Ondanks negatief in quarantaine in Griekenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Ondanks negatief in quarantaine in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:00

Hi iedereen,

Mijn zusje (19) is gisteren met drie vriendinnen naar Kreta gevlogen, waarvan 2 gevaccineerd. Aangekomen op het vliegveld van Heraklion worden de 2 meiden die gevaccineerd zijn steekproefsgewijs eruit gehaald om te testen. Na 15 minuten horen ze dat 1 van de 2 positief is en worden ze allemaal meegenomen door de douane.

Ze hebben daarna 3 uur lang moeten wachten zonder enige vorm van communicatie vanuit de douane. Er is gelijk contact opgenomen met hun touroperator gogo, maar die gaf aan niet veel te kunnen doen in deze situatie. Om 12 uur vannacht, na 3 uur wachten op het vliegveld zijn ze allemaal meegenomen in een ambulance om een pcr test te doen in het ziekenhuis. Wel werd er in gebrekkig Engels bij verteld dat het lab pas smorgens aanwezig was en ze de hele nacht mochten gaan wachten in het ziekenhuis, op een COVID afdeling . M’n zusje belde en vertelde dat ze stond tussen de mensen die aan de beademing lagen.

Ze hebben net hun testuitslag terug, waarvan 3 negatief zijn. Toch moet iedereen in quarantaine, ondanks ze apart naar Schiphol zijn gegaan en niet naast elkaar hebben gezeten met vliegen. Het meisje die negatief is en gevaccineerd is mag waarschijnlijk wel naar huis. In tegenstelling tot mijn zusje en haar vriendin die negatief zijn en 14 dagen in het quarantaine hotel moeten blijven.

Het vervelende is dat er gewoon bijna geen gehoor is vanuit gogo en sunweb. Het gaat hier om meisjes van net 19. Ook konden wij nergens vinden dat het reisgezelschap zo’n lange periode in quarantaine moet. Vandaag gaan we weer verder kijken of er een mogelijkheid is om m’n zusje op het vliegtuig naar huis te krijgen..

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:07

Waren ze voor vertrek getest?

Dit is op het moment wel het risico waar aan alle kanten voor gewaarschuwd word, ik heb al zoveel van dit soort ervaringen gelezen. Ook van jonge mensen die in kleine dorpjes in quarantaine zitten en gelukkig door de buurtbewoners worden geholpen met boodschappen etc.
Wat gebeurd er met de positief geteste?
Is er al contact geweest met de reisverzekering?

Sterkte

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:08

Ik vind het heel slecht dat gogo nu zijn handen ervan aftrekt.

Het is echter wel wat kan gebeuren. Zie hier ook een stukje van de Griekse overheidssite. https://travel.gov.gr/#/

Travelers arriving in Greece are subject to:

- Sampling RAPID antigen tests at the entrance gates for selected individuals drawn from a targeted sampling system, based on the ”EVA” system.

- Mandatory isolation if they test positive for SARS-Cov-2, following a sampling test. In this case, the travelers and their travel companions are accommodated in quarantine hotels, where they will undergo further PCR testing to confirm the initial diagnosis. Guests will stay in seclusion hotels for a maximum of 10 days. The expenses of the accommodation in quarantine hotels are covered by the Greek state.

Dus maximaal 10 dagen moeten ze in quarantaine.

Sterkte voor je zusje en haar vriendin.

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:11

Polly schreef:
Waren ze voor vertrek getest?

Dit is op het moment wel het risico waar aan alle kanten voor gewaarschuwd word, ik heb al zoveel van dit soort ervaringen gelezen. Ook van jonge mensen die in kleine dorpjes in quarantaine zitten en gelukkig door de buurtbewoners worden geholpen met boodschappen etc.
Wat gebeurd er met de positief geteste?
Is er al contact geweest met de reisverzekering?


Meiden die gevaccineerd waren hebben zich (heel dom) niet laten testen.
Ze zijn alle 4 individueel geplaatst in een quarantaine hotel.
En is nog geen contact geweest met de reisverzekering , m’n moeder is na heel de nacht te zijn opgebleven eindelijk even gaan slapen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:11

Dit is idd het risico dat je neemt wanneer je momenteel naar Griekenland reist.

Wat zeggen Gogo en Sunweb?

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:13

Fitzroy schreef:
Ik vind het heel slecht dat gogo nu zijn handen ervan aftrekt.

Het is echter wel wat kan gebeuren. Zie hier ook een stukje van de Griekse overheidssite. https://travel.gov.gr/#/

Travelers arriving in Greece are subject to:

- Sampling RAPID antigen tests at the entrance gates for selected individuals drawn from a targeted sampling system, based on the ”EVA” system.

- Mandatory isolation if they test positive for SARS-Cov-2, following a sampling test. In this case, the travelers and their travel companions are accommodated in quarantine hotels, where they will undergo further PCR testing to confirm the initial diagnosis. Guests will stay in seclusion hotels for a maximum of 10 days. The expenses of the accommodation in quarantine hotels are covered by the Greek state.

Dus maximaal 10 dagen moeten ze in quarantaine.

Sterkte voor je zusje en haar vriendin.


Ja ik vind het erg kwalijk van gogo. De meiden hadden hun in paniek opgebeld en het enige wat werd gezegd is dat het de lokale regels zijn. De mensen bij de douane spraken zo gebrekkig Engels dat het voor hun uren lang niet duidelijk was wat er ging gebeuren.

En dat van 10 dagen las ik daarnet ook, begrijp niet waarom er 14 dagen is verteld tegen hun

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:15

Polly schreef:
Waren ze voor vertrek getest?

Dit is op het moment wel het risico waar aan alle kanten voor gewaarschuwd word, ik heb al zoveel van dit soort ervaringen gelezen. Ook van jonge mensen die in kleine dorpjes in quarantaine zitten en gelukkig door de buurtbewoners worden geholpen met boodschappen etc.
Wat gebeurd er met de positief geteste?
Is er al contact geweest met de reisverzekering?

Sterkte


Dit, zeker omdat wij als NL weer hoog risico zijn wordt er extra gewaarschuwd voor dit soort praktijken. Ik denk dat je zusje niet heel veel kan doen behalve de quarantaine uitzitten. Zomaar 'vluchten' of vertrekken uit zulke hotels kan ook flink bestraft worden heb ik begrepen. Ieder land heeft andere regels met betrekking tot COVID-19.

Het zijn overigens geen kleine kinderen meer met 19 en kunnen prima voor zichzelf zorgen, een ingecalculeerd risico toen ze besloten naar Griekenland te gaan.

Ik zou sowieso wel de vinger op de pols houden bij Gogo & Sunweb.

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:16

Cayenne schreef:
Dit is idd het risico dat je neemt wanneer je momenteel naar Griekenland reist.

Wat zeggen Gogo en Sunweb?


Dat ze nog nooit zo’n situatie hebben meegemaakt en eigenlijk niet weten wat ze er mee aan moeten. Heel de nacht met de reisleider van gogo aan de telefoon gezeten maar hij gaf aan echt niks te kunnen betekenen in deze situatie.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:22

Risico van onder de huidige omstandigheden toch zo nodig op vakantie moeten gaan.

Ontzettend banketstaaf voor ze, dat wel natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:25

iriscap schreef:
Cayenne schreef:
Dit is idd het risico dat je neemt wanneer je momenteel naar Griekenland reist.

Wat zeggen Gogo en Sunweb?


Dat ze nog nooit zo’n situatie hebben meegemaakt en eigenlijk niet weten wat ze er mee aan moeten. Heel de nacht met de reisleider van gogo aan de telefoon gezeten maar hij gaf aan echt niks te kunnen betekenen in deze situatie.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat zelfs de ambasade niks kan doen in dit soort gevallen. De gang van zaken in Griekenland staat echt duidelijk beschreven, ze zullen de quarantainetijd uit moeten zitten, ben ik bang.

Hebben ze wel een slaapplaats (hotel/hostel)? Ik vind het wel raar dat gogo/sunweb echt helemaal niks doet aan hulp, zoals helpen met verblijf en boodschappen e.d..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:26

iriscap schreef:
Cayenne schreef:
Dit is idd het risico dat je neemt wanneer je momenteel naar Griekenland reist.

Wat zeggen Gogo en Sunweb?


Dat ze nog nooit zo’n situatie hebben meegemaakt en eigenlijk niet weten wat ze er mee aan moeten. Heel de nacht met de reisleider van gogo aan de telefoon gezeten maar hij gaf aan echt niks te kunnen betekenen in deze situatie.


Dat kan hij waarschijnlijk ook niet, dit zijn de lokale regels net zoals dat wij deze geven t.a.v. covid.
Heel verdrietig voor deze groep meiden maar het is op dit moment nog verre van "normaal" op vakantie gebied, zeker met de huidige besmettingen, toch gaan vliegen/ naar het buitenland gaan is dan wel een bewust genomen risico.
Ik heb vorige week ook iemand gesproken die op mallorca zat en ziek was en vanuit ons (huisarts) om luchtwegmedicatie vroeg die ze nooit eerder had gehad in de hoop niet te hoeven testen..

Sterkte voor je zusje en voor jullie als thuisfront, ik vrees dat er niet veel gedaan kan worden

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:28

Maar wat verwacht je dat gogo nu nog kan doen?
Ze moeten hoe dan ook de quarantaine uitzitten.
Heel vervelend maar inderdaad, als je er nu voor kiest op vakantie te gaan dan moet je de gevolgen ook accepteren.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:31

Wat is er dan slecht van Gogo? Wat verwacht je van ze?

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:34

_San87_ schreef:
Ik denk ook eerlijk gezegd dat zelfs de ambasade niks kan doen in dit soort gevallen. De gang van zaken in Griekenland staat echt duidelijk beschreven, ze zullen de quarantainetijd uit moeten zitten, ben ik bang.

Hebben ze wel een slaapplaats (hotel/hostel)? Ik vind het wel raar dat gogo/sunweb echt helemaal niks doet aan hulp, zoals helpen met verblijf en boodschappen e.d..


Ze slapen in een aangewezen hotel van de overheid. Maaltijden krijgen ze

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:34

Ik denk inderdaad dat dit het risico is van nu toch naar het buitenland op vakantie gaan en niet testen voor je weg gaat…
Iedereen weet dat je ondanks vaccineren toch positief kunst raken en het door kunt geven, dus het is helaas geen garantie dat je overal vanaf bent.

Hopelijk komt het snel in orde, sterkt ermee!
Ze zullen even door moeten bijten nu…

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:36

AmyJamess schreef:
Maar wat verwacht je dat gogo nu nog kan doen?
Ze moeten hoe dan ook de quarantaine uitzitten.
Heel vervelend maar inderdaad, als je er nu voor kiest op vakantie te gaan dan moet je de gevolgen ook accepteren.


Gogo kan op het moment niet zoveel meer doen behalve contact houden. Ze zijn een “jongerenorganisatie” dus ik vind dat enige vorm van begeleiding normaal is. Gogo heeft de hele avond en nacht nagelaten om maar enige vorm van support/hulp te bieden. Als jij en uren zit te wachten en niet weet wat er gaat gebeuren zou het fijn zijn als je reisorganisatie ook probeert contact op te nemen. Maar dat is mijn mening

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:39

MarcoBorsato schreef:
Wat is er dan slecht van Gogo? Wat verwacht je van ze?

Ik neem aan enige vorm van informatievoorziening en interesse in wat er met reizigers die via hen geboekt hebben gebeurt.


iriscap schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk ook eerlijk gezegd dat zelfs de ambasade niks kan doen in dit soort gevallen. De gang van zaken in Griekenland staat echt duidelijk beschreven, ze zullen de quarantainetijd uit moeten zitten, ben ik bang.

Hebben ze wel een slaapplaats (hotel/hostel)? Ik vind het wel raar dat gogo/sunweb echt helemaal niks doet aan hulp, zoals helpen met verblijf en boodschappen e.d..


Ze slapen in een aangewezen hotel van de overheid. Maaltijden krijgen ze

Okay, prima opgelost dus. Erg vervelend dat hun vakantie in het water gevallen is, helaas is dat wel het risico dat je loopt.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:40

En terecht, wat verwacht je dan? Ze gaan vanuit een knalrood land met enorm veel besmettingen naar een land wat leeft van toerisme en niet wil dat hun vakantieplek een groot Corona walhalla wordt.
Dus nemen ze maatregelen. Die geen verrassing waren als het goed is. Snap dat ze van slag zijn maar dit is wel het risico om midden in een pandemie vanuit een rood land op vakantie te willen.

Als t jonge meiden zijn snap ik trouwens ook niet dat de ouders niet gewaarschuwd hebben.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ondanks negatief in quarantaine in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:44

Ook als je gevaccineerd bent kan je corona krijgen, dus het is behoorlijk laks van de meiden die zich niet hebben laten testen.

Verder is het wel echt heel jammer voor ze, dat wordt een saaie vakantie.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:44

Ik begrijp het niet zo goed? Wil je nou dat de iemand van Gogo de hele nacht ermee bezig is, terwijl hij toch niets kan doen? Die meiden kiezen ervoor om op vakantie te gaan zonder negatieve test bij de hand, met risico van dien. Dat ze daar gebrekkig Engels spreken, is iets waar ze om bekend staan, dus dat is ook niet iets van de laatste tijd. Ik denk dat het prima en netjes is opgelost zo?

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:45

iriscap schreef:
AmyJamess schreef:
Maar wat verwacht je dat gogo nu nog kan doen?
Ze moeten hoe dan ook de quarantaine uitzitten.
Heel vervelend maar inderdaad, als je er nu voor kiest op vakantie te gaan dan moet je de gevolgen ook accepteren.


Gogo kan op het moment niet zoveel meer doen behalve contact houden. Ze zijn een “jongerenorganisatie” dus ik vind dat enige vorm van begeleiding normaal is. Gogo heeft de hele avond en nacht nagelaten om maar enige vorm van support/hulp te bieden. Als jij en uren zit te wachten en niet weet wat er gaat gebeuren zou het fijn zijn als je reisorganisatie ook probeert contact op te nemen. Maar dat is mijn mening


Duidelijk, ik kreeg namelijk een beetje het idee uit je berichten dat je van Gogo verwachte dat ze terug gehaald zouden worden.
Maar ja, het is dan wel net zo netjes om contact te houden met de mensen die in quarantaine zitten. Maar kan me ook voorstellen dat dat niet mogelijk is aangezien er vast wel meer mensen in de zelfde situatie zullen zitten. Is er geen contact persoon van Gogo in griekenland waar ze contact mee kunnen zoeken?

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:49

Maar ze zijn negatief, waarom moeten ze dan in quarantaine :o? ?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:51

Getup schreef:
Maar ze zijn negatief, waarom moeten ze dan in quarantaine :o? ?


Omdat er 1 van het gezelschap positief is en ze er vanuit gaan dat de andere 3 mogelijk ook besmet kunnen zijn denk ik.

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:56

AmyJamess schreef:
Maar wat verwacht je dat gogo nu nog kan doen?
Ze moeten hoe dan ook de quarantaine uitzitten.
Heel vervelend maar inderdaad, als je er nu voor kiest op vakantie te gaan dan moet je de gevolgen ook accepteren.


Gogo kan op het moment niet zoveel meer doen behalve contact houden. Ze zijn een “jongerenorganisatie” dus ik vind dat enige vorm van begeleiding normaal is. Gogo heeft de hele avond en nacht nagelaten om maar enige vorm van support/hulp te bieden. Als jij en uren zit te wachten en niet weet wat er gaat gebeuren zou het fijn zijn als je reisorganisatie ook probeert contact op te nemen. Maar dat is mijn mening[/quote]

Duidelijk, ik kreeg namelijk een beetje het idee uit je berichten dat je van Gogo verwachte dat ze terug gehaald zouden worden.
Maar ja, het is dan wel net zo netjes om contact te houden met de mensen die in quarantaine zitten. Maar kan me ook voorstellen dat dat niet mogelijk is aangezien er vast wel meer mensen in de zelfde situatie zullen zitten. Is er geen contact persoon van Gogo in griekenland waar ze contact mee kunnen zoeken?[/quote]

Ja ze zijn bezig met het vinden van een contactpersoon!

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:57

verootjoo schreef:
Getup schreef:
Maar ze zijn negatief, waarom moeten ze dan in quarantaine :o? ?


Omdat er 1 van het gezelschap positief is en ze er vanuit gaan dat de andere 3 mogelijk ook besmet kunnen zijn denk ik.


Ja dat is de reden. Terwijl ze niet naast elkaar hebben gezeten in het vliegtuig.