Een dag na besmetting al besmettelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Een dag na besmetting al besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 10:27

Hey,

Ik wist even niet of dit in het centraal topic moest of dat hier een apart topic voor is toegestaan. De situatie is als volgt. Ik let goed op de coronaregels etc en heb daarom vrienden die zeer laks zijn al 'geschrapt' in de zin dat ik ze alleen buiten zie of tijdelijk niet. Echter zit ik nu in de laatste fase van het afstuderen, als ik nu een week ziek zou worden, zak ik gewoon (buiten dat ik dus absoluut al mijn best doe om verspreiding te voorkomen!). Ik heb op dit moment een vriendin die ik dagelijks zie en waar ik regelmatig mee eet, mede omdat we in hetzelfde gebouw wonen en iets van sociaal contact toch wel prettig is :+. Nu hebben we zaterdag een diner gepland waarbij we eten van een restaurant afhalen. Avondvullend programma dus, binnen in een redelijke kleine ruimte. Omdat zij normaal gesproken ook bijna nergens komt vind ik dit oke. Maaar, zij heeft de avond van te voren een klein feestje. Ik heb dus besloten om haar die 2 weken erna niet te zien, maar mij leek de volgende avond geen probleem omdat ze dan nooit al besmettelijk kan zijn (als ze dus de avond van te voren besmet wordt). Nu begin ik toch te twijfelen, maar ik kan niet echt duidelijk vinden of het mogelijk is dat je de dag nadat je besmet bent al besmettelijk bent. Ik heb de GGD gebeld, ik kreeg daar echter een vaag antwoord waar ik nog geen wijs mee kan. Ik ga later nog een keer terugbellen, maar mijn ervaring is dat de adviezen per medewerker heel erg verschillen dus ik wil vooral mijn gezond verstand (die liever te voorzichtig is) gebruiken in deze situatie. Ik ben dus eigenlijk benieuwd of bokkers hier mogelijk ervaring mee hebben of wat jullie zouden aanraden? Als hier namelijk een bokker zich meldt die een dag na besmetting besmettelijk leek, ga ik het zonder meer cancelen.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:34

Ik zou je afstuderen dan zo ie zo niet op het spel zetten en het etentje opschuiven. :+

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:34

Als jouw afstuderen zo belangrijk is en zo nauw kijkt, is het toch een kleine moeite om even 2 weken afstand te houden?

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:37

Mijn gezond verstand zou me in jouw situatie doen besluiten om het zekere voor het onzekere te nemen.Afstuderen kan alleen nu.
Als je afgestudeerd bent komen er nog zoveel zaterdagavonden waarop je wel onbezorgd kunt genieten van een avondje samen eten. Kwestie van prioriteiten.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:39

Ik zou voor de zekerheid het etentje verzetten. Better safe than sorry. Afstuderen zou voor mij echt belangrijker zijn dan 1 etentje.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:39

Hoi TS, ik ben bang dat niemand je dat ook zou kunnen garanderen. Ik zou dus omwille van jouw afstuderen het etentje uitstellen.

Succes hoor met je afstuderen *\o/*

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 10:51

Goof schreef:
Als jouw afstuderen zo belangrijk is en zo nauw kijkt, is het toch een kleine moeite om even 2 weken afstand te houden?


Dat ga ik dus zeker doen. Dit is echter iets dat al gepland was (het eten is zelfs al besteld en volgens mij betaald), en omdat ik dacht dat het niet mogelijk was om iemand te besmetten de dag na besmetting twijfelde ik. De GGD vertelde me dat dit geen risico vormt, maar vervolgens leek ze haar eigen advies weer te ontkrachten. Maar ik denk inderdaad dat ik het ga afzeggen, ik wil geen enkel risico lopen en zo lang dat risico er (hoe klein ook) is, ga ik het niet riskeren.
Heb af en toe het gevoel dat ik een beetje zeur om corona (vooral in mijn leeftijdsgroep), maar zeker na jullie reacties lijkt het mij geen vreemd besluit om het te cancelen.

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Een dag na besmetting al besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:54

Heb je het artikel meegekregen over die Indische variant? De hele club die naar Belgiƫ zou reizen was bij vertrek negatief getest, bij aankomst in Parijs, de tussenstop ook iedereen negatief. Blijkbaar toch een positieve ertussen, die dus een groot gedeelte heeft besmet, in de bus tussen Parijs en Brussel, 22 mensen ziek.
Dus ja, zou het zeker cancelen

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Een dag na besmetting al besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:09

Voor mij zou het heel simpel zijn. Bij twijfel niet inhalen. Je maakt je zorgen dus ik zou het gewoon niet doen.

Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Een dag na besmetting al besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:28

Bel dat restaurant en vraag om je de bestelling kan verplaatsen naar twee weken later. Kun je meteen je afstuderen vieren.

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 11:32

Luxorvalkje schreef:
Bel dat restaurant en vraag om je de bestelling kan verplaatsen naar twee weken later. Kun je meteen je afstuderen vieren.

Dan ben ik helaas nog niet afgestudeerd :D 31 mei pas, maar ik ga inderdaad even overleggen

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Een dag na besmetting al besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:39

Of ... je laat haar haar portie afhalen en jullie maken er een zoom avondje van. Minder leuk uiteraard . Maar na je afstuderen dubbel en dwars over doen

Oskarrino
Berichten: 796
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een dag na besmetting al besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:54

Zo ver ik gehoord heb van de GGD(toen ik corona had) ben je 2 dagen voordat je klachten krijgt besmettelijk. Dus ben je niet gelijk besmettelijk na je in contact ben geweest met iemand die positief is (incubatie tijd is ook een paar dagen) Echter heb ik niemand besmet 2 dagen voordat ik klachten kreeg (was het hele weekend bij mijn moeder, maar die heeft het gelukkig niet gekregen.)

Maar ik zou zeker het afstuderen op 1 zetten en het etentje uitstellen :) Gewoon voor de zekerheid :')

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:56

De kans is heeeeeeel klein maar niemand kan je garanderen dat je op deze manier niet besmet raakt.
Kan je niet eten afhalen en het in een grotere ruitme opeten waarbij je wel heel veel afstand kan houden?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een dag na besmetting al besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:40

Ik ken gevallen die daags nadat ze zelf besmet zijn geraakt anderen hebben besmet, dus ja, het kan.