Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 08:16

Vandaag in het nieuws dat het advies voor zwangere vrouwen is aangepast.

Eerst was dit het advies:

Citaat:
Vaccineren tijdens zwangerschap

Ben je zwanger en heb je gezondheidsproblemen waardoor je een hogere kans hebt om ernstig ziek te worden van corona? Dan zijn de voordelen van vaccineren tijdens de zwangerschap misschien groter dan de (theoretische) nadelen. Overleg met je arts of het dan toch beter is om je te laten vaccineren.

Een andere reden om te kiezen voor vaccinatie tijdens de zwangerschap is als je op je werk risico loopt op besmetting met het coronavirus. Het advies is om je op je werk zoveel mogelijk aan alle voorschriften te houden, en de juiste beschermingsmiddelen zoals mondneusmaskers te gebruiken. Zo kun je jezelf te beschermen, en beperk je het risico op besmetting. 

Meer informatie over vaccinatie tegen COVID-19 rondom zwangerschap staat in het standpunt van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG).

Als je je laat vaccineren tijdens je zwangerschap verzoeken we je om dit te melden bij Bijwerkingencentrum Lareb LarebLandelijke Registratie Evaluatie Bijwerkingen doet onderzoek naar de veiligheid van vaccinaties en geneesmiddelen tijdens de zwangerschap. Alle zwangere vrouwen kunnen tijdens hun zwangerschap aan het onderzoek meedoen via Moeders van Morgen.

Bescherming baby na vaccinatie moeder

Pasgeboren baby’s zijn beschermd tegen infectieziekten door de antistoffen die zij krijgen van hun moeder via de placenta. Deze antistoffen verdwijnen langzaam in de maanden na de geboorte. We weten nog niet of dit voor de antistoffen na coronavaccinatie ook zo is, maar dat lijkt wel aannemelijk. 

Vruchtbaarheid, IVF-behandeling en vaccinatie  

De vaccinatie heeft geen invloed op de vruchtbaarheid en de aanleg van de placenta. Dit blijkt uit de onderzoeken (zogenoemde toxiteitsstudies) die door alle vaccinfabrikanten zijn uitgevoerd.  

Borstvoeding en vaccinatie

Er zijn geen aanwijzingen dat het vaccin in de moedermelk komt en via de borstvoeding bij het kind kan komen.

Geen effect op de pil of andere anticonceptiemiddelen 

Vaccins hebben geen invloed op de werkzaamheid van de pil of andere anticonceptiemiddelen. En omgekeerd hebben de pil of andere anticonceptiemiddelengeen invloed op de werkzaamheid van het vaccin.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... angerschap


Het huidige advies

Citaat:
Op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten is het standpunt ‘Vaccinatie tegen COVID-19 rondom zwangerschap en kraambed’ aangepast.
Zwangere vrouwen met COVID-19 hebben een groter risico op het ontwikkelen van een ernstig verloop van de ziekte. Uit veiligheidsoverweging gold voorheen het advies om zwangere vrouwen te vaccineren alleen voor kwetsbare zwangere vrouwen met onderliggende ernstige aandoeningen. Inmiddels weten we dat in de Verenigde Staten nu 90.000 zwangere vrouwen zijn gevaccineerd met een van de mRNA-vaccins (Pfizer of Moderna) zonder noemenswaardige bijwerkingen. Vanaf nu wordt daarom aan alle zwangere vrouwen geadviseerd om zich te laten vaccineren, bij voorkeur met een mRNA-vaccin.
In het standpunt staat daarnaast vermeld dat de Gezondheidsraad geen bezwaren ziet voor vaccinatie bij vrouwen die borstvoeding geven, omdat aannemelijk is dat de vaccins niet in de borstvoeding terechtkomen.
Klik hier voor het nieuwe Standpunt Vaccinatie tegen COVID-19 rondom zwangerschap en kraambed 22 april 2021.

Ongeacht de vaccinatiestatus blijven voor zwangere vrouwen net als voor anderen, de reguliere voorzorgsmaatregelen zoals handen wassen, afstand houden en het dragen van een mondneusmasker onveranderd bestaan.

Werkgroep ‘COVID-19 en Zwangerschap’
Het Standpunt ‘Vaccinatie tegen COVID-19 rondom zwangerschap en kraambed’ is opgesteld door de multidisciplinaire werkgroep ‘COVID-19 en Zwangerschap’ met afgevaardigden vanuit de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie & Gynaecologie (NVOG), Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV), Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK), Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie (NVMM), Patiëntenfederatie Nederland, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Vereniging voor Hygiëne & Infectiepreventie in de Gezondheidszorg (VHIG).

https://www.nvog.nl/actueel/update-stan ... -kraambed/



Voor mij is nieuw dat zwangere vrouwen een groter risico hebben op een ernstig verloop. Heeft iemand daar meer info over? Dat werd tot nu toe niet zo gezien volgens mij?

Zou ik mogen kiezen voor een ander vaccin nu( ik was opgeroepen voor Astra, maar toen was het advies niet enten)

Wat zou jij doen als je zwanger was en waarom? Ik vind het verdomde lastig omdat ik niet te maken heb met gevolgen voor mezelf, maar voor een baby.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:20

Ik ben nu ruim 38 weken zwanger en ga me niet meer laten enten tot na de bevalling. Temeer omdat ik ook geen zin heb om nu 'normale' bijwerkingen zoals hoofdpijn/grieperig gevoel enzo te krijgen. Kan m'n energie wel voor iets anders gebruiken.

Risico op ernstig verloop is volgens mij voornamelijk in het derde trimester omdat je longen door de grootte van de baby in de verdrukking komen en je dus al benauwder bent dan normaal. Nu moet ik zelf zeggen dat ik daar niet echt last van heb.

Als ik in mijn 2e trimester had gezeten was ik wel gegaan denk ik.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:22

Ik hoorde het net idd ook op de radio.
Daar gaven ze aan dat ze het in Amerika getest hadden op 90.000 zwangere vrouwen en dat er idd geen hoger risico was.
Ook was vaccineren in combi met borstvoeding ook geen probleem omdat het niet in de melk terecht komt.

Ik weet niet wat ik zou doen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook nu zonder zwanger te zijn al niet weet of ik me laat vaccineren

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:32

Ik weet uit de praktijk van 2 hoogzwangere dames die besmet bleken en echt behoorlijk klachten hadden,dan heb je dus ook een hele bizarre bevalling met iedereen in pak.
Een van de dames is tijdens het ziek zijn bevallen en het kindje is daarna ook best ziek geworden, echt zo sneu.

Ik denk dat als ik zwanger zou zijn (dat ben ik dus niet) dat ik het zou laten afhangen van de omstandigheden. Kan je thuiswerken, hoeveel risico loop je op besmetting door huisgenoten (een partner werkend in een vitale sector + een peuter op de kinderopvang is bv een groter risico dan beide thuiswerken en zwanger van eerste kindje).

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:34

Poe dit vind ik een lastige.... wij beginnen binnenkort aan een fertiliteit traject.... in mijn ( directe) omgeving heb ik meerdere zeer kwetsbare mensen. Dus vanuit een bescherm je omgeving standpunt zou ik zo snel mogelijk een vaccinatie willen... Maar mijn reden om het niet te doen is juist omdat ik dus al naar het ziekenhuis moet voor een kindje.... En denk wat als het toch wat doet met de vruchtbaarheid, of het ongeboren kindje..... Ik heb bij de eerste wel de dkt prik gehaald. Maar dat word in Amerika en Frankrijk etc al meer als 10 jaar gedaan bij zwangeren om de baby te beschermen....

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:43

Mijn vriendin is zwanger uitgeteld begin juli. We hebben al kindje van bijna 3 die dus ook naar school en opvang gaat.
Mijn partner laat zich niet vaccineren en we gaan ons ook erna niet vaccineren.
Ik zou niet weten waarom je moet vaccineren als je gezond bent en ja je kunt ziek worden maar dat kan zo wie zo ook met andere ziektes.
Ik denk dat je vooral moet doen waar je je goed bij voelt, ook denk ik dat je zelf toch wel mag kiezen welk vaccine ( als je wilt vaccineren).
Succes met je bevalling en je keuze.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:02

Bij ons (CH) zijn inderdaad zwangeren al sinds vorig jaar een risicogroep ivm risico op zwaarder verloop :j
Tevens zijn medische maskers niet geschikt voor hoogzwangeren omdat dit ademhalen bemoeilijkt (contraindicatie).

Vooral in het laatste trimester zijn longproblemen mogenlijk ook levensbedreigend voor moeder en kind.
Tevens zijn er enkele incidenten (extreem zeldzaam) waar het kindje nog in de baarmoeder besmet geraakt is.

Overigens is dit ook bekend van influenza. Influenza geldt in de US en veel andere non-Europa landen als zeer risicovol voor hoogzwangeren. Er overlijden ieder jaar nog zwangeren aan longproblemen door influenza.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:19

Meer dan logisch dat zwangerschap het een hogere risco is. Zwangerschap vraagt al een top prestatie van je lichaam, en als daarbij ook nog ziekte bij komt kijken.....
De reden dat ze in eerste instantie af raadde het vaccin bij zwangere vrouwen was puur omdat nog niet getest was op zwangere vrouwen.

Ik zou in ieder geval wel weten wanneer ik zwanger zou zijn.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:24

Mocht ik zwanger raken voor ik een oproep krijg dan zou ik me na de 13 weken laten vaccineren. Voor de 13 weken voelt voor mij te kwetsbaar. Van ons 1e kindje zou ik nu hoogzwanger zijn, ik denk dat ik dan zou wachten, die bijwerkingen lijken me als hoogzwangere ook niet tof, dan liever een paar weken extra voorzichtig.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:27

Zwangere vrouwen lopen toch net zoveel risico als de obesitasgroep, omdat hun buik hun longen verdrukt.
Gommers adviseerde maanden geleden al om niet zwanger te worden zolang de pandemie nog doorraast. Best bizar dat er toch blijkbaar zoveel vrouwen in het afgelopen jaar bewust kozen deze risico's aan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:29

Ik was hoog zwanger tijdens de eerste Lockdown en ben volledige thuis gebleven van ongeveer alles behalve de controle in het ziekenhuis. Mijn vriend werkt in de zorg op de spoed en heb ik in die tijd amper van dichtbij gezien. Hij heeft de laatste weken onbetaald verlof opgenomen omdat ik écht niet ziek wou worden voor de bevalling. Ik zag dus niemand, ik kwam nergens, ik nam niks aan ect.

Nu werk ik zelf terug in het ziekenhuis, veel met neonaten en er zijn meerdere ouders die positief getest zijn en hun kindje alleen volledige ingepakt mogen vast houden of voeden.
Ons ziekenhuis heeft er ook voor gekozen om zwangeren hoog op het lijstjes te zetten toen ze begonnen met het vaccineren van hun werknemers.

Ik zou geen moment hoeven twijfelen om het vaccin te nemen als ik zwanger zou zijn. Ik ken meerdere artsen die zelf zwanger zijn die ook zonder twijfel het vaccin hebben genomen en zelf heb ik geprobeerd om zo lang mogelijk bv te geven, zeker na mijn vaccinaties om zoveel mogelijk antistoffen door te kunnen geven.

Wel kan ik mij zeker voorstellen (gevoelsmatig) dat je liever geen AstraZeneca neemt. Kun je dat overleggen met je huisarts of zorgverlener?

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:32

Ik heb in oktober vorig jaar heftig Corona gehad ( ook een embryo door verloren) maar ik heb net mijn uitslagen van de nipt binnen, en ook laten testen op antistoffen van Corona en die zijn nog aanwezig, ik ga dus niet laten enten ondanks dat ik in de zorg werk, wij waren in oktober op het werk de eerste groep waarbij de Corona uit brak en mijn bewoners en grotendeels collega’s zijn allemaal gevaccineerd en/ of hebben antistoffen net als ik

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 09:34

Dat is dus toch nog niet zo 'logisch' , ik vond tot nu toe op alle sites dat er eigenlijk geen verhoogd risico is voor zwangere vrouwen, of hun kind.

Nu staat er op RIVM dit:

Citaat:
Op basis van de beschikbare gegevens is er geen bewijs om aan te nemen dat SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 de kans verhoogt op een miskraam of aangeboren afwijking. Wel zijn de afgelopen periode enkele risicofactoren naar voren gekomen die de kans vergroten dat de ziekte COVID-19 ernstiger verloopt bij zwangere vrouwen. Dit geldt vooral voor zwangere vrouwen die tot de  risicogroepen behoren. Overdracht van het virus van moeder naar kind komt voor, maar de wetenschappelijke kennis over hoe vaak en wanneer dit in de zwangerschap gebeurt, is beperkt (WHO). Hieronder vind je verdere informatie over zwangerschap en COVID-19.


Citaat:
De gevolgen van COVID-19 lijken bij een gezonde zwangere vrouw niet anders te zijn (voor zowel het kind als de moeder zelf) dan de gevolgen van andere luchtweginfecties, veroorzaakt door andere virussen en die koorts en longontsteking kunnen veroorzaken.  

Zwangere vrouwen hebben wel een iets verhoogde kans om in het ziekenhuis of op de IC intensive care  terecht te komen. Het gaat hierbij om kleine aantallen. Extra voorzichtigheid in de behandeling bij zieke zwangere vrouwen speelt hierbij mogelijk een rol. Waardoor artsen uit voorzorg eerder besluiten om opgenomen vrouwen die zwanger zijn op de IC op te nemen.


Er staat dan een link bij naar het WHO die het niet doet. De overdracht van het virus van moeder naar kind is naar mijn idee nog niet zo goed onderzocht?

Maar het gaat mij eigenlijk minder om mijzelf, voor mezelf zou ik sowieso laten enten.

Ik zit vooral met de baby. Betreft borstvoeding lees ik dat het aannemelijk is dat het daar niet in zit. Heeft iemand daar meer info over?

Ik ga idd maandag sowieso bellen of ik nu wel vaccinkeuze heb.

Heel erg bedankt voor alle info en praktijkverhalen tot nu toe! Super blij mee!

Elnienjo: beter ga je weg uit dit topic, normaal trek ik je best goed maar mijn hormonen zorgen ervoor dat ik heul lelijk wil reageren op zo'n sneer waar ik niks aan heb en die niet van toepassing is :+

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:35

Ik zou idd liever laten prikken op antistoffen, dan dat ik klakkeloos een vaccin neem waar ik niet helemaal achter sta. Het zou mij namelijk niet verbazen als ik het al gehad heb, in de periode dat er nog niet getest werd. Kun je dit aanvragen bij je VK of huisarts?

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:38

Britt schreef:
Ik zou idd liever laten prikken op antistoffen, dan dat ik klakkeloos een vaccin neem waar ik niet helemaal achter sta. Het zou mij namelijk niet verbazen als ik het al gehad heb, in de periode dat er nog niet getest werd. Kun je dit aanvragen bij je VK of huisarts?


Ik heb de huisarts gebeld en gevraagd of het mee geprikt kon worden met mijn nipt. Heb alles in 1 keer laten doen maar volgens mij ( denk ik) doen ze alleen als je aantoonbaar Corona hebt gehad.

En dat Corona heftiger is als je zwanger bent, heb ik zelf ondervonden. Ben echt goed ziek geweest, miskraam gehad ( hoogst waarschijnlijk door de vele koorts) en ben nu nog niet de oude. Het was echt heftig

Ann_moi

Berichten: 3851
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:38

Ik ben benieuwd. Ik vind het fijn te lezen dat het advies is veranderd, en toch vind ik het ook heel spannend. Ik ben half augustus uitgerekend en laat me sowieso volgende week prikken voor de 22 weken prik. Maar dit is er natuurlijk 1 die al zoveel ingezet is dat je zeker weet dat het vooral positief is.

Mocht ik opgeroepen worden ruim voor mijn bevaldatum zou ik het wel serieus overwegen hem ook wel te halen.

Als ik niet zwanger was had Ik er niet over nagedacht en sowieso meteen de prik gehaald. :) ook als gezond en jong persoon kan je er flink ziek van worden en het lijkt me een prettig gevoel als je weet dat de kans een ander te besmetten ook minder groot is.
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 24-04-21 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:39

Het AMC was/is bezig met een onderzoek naar antistoffen in moedermelk en dat lijkt zeer belovende resultaten te hebben, dacht ik. Dus niet dat het overdraagbaar is via melk (wat mij érg bijzonder zou lijken), maar juist dat het bomvol antistoffen zit.
Voor mij alleen al een reden om weer (langdurig) BV te willen geven.

Aantoonbaar Corona is sowieso niet altijd mogelijk. Met mogelijkheid tot vals negatieve testen, sowieso. Maar ook als je wel alle symptomen hebt gehad en mogelijk ook in de periode toen er nog niet getest werd.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:52

ruitje schreef:
Betreft borstvoeding lees ik dat het aannemelijk is dat het daar niet in zit. Heeft iemand daar meer info over?


Het gaat bij de veiligheid in dit geval er niet om of het er wel of niet in zit.
Het vaccin is geen replicerende vector of verzwakt virus dat zich kan vermenigvuldigen. De covid eiwitten die gemaakt worden, worden door het lichaam in stukjes geknipt tot peptiden. Deze peptiden kunnen wel in de melk terecht komen maar dat wordt als inschadelijk gezien aangezien de melk bomvol zit met peptiden van ieder eiwit in je lichaam.
Datzelfde ook voor die vetbolletjes. Zelfs al komen ze in de melk dan breekt de vertering van de baby dat af zoals ook andere vetten.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565969/

Antistoffen die je maakt na vaccinatie gaan ook over de melk maar dat is juist een goed ding.

Koorts is natuurlijk ook altijd een risico.
Dat is een risico die je mogenlijk ook loopt door de vaccinatie zelf, maar natuurlijk nog meer door ziek te worden. Echter is dat weer volledig covid onafhankelijk. Vriendin van ons heeft 2 maanden plat gelegen met weeenremmers door 3 dagen griep koorts.

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:17

elnienjo schreef:
Zwangere vrouwen lopen toch net zoveel risico als de obesitasgroep, omdat hun buik hun longen verdrukt.
Gommers adviseerde maanden geleden al om niet zwanger te worden zolang de pandemie nog doorraast. Best bizar dat er toch blijkbaar zoveel vrouwen in het afgelopen jaar bewust kozen deze risico's aan te gaan.

Verder alles goed met je???

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:26

Ik ben wel pro vaccineren. Ben nu 12 weken zwanger. Ga wel even voor de zekerheid in het ziekenhuis navragen hoe het standpunt daar is. Maar als ik daar ook groen licht krijg dan laat maar komen hoor!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:29

elnienjo schreef:
Zwangere vrouwen lopen toch net zoveel risico als de obesitasgroep, omdat hun buik hun longen verdrukt.
Gommers adviseerde maanden geleden al om niet zwanger te worden zolang de pandemie nog doorraast. Best bizar dat er toch blijkbaar zoveel vrouwen in het afgelopen jaar bewust kozen deze risico's aan te gaan.

Serieus . Omg je kunt ook te ver gaan. Sommige mensen denken er misschien anders over .

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:36

Ik ben bijna 31 weken zwanger en las het vandaag. Ik heb dezelfde twijfels als jij Ruitje, voor mezelf zou ik het gelijk doen. Maar ja nu is er ook een baby. Ik ga het eens bespreken met de verloskundige.
Ben wel blij om te lezen dat het icm borstvoeding kan. Hoewel ik me daar ook nog wat meer in wil verdiepen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:37

Zelfs medici (ook uit 't buitenland) adviseren vrouwen te wachten met zwanger worden en dan ga ik te ver?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:40

elnienjo schreef:
Zelfs medici (ook uit 't buitenland) adviseren vrouwen te wachten met zwanger worden en dan ga ik te ver?


De mensen in dit topic zijn al zwanger dus jouw „tip“ om te wachten slaat kant noch wal.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:41

elnienjo schreef:
Zelfs medici (ook uit 't buitenland) adviseren vrouwen te wachten met zwanger worden en dan ga ik te ver?


Er is nergens een officieel advies uitgeroepen in NL dat je niet zwanger mag worden, dus om mensen daar nu over te veroordelen vind ik inderdaad ver gaan.