Hoe lang wachten op testuitslag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:11

Hier zijn de testuitslagen er vaak binnen 2 uur al bij de ggd (Tilburg). Vaak als je ‘s ochtends test heb je het ‘s avonds wel.

Maar ggd test dus voortaan ook met sneltesten? Dan kan je toch net zo goed zelf bij de Kruidvat halen?

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:12

De sneltesten van Acon die je nu in de supermarkt kan krijgen hebben een gevoeligheid van 97,5% en specificiteit van 99,5%. Ik kan niet zo één-twee-drie vinden wat die waardes bij PCR-testen zijn, maar volgens mij is dat sterk vergelijkbaar.

Edit: dat betekent dus dat negatieve uitslagen 99,5% van de tijd terecht zijn, en positieve uitslagen 97,5% terecht zijn. Dus 0,5% van de mensen test negatief terwijl ze positief zijn, 2,5% van de mensen test positief terwijl ze negatief zijn.
Laatst bijgewerkt door Eva_de_Beer op 05-05-21 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:12

Kennelijk nogal afhankelijk van de locatie waar je test. In Emmen binnen 2 uur uitslag! Is gewoon de teststraat via de GGD.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe lang wachten op testuitslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:19

Heb je klachten?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe lang wachten op testuitslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:28

De locatie van je test heeft ook zeker invloed. In welke GGD regio wordt je getest?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:32

MDWStables schreef:
Kennelijk nogal afhankelijk van de locatie waar je test. In Emmen binnen 2 uur uitslag! Is gewoon de teststraat via de GGD.

Omdat Emmen een sneltest GGD locatie is :) dat is heel anders dan PCR.

Als TS pcr test kan het ook gerust 48 uur duren helaas.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:35

Als je via DigiD een afspraak maakt schijn je sneller de uitslag te hebben. Ik was om 1 uur getest, kwart voor 2 had ik al de uitslag. Dat was wel een sneltest.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:54

Eva_de_Beer schreef:
De sneltesten van Acon die je nu in de supermarkt kan krijgen hebben een gevoeligheid van 97,5% en specificiteit van 99,5%. Ik kan niet zo één-twee-drie vinden wat die waardes bij PCR-testen zijn, maar volgens mij is dat sterk vergelijkbaar.

Edit: dat betekent dus dat negatieve uitslagen 99,5% van de tijd terecht zijn, en positieve uitslagen 97,5% terecht zijn. Dus 0,5% van de mensen test negatief terwijl ze positief zijn, 2,5% van de mensen test positief terwijl ze negatief zijn.


Het is andersom. Een sensitiviteit van 97,5% betekent dat van de mensen met de ziekte, 97,5% positief test. 2,5% vals negatieve uitslagen dus.
Een specificiteit van 99,5% wil zeggen dat van de mensen die niét ziek zijn, 99,5% negatief test. Dus 0,5% vals positieve uitslagen.

Er is dus een kans van 2,5% dat je negatief test maar toch corona hebt.

Wat ik nu even snel kan vinden is dat de sensitiviteit van de PCR 98% is en de specificiteit ook 99,5%. Geen heel groot verschil dus met de getallen die jij aanhaalt.

Belangrijke kanttekening is wel dat deze getallen gebaseerd zijn op een correcte afname van de test, en de vraag is bij die thuis sneltesten hoe vaak dat misgaat (niet lang genoeg, niet diep genoeg in de neusgang, niet correct met het monster omgaan/de test inzetten, etc.)

Ik had maandag na twee uur m'n uitslag al, maar dat was in een XL testlocatie met een antigeentest (sneltest).

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 11:04

purny schreef:
Heb je klachten?

Nee, ik heb zelf geen klachten! En de sneltest (Flowflex) was vanochtend ook weer negatief.

Bowo: ik word getest in Nijmegen!

gerpiegorp: dat kon helaas niet. Ik kon via DigiD alleen voor vandaag een afspraak maken...

Iedereen weer bedankt, ook voor de informatie die gedeeld wordt! :)

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:07

Je hebt geen klachten, sneltest is negatief... Waarom dan bij de ggd laten testen? Is dat omdat je in aanraking bent geweest met iemand die corona heeft?

Ik wacht op dit moment ook op een uitslag. 2 keer eerder getest en die waren er beide keren binnen 9 uur. (negatieve uitslag) Nu wacht ik al 26 uur. Hij is als het goed is ook positief, geen idee of dat ermee te maken heeft. :+

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:09

MDWStables schreef:
Kennelijk nogal afhankelijk van de locatie waar je test. In Emmen binnen 2 uur uitslag! Is gewoon de teststraat via de GGD.

Emmen is inderdaad heel snel.
Groningen is met prioriteit veelal voor 6 uur.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 11:10

Muisbal schreef:
Je hebt geen klachten, sneltest is negatief... Waarom dan bij de ggd laten testen? Is dat omdat je in aanraking bent geweest met iemand die corona heeft?

Ik wacht op dit moment ook op een uitslag. 2 keer eerder getest en die waren er beide keren binnen 9 uur. (negatieve uitslag) Nu wacht ik al 26 uur. Hij is als het goed is ook positief, geen idee of dat verband houdt :+

Sorry voor de onduidelijkheid! Ja, ik was bij een crematie afgelopen zaterdag en daar waren drie personen die maandag Corona bleken te hebben...

Oh wat rot. Ik duim!

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:11

Ik heb me maandag in Arnhem laten testen rond 11 uur. En ik had savond om half 8 de uitslag

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:12

Celestial schreef:
Muisbal schreef:
Je hebt geen klachten, sneltest is negatief... Waarom dan bij de ggd laten testen? Is dat omdat je in aanraking bent geweest met iemand die corona heeft?

Ik wacht op dit moment ook op een uitslag. 2 keer eerder getest en die waren er beide keren binnen 9 uur. (negatieve uitslag) Nu wacht ik al 26 uur. Hij is als het goed is ook positief, geen idee of dat verband houdt :+

Sorry voor de onduidelijkheid! Ja, ik was bij een crematie afgelopen zaterdag en daar waren drie personen die maandag Corona bleken te hebben...

Oh wat rot. Ik duim!


Rotte situatie... Sterkte!

Maar moet je dan niet sowieso tot 5 dagen na het contact in quarantaine blijven en op dag 5 testen?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe lang wachten op testuitslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:15

Hier 2 vriendinnen die testten en binnen 3 kwartier hadden ze de uitslag. Vriend testte vorige week op dezelfde locatie als hun en had 7 uur later de uitslag. Ik op andere locatie s ochtends 8.45 en s avonds 23 uur uitslag. Vriend en ik positief, 1 vriendin ook.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe lang wachten op testuitslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:22

Oh trouwens, het mailtje dat de uitslag er is is soms veel later dan de uitslag zelf. Mijn vriendin had laatst 's ochtends getest, rond een uur of 17 zelf ingelogd en toen stond te uitslag er al. De mail kreeg ze echter pas rond middernacht. Dus het kan echt wel zinvol zijn om zelf al af en toe te checken.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:27

Sanned schreef:
Het is andersom. Een sensitiviteit van 97,5% betekent dat van de mensen met de ziekte, 97,5% positief test. 2,5% vals negatieve uitslagen dus.
Een specificiteit van 99,5% wil zeggen dat van de mensen die niét ziek zijn, 99,5% negatief test. Dus 0,5% vals positieve uitslagen.


Ik zie nu inderdaad dat ik het in mijn laatste zin heb omgedraaid. Dank je voor de verbetering!

Wel een vervelende situatie TS. Nog gecondoleerd :knuffel:

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:33

Celestial schreef:
Muisbal schreef:
Je hebt geen klachten, sneltest is negatief... Waarom dan bij de ggd laten testen? Is dat omdat je in aanraking bent geweest met iemand die corona heeft?

Ik wacht op dit moment ook op een uitslag. 2 keer eerder getest en die waren er beide keren binnen 9 uur. (negatieve uitslag) Nu wacht ik al 26 uur. Hij is als het goed is ook positief, geen idee of dat verband houdt :+

Sorry voor de onduidelijkheid! Ja, ik was bij een crematie afgelopen zaterdag en daar waren drie personen die maandag Corona bleken te hebben...

Oh wat rot. Ik duim!


Dan behoor je vrijdag pas te testen.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe lang wachten op testuitslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:33

Zaterdag contact is donderdag testen naar mijn weten.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:37

zonnebloem18 schreef:
Zaterdag contact is donderdag testen naar mijn weten.

Jup.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:37

Eigenlijk kun je er geen pijl op trekken hoe lang het duurt voordat je de uitslag hebt. Het is afhankelijk van meerdere factoren. De drukte in de test straat, drukte in het lab, wanneer is het bloed naar het lab gegaan, invoering gegevens etc.

Bij ons thuis zo wisselend geweest tussen 2 uur en 30u..

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:38

TS heeft dit topic niet geopend om na te gaan wanneer ze zich moet laten testen. Echt in elk coronatopic zijn er altijd wel weer een paar bokkers die graag even van zich laten horen. Stelletje wijsneuzen.

Testuitslag is hier normaal wel vlot. Nu wacht ik al langer dan 24 uur. Het kan dus erg verschillen TS. :)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:41

Cinderella schreef:
TS heeft dit topic niet geopend om na te gaan wanneer ze zich moet laten testen. Echt in elk coronatopic zijn er altijd wel weer een paar bokkers die graag even van zich laten horen. Stelletje wijsneuzen.

Testuitslag is hier normaal wel vlot. Nu wacht ik al langer dan 24 uur. Het kan dus erg verschillen TS. :)


Niks wijsneuzerig aan.
Er staat gewoon 5 dagen voor.
Eerder testen mag maar de quarantaine blijft tot een negatieve test na 5 dagen..
Zonde van de tijd en kosten om voor die tijd te testen en zelf testen te doen..

Ts, idd donderdag sorry las zondag.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:43

BugsFunny schreef:
Cinderella schreef:
TS heeft dit topic niet geopend om na te gaan wanneer ze zich moet laten testen. Echt in elk coronatopic zijn er altijd wel weer een paar bokkers die graag even van zich laten horen. Stelletje wijsneuzen.

Testuitslag is hier normaal wel vlot. Nu wacht ik al langer dan 24 uur. Het kan dus erg verschillen TS. :)


Niks wijsneuzerig aan.

Er staat gewoon 5 dagen voor.
Eerder testen mag maar de quarantaine blijft tot een negatieve test na 5 dagen..
Zonde van de tijd en kosten om voor die tijd te testen en zelf testen te doen..

Ts, idd donderdag sorry las zondag.


Je leest de titel van het topic toch? Er wordt niet gevraagd om een uitleg over het testbeleid. :)

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 11:47

Bedankt iedereen voor de condoleances. :+:

Inderdaad een nare situatie zo... Ik kan me inderdaad morgen laten testen, de afspraak staat ook voor morgenochtend. Ik las de reacties van de mensen die daarop ingingen niet vervelend, eerder meedenkend. De zelftesten zijn meer voor mijn eigen gemoedsrust en om een positieve uitslag zo vroeg mogelijk op te sporen. Ik ben me ervan bewust dat het eigenlijk pas zin heeft op dag 5 en dat ik sowieso binnen moet blijven tot de uitslag van de PCR. :) Die paar euro kan ik wel missen.

Bedankt ook voor de tips om regelmatig de pagina te checken in plaats van op de mail te wachten! Goed idee!