Verjaardagsfeest en corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Verjaardagsfeest en corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 20:13

Een familielid viert binnenkort een verjaardag waarbij zeker twintig mensen zijn uitgenodigd, tegelijkertijd. De tuin is niet groter dan 5 x 8 meter dus 1,5m is niet mogelijk. Nou zijn wel vrijwel alle gasten tweemaal gevaccineerd en ik ook. Maar wat is wijsheid?

Ik voel zelf niet de behoefte om uit te proberen wat corona nog kan doen na vaccinatie. Maar ja je wil niet de grote corona zeur zijn....

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:18

Ik vind het heel goed van je dat je hierover nadenkt. Als het niet goed voelt, moet je het niet doen. Je hoort op dit moment best vaak dat mensen die gevaccineerd zijn, toch ziek worden. Weliswaar niet meer erg ziek, maar toch.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:20

Je eigen gevoel volgen.
Als je er niet prettig bij voelt, niet doen.

Heb je er verder geen problemen mee, gewoon gaan en genieten.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:21

Ik zou zelf niet gaan. Maar dat komt ook omdat ik niet van verjaardagen hou. :D Dit zou voor mij dus een hele goede reden zijn om af te haken, gevaccineerd of niet. Zeker niet met de huidige stijging van de cijfers van Covid en varianten.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:25

Moeilijk…
Als de cijfers niet zo rap opliepen èn ik zou volledig gevaccineerd zijn (evenals de rest) dan zou ik het nog wel overwegen om te gaan, afhankelijk van hoe belangrijk het betreffende familielid voor mij is.

Echter zit ik nu met de volgende situatie: mijn ouders willen een familieweekend houden, zaterdag a.s. Korte situatieschets:
Mijn ouders (beiden volledig gevaccineerd), mijn broer en zijn vriendin + haar dochter van 2 (beiden niet volledig gevaccineerd, vriendin heeft covid gehad maar werkt tot vrijdag a.s. nog op een mbo), mijn zus en haar gezin (vrouw, twee kinderen, mijn zus is niet gevaccineerd, haar vrouw wel volledig en haar kinderen zijn 3 en 6 jaar oud), mijn broer en diens zwangere vriendin (beiden niet of niet volledig gevaccineerd), mijn halfbroer en zijn vrouw (beiden volledig gevaccineerd) en ik, ik ben nog niet volledig gevaccineerd. De bedoeling is: aankomen op zaterdag en dan een overnachting in hetzelfde huis/ op het terrein van het huis (tent, camper whatever). Sanitair wordt met zijn allen gedeeld.

In den beginne wilde ik alleen op zaterdag, nu met de oplopende cijfers zie ik er volledig vanaf. Ik weet niet hoe goed men afstand zal houden en ik mag maandag a.s. voor mijn tweede prik, ik wil niet het risico lopen dat ik die niet kan halen vanwege een ‘familieweekend’.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Verjaardagsfeest en corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 20:26

Ja je hebt groot gelijk. Zeker als je pas een prik hebt gehad. Die beschermt amper tegen de deltavariant.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verjaardagsfeest en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:34

Ik zou vriendelijk bedanken maar niet gaan

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:36

Mijn nichtje vierde ook zo’n verjaardag afgelopen weekend, ben niet gegaan.
Ik ga niet in een afgeladen woonkamer zitten met mensen die ik 1x per jaar zie ook al ben ik ingeënt.
Heb het haar uitgelegd en prima zo.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:37

Wij hebben begin augustus ook met broers en zussen afgesproken, allemaal dubbel geprikt en we doen voor de zekerheid een thuistest. Buiten ,onder een grote kapschuur dus we gaan allemaal. Tussen de 61 en 81 met z’n 16en en na een jaar van appen en FaceTime word het tijd.

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:37

Ik denk dat je niet te bang moet zijn om te leven

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:46

Als het buiten is zou ik er geen probleem mee hebben, en gewoon gaan. Buiten is de kans op besmetting echt minimaal. Ik heb dit weekend ook mijn verjaardag gevierd, buiten. Het was heerlijk om iedereen weer eens bij elkaar te hebben en tegelijk te zien.

daiswees

Berichten: 1156
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:46

uit eigen ervaring vaccinatie of niet.. ik ben inmiddels al ruime tijd 2 keer gevaccineerd met Moderna (07/05) en heb momenteel alsnog corona... en flink ziek... -O-
zou het niet doen als ik jou was

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 20:51

daiswees schreef:
uit eigen ervaring vaccinatie of niet.. ik ben inmiddels al ruime tijd 2 keer gevaccineerd met Moderna (07/05) en heb momenteel alsnog corona... en flink ziek... -O-
zou het niet doen als ik jou was


Ja precies dat dus. En dat voor een doorsnee verjaardag. Het gaat niet om 50 of 75 zeg maar.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Verjaardagsfeest en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:53

Ik zou gewoon gaan. Maar iedereen heeft z'n eigen wijsheid dus doe wat goed voelt. Denk dat je het topic niet zou openen als je je er goed bij voelt dus dan is de keuze snel gemaakt toch?

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:54

Als het niet goed voelt niet doen. Mag hopen dat ze wel respect hebben voor je keuze, :)
Ik zou ook niet gaan.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:57

_Mir schreef:
Ik denk dat je niet te bang moet zijn om te leven

Zou je je ook in kunnen denken dat het realisme is ipv angst? Denk het niet maar elke keer de angstkaart trekken is nogal sneu.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 20:58

Gebeld en de jarige was zich niet zo bewust van de risico's voor gevaccineerden. En wil de rest van de genodigden ook de kans geven om gespreid te komen.

Nou dat scheelt weer.

Ik ben vast de grote corona zeur, maar dat is dan maar zo. En de reactie van daiswees geeft maar weer aan dat je evengoed nog gezellig ziek kan worden.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:03

Ik denk dat deze situatie de komende maanden nog reëel blijft, dus voor mij ligt de grens om dingen wel/niet te doen na mijn tweede vaccinatie. 'Wat het virus na vaccinatie nog kan doen' is een realiteit waar we vanaf nu altijd bij stil moeten staan, ook als de besmettingscijfers weer dalen. Je kunt net zo goed naast een besmet persoon in de supermarkt blijken te staan so to speak. Ik vind een feestje waar de 1,5 meter niet gewaarborgd kan worden terwijl -zoals je zelf zegt- bijna iedereen gevaccineerd is prima om heen te gaan, maar het is- en blijft je eigen keuze. Zou de keuze niet baseren op mensen die je dan een zogezegde 'corona zeur' vinden :')

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:19

_Mir schreef:
Ik denk dat je niet te bang moet zijn om te leven


Dus als je bewust nadenkt over een situatie ben je bang om te leven?

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:23

Ik trek mijn eigen pad en als iemand vindt dat ik dan bang ben om te leven, so be it!
Als mijn gevoel aangeeft dat iets niet goed is doe ik het niet, gevaccineeerd zijn betekent niet immuun.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 21:32

chanicha schreef:
Ik trek mijn eigen pad en als iemand vindt dat ik dan bang ben om te leven, so be it!
Als mijn gevoel aangeeft dat iets niet goed is doe ik het niet, gevaccineeerd zijn betekent niet immuun.


Ja precies

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/06/ge ... s-a4050103

En dat was buiten én iedereen was gevaccineerd.

Dan ben ik maar een bange wezel :+

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Verjaardagsfeest en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:38

Tja dan vraag ik me wel af of je ooit nog onder de mensen kunt komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:41

Idd mensen waren gevaccineerd. Maar pas 10 dagen van tevoren. En met een minder effectief werkend vaccin.

Plus, in een tent is niet buiten. Dus je kan het niet 1 op 1 vergelijken met lekker buiten in de frisse lucht, waar wel een windje kan waaien en UV licht vol bereik heeft.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 21:41

ingedebruijn schreef:
Tja dan vraag ik me wel af of je ooit nog onder de mensen kunt komen.


Ja hoor, op 1,5 m en met minder mensen op meer vierkante meter. 18 man op een vlondertje is gewoon geen goed idee nu.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:43

ingedebruijn schreef:
Tja dan vraag ik me wel af of je ooit nog onder de mensen kunt komen.

Ik denk dat realistisch zijn en bepaalde risico’s uitsluiten niet betekend dat je niet onder de mensen komt. Het één sluit het ander niet uit. Zoals ik zei hebben wij straks buiten een dag met broers en zussen. Normaal hebben we een familiedag , dat zijn er 60 van alle leeftijden, dat doen we dus even niet ondanks dat de neven en nichten en een aantal van hun kids ook gewoon gevaccineerd zijn. Maar dat halen we volgende keer wel in. Nog net even teveel onzekerheden. Net als dat ik nu niet naar Amsterdam of Groningen zou gaan maar wel naar een andere stad waar de besmettingen erg laag zijn. Gewoon kwestie van risico calculatie ipv angst.