Contact met een Coronapatiënt..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:50

verootjoo schreef:
Je vergeet het laatste deel van die zin; maar de uitkomsten wijzen steeds in dezelfde richting.

En die richting is dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn. Net zoals bij vrijwel elke andere ziekte waartegen gevaccineerd wordt.
Het moet wel heel raar lopen wil dat hier nu anders zijn, aangezien al het bewijs dat er ligt in die richting wijst.


Dat is in beperkt onderzoek naar voren gekomen. Gezien de enorme toename mag je daar toch inmiddels je vraagtekens bij zetten met een vaccinatie graad van ruim 80%. Zet daarbij de recente onderzoeken er naast en die geven aan dat je niet minder besmettelijk bent.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:08

Lithya schreef:
verootjoo schreef:
Je vergeet het laatste deel van die zin; maar de uitkomsten wijzen steeds in dezelfde richting.

En die richting is dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn. Net zoals bij vrijwel elke andere ziekte waartegen gevaccineerd wordt.
Het moet wel heel raar lopen wil dat hier nu anders zijn, aangezien al het bewijs dat er ligt in die richting wijst.


Dat is in beperkt onderzoek naar voren gekomen. Gezien de enorme toename mag je daar toch inmiddels je vraagtekens bij zetten met een vaccinatie graad van ruim 80%. Zet daarbij de recente onderzoeken er naast en die geven aan dat je niet minder besmettelijk bent.


Welke onderzoeken geven dat aan dan?
Ik zie alleen onderzoeken die aangeven dat je minder besmettelijk bent.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:31

verootjoo schreef:
Welke onderzoeken geven dat aan dan?
Ik zie alleen onderzoeken die aangeven dat je minder besmettelijk bent.


In pubmed en cochrane kan ik het niet zo snel vinden, maar dit is wel een mooie samenvatting van wat ik gelezen heb aan onderzoeken.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ten-vaccin

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 05:00

Mijn link boven de post waarin je zegt geen andere informatie te hebben gelezen geeft informatie over nieuw onderzoek die wat betreft verspreiding door gevaccineerden (helaas) minder optimistisch is.

Ik ben zelf gevaccineerd maar kan slecht tegen het feit dat sommige mensen zich daardoor compleet veilig voelen na contact met mensen met corona. De vorige richtlijnen helpen daar niet bij, maar die zijn niet voor niets aangescherpt.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 05:54

De regels zijn wel wat discutabel, zeker als het eerst zo streng was. Het idee achter de 5 dagen is dat je zelf natuurlijk niet direct een wandelende virusbron bent nadat je in contact bent geweest met iemand die op dat moment positief was. Je zit nog met een incubatietijd (die voor dit type corona virussen erg kort is trouwens).
De kans dat je in die eerste paar dagen nadat je zelf in contact bent geweest iemand besmet is heel klein, vandaar dat je gewoon mag werken, hoewel dat bij mij ook niet helemaal lekker voelt.
Overigens geldt voor elk virus dat de luchtwegen infecteert dat hoe zieker iemand is hoe besmettelijker. Als je niet loopt te niezen, blazen, kuchen en snotteren strooi je aanzienlijk minder met virusdeeltjes.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Contact met een Coronapatiënt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 07:39

@Ilse_123 ik vraag me vanuit persoonlijke ervaring af of zelfs dat voordeel van gevaccineerd zijn nog wel echt aanwezig is, het asymptomatisch besmet zijn (en daardoor minder besmettelijk).

Ik ken alleen maar positieve gevaccineerden die er achter kwamen doordat ze wegens klachten hadden getest. Gelukkig hadden ze geen grote klachten, maar dus wel het snotteren, hoesten en proesten.