Afstand houden op HBO?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:43

Hoi!

Ik ben bezig met een hbo opleiding. Al sinds het begin van corona is het houden aan de maatregelen een probleem, met name het afstand houden. Ook is onze school geen moment volledig dicht geweest, praktijkonderwijs zonder afstand is continu doorgegaan.
In het lab waar we tijdens een vorig vak moesten zijn mochten er 12 mensen naar binnen. Ondanks dat werden er 16 studenten en 2 docenten ingedeeld. De 12 werkplekken zijn netjes 1.5m uit elkaar maar je loopt steeds vlak achter elkaar langs en de wasbak is direct naast een werkplek. Ik heb de practica van dit vak niet afgerond omdat ik absoluut mijn oma niet wil besmetten.
Bij het huidige vak zitten we in een nog kleiner lab. Hier mogen 8 mensen naar binnen. Toch worden er 16 studenten en 2 docenten ingedeeld. Als er iets niet lukt duwt de docent je gewoon aan de kant en gaat op je stoel zitten. We moeten in groepjes van 3-4 bij 1 apparaat werken.
Mijn school weigert dingen aan te passen. Ze zeggen dat we maar gewoon dankbaar moeten zijn dat we in deze tijd practica kunnen volgen...
Maar ik val in de risicogroep en ik heb niet veel aan die practica als ik op de IC beland. Als ik de practica niet volg loop ik nog meer studievertraging op...

Zijn er meer hbo studenten die hier tegenaan lopen en wat kan ik doen? Naar mijn mening is het simpel op te lossen door practica in kleinere groepen te geven... dit is voor corona ook al eens gebeurd, dan werden er ouderejaars studenten ingehuurd om de practica te begeleiden zodat het de docenten niet meer tijd zou kosten.


Earth

Berichten: 7885
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:47


Earth het reisbureau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:50

Earth schreef:
Wauw, dit vind ik echt niet sjiek hoor. Ik zou dit zeker ergens melden. Ik vind gewoon dat een hbo zich aan de regels te houden heeft. Ik zou eens kijken naar de klachtencommissie oid. En anders https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ver-school


Die site had ik inderdaad gevonden! Maar mijn docenten zeggen dat er op geen enkel hbo afstand gehouden kan worden dus ik was erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik had laatst zelfs een surveillant bij een tentamen die geen afstand wilde houden omdat hij corona had gehad en zo erg was het niet... ik ben iedere keer opgestaan en achteruit gelopen als hij te dichtbij kwam. Maar als je alert bent op de surveillant ben je niet met je hoofd bij je tentamen :(

Earth

Berichten: 7885
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:05

Ik vind dat echt belachelijk. Ik zou er wat mee doen hoor, ik vind dat je in je recht staat ook :j

Earth het reisbureau.

lies_sparkle

Berichten: 6123
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:06

Ze verwachten pas in september 2021 de anderhalve meter afstand te kunnen loslaten.
Gewoon een klacht indienen! Echt bizar, jouw veiligheid moet voorop staan

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:12

Waarom nou weer gelijk klacht indienen?
Je kunt ook vragen of ze voor jou en evt andere geïnteresseerden willen filmen zodat je niet fysiek aanwezig hoeft te zijn.
Overigens snap ik niet dat je nog niet gevaccineerd bent als je in de risicogroep zou vallen. Mijn broertje is jonger dan jij en die heeft allang een uitnodiging gehad (en gelijk verscheurd)
Klacht indienen lijkt me een slecht plan. De meeste mensen kunnen blijkbaar prima hun onderwijs volgen op de huidige manier en zijn daar blijkbaar tevreden over.
En zijn er meer zoals jij, dan hebben jullie een mooi groepje waarmee je kunt vragen of de lessen/practica opgenomen kunnen worden. Samen sta je sterker

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:13

lies_sparkle schreef:
Ze verwachten pas in september 2021 de anderhalve meter afstand te kunnen loslaten.
Gewoon een klacht indienen! Echt bizar, jouw veiligheid moet voorop staan


De afstand is er nooit geweest :n
Ik ben ook wel een beetje bang dat ik ze tegen me in het harnas jaag, ik moet nog 2.5 jaar studeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:18

Dorine92 schreef:
Waarom nou weer gelijk klacht indienen?
Je kunt ook vragen of ze voor jou en evt andere geïnteresseerden willen filmen zodat je niet fysiek aanwezig hoeft te zijn.
Overigens snap ik niet dat je nog niet gevaccineerd bent als je in de risicogroep zou vallen. Mijn broertje is jonger dan jij en die heeft allang een uitnodiging gehad (en gelijk verscheurd)
Klacht indienen lijkt me een slecht plan. De meeste mensen kunnen blijkbaar prima hun onderwijs volgen op de huidige manier en zijn daar blijkbaar tevreden over.
En zijn er meer zoals jij, dan hebben jullie een mooi groepje waarmee je kunt vragen of de lessen/practica opgenomen kunnen worden. Samen sta je sterker


Ik heb overgewicht en mijn huisarts wilt het niet voor me regelen.
Het filmen heb ik al gevraagd, of op een ander moment het practicum volgen, maar er kan helemaal niets aangepast worden. Ik ben al bijna een jaar lang week het discussiëren hierover en ze willen niks. Zelf mensen aanspreken op afstand houden werkt ook niet, je wordt vierkant uitgelachen.
Ja er zijn studenten die het zo prima vinden, er zijn er ook een boel die het niet oké vinden maar niks durven te zeggen. Dat betekent nog niet dat ik maar gewoon moet accepteren dat school mij een flink risico laat lopen.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:25

Ik weet niet precies welke opleiding je doet en dit is misschien teveel out-of-the-box... maar kan je het rooster niet omgooien en een ander vak (eventueel uit een hoger jaar) erbij doen en alle vakken waarbij je fysiek aanwezig moet zijn doen als je gevaccineerd bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:27

Josje_D schreef:
Ik weet niet precies welke opleiding je doet en dit is misschien teveel out-of-the-box... maar kan je het rooster niet omgooien en een ander vak (eventueel uit een hoger jaar) erbij doen en alle vakken waarbij je fysiek aanwezig moet zijn doen als je gevaccineerd bent?


Helaas is dat niet mogelijk, ik heb mijn vakken bijna allemaal al af en de volgende delen van mijn opleiding mag ik pas doen als ik de huidige vakken heb afgerond dus het zorgt echt voor flinke vertraging :(

lies_sparkle

Berichten: 6123
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:29

Sorry maar het is toch heel raar dat TS alles moet omgooien als de opleiding er een zooitje van maakt?
Fysiek onderwijs mag nu maar wel met restricties.
Als de Hogeschool zich hier niet aan houdt moet TS gewoon een klacht indienen. Dit kan gewoon niet.

Ik studeer op de uni en wij studeren sinds maart 2020 enkel thuis. Jammer maar zij kunnen die 1,5 meter niet garanderen. Zo kom ik wel aan het onderwijs zonder onnodig risico te lopen.

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:30

Op mijn HBO school worden alle lessen die enigszins digitaal kunnen, digitaal gedaan. En praktijklessen worden gedaan met ongeveer 1/3e van de groepsgrootte van voor Corona. Er zijn echt hele strenge regels bij ons. Veel opleidingen bij ons bevatten veel praktijk, dus het kan wel. Ik zou dus zeker een klacht indienen.

Oskarrino
Berichten: 791
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:35

Ik heb mijn praktijklessen fysiek gevolgd op school :)

In kleine groepen, max. met 8 personen geloof ik. Hier werd er wel streng op de afstand gelet! Ook handschoenen aan met mondmaskers/faceshields.

Hier kostte het de docenten geen extra tijd. Vaak waren het twee groepjes per dag (een ochtenddeel en de andere groep de middag) en diegene die niet in het groepje zat, was thuis aan de studie (opdrachten, ingesproken lessen etc.)

Ik zou zeker weten een klacht indienen, dit kan echt niet.

Oskar <3

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:39

Ik studeer op het moment Verpleegkunde. Hier wordt eigenlijk wel goed afstand gehouden. De theorielessen, regie en overige vakken die niet onder praktijk vallen worden online gegeven en als ze wel op locatie gegeven worden zitten we ander halve meter uit elkaar. Wij hebben als verpleegkunde studenten wel meer dan gemiddelde student nu les op locatie omdat wij ook moeten oefenen met de verpleegtechnische handelingen en moeten dus verplicht binnen elkaar ander halve meter om de handelingen uit te voeren. Maar zodra wij binnen de ander halve meter komen om een handeling uit te voeren moeten we verplicht handschoenen en mondkapjes op, dus eigenlijk prima geregeld. De meeste houden zich er bij ons ook wel aan. Al zit ik in een klas met geen risico-mensen en zitten we ook vaak bij elkaar naast de praktijklessen om maar nog steeds dragen we dan toch een mondkapje. Wel hebben wij ook vaak dat er inderdaad maar x aantal personen in een lokaal mogen en wij nog een grote klas zijn door geen uitval en dus boven het maximum zitten.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:41

lies_sparkle schreef:
Sorry maar het is toch heel raar dat TS alles moet omgooien als de opleiding er een zooitje van maakt?
Fysiek onderwijs mag nu maar wel met restricties.
Als de Hogeschool zich hier niet aan houdt moet TS gewoon een klacht indienen. Dit kan gewoon niet.

Ik studeer op de uni en wij studeren sinds maart 2020 enkel thuis. Jammer maar zij kunnen die 1,5 meter niet garanderen. Zo kom ik wel aan het onderwijs zonder onnodig risico te lopen.


Dat ben ik met je eens...
Maar als ze echt niet mee willen werken dan had het een optie kunnen zijn om de vertraging tot een minimum te beperken.

TS geeft ook al aan dat dit geen optie is helaas.

Dan zou ik inderdaad maar een klacht indienen en hopen dat ze er iets mee gaan doen.

Ik begrijp van anderen om mij heen die ook studies volgen met veel practicum dat dit probleem vaker voorkomt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:46

Josje_D schreef:
Dat ben ik met je eens...
Maar als ze echt niet mee willen werken dan had het een optie kunnen zijn om de vertraging tot een minimum te beperken.

TS geeft ook al aan dat dit geen optie is helaas.

Dan zou ik inderdaad maar een klacht indienen en hopen dat ze er iets mee gaan doen.

Ik begrijp van anderen om mij heen die ook studies volgen met veel practicum dat dit probleem vaker voorkomt :(


Wat rot dat het vaker voorkomt :( ik heb inderdaad alles gedaan wat ik kan en nu kan ik eigenlijk niet anders dan gewoon gaan en het risico lopen... maar klacht overweeg ik ook serieus

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:50

Heb je geen leidinggevende tutor of mentor persoon die je kunt aanspreken? Dat zou ik proberen. Via de mail, zodat je de reactie zwart op wit hebt. Als deze persoon je email niet serieus neemt de directie oid emailen. Dit is echt belachelijk. Ik zit zelf ook op het HBO en bij ons wordt er goed aan gehouden. Zit ook al lang thuis en sinds kort nu 1 x per week in kleine groepjes. Dat moet gewoon mogelijk gemaakt worden en anders moeten ze een alternatief aanbieden.

✰ P I N T O ✰

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:53

noox schreef:
Heb je geen leidinggevende tutor of mentor persoon die je kunt aanspreken? Dat zou ik proberen. Via de mail, zodat je de reactie zwart op wit hebt. Als deze persoon je email niet serieus neemt de directie oid emailen. Dit is echt belachelijk. Ik zit zelf ook op het HBO en bij ons wordt er goed aan gehouden. Zit ook al lang thuis en sinds kort nu 1 x per week in kleine groepjes. Dat moet gewoon mogelijk gemaakt worden en anders moeten ze een alternatief aanbieden.


Ik heb gesproken met:
- docent
- TOA
- studieloopbaanbegeleider
- decaan
- servicebalie
- beleidsmedewerker studeren met een functiebeperking
- 2 leden van de examencommissie
- administratie
- afdelingsleider

Ik weet niet waar ik het verder nog moet zoeken :(

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:03

[***] schreef:
noox schreef:
Heb je geen leidinggevende tutor of mentor persoon die je kunt aanspreken? Dat zou ik proberen. Via de mail, zodat je de reactie zwart op wit hebt. Als deze persoon je email niet serieus neemt de directie oid emailen. Dit is echt belachelijk. Ik zit zelf ook op het HBO en bij ons wordt er goed aan gehouden. Zit ook al lang thuis en sinds kort nu 1 x per week in kleine groepjes. Dat moet gewoon mogelijk gemaakt worden en anders moeten ze een alternatief aanbieden.


Ik heb gesproken met:
- docent
- TOA
- studieloopbaanbegeleider
- decaan
- servicebalie
- beleidsmedewerker studeren met een functiebeperking
- 2 leden van de examencommissie
- administratie
- afdelingsleider

Ik weet niet waar ik het verder nog moet zoeken :(


En deze hebben je allemaal afgepoeierd???????? Op welke school zit je, als ik vragen mag?

✰ P I N T O ✰

Anoniem

Re: Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:05

Dat wil ik er (nog) niet openbaar bij zetten, maar ik kan het wel via een pb sturen :)
(dit niet in verband met dit onderwerp maar ik probeer mijn herkenbaarheid te beperken vanwege persoonlijke omstandigheden)

Emj_23
Berichten: 1178
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:14

Ik vind het heel vervelend voor je, maar probeer het ook te accepteren als je dingen niet kan veranderen. Ik ben wel heel benieuwd hoe je het hebt gebracht als al die mensen je niet serieus nemen...
Je zou eens kunnen informeren bij de studentenvakbond of anders de onderwijsinspectie. Wellicht zien zij mogelijkheden om te bemiddelen.


Realiseer je ook dat heel veel mensen in het afgelopen jaar gewoon door hebben moeten werken zonder dat mensen afstand houden en zonder afdoende beschermingsmaatregelen. Ik werk in een dienstverlenend beroep en kom al een jaar weer onder de mensen. Ik merk aan mijn collega’s in andere functies die nu pas langzaamaan weer in contact komen met mensen dat zij veel angstiger zijn.

Dammie

Berichten: 3315
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:19

Emj_23 schreef:
Ik vind het heel vervelend voor je, maar probeer het ook te accepteren als je dingen niet kan veranderen. Ik ben wel heel benieuwd hoe je het hebt gebracht als al die mensen je niet serieus nemen...
Je zou eens kunnen informeren bij de studentenvakbond of anders de onderwijsinspectie. Wellicht zien zij mogelijkheden om te bemiddelen.


Realiseer je ook dat heel veel mensen in het afgelopen jaar gewoon door hebben moeten werken zonder dat mensen afstand houden en zonder afdoende beschermingsmaatregelen. Ik werk in een dienstverlenend beroep en kom al een jaar weer onder de mensen. Ik merk aan mijn collega’s in andere functies die nu pas langzaamaan weer in contact komen met mensen dat zij veel angstiger zijn.

Wat is dit voor bagger antwoord? Ook al zou TS haar punt mbt afstand houden niet goed verwoord hebben, dan nog moet de school naar haar luisteren.

Als je afstand KUNT houden bij het praktijkonderwijs op haar school, dan moeten ze dat gewoon doen. Punt. Dat het voor verschillende beroepen niet kan is geen reden om het hier niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Dammie op 26-05-21 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:19

Dat begrijp ik, maar ikzelf ben kwetsbaar, en mijn oma is kwetsbaar en heeft regelmatig mijn hulp nodig. Ik heb gewoon op een vriendelijke manier gevraagd of ze weten dat dit een probleem is en of er wat aan gedaan kan worden. Ik heb zelf ook geprobeerd mee te denken om oplossingen te bedenken. De stugge en niet probleem oplossende houding is iets waar we in onze opleiding zeer vaak tegenaan lopen.

En sorry, maar als ik op straat geen afstand houd van één of twee mensen krijg ik een boete of een waarschuwing en op het lab mogen er 16-17 mensen steeds dichtbij komen? Dat gaat er bij mij gewoon echt niet in. Vervelend voor de mensen die door hebben moeten werken en onvoldoende bescherming hebben, maar daarvan ben ik niet beschermd. Ik heb al een functiebeperking en als er een fysieke beperking bij komt (ik ken niemand met overgewicht die na corona geen restschade heeft) dan is de kans niet groot dat ik straks kan werken. Ik doe er alles aan om er wat van te maken maar zonder fysiek probleem gaat het al moeizaam genoeg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:34

[***] schreef:
Die site had ik inderdaad gevonden! Maar mijn docenten zeggen dat er op geen enkel hbo afstand gehouden kan worden dus ik was erg benieuwd naar ervaringen van anderen.


Bij mij op de kunstacademie heeft de school extra maatregelen genomen om afstand te houden. Sommige opleidingen doen zo veel mogelijk thuis, andere hebben een extra lokaal gekregen om genoeg afstand te kunnen houden. Studenten die ziek zijn of niet comfortabel met het idee om met veel in een lokaal te zitten kunnen via Teams de les volgen.
Cursussen die in de praktijk gevolgd moeten worden, worden in kleine groepjes gedaan zodat er altijd 1,5m afstand is. We hebben zelf iemand op school die ons controleert of de regels wel worden nageleeft en zo niet worden we er op aangesproken.

Dat er geen 1,5m afstand kan worden gehouden is dus onzin van je docent. :j

Anoniem

Re: Afstand houden op HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:35

@maava wat fijn dat het zo goed geregeld is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, CarpeDiem_, ComscoreBot, Eefje_Sammy, Jive03, Justme_Lisaa, Kabayo, Nustice, Relserk, Roosch, scrabbel, YandexBot en 142 bezoekers