werken zonder mondkapje in coronatijd

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 15:24

Voor de kleine groep onder ons die geen mondkapje kan dragen ben ik heel benieuwd hoe jullie dit doen met bijvoorbeeld werk.
Heb je je baan kunnen behouden? Of heb je misschien wel een baan waarbij je geen mondkapje op hoeft?

Na vele maanden proberen en wachten tot de mondkapjesplicht eindelijk word afgeschaft kan ik nu niet meer wachten, nog langer zonder inkomen is geen optie meer.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit "probleem" hebben, hoe hebben jullie dit gedaan met werk, of heb je er toch voor "gekozen" te stoppen met werken?
Of misschien heeft iemand nog wel de gouden tip voor banen waarbij een mondkapje dragen niet hoeft.

Zelf ben ik nu aan het kijken naar werk als bezorger waarbij je in je eentje in een bus zit. Ik heb binnenkort ook mijn eerst sollicitatie hier voor, die bevat alleen een 40 minuten durende rijtest waarbij je wel een mondkapje op moet, omdat er dan natuurlijk iemand naast je zit. Ik twijfel zo erg wat ik moet doen, eerlijk zeggen dat ik geen mondkapje op kan met risico dat de sollicitatie niet door gaat. De sollicitatie gewoon afzeggen, maar weer geen kans op werk (wel de veiligste optie, want zie heel erg op tegen weer commentaar bij optie 1) of gewoon proberen, maar als het echt niet lukt zou ik dat ook heen gênant vinden, een moment dat ik liever vermijd. Heb het nog niet durven zeggen en dus ook nog geen keuze gemaakt, vandaar ook de gedachten om dit topic te openen :j

ik wil hier geen discussie topic van maken waarom ik of anderen geen mondkapje kunnen dragen of hoe we dit moeten leren, je krijgt al genoeg oliebol opmerkingen en dodende blikken over je heen voor het feit dat je het niet kan, geloof mij maar als ik na maanden proberen toch echt liever zo'n ding op mijn gezicht had gezet dan al het commentaar aan moeten horen dat je krijgt zonder, en andere gevolgen zoals voor je werk. Dus laten we het on topic houden en voor de lotgenoten die er ook geen kunnen dragen ongeacht de reden een prettig topic waarin we elkaar misschien wel kunnen helpen


Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:26

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in veel kleine dorpjes worden geen mondkapjes meer gedragen. Tenminste, hier in de buurt niet.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:27

banen zonder mondkapje zijn er zat lijkt me, alles waarbij je thuis werkt, callcenter, administratie ed. maar ook bepaald schoonmaakklussen, tuinieren, kranten bezorgen.

waarom kan je geen mondkapje op?

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:29

Matheno schreef:
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in veel kleine dorpjes worden geen mondkapjes meer gedragen. Tenminste, hier in de buurt niet.

Maar bij een rijtest moet beide een mondkapje op.
Tijdens het rijden en bezorgen hebben ze hier geen mondkapje op, maar leggen ze pakjes of direct in de schuur of voor de deur en gaan op redelijke afstand staan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:30

Hier in de super lopen een aantal medewerkers met zo'n ding
Als je niet kan dragen vanwege benauwdheid is dat wellicht een optie

Afbeelding

En werk zonder mondkapje: alle kantoor banen?

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

DuoPenotti

Berichten: 28812
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:30

Kun je ook geen face shield op? Dat is al weer meer iets dan niets? Misschien dat dat voor een potentiele werkgever al helpt?
Maar ze zullen vast wel doorvragen waarom je geen mondkapje op kan, is het iets medisch hoef je dat natuurlijk niet te vertellen. Maar als ze dan bang zijn dat het iets is waardoor je eerder uit kan gaan vallen dan een ander zul je toch minder kans maken. Of dat nu mag volgens de wet of niet.

Succes.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:32

Is thuiswerken geen optie? Ik ga volgende week aan de slag als telefonisch medewerker van de vaccinatielijn. Is volledig vanuit huis. Training wordt ook volledig online gegeven.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:39

Matheno schreef:
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in veel kleine dorpjes worden geen mondkapjes meer gedragen. Tenminste, hier in de buurt niet.


Dit. Bij mij op kantoor ook niet (daar bestaat helemaal geen corona) en zelfs in kapsalons niet. Ik zou persoonlijk ook echt weigeren een mondkapje op kantoor te dragen, maargoed. Ik ken het ook echt niet.

Volgens mij zijn er maar weinig kantoren waar het wel moet (al woon ik in boeren Brabant, misschien dat dat scheelt).

noviceh

Berichten: 4763
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:40

Het siert je wel als je het van tevoren meldt. Wellicht dragen zij een optie aan waar je zelf nog niet aan gedacht hebt? Je zou eventueel een coronatest kunnen ondergaan, maar dat is natuurlijk een momentopname. Buiten dat je het mogelijk toch verplicht bent, moet ook de persoon naast je akkoord willen gaan. Een faceshield oid vervangt natuurlijk geen mondkapje. Ik zou in jouw plaats zeker niet op de bonnefooi heen gaan, maar toch eerst contact opnemen.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:44

Bij mijn man op het werk (kantoorbaan) hoef je hem niet op als je op je plek zit, maar wel als je rond gaat lopen.
Dat geldt ook op mijn werk, daar hebben de kantoor mensen hem af op hun plek, maar het personeel op de werkvloer moet hem wel op..

Hier in de kapsalon hebben mensen wel een mondkapje op.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

iirrssjjee

Berichten: 5916
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:46

Mijn man is weginspecteur, is al die tijd zonder mondkapje. Ook als je met collega's bij elkaar in de auto zit. Hij moet alleen een mondkapje op als hij een gebouw in gaat (bv gemeente, of het kantoor).

Mri

Berichten: 15292
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:50

_Reneee schreef:
Matheno schreef:
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar in veel kleine dorpjes worden geen mondkapjes meer gedragen. Tenminste, hier in de buurt niet.


Dit. Bij mij op kantoor ook niet (daar bestaat helemaal geen corona) en zelfs in kapsalons niet. Ik zou persoonlijk ook echt weigeren een mondkapje op kantoor te dragen, maargoed. Ik ken het ook echt niet.

Volgens mij zijn er maar weinig kantoren waar het wel moet (al woon ik in boeren Brabant, misschien dat dat scheelt).


Ik woon in de randstad en ook hier draag niemand een mondkapje op kantoor hoor...
En in de loods ook niet trouwens.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:51

Hier de hele dag mondmasker aan, zelfs als ik met deur dicht alleen in mijn bureau zit verplicht. Met medisch attest kon je aanvragen om met face Shield te werken maar daar zijn ze op terug gekomen. De medische attesten worden inmiddels ook in vraag gesteld. Horeca masker mag bij ons ook niet.

Ik zou dus iets zoeken waarbij je van thuis uit werkt.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:51

Vergeet niet dat je als pakjesbezorger ook nog op het verdeelcenters waarschijnlijk wel een masker moet dragen.
Ik zou in jouw geval dus ook eerder gaan voor een Kantoorjobs dat je thuis kan doen.

Jessix

Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:55

Bij ons op kantoor mag je niet komen tenzij... en dan inderdaad met mondkapje op zodra je van je plek af komt. Op je werkplek zelf mag het dus af. Er is vrijwel niemand op kantoor en de bureaus die beschikbaar zijn hebben allemaal de juiste afstand van elkaar. Ook zijn er looproutes, moet je handen en je werkplek ontsmetten.

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:10

De bezorgers van het transportbedrijf waar ik werk moeten toch echt de hele dag een mondkapje op. Bij de meeste adressen ben je zonder mondkapje simpelweg niet welkom. Net zoals een veiligheidshesje, lange broek, lange mouwen, helm en veiligheidsschoenen bij sommige bedrijven verplicht zijn en de bezorger deze gewoon minimaal mee moet nemen om daar ter plaatse aan te doen.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:22

Wat heb ik dan een geluk met mijn werkgever en ons eigen bedrijf. Voor mijn werkgever ben ik al sinds januari 2020 vanuit huis aan het werk, maar als ik naar kantoor wil mag dat gewoon zonder mondkapje. Al mijn collega's mogen ook gewoon zonder kapje aan het werk zijn. Het scheelt wel dat we eigenlijk allemaal onze eigen werkruimte hebben.

Op ons eigen bedrijf dragen we principieel geen mondkapjes. Deze worden alleen opgedaan als de steekproefcontroleur van de RDW komt en dan ook alleen door degene die met de controleur op dat moment moet samenwerken. Wij merken ook aan onze klanten dat ze het echt een verademing vinden dat wij dit niet verplicht stellen en ze zelf de keuze mogen maken wat ze prettig vinden.

Het scheelt natuurlijk wel dat voor beide bedrijven geldt dat het geen openbare overdekte ruimtes zijn, dus dat het volgens de regels ook niet verplicht is.

Animal

Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:35

Mijn vriend is werkzaam in een groot ziekenhuis. Hij werkt niet rechtstreeks met patiënten. Hier dragen ze alleen een mondkap als ze zich door het ziekenhuis bewegen. Op de afdeling (bestaande uit weer 3 afdelingen, samen is er in die vleugel zo'n 40 man aanwezig) draagt niemand een mondkapje.

Hier verbaas ik mij enorm over, maargoed.. Je kunt ook een baan achter de schermen in een ziekenhuis overwegen.

Beat drums, not people!

ingvdh

Berichten: 6356
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:46

Kan je helemaal geen mondkapjes dragen of niet voor langere tijd?

Op de meeste kantoren hoe je die nu niet te dragen zolang je zit, pas als van de plek wegloopt moet hij even op. Maar daarnaast, de meeste mensen met kantoorpand werken thuis, daar hoef je er sowieso geen op.

Bij ons geldt de regel dat indien het niet kan het niet hoeft, maar je zal wel een reden moeten geven. Daarna is het snel goed.

Ik denk dat er heel veel mogelijkheden zijn zolang je maar niet in het publieke domein zit te werken, achter de deur zij de regels meestal wat losser.

Anoniem

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:59

Ik vind het erg moeilijk. Zelf kan ik ook geen mondkapje dragen maar ik ben nog student en kan naast mijn studie niet werken, dus gelukkig loop ik er nog niet tegenaan.

Aan de ene kant is het netjes om vantevoren te melden en waarschijnlijk merkt de werkgever het al bij de kennismaking dat je er geen draagt. Aan de andere kant word je er misschien niet door aangenomen.

Zijn er bedrijven waar je al mensen kent die je kunnen vertellen hoe het daar gaat met mondkapjes?

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:11

Ik zou het netjes uitleggen dat je vanwege medische reden (of wat er ook is ), geen mondkapje kan dragen en of je een faceshield mag als dit wel mogelijk is. Dit toont wel aan dat je serieus bent en echt ervoor wil zorgen.

Wij hoeven overigens op werk ook geen mondkapje. Heerlijk.

Niet perfect is ook goed

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:23

Magazijnmedewerker zou je kunnen proberen, hangt waarschijnlijk wel af van het bedrijf of je een mondkapje op moet.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Emj_23
Berichten: 1152
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:30

Ik werk (een aantal keer in de week) op kantoor. De meeste collega’s zijn thuis maar in bepaalde functies is het nodig om af en toe op kantoor te zijn. Bij ons moet je overal in het gebouw een mondkapje op. Als je op je stoel zit mag die af. Dit geldt ook voor onze klanten die alleen, indien het niet anders kan , op afspraak welkom zijn. Geen kapje, geen toegang. Dus als je naar de printer of wc loopt gaat het masker op. En iedereen houdt zich hier ook aan. Ik moet er niet aan denken dat ik per ongeluk mijn collega’s zou besmetten. Wij zijn blij dat we naar kantoor mogen en als de werkplek zorgt voor besmettingen dan is dat ook zo voorbij.
Voor werk wat je kan doen zonder dat je bij een kapje in de buurt hoeft te komen zou ik toch echt kijken naar thuiswerk. Ook als pakketbezorger moet je bepaalde gebouwen in waar ze een kapje verwachten. Ik kan mij voorstellen dat het voor jou lastig is, zonder kapje val je nu eenmaal erg op. En het deel van de mensen die geen kapje wil dragen, maar het wel zouden kunnen verpesten het nu voor jou.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:52

Ik werk op een school in de zorgsector. Ik heb op 1 school een mondkapje op m'n onder schooltijd en dan op de gang. In mijn eigen ruimte mag die af als ik wil. Vaak zie ik voor en na schooltijd dat meer mensen hem niet op hebben en ook ik heb hem soms dan even niet op. Ben nu 33 weken zwanger en red het niet meer om naar de derde etage te lopen met een mondkapje voor. Heb nu een shield en dat helpt wel iets maar wordt er toch iets benouwd mee. Vind het dan mijn eigen keuzen en verantwoordelijkheid dat ik soms rondloopt zonder kapje op.
Gelukkig kan en mag dit op deze manier en kan ik dus gewoon mijn werk weer uitvoeren.

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: werken zonder mondkapje in coronatijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:33

Ik werk in een drogisterij, iom m'n werkgever draag ik een shield ipv een mondkapje en is dat geen probleem..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 4leggedmates, aeckker03, Bodan, Danseresje, estell__, Esther_r20, GrapeshotBot, janderegelaa, Lisa_22, Lugea, PlukenKrul, RenskeFrea, Reyndir, Sanne_zepp, Siers83, Unoo, xMyrth, zimbri en 24 bezoekers