ze is alles behalve complotdenker maar alles wat zij allemaal benoemde had ik toch zo mijn bedenkingen over. Toen ze vroeg wat de reden was waarom ik wel gevaccineerd ben dacht ik echt WTF vraag je dit echt ?! :=
Dat zet je wel tot denken en snap TS ook zeker, ik voelde mij ook zeer ongemakkelijk in het gesprek en was ook overrompeld op dat moment omdat de rest van mijn vrienden 'gewoon' gevaccineerd zijn of het even hebben aangekeken, hun bedenkingen hebben maar toch gevaccineerd zijn dus ook allemaal niet zo extreem erover hebben ...

Dagahra

Berichten: 881
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:44

bigone schreef:
Realiteit is dat er maar twee keuzes zijn, wel/niet prikken.
Zit je bij de tweede groep en probeer je te zorgen dat je het niet verspreid door bepaalde risico’s te mijden en te testen dan is dat net zo goed als prikken aangezien 85 % van de mensen boven de twaalf wel prikt, samen met een verantwoordelijke groep niet of niet kunnen prikkers en mensen waarbij vaccins niet werken komen we er ook wel.
Maar niet prikkers omdat je Engel of Baudet gelooft of de andere sekteleiders die er rondlopen, ik hoop dat ze snel Corona krijgen. Zijn ze ook beschermd en daarmee de mensen die echt gevaar lopen ook.

Dit is voor mij wel het bewijs dat beide kampen zorgen voor de verdeeldheid in Nederland.

Zelf ben ik wel gevaccineerd. Vriend niet ivm dat ik hem beide keren niet besmet heb en hij in zijn hele leven amper ziek is geweest. Maar hij zeurt of moppert totaal niet dat hij de horeca niet in mag. Maar je moet eens weten hoeveel stront hij over zich heen krijgt. Dat hij gevaar is voor de samenleving. Dat als hij op de ic zou belanden, hij zijn plek moet afstaan. Alsof je altijd ernstig ziek word.

Zelf heb ik ook geen qr code aangemaakt, omdat het toch tegen mijn gevoel indruist.

Ik word oprecht verdrietig hoe de wappies over de pro-vaccinatie mensen praten. Maar ook hoe er andersom over de wappies gepraat worden.

Zelf respecteer ik iedereen zoals ze zijn. En weten mijn kennissen/vrienden dat ze over bepaalde dingen niet moeten beginnen bij mij. Ik ben daar duidelijk in en kap dat meteen af. Zowel de wappie gepredik, maar ook de pro vaccinatie gepredik wil ik niet aanhoren.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:07

De argumenten om niet te vaccineren zijn toch vaak gebaseerd op fakenews of kennis vergaard op SM, is mijn ervaring.
Moet iedereen zelf weten, alleen niet zeuren dat je de horeca niet in mag. Dan ga je testen.
Keuzes hebben gevolgen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:51

jesito schreef:
bigone schreef:
Realiteit is dat er maar twee keuzes zijn, wel/niet prikken.
Zit je bij de tweede groep en probeer je te zorgen dat je het niet verspreid door bepaalde risico’s te mijden en te testen dan is dat net zo goed als prikken aangezien 85 % van de mensen boven de twaalf wel prikt, samen met een verantwoordelijke groep niet of niet kunnen prikkers en mensen waarbij vaccins niet werken komen we er ook wel.
Maar niet prikkers omdat je Engel of Baudet gelooft of de andere sekteleiders die er rondlopen, ik hoop dat ze snel Corona krijgen. Zijn ze ook beschermd en daarmee de mensen die echt gevaar lopen ook.


Wat dacht je van als je het virus gehad hebt. Dan ben je beter beschermd dat met een vaccin. Waarom wordt er niet met wat bloed gekeken of je het hebt voor ze er een spuit injagen??? Oja, dat kost geld. Dat is wat mij stoort. In je bloed is te zien of je antistoffen heb, zo ja, geen prikken. Hiermee kun je nog geen qr code krijgen.

Daarbij komt nog eens dat ik weinig of amper vertrouwen heb in de mensen van de politiek die dit allemaal voor ons beslissen. Hugo de jonge die roept: nee het wordt niet verplicht, uitsluiten gaan we niet doen, het is niet slim om meer dan 1 prik te krijgen, hoe meer prikken des te groter de kans op bijwerkingen enz enz. Is nou niet bepaald dat je zegt, wat fijn dat ze zo eerlijk en duidelijk zijn.

Zou mooi zijn wanneer ze in een beetje bloed ook de hoeveelheid antistoffen testen. Je kunt nu ook gewoon antigeen testen maar kijken of je het gehad hebt is risicovoller om daar een waardeoordeel aan te hangen. Je weet namelijk bij een doorgemaakte besmetting niet hoeveel antistoffen je hebt. Sommige mensen hebben na een lichte besmetting bijna geen antistoffen. Voordeel van vaccinatie is dat er een vrij nauwkeurige reactie gegeven word wat betreft hoeveelheid antistoffen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:05

Persoonlijk zou ik er op zich geen probleem mee hebben als iemand aangeeft zich niet te laten vaccineren. Het gaat mij vooral om de motivatie voor die keuze. Als je prikangst hebt, of als het voor jou niet goed voelt omdat je twijfelt over de bijwerkingen van het vaccin en daar bang voor bent, dan kan ik daar begrip voor hebben. Dan is het een puur persoonlijke afweging, en je hebt in principe het recht om daarbij jouw bezwaren zwaarder te laten wegen dat het algemeen belang. Ik ben het daar niet mee eens, maar zo lang zo iemand het coronabeleid in het algemeen niet verwerpt, dan kan ik de keuze respecteren ondanks dat ik het zelf geen goede keuze vind.

Máár als die persoon zich daarbij ook geen enkele beperking op wenst te laten leggen als consequentie voor het niet-vaccineren (dus zich niet wil laten testen en overal gewoon naar binnen wil kunnen zonder qr-code), en als diegene de keuze om niet te willen vaccineren baseert op misinformatie en complot-achtige ideeën, ideeen die hij/zij dan ook nog constant uit wil dragen, ja dan houdt het op. Daar heb ik geen enkel respect en begrip voor.

En laat het nu vaak juist die groep zijn die het hardst schreeuwt dat ze geen respect krijgen.
Ja, vind je het gek.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:20

Wat mij wel echt raakt is hoe oa de horeca wordt afgemaakt op sociaal media.
Kijk het is krom hoe het nu "volgens" de regering zou moeten, daar ben ik het mee eens.
Want als je bv wilt uiteten dan moet je een qr code hebben, maar het personeel niet. En ook voor de oudere die het niet snappen hoe het nu allemaal in zijn werk gaat, is het ook sneu.
Maar in mijn ogen kan de horeca daar niets aan doen, die volgen de opgelegde regels (die hebben hun niet verzonnen). Die hebben geen zin in flinke boetes of zelfs sluiting van hun bedrijf, die hebben al genoeg te voortduren gehad.

Nee het zijn vieze meelopers (en dan omschrijf ik het nog netjes) ze moeten maar maling hebben aan alle regels. Want alleen als hun weigeren stopt het.
Maar er is echt niemand die opstaat en zegt, ah joh die boetes betaal ik, als jij je bedrijf moet sluiten dan betaal ik je misgelopen omzet. Nee die mogen gewoon failliet gaan.
Echt diep triest dit!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:06

Ik kan geloof ik niet helemaal volgen wie de 'vieze meelopers' nou zijn? En veel van de agressie raakt nu juist de horeca.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:20

Shadow0 schreef:
Ik kan geloof ik niet helemaal volgen wie de 'vieze meelopers' nou zijn? En veel van de agressie raakt nu juist de horeca.


Volgens mij bedoelt kiki juist dat die opmerkingen tegen de horeca zijn gericht.

Ik vind de agressie naar bv horeca ook walgelijk. Dat slaat nergens op en werkt een twee deling alleen maar meer in de hand.
En hoewel ik zelf niet gevaccineerd ben en de logica achter de huidige maatregelen kwijt ben denk ik ook: joh wr hebben het hier wel over een luxe probleem hoor.
Niet (spontaan) uit eten kunnen, niet kunnen stappen.
En verbolgen zijn als men de regels die opgelegd na leeft. Wat had je dan verwacht....

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:24

Wat dan wel grappig is, Jandino Aspiraat , de grote held van de anti CoronaCheck groep word nu door dezelfde groep uitgekotst want zijn gouden kalveren haalde hij wel op bij de feestelijke gala avond. Waar je dus geen teen binnen de deur kreeg zonder geldige CoronaCheck !

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:28

Heerlijk opportunistisch. :D

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:20

enzino schreef:
Avalanche81 schreef:
Precies dit. Wappies veroorzaken de tweedeling zelf in mijn ogen.

Zo gaat het altjd bij een tweedeling: met een vingertje naar de andere partij wijzen omdat wat zij doen de oorzaak van de tweedeling is.

Denk dat het iets genuanceerder ligt dan dit :)
Askja schreef:
Persoonlijk zou ik er op zich geen probleem mee hebben als iemand aangeeft zich niet te laten vaccineren. Het gaat mij vooral om de motivatie voor die keuze. Als je prikangst hebt, of als het voor jou niet goed voelt omdat je twijfelt over de bijwerkingen van het vaccin en daar bang voor bent, dan kan ik daar begrip voor hebben. Dan is het een puur persoonlijke afweging, en je hebt in principe het recht om daarbij jouw bezwaren zwaarder te laten wegen dat het algemeen belang. Ik ben het daar niet mee eens, maar zo lang zo iemand het coronabeleid in het algemeen niet verwerpt, dan kan ik de keuze respecteren ondanks dat ik het zelf geen goede keuze vind.

Máár als die persoon zich daarbij ook geen enkele beperking op wenst te laten leggen als consequentie voor het niet-vaccineren (dus zich niet wil laten testen en overal gewoon naar binnen wil kunnen zonder qr-code), en als diegene de keuze om niet te willen vaccineren baseert op misinformatie en complot-achtige ideeën, ideeen die hij/zij dan ook nog constant uit wil dragen, ja dan houdt het op. Daar heb ik geen enkel respect en begrip voor.

En laat het nu vaak juist die groep zijn die het hardst schreeuwt dat ze geen respect krijgen.
Ja, vind je het gek.

Volkomen mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:13

Avalanche81 schreef:
enzino schreef:
Zo gaat het altjd bij een tweedeling: met een vingertje naar de andere partij wijzen omdat wat zij doen de oorzaak van de tweedeling is.

Denk dat het iets genuanceerder ligt dan dit :)

Een bekend onderdeel ervan is echter wel dat "de schuld" altijd volledig bij de andere partij zou liggen. Precies wat jij dus ook doet.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:07

Waarom voel je je zo aangesproken daardoor? Het was een algemene opmerking, helemaal niet persoonlijk :)

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:14

Waar twee vechten hebben 2 schuld gaat hier imo wel op, je ziet aan allebei de kanten vervelende opmerkingen, vingerwijzen, ongewenst gepredik.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:20

Wat ik verbazend vind is dat zowel hier op Bokt als als elders in de maatschappij sommige mensen voor of tegen die corona-toestanden zijn waarvan ik helemaal niet had ingeschat dat juist die persoon specifiek voor of tegen zou zijn!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:28

Alles draait om wederzijds respect. Het maakt mij niet uit of iemand anders denkt over corona of bijvoorbeeld een ander geloof heeft. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Zolang je maar tegen elkaar kunt zeggen; ik respecteer je keuzes en overtuigingen, ik denk er anders over. Als iemand desondanks dat mij hun eigen overtuigingen wilt opleggen is er geen wederzijds respect en zie ik geen mogelijkheid tot een vriendschap of relatie.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:39

Rytir schreef:
Iedereen heeft zijn eigen waarheid.

Wat een load of nonsens.
Een boom staat er, of hij staat er niet.
Corona is serieus of het is dat niet.

Die dingen zijn meetbaar. Roepen dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, en vervolgens bewezen feiten ontkennen is waanzin.
Waarheid is niet kneedbaar. Of iets is waar, of het is dat niet.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:43

Rytir, maar sommige meningen en opvattingen zijn zelf niet respectvol. Als iemands basisopvarting is "ik vind dat ik alles moet kunnen doen zonder dat het me interesseert welke gevolgen dit voor anderen heeft" dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit of doorheen wel respect heeft voor de *mening* van anderen. Respect voor mensen zelf en bijvoorbeeld hun fysieke gezondheid doet er ook toe.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:16

Avalanche81 schreef:
Rytir schreef:
Iedereen heeft zijn eigen waarheid.

Wat een load of nonsens.
Een boom staat er, of hij staat er niet.
Corona is serieus of het is dat niet.

Die dingen zijn meetbaar. Roepen dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, en vervolgens bewezen feiten ontkennen is waanzin.
Waarheid is niet kneedbaar. Of iets is waar, of het is dat niet.


Die boom is objectiveerbaar, die kun je zien of voelen. Geloof of overtuigingen zijn dat niet, die zijn subjectief. Kun je nonsens vinden maar wederom; het valt en staat bij respect.

Ik heb een paar vrienden die de vaccinatie niet willen. Niet omdat ze het idee gechipt te zouden worden oid maar omdat ze het niet fijn vinden dat er vreemde stoffen in hun lijf komen. Ik heb mij zo snel mogelijk gevaccineerd, na al mijn reizen heb ik al zoveel vaccinaties gehad; deze kan er ook nog wel bij :')

Shadow, dat ben ik met je eens! Vandaar dat dat respect van 2 kanten moet komen. Gebeurd dat niet ben ik er ook klaar mee hoor!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:37

JustMe8484 schreef:
Shadow0 schreef:
Ik kan geloof ik niet helemaal volgen wie de 'vieze meelopers' nou zijn? En veel van de agressie raakt nu juist de horeca.


Volgens mij bedoelt kiki juist dat die opmerkingen tegen de horeca zijn gericht.

Ik vind de agressie naar bv horeca ook walgelijk. Dat slaat nergens op en werkt een twee deling alleen maar meer in de hand.
En hoewel ik zelf niet gevaccineerd ben en de logica achter de huidige maatregelen kwijt ben denk ik ook: joh wr hebben het hier wel over een luxe probleem hoor.
Niet (spontaan) uit eten kunnen, niet kunnen stappen.
En verbolgen zijn als men de regels die opgelegd na leeft. Wat had je dan verwacht....

In de horeca bedoelde ik idd

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:41

Eleeke schreef:


Super interessant artikel en het boek wil ik inderdaad ook lezen.

Ik heb gelukkig geen mensen in mijn familie-, vrienden- en kennissenkring of als collega's die er anders in staan dan ik. Natuurlijk is de een wat strikter in het naleven van de maatregelen dan de ander, maar daar houden de verschillen dan ook op.

Ik zou er niet mee om kunnen gaan in ieder geval. Van mening verschillen over onderwerpen is normaal en juist interessant, maar met zo'n vreemde wereldvisie kan ik niets.

Wil je de vriendschap in stand houden of voel je je verplicht?