Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:29


Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:44


Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:49

Er valt amper te handhaven, dat is het grootste probleem en de nonchalance van mensen 'dat doet mijn fikkie niet'.
Hoeveel honden ook wel niet schapen over de rand helpen, het is vreselijk. Ik spreek mensen er tegenwoordig op aan.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:53

Jeetje zeg... Wat ontzettend naar en sneu...

Er is nu veel verstoring... Van weekend zag ik ook weer een hond ver van z'n baas dwars door de bossen rennen en struinen... Mensen hebben geen idee wat ze daarmee kunnen aanrichten... Of hebben er scheit aan.

Ik las ook deze. Ook sneu.
https://www.ad.nl/binnenland/boswachter ... ~a1042943/

Enorm hard handhaven, alle loslopende honden waar het niet mag direct op de bon (de baasjes dan). Extra controles. Boswachters dat mandaat geven als ze dat nog niet hebben.

En ik ben voor verplichte puppycursus of andere vorm van verplichting voor dat je een hond aanschaft.

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:54

Dat zou de enige oplossing zijn. Zoiets als je paard / ander dier verliezen is totaal onnodig en nutteloos....

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:57

Heel erg sneu idd. Vind het ook altijd heel irritant als mensen zeggen dat hun hond het niet doet. Hou je hond gewoon bij je en lukt dat niet, lijn m aan. :n
Inmiddels al zoveel honden gehad die op mijn paard afstormden, en hysterische baasjes omdat hun hond niet luisterde terwijl ze m riepen.

Overigens wel apart dat vrijwel elke hond die een mens bijt een spuitje krijgt, maar als ze een paard bijten is het niet erg genoeg ofzo?

Wel vind ik het altijd jammer dat ze de rassen van de honden erbij zetten. Die rassen krijgen algauw een slechte naam, terwijl ze heel lief zijn, mits goed opgevoed en met kundig baasje

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:06

Oh wat erg verdrietig van dat paard.
En zo zinloos, het had zo gemakkelijk te voorkomen geweest, dat maakt het zo extra zuur.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:27

Aan zee 1x bijna van mijn paard gelanceerd omdat iemands hond vol gas erheen gevlogen kwam. Die deed zelfs geen moeite om de hond terug te roepen, dus paard er achteraan gestuurd. De verbazing bij die mensen, alsof het doodnormaal was dat die hond bijtend en keffend rondvloog op het strand!

De laatste dagen zie ik op FB veel oproepen voorbij komen van boswachters om honden aangelijnd te houden. Begin april worden veel reekalfjes geboren. Zie je daar commentaren onder "ik laat mijn hond lopen waar ik wil die gaat niks doen" tot "moeten die beesten maar slimmer zijn en hun jong daar niet leggen". Te gek voor woorden gewoon.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:33

Ja echt he. Die hertjes wonen daar. Wie zijn mensen om daar doodleuk de dienst uit te komen maken?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:38

Het is dat het gras op mijn weiland nog zo hoog niet staat en dat het er te nat is, anders zou ik gaan hopen dat ze hun jong daar leggen. Lekker veilig bij mijn 2 mini's.

Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:09

Gelukkige verjaardag Varekaj!

Vreselijk om je paard zo te verliezen!

Maar laat ons niet vergeten dat we in alle groepen hufters hebben. Ik was vorige zondag met mijn paard aan de hand op wandel. Mijn verzorgster wil terug meer aan de slag en afgelopen weken was het op zondag voormiddag relatief rustig. Nu dus niet, paard maakte zich druk bij mijn verzorgster, dus ik had hem overgenomen. Bedoeling was om nog even een kort stukje te lopen om haar te tonen hoe ze hem kalm moet krijgen en houden. Alleen hadden we de pech dat er een groepje van 3 koetsen rond toerde en dat die uiteraard ook op de ruiterroute zaten. Ik begrijp dat ze lekker wilden knallen en ook dat ze misschien van mening waren dat wandelaars en fietsers maar van de ruiterroute moeten blijven. Maar het is voor hen niet verboden om op de route te komen en je kan ook andere ruiters treffen. Miserie is dat op dat stuk het pad grotendeels net breed genoeg is om met beide wielen op het pad te kunnen en dan zit het pad vol, op andere stukken rij je gegarandeerd de berm stuk met je koets (pad is wel degelijk ruiter en menroute). Tegenliggers of recreanten die rustig stappen hebben amper plekken om de berm in te gaan. Vind het dan ook mega onverantwoord om net op dat deel voor een harde galop te kiezen. Ik was gelukkig bijna aan een splitsing toen ik ze hoorde en mijn verzorgster heeft ze afgeremd zodat ik veilig opzij kon. Maar je moet je eens voorstellen als je met een groen paard zoals de mijne wordt ingehaald door 3 koetsen in galop op een plek waar je niet van het pad kan en het pad over heel de breedte gevuld is met koets. Daar kom je ook niet heelhuids uit met je paard.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:17

Ik vind 1 aanspanning die in galop mijn kant op komt al not done. En dan had ik mijn brave draver bij die echt wel wat kon hebben.

Beest volledige over de zeik. Toen ik gebaarde of het rustiger kon, liet de man zn tweespan 'rustiger' lopen als in 'volle draf'. Riep in het voorbij gaan "ik ga niet stappen hoor, dan moeten ze straks weer over in draf en dat is ze zwaar in het zand"

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:27

Dilan93 schreef:
Ik vind 1 aanspanning die in galop mijn kant op komt al not done. En dan had ik mijn brave draver bij die echt wel wat kon hebben.

Beest volledige over de zeik. Toen ik gebaarde of het rustiger kon, liet de man zn tweespan 'rustiger' lopen als in 'volle draf'. Riep in het voorbij gaan "ik ga niet stappen hoor, dan moeten ze straks weer over in draf en dat is ze zwaar in het zand"


Ik heb dat ook gehad, eerste keer op pad met een nieuw paard. Komt er een vierspan in galop het pad op draaien. Paard deed er weinig op. Toen wist ik dat het een blijvertje was :j . Menner excuseerde zich netjes, naderde in stap en vraagt is het ok als ik wegdraaf. Ik zei geen idee, zit er voor het eerst op. Die man kijkt me aan alsof ik gek ben. Paard bleef ook nog braaf toen ze van ons af draafden. Toen was ik helemaal 1000% overtuigd dat we een topper hadden gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:37

Dilan93 schreef:
Ik vind 1 aanspanning die in galop mijn kant op komt al not done. En dan had ik mijn brave draver bij die echt wel wat kon hebben.

Beest volledige over de zeik. Toen ik gebaarde of het rustiger kon, liet de man zn tweespan 'rustiger' lopen als in 'volle draf'. Riep in het voorbij gaan "ik ga niet stappen hoor, dan moeten ze straks weer over in draf en dat is ze zwaar in het zand"


Toen mijn verzorgster vroeg om af te remmen, deden ze dat eerst niet. Op haar 2de vraag om af te remmen, omdat we een jong en onervaren paard bij hadden, begonnen ze te roepen dat we het paard moesten laten kijken en zijn ze tegen hun zin, verzorgster bleef gewoon op het pad staan, in stap gegaan. Hun paarden waren echt nog in de go modus en zijn trippelend voorbij gekomen, moet koetsiers die tegen mij bleven zeveren dat ik mijn paard maar moest laten kijken. Ik probeerde hen duidelijk te maken dat ik daar met een paard stond dat jong is, maar ook wat problemen heeft die we aan het oplossen zijn, maar daar wilden ze niet naar luister. Kreeg iedere keer het laat hem maar kijken als antwoord. Miserie is dat je dan nadien achter blijft met een paard dat over de zeik is. Terug gaan en verder gaan geen optie is, omdat het pad zo smal is en je daar echt niet wil zijn met een paard dat kan steigeren als de emotie te hoog op loopt, de enige veilige weg terug was naar de wandelroute gaan, paden zijn breder. En daar kan je dan niet naartoe omdat honden Los lopen waar het niet mag. Dus terug naar de ruiterroute, paard in protest, die wilde de koetsen niet achterna, waarbij er een zekering springt in zijn hoofd en hij aan het steigeren en bokken gaat. Stond op dat moment gelukkig ergens waar ruimte zat was en waar mensen met een ommetje veilig konden passeren, zijn er toch idioten die zich langs een steigerend en bokkend paard vriemelen met hun mtb of te voet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:39

Laten kijken is trouwens ook niet altijd de oplossing. Wij hebben er 1 die een tijdje rustig lijkt te kijken, dan ineens om kan draaien en keihard de benen neemt als de spanning toch teveel wordt.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:43

SusanH schreef:
Laten kijken is trouwens ook niet altijd de oplossing. Wij hebben er 1 die een tijdje rustig lijkt te kijken, dan ineens om kan draaien en keihard de benen neemt als de spanning toch teveel wordt.

Dat dus.

Ik vroeg het ook altijd als ik na het passeren wilde aandraven.

En als iemand tegemoet kwam, liet ik mn paard altijd in een rustige draf gaan. Veel mensen en paarden kende ik inmiddels en mocht dan altijd gewoon rustig langs draven.

Maar zeker als iemand vraagt of ik afrem, of als ik zie dat een paard onrustig wordt, ga ik stappen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:46

Zo ben ik ook eens ingehaald door iemand die een ‘fris’ paard had. Ik was lekker aan het stappen en ineens was ze naast mij. Paard was lang niet gereden en moest buiten z’n energie kwijt. Mijn pony schrikt bijna nergens van, maar als er ineens een paard naast haar dendert dan kijkt ze wel even ‘boos’ om :') .

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:02

Begrijpelijk ook wel :')

Maar had netjes geweest als die persoon even had geroepen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:08

SusanH schreef:
Laten kijken is trouwens ook niet altijd de oplossing. Wij hebben er 1 die een tijdje rustig lijkt te kijken, dan ineens om kan draaien en keihard de benen neemt als de spanning toch teveel wordt.


De mijne is dus zo eentje, die zal in eerste instantie rustig lijken en zelfs beginnen te grazen en dan flipt ie gewoon. Als ik hem rij, zet ik hem gewoon vooruit en laat ik hem even de spanning aflopen. Heb hem altijd aan een leadrope bij en kan hem vooruit op een volte zetten op spannende momenten. Maar als ik daarvoor de ruimte niet heb, zoals een te smal pad, gaat ie aan de hand dus gewoon omhoog. Hij is zich gelukkig wel altijd bewust van zijn mens. Ofwel draait hij weg en als daar geen ruimte voor is, klemt hij zijn voorbenen onder de borst. Tis dan gewoon de explosie uit zitten en verder gaan zodra hij de meeste spanning eruit gegooit heeft.

Ben nu in ieder geval op zoek naar een koetsier die een aantal keer met ons op pad wil.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:12

Dilan93 schreef:
Begrijpelijk ook wel :')

Maar had netjes geweest als die persoon even had geroepen



Moet je wel op tijd zijn kwam ik laatst achter. Ik roep altijd, en dan probeer ik in te schatten hoe ver van te voren, als ik van achterop kom en in wil halen dus. Daarvoor stap ik altijd, dus ik roep in stap (of in draf als zij ook draven).
Maar al 2x gehad dat ik, ondanks dat het op het randje was van wat mijn stem aan kan met roepen, helaas alsnog de combi voor me aan het schrikken maakte. Allemaal geen ramp, ruiters hadden paarden prima onder controle maar ik voelde me wel even schuldig. Maar weet nog steeds niet hoe ik dat anders aan had moeten pakken.

Oh en die vierspannen heb ik gelukkig nog nooit last van gehad. Mijn pony vindt ze nite (meer) spannend. Wel toen ze in galop een bochtje om kwamen, toen stonden we midden op de hei :') . Maar goed, ook mijn eigen fout, ik galoppeerde daar ook. Complimenten gekregen dat ik er niet af lag. En verder nooit problemen gehad met aanspanningen, ook weleens moeten inhalen, dat ging ook best oké! Het is altijd evne uitproberen natuurlijk.

En honden kan ik de laatste tijd ook niet meer zo goed tegen. Ik zal nooit boos doen, maar pfff... ik rijd door een losloopgebied, waar de hond onder appèl moet staan (open bos). Dat onder appèl is voor veel mensen blijkbaar meer een soort vage richtlijn... Of mensen die hun hond los doen waar het niet mag, en dan vinden dat je als ruiter op het ruiterpad doodstil moet staan, terwijl zij hun hond vangen, want de hond heeft het niet op paarden. Toen kookte ik wel even, wat doe je dan op een ruiterpad met je hond los waar dat niet mag?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:12

Moet ik wel zeggen dat je niet vaak de gelegenheid krijgt te oefenen met paarden. Zeker een dravend of galopperend paard triggert het jachtinstinct van een hond en als een paard van de hond weg rent (ook doordraven dus) is dat ontzettend zelfbelonend.

Ik heb mijn hond twee uur lang naast de bak gezet. Wil je galopperende paarden zien? HIER. TWEE UUR LANG. :')
En nog, ze zijn 99 keer braaf bij me of komen alsnog als ik ze roep. En die ene keer is die vieze rothond alsnog z'n sprint begonnen. Gelukkig stopt hij altijd op een paar meter afstand, maar dat weten paard en ruiter niet. Ik lijn dus sinds die ene keer weer altijd aan.

Ik vind het ook een groot verschil of iemand duidelijk z'n best doet z'n hond terug te krijgen. Je ziet vaak de schrik aan die mensen. Maar je hebt er ook die een beetje toe staan te kijken.
Zo heb ik laatst ook iemand met een husky gezegd dat haar hond toch echt niet wilde spelen met die mini-shet. Zij stond er lachend naar te kijken. Zo dom.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:27

Ik heb wel eens meegemaakt dat een bordercollie om mn paard heen ging cirkelen. Mensen hadden ook niet gezien dat wij er aan kwamen en probeerden op nogal luidvolume de hond terug te roepen.

Mijn paard trok zich er gelukkig niks van aan, bleef op zn dooie gemak stilstaan. Maargoed, er zijn genoeg paarden die er dus wel bang van worden als een hond met opgetrokken lip om je paard heen renr

Bo_Y

Berichten: 4558
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:29

Ik heb mijn hond bijna altijd aangelijnd.
En werd zondag 2 keer aangesproken dat andere wandelaars dat zo fijn vonden. Want meestal zagen ze dat anders.

Ik durf amper nog op sociale media een foto te plaatsen dat ik lange wandelingen maak met een aangelijnde hond, want ik wordt uitgemaakt voor dierenmishandelaar ect..

Ook ruiters zijn altijd verbaasd. Als ik een ruiter aan zie komen. Ga ik aan de kant staan, laat Saar zitten en focussen op mij. En als de ruiter gepasseerd is, gaan we verder

Maar goed voor de gemiddelde mens is rekening houden met anderen lastig

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:31

Als menner, sulky met shetlander=heul eng :P , ga ik altijd in stap als ik andere menners of ruiters tegenkom. Zie ik dan dat het andere paard echt niet op zijn gemak is, dan hou ik halt en overleg ik met de ruiter of ik zal blijven staan of zachtjes doorrij. Gaat dan altijd goed, kleine moeite.

Bij honden, al dan niet aan de lijn, doe ik eigenlijk hetzelfde. Pony is goed hond-mak, dus die gedraagt zich wel. Soms maak ik ook wel eens even een praatje met de hondeneigenaar als die een hond heeft die zich erg druk maakt, zodat de hond een goede ervaring met aanspanning kan opdoen.

Overigens doe ik dit onder de man ook zo. Btje geduld en begrip voor elkaar hebben, want ja, het is hier ook drukker dan voorheen. Zo blijft het voor iedereen leuk.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:37

Bo_Y schreef:
Ik heb mijn hond bijna altijd aangelijnd.
En werd zondag 2 keer aangesproken dat andere wandelaars dat zo fijn vonden. Want meestal zagen ze dat anders.

Ik durf amper nog op sociale media een foto te plaatsen dat ik lange wandelingen maak met een aangelijnde hond, want ik wordt uitgemaakt voor dierenmishandelaar ect..

Ook ruiters zijn altijd verbaasd. Als ik een ruiter aan zie komen. Ga ik aan de kant staan, laat Saar zitten en focussen op mij. En als de ruiter gepasseerd is, gaan we verder

Maar goed voor de gemiddelde mens is rekening houden met anderen lastig

Wat is daar mishandeling aan?

Vind dat je dat juist netjes doet