Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:31

Er stond nog wel een andere aparte opmerking in.

Ieder jaar in februari steken de virologen die influenza volgen de koppen bij elkaar: 'met welk mengsel van griepvaccins kunnen we komend najaar de mensheid het beste beschermen?'
(Februari wist ik niet, de rest wel. Inclusief dat de griepprik tegen 3 varianten moet beschermen en dat het altijd 'an educated guess' is.)

Nu is er zo weinig informatie mbt het rondgaan van influenza, dat het 'meer dan ooit' a guess gaat worden.

Oejoejoej - wat voor angstreacties en complottheorieën zal dit gaan opleveren...?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:37

Afgelopen najaar is er zelfs tegen vier varianten gevaccineerd. En ipv 50% hebben bijna 70 % de prik gehaald.
Scheelt een hele hoop griepgevallen .

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:19

verootjoo schreef:
Ik werk dus in de revalidatie dus kan dat vertellen.

Gemiddeld zijn er in een flink griepseizoen ongeveer 5-10 mensen die na influenza bij ons komen revalideren. Dat kunnen we prima aan en doet niks met de wachttijden/beschikbare plek.
Nu met covid hebben wij een heel jaar een extra afdeling vrijgemaakt voor de covid revalidatie. Deze lag continu vol, en is net pas opgedoekt. Nu passen ze weer op onze gewone longafdeling. :j


Nog geen reacties gezien van 'corona is een soort griep' aanhangers.
Misschien bang dat hun theorie toch niet klopt?

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 12:28

Ik wacht t rustig af. Succes iedereen met zijn keuze.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:27

Ik wacht ook nog steeds af, wil absoluut geen vaccin. Alleen stom met die verplichte covidtesten overal. Een reis van een paar 1000 euro laat ik niet graag afhangen van het resultaat van een stom testje 2 dagen op voorhand.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:38

Tja dat is de consequentie van niet laten vaccineren. De groep niet gevaccineerden is gewoon nog te groot. Er belanden nog teveel mensen met corona in het ziekenhuis en 90% hiervan is niet gevaccineerd. Het kan niet zo zijn dat de groep niet gevaccineerden er voor zorgt dat iedereen zich aan strenge maatregelen moet blijven houden. Ik vind het alleen maar goed dat wanneer je niet gevaccineerd bent, je je moet laten testen.

Je besluit om het er niet op te gokken begrijp ik wel. Sowieso denk ik dat we er verstandig aan doen om niet teveel naar het buitenland te gaan.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:24

Ik sta al langere tijd in het midden, neutraal. Neig wel naar de kant van tegen maar dit is denk ik geleid door angst (naalden angst) vandaag bij de huisarts aangegeven en kreeg een niet zo fijne reactie helaas dus daar heb ik niks aan qua prik angst.

Stel, ik kan me erover heen zetten, wat zijn nou echt de dingen waarvoor jullie het hebben laten doen?
Ik kom eigenlijk nergens behalve bij sporten en mijn enige reden zou dus zijn dat ik aan wedstrijden kan deelnemen zonder steeds te hoeven testen.
Natuurlijk, als het echt zo is is het mooi meegenomen dat ik minder ziek wordt van corona. Gelukkig (en klop nu meteen af) heb ik het nog niet hoeven ervaren.
En om anderen te beschermen vind ik als een fijn idee klinken maar voor mij gaat die niet echt op gezien ik zelden ergens naar toe ga en het geen probleem vind 1,5 m afstand te houden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:34

voor mij, dat het doodnormaal was in het verleden dat mensen die een 'verder weg reis' boekten zich lieten vaccineren, met soms vaccinaties die meer of gtotere bijwerkingen hebben dan de corona prik.
ik snap de aversie tegen de corona prik echt niet

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:38

Dit is in korte tijd gemaakt dat vaccin, je weet niet wat het met je doet? Ik laat me niet vacineren omdat ik zo nodig naar het buitenland wil gaan. In Amerika hebben 27 piloten ontslag genomen omdat ze gevacineerd "moesten" worden.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:41

marleen_usar schreef:
Dit is in korte tijd gemaakt dat vaccin, je weet niet wat het met je doet? Ik laat me niet vacineren omdat ik zo nodig naar het buitenland wil gaan. In Amerika hebben 27 piloten ontslag genomen omdat ze gevacineerd "moesten" worden.


Het is wellicht in kortere tijd tot stand gekomen, maar het is niet zo dat ze pas vorig jaar gestart zijn. De onderzoeken en ontwikkelingen in dit soort vaccin loopt al veel langer. Daarbij, heeft de wetenschap alle resources erin gestoken om het vaccin te ontwikkelen.

Stel, je laat een huis bouwen en het bedrijf dat je inhuurt heeft nog meer projecten lopen, dan is het logisch dat het langer duurt, dan wanneer het bedrijf al zijn focus op jouw huis legt. Dan is je huis veel eerder klaar dan anders. Zo werkt dit natuurlijk ook een beetje.

Het vaccin is ook relatief snel weer uit je lichaam, het komt binnen, doet zijn werk en is dan weer weg. Een lange termijn reactie is dan ook niet aan de orde omdat het dan allang weer uit je lichaam is :j

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:47

marleen_usar schreef:
Dit is in korte tijd gemaakt dat vaccin, je weet niet wat het met je doet? Ik laat me niet vacineren omdat ik zo nodig naar het buitenland wil gaan. In Amerika hebben 27 piloten ontslag genomen omdat ze gevacineerd "moesten" worden.

Maar weet je wat de andere medicijnen die jij slikt op lange termijn met je doet?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:53

Marjo schreef:
Het is wellicht in kortere tijd tot stand gekomen, maar het is niet zo dat ze pas vorig jaar gestart zijn. De onderzoeken en ontwikkelingen in dit soort vaccin loopt al veel langer. Daarbij, heeft de wetenschap alle resources erin gestoken om het vaccin te ontwikkelen.


Dit is voor mij o.a. een reden om mij ( nog ) niet te laten vaccineren. Ze zijn met die techniek al veel langer bezig inderdaad, maar nog geen enkel vaccin heeft de eindmeet gehaald. Voor het covid-vaccin wel te verstaan.

Ik sprak gister nog verplegend personeel van een ziekenhuis en daar is vooral met Moderna gevaccineerd. Veel mensen kregen hartklachten na vaccinatie. Nu is Moderna wel koploper wat betreft antistoffen heeft een studie uitgewezen, maar het vaccin is dan ook 3x " zo sterk " als het Pfizer-vaccin.
AZ wilde ik in elk geval al niet, de soap errond was een klein beetje te groot :')

Dus nee, voor mij toch nog even niet. :P

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:01

Ja ik weet wat andere medicijnen met me doen daarom slik ik ook na genoeg niks. Is ook niet nodig nog.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:23

Babootje schreef:
voor mij, dat het doodnormaal was in het verleden dat mensen die een 'verder weg reis' boekten zich lieten vaccineren, met soms vaccinaties die meer of gtotere bijwerkingen hebben dan de corona prik.
ik snap de aversie tegen de corona prik echt niet


Daar heb je zeker een punt.
Als ik puur naar mezelf kijk, die vaccins heb ik ook nog nooit genomen en medicijnen neem ik eigenlijk ook niet of ik lees de bijsluiter goed door en lees mezelf erg goed in. Zoek ervaringen op etc.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:32

Citaat:
ik lees de bijsluiter goed door en lees mezelf erg goed in


Hier ook. Laatst nog een doosje ibuprofen in de vuilbak gemikt nadat ik dat papiertje had doorgelezen :')
Dan maar een paar dagen afzien }>

Ik neem verder eigenlijk ook niks van medicijnen. Een aspirientje om de 3 maanden zal veel zijn :+

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:34

ApplePapple schreef:
Ik sta al langere tijd in het midden, neutraal. Neig wel naar de kant van tegen maar dit is denk ik geleid door angst (naalden angst) vandaag bij de huisarts aangegeven en kreeg een niet zo fijne reactie helaas dus daar heb ik niks aan qua prik angst.

Balen...!
Een goede huisarts heeft hier begrip voor.
Citaat:
Stel, ik kan me erover heen zetten, wat zijn nou echt de dingen waarvoor jullie het hebben laten doen?

Ik wil een bijdrage leveren aan het stoppen van de pandemie.

Verder ben ik opgevoed met af en toe een tussenzinnetje 'Roodvonk - daar gingen vroeger halve steden aan dood' (en als het aan de orde was in bijvoorbeeld een museum) over wat de pest, de pokken (met smallpox is volkerenmoord gepleegd) de te-ring etc etc allemaal betekend hebben.

Dus ik ben blij met zaken als vaccins en AB (graag spaarzaam, maar toch fijn dat het er is).
Citaat:
Ik kom eigenlijk nergens behalve bij sporten en mijn enige reden zou dus zijn dat ik aan wedstrijden kan deelnemen zonder steeds te hoeven testen.

?
Gisteren een frusterend verhaal van een mevrouw met een kwetsbare gezondheid, heeft expres al anderhalf jaar haar kleinkinderen niet real life gesproken - ze is besmet geraakt bij het sporthonk van de fysiotherapeut. Ook daar heeft ze afstand gehouden, maar waarschijnlijk was de ventilatie niet optimaal, want er zijn meerdere klanten besmet geraakt.
Citaat:
Natuurlijk, als het echt zo is is het mooi meegenomen dat ik minder ziek wordt van corona. Gelukkig (en klop nu meteen af) heb ik het nog niet hoeven ervaren.

Voor jezelf is dat fijn, maar ook voor de mensen die vanwege kanker de IC hard nodig hebben.
Citaat:
En om anderen te beschermen vind ik als een fijn idee klinken maar voor mij gaat die niet echt op gezien ik zelden ergens naar toe ga en het geen probleem vind 1,5 m afstand te houden.

(Zie boven.)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:39

https://nos.nl/artikel/2396350-kabinet-denkt-aan-verplicht-coronatoegangsbewijs-in-horeca-op-terras-en-in-bioscoop

Kabinet denkt aan verplicht coronatoegangsbewijs in horeca, op terras en in bioscoop

Het kabinet denkt aan de invoering van een coronatoegangsbewijs in de horeca, bij allerlei uitgaansgelegenheden en kunst- en cultuurvoorstellingen. Er zijn nog zo'n 1,8 miljoen Nederlanders die nog niet gevaccineerd zijn en dat aantal is te hoog, schrijft demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer.

Daardoor kan de IC-capaciteit weer overbelast raken. "Als dit aantal niet omlaag gaat, moeten we de toegangsbewijzen breed toepassen", aldus De Jonge.

Toegangsbewijs
Het kabinet gaat een wet voorbereiden om de maatregel eind september te kunnen invoeren. Er moeten ook allerlei praktische zaken voor geregeld worden. In de brief wordt gesproken over de instelling van een toegangsbewijs "voor de horeca, bij evenementen (waaronder festivals), voor publiek bij professionele sportwedstrijden en voor vertoning van kunst en cultuur". De coronapas zou vanaf 25 september kunnen ingaan.

Aan de ene kant ben ik het ermee eens maar aan de andere kant ook niet

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:06

Ik ben het daar dus echt helemaal mee eens.

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:29

1,8 miljoen niet gevaccineerd valt wel mee toch? Als je kijkt hoeveel mensen er in Nederland wonen.
Ik durf nog niet, ben bang voor de bijwerkingen. :+

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:35

Ik vind het ingewikkeld om te zeggen dat culturele zaken als een toneelstuk zien 'een luxe is'.

Maar als we het over de IC en de overbelaste zorg gaan hebben, en alle mensen die moeten wachten op een behandeling vanwege de pandemie,
mag het ('voor deze ene keer!') luxe heten.
En wie zich niet wil laten inenten, moet het dan maar zonder luxe doen.

Ik vond het mijn zedelijke plicht om mij zodra de huisarts belde mij te laten enten.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:48

purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2396350-kabinet-denkt-aan-verplicht-coronatoegangsbewijs-in-horeca-op-terras-en-in-bioscoop

Kabinet denkt aan verplicht coronatoegangsbewijs in horeca, op terras en in bioscoop

Het kabinet denkt aan de invoering van een coronatoegangsbewijs in de horeca, bij allerlei uitgaansgelegenheden en kunst- en cultuurvoorstellingen. Er zijn nog zo'n 1,8 miljoen Nederlanders die nog niet gevaccineerd zijn en dat aantal is te hoog, schrijft demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid aan de Tweede Kamer.

Daardoor kan de IC-capaciteit weer overbelast raken. "Als dit aantal niet omlaag gaat, moeten we de toegangsbewijzen breed toepassen", aldus De Jonge.

Toegangsbewijs
Het kabinet gaat een wet voorbereiden om de maatregel eind september te kunnen invoeren. Er moeten ook allerlei praktische zaken voor geregeld worden. In de brief wordt gesproken over de instelling van een toegangsbewijs "voor de horeca, bij evenementen (waaronder festivals), voor publiek bij professionele sportwedstrijden en voor vertoning van kunst en cultuur". De coronapas zou vanaf 25 september kunnen ingaan.

Aan de ene kant ben ik het ermee eens maar aan de andere kant ook niet


Is wat ze in Frankrijk vrij recent hebben ingevoerd (met nog een paar overtredende trappen) en het heeft de 'vaccinatiebereidheid' een flinke boost gegeven, tussen aanhalingstekens want voor vele beroepsgroepen (niet alleen gezondheidszorg) is het kiezen tussen vaccineren of werk kwijt.
Al de rest moet steeds testen om ergens binnen te kunnen en vanaf 15 september worden de testen betalend (gratis tot nu toe).

Ik was zo'n 'ik kijk het wel even aan' type. Niet persé voor of tegen het vaccin maar vond het niet dringend noodzakelijk voor mijn persoonlijke situatie zolang het niet verplicht werd.

Anyhow, maandag ga ik voor de 2de dosis en ik hoop dat ik dan wel groene horentjes krijg om de 5g te ontvangen. Anders is er helemaal niets aan :+ .

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:24

Ondanks dat ik vanaf het begin af aan pro overheid beleid en niet zeuren gewoon doen ben, snap ik de irritatie wel dat het kabinet alles aan banden legt en vrijheid beperkt. Ik ben nog niet gevaccineerd. Grotendeels vanwege prikangst, maar ook angst voor het onbekende (wat laat je je inspuiten)
En niet zozeer omdat ik moeilijk doen wanneer ik naar een ver land ga + de vaccinaties, maar meer omdat dit vanuit de overheid zo gepusht wordt. Denk aan de dansen met Jansen uitspraak, zodat iedereen em maar nam. En daarna oeps.. niet handig toch niet zo'n top vaccin

Ik twijfel hier nog even verder :+

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:31

Je komt alleen maar af van het aan banden leggen door te vaccineren :+ als we verder onder de vaccinatie graad blijven dan kunnen we deze winter weer gezellig allemaal binnen doorbrengen met maatregelen

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:47

Het zijn wel topvaccins alleen de besmettingsdruk ligt nog zeer hoog. Dan heb je ook een hogere vaccinatiegraad nodig.
Maar als iedereen wel denkt dat het goed is voor een ander maar niet voor zichzelf schiet dat niet superhard op.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:50

Elin_ schreef:
Ondanks dat ik vanaf het begin af aan pro overheid beleid en niet zeuren gewoon doen ben, snap ik de irritatie wel dat het kabinet alles aan banden legt en vrijheid beperkt. Ik ben nog niet gevaccineerd. Grotendeels vanwege prikangst, maar ook angst voor het onbekende (wat laat je je inspuiten)
En niet zozeer omdat ik moeilijk doen wanneer ik naar een ver land ga + de vaccinaties, maar meer omdat dit vanuit de overheid zo gepusht wordt. Denk aan de dansen met Jansen uitspraak, zodat iedereen em maar nam. En daarna oeps.. niet handig toch niet zo'n top vaccin

Ik twijfel hier nog even verder :+

Weet je, dit lees ik zo vaak op social media, ze pushen te veel dus ik doe het ( nog) niet.
Dit doet me denken aan stampvoetende kleuters wanneer ma vraagt de blokjes op te ruimen en er alleen het woordje nee uitkomt. Niet persoonlijk bedoeld, gast vooral om die zin, ze pushen !!