Klachten door mondmasker ... wat kan ik anders doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 01:04

BarbaLala schreef:
Af doen. Die dingen zijn nergens goed voor behalve jezelf ziek maken.
Zeker als je er klachten door ondervind en dus onder de medische uitzondering valt is het waanzin om ze te blijven dragen.

Dan kan/mag TS haar werkzaamheden niet meer uitvoeren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:06

Vanillia schreef:
Texas02 schreef:
Niet meer zo'n ding opzetten, heel erg ongezond om zo'n ding op te hebben (ja, dit is meermaals wetenschappelijk aangetoond). Je hebt er duidelijk ook een medische reden voor, dus je mag ook zonder.


Graag een linkje naar de wetenschappelijke bronnen waar je aan refereert.

Ik heb een tijd veel last gehad van chronische hyperventilatie en had dan vergelijkbare klachten. Stomme is dat ik erop gewezen werd door iemand en zelf dus echt niet door had dat ik het deed. Ik had bij het woord hyperventilatie altijd de associatie met hysterisch in een zakje ademen, maar het kan dus ook echt ongemerkt. Ik ben begonnen met 3x per dag 1 minuut hele simpele ademhalingsoefeningen (op mijn Apple Watch) om me wat meer bewust te worden van mijn ademhaling en inmiddels ben ik er vrijwel helemaal vanaf. Misschien kun je dat nog proberen?

Is dat een app waarmee je de oefeningen doet?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:25

Nee het is een functionaliteit die iedere Apple Watch heeft. Als je op de crown van je watch duwt staat het icoontje tussen je apps:
Afbeelding

Via je telefoon kun je de gewenste ademhalingsfrequentie instellen. Door je horloge voel je of je moet in- of uitademen (als hij trilt adem je in, stopt het trillen begin je met uitademen en dat hou je dan vast totdat hij weer begint met trillen). Super simpel, maar was voor mij voldoende.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:30

Dat is een handige functie Vanillia, die ga ik onthouden.
Verder lijkt het mij niet heel zinvol te discussiëren over het wel of niet dragen van een mondkapje, zoals gezegd moet TS er een dragen voor haar werk. Het is al lastig genoeg als het moet en je er zoveel last van hebt.
Ik hoop dat je iets hebt aan de tips Vayo!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:43

Ik gebruik een plastic tussen stukje bij het mondkapjes. Onze collega met een hoofddoek heeft die ook. Ik draag hem in mij nek en dan heb ik meer lucht. Ook beslaat mijn bril dan niet.

Afbeelding

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-21 10:53

Bedankt voor al jullie input! Op opmerkingen dat ik geen mondkapje meer moet dragen of dat ik val onder medische uitzondering, ga ik niet verder in. Ik moet hem gewoon dragen voor de veiligheid van mijn cliënten en ik wil en ga daar zelf ook geen risico in nemen.

Ik moet zo weer werken. Ik ga me vanavond nog eens verder verdiepen in jullie tips! Dank jullie wel!
Jennyj01, oh daar zou ik ook nog eens naar kunnen kijken!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Klachten door mondmasker ... wat kan ik anders doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:20

Ik hoop dat je door de tips fijner kunt werken met mondmasker! :j
Veel mensen zijn zich niet bewust van hun ademhaling en de gevolgen daarvan. Het is veel makkelijker om het masker de schuld te geven.
Zingen wil ook nog helpen om te zorgen dat je blijft adem halen, dat is met de meeste cliënten ook nog eens super leuk!

Mocht je er echt hulp mee willen kan je kijken voor een afspraak bij een logopedist.

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:39

Kidde schreef:
BarbaLala schreef:
Af doen. Die dingen zijn nergens goed voor behalve jezelf ziek maken.
Zeker als je er klachten door ondervind en dus onder de medische uitzondering valt is het waanzin om ze te blijven dragen.

Hoe doen al die (tand)artsen dat dan al die jaren?

Ik snap dit soort opmerkingen nooit.


Artsen en tandartsen dragen ze alleen op het moment dat ze een patient behandelen/ opereren dus geen hele dag aan 1 stuk. Overigens dragen ze die dingen niet om virusdeeltjes tegen te gaan maar om druppels tegen te houden. Virusdeeltjes zijn zo klein dat ze door en om het masker heen gaan ( aerosolen).

Ik snap dit soort opmerkingen niet........... :D

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:53

smurffie schreef:
marleen_usar schreef:
Gewoon een faceshield gebruiken is veel prettiger.

Dat mag vaak in de zorg niet. Beschermen namelijk veel minder goed dan een (goed) masker.
Leuk voor supermarkten, maar niet voor thuiszorgmedewerkers.
Ik zie trouwens ook je niemand douchen met een faceshield op, maar misschien schat ik dat fout in.

Met ruitenwissers erop.

The end

DuoPenotti

Berichten: 29279
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:58

ElCid schreef:
Artsen en tandartsen dragen ze alleen op het moment dat ze een patient behandelen/ opereren dus geen hele dag aan 1 stuk. Overigens dragen ze die dingen niet om virusdeeltjes tegen te gaan maar om druppels tegen te houden. Virusdeeltjes zijn zo klein dat ze door en om het masker heen gaan ( aerosolen).

Ik snap dit soort opmerkingen niet........... :D

eeuh op de ic zie ik toch wat anders... ze lopen daar echt de hele dag, zowel op de gang als bij de patiënten met een masker op.
Alleen niet als ze eten...maar dat gaat ook wat moeilijk :+

Dus wat je zegt klopt niet.

Ik snap dit soort opmerkingen niet........... :D

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:04

Ik ervaar dezelfde klachten. Ik werk sinds kort op stal met een FFP2-mondmasker, omdat ik veel last heb van het stof dat uit het hooi en stro komt. Maar heb sindsdien inderdaad hoofdpijn, druk op de borst met ademen, hoesten (hoewel minder dan toen ik geen mondkapje droeg en met het stof werd geconfronteerd).

Ik dacht dat het misschien nog kan liggen aan het feit dat in mijn mondkapje geen uitademventiel zit en de lucht die ik inadem dus te veel CO2 bevat van mijn uitgeademde lucht. Zou dit kunnen? Mijn mondkapje wordt ook heel snel vochtig van binnen.

Maar door dit topic zie ik ook in dat het mogelijk kan liggen aan de manier van ademen, ik ga hier eens op letten.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:07

Jessica_K schreef:
Ik ervaar dezelfde klachten. Ik werk sinds kort op stal met een FFP2-mondmasker, omdat ik veel last heb van het stof dat uit het hooi en stro komt. Maar heb sindsdien inderdaad hoofdpijn, druk op de borst met ademen, hoesten (hoewel minder dan toen ik geen mondkapje droeg en met het stof werd geconfronteerd).

Ik dacht dat het misschien nog kan liggen aan het feit dat in mijn mondkapje geen uitademventiel zit en de lucht die ik inadem dus te veel CO2 bevat van mijn uitgeademde lucht. Zou dit kunnen? Mijn mondkapje wordt ook heel snel vochtig van binnen.

Maar door dit topic zie ik ook in dat het mogelijk kan liggen aan de manier van ademen, ik ga hier eens op letten.

Dat is onwaarschijnlijk. Het zuurstofniveau van ingeademde lucht is namelijk niet lager.
De grootste reden voor klachten is echt je eigen ademhaling.

noviceh

Berichten: 4777
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:31

Je zou je werkgever kunnen vragen verschillende type chirurgische mondmaskers aan te schaffen, bijvoorbeeld hypoallergeen. Mogelijk biedt dat nog uitkomst?

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34570
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:59

DuoPenotti schreef:
ElCid schreef:
Artsen en tandartsen dragen ze alleen op het moment dat ze een patient behandelen/ opereren dus geen hele dag aan 1 stuk. Overigens dragen ze die dingen niet om virusdeeltjes tegen te gaan maar om druppels tegen te houden. Virusdeeltjes zijn zo klein dat ze door en om het masker heen gaan ( aerosolen).

Ik snap dit soort opmerkingen niet........... :D

eeuh op de ic zie ik toch wat anders... ze lopen daar echt de hele dag, zowel op de gang als bij de patiënten met een masker op.
Alleen niet als ze eten...maar dat gaat ook wat moeilijk :+

Dus wat je zegt klopt niet.

Ik snap dit soort opmerkingen niet........... :D


Artsen en tandartsen lopen sinds corona wel hele dagen met een masker :j

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:03

Afzetten. Het werkt toch niet.

Maar als je echt niet anders kan, mag je niet zo'n klein spatscherm opdoen?

Ik krijg heel erg keelpijn van de mondmaskers na een paar uur, dan doe ik 'm ook af.

pien_2010

Berichten: 43070
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:04

Vayo schreef:
Zoals de titel al zegt ... ik ondervind steeds behoorlijke klachten na een dag werken met mondmasker. Alhoewel ik het werken met mondmasker op niet prettig vind, is het best te doen. Net als vandaag heb ik van 7:45 tot 15:45 gewerkt met een chirurgisch mondmasker. In deze tijd heb ik 3 mondmaskers gebruikt, dus ik heb ze niet te lang op. En ik heb 3 x even 15 min zonder mondmasker gehad om pauze te houden.

Ik moet voor mijn werk veel bewegen en krijg het dan wat warm en benauwd. Ik ´moet´ dan door mijn mond ademen voor mijn gevoel. Op dat moment heb ik daar niet zo´n last van. Maar elke avond na een werkdag heb ik keelpijn, hoofdpijn, pijn op mijn borst bij het ademen en mijn nek (klieren) doen zeer. Als ik diep adem moet ik wat hoesten. Ook ben ik erg moe en het voelt dan alsof ik ziek word.
En telkens zijn deze klachten na een nacht slapen verdwenen. Ik heb ze niet op of na een vrije dag. En ook van kort in een supermarkt een mondmasker op hebben krijg ik niet deze klachten. Het is echt bij mij na een hele werkdag.

Ik ga er sowieso op letten dat ik eens meer ga drinken en eens bijhouden hoeveel ik drink. Ik drink denk ik te weinig. Ook ben ik altijd al gevoelig geweest voor (milde) hoge luchtweginfecties.

Herkent iemand deze klachten? Heeft iemand nog tips voor mij, behalve genoeg water drinken?


Hier ook, terwijl ik ze vaak maar kort op heb, heb ik het al en gewoon met een klasse 2 mondmasker.

Mijn helpt inderdaad drinken regelmatig en als ik keelpijn (heb ik heel snel) heb, dan gorgel ik met bolus eucalyptus van Weleda en daarna slik ik het door. Na een uurtje zijn mijn klachten verdwenen.
Het hoesten herken ik ook. Als ik een mondmasker heb opgehad wat langer als normaal en ook heb moeten praten, dan moet ik echt hoesten. Heel vervelend.

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:47

vooral aangeven bij je werkgever. wellicht kunnen ze samen met jou kijken of een ander type mondmasker, bv een FFP2/3 mondmasker met ademventiel, minder klachten geeft.
Op mijn werk hebben we regelmatig een ander merk/type, en ik merk echt flink verschil tussen de verschillende soorten en merken. De ene past gewoon lekkerder op je gezicht als het andere, zeker een ademventiel vind ik zelf veel prettiger voor langere tijd.
En inderdaad tijdig wisselen, max 4 uur dragen, dus 3x per dag wisselen is opzich erg netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:58

Dan nu voor de sceptici als mensen zeggen dat een mondkapje eigenlijk weinig nut heeft, onderzoek door de TU Delft: https://www.tudelft.nl/2020/tu-delft/onderzoek-naar-lekkage-van-mond-neusmaskers/

Je kunt hier met eigen ogen zien hoeveel waterdamp (i.e. virusdragende deeltjes) er nog door of langs je masker gaat, zeker bij slechtzittende consumentenmaskers. En laten we wel wezen: de meeste maskers zitten niet goed, anders zou je bril immers ook niet beslaan. Voor de mensen die denken dat je meer kooldioxide en minder zuurstof inademt met een mondkapje: als waterdamp er doorheen kan, dan kunnen CO2 en O2 er zéker doorheen.


Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Klachten door mondmasker ... wat kan ik anders doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:58

Ik let inmiddels beter op mijn ademhaling als ik het mondkapje op heb en heb geen klachten meer, met dank aan de tips in dit topic :)

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Buxy, Eve_16, fotolijstje, ManonGrr, mmajar, N_B_N, pinto_1, rider, Roosch, Selina, SemrushBot, spookyskippy, Swift, Ubermetrics, xSagan en 168 bezoekers