Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 12:22

Stel dat er een avondklok ingevoerd wordt, en stel dat die om 18.00 uur ingaat...
Van wie krijg je dan een soort verklaring dat je en paard hebt waar je heen moet voor de verzorging???

Vandaag hebben we hier prefentief op het werk vast een werkgeversverklaring uitgedeeld waarin staat dat de mensen van de ploegendienst en de technische dienst niet thuis kunnen werken en dus van / naar hun werk moeten op die tijden.

Zal straks de pensionhouder zo'n verklaring moet afgeven aan klanten die overdag werken dat je naar hun terrein moet voor je paard in de avonduren omdat je werkt ???
Want hóe ga je bewijzen aan de handhaving / politie dat je een paard hebt en dat je dus niet overdag kunt komen....


En heb je dan ook een verklaring van je werk nodig dat je bv van 08.00 tot 18.00 uur werkt en dus niet overdag kunt ??? Ik heb in elk geval al wel vast geregeld dat mijn werkgever een verklaring opstelt dat ik werkzaam ben van 08.00 tot 16.30 binnen het bedrijf en dus niet overdag naar stal kan.

Ik kan nog niets vinden daarover op de KNH en FNRS
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 15-01-21 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:26

Het lijkt mij dat je bij een avondklok niet 's avonds naar je paard kan gaan. (Als het tenminste niet om een noodzakelijke voerbeurt gaat.)

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:26

Ik denk dat dat duidelijk wordt zodra er zo'n avondklok zou worden ingevoerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:27

Voor mijn werk, ik ben verpleegkundige, heb ik ook een verklaring dat ik de baan op moet. Lijkt me logisch dat voor paarden in eigen beheer je ook na de avondklok op pad mag. Hier in België mocht je tijdens de eerste lockdown niet naar je paard als deze op pension stond, aangezien men ervan uit ging dat de stal eigenaar voorziet in de basiszorgen en naar stal gaan in dat geval geen essentiële verplaatsing.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:28

Dit valt toch onder essentieel dus ik zou me er niet te druk overmaken. Wordt vast allemaal wel duidelijk als het werkelijk in gaat. En stel, het gaat pas om 22 uur in, zal het normaal gesproken lukken om je paard te doen 's avonds. Tenzij je er bijv. 3 hebt (ervaring :D)
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 15-01-21 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 12:29

Dat kan wel zo makkelijk zijn volgens iedereen maar je zult toch moeten bewijzen dat je een paard hebt waar je heen moet en dat je overdag werk, anders kan iedereen wel roepen dat ze een paard hebben ergens toch ???

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:29

Mocht hij worden ingevoerd en er geen uitzondering is voor het gaan naar je paard dan ga ik aan mijn werkgever vragen of ik overdag even mag stoppen met werken en dit in de avond inhalen.
Dit kan natuurlijk niet bij iedere werkgever maar zou voor meer mensen een optie kunnen zijn.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:29

Die avondklok is er nog niet, dus er zijn ook nog geen spelregels voor, die komen pas nadat de maatregel wordt aangekondigd. Het lijkt me vooral lastig voor de mensen die een weitje ergens hebben gehuurd (Dus geen pensionstalhouder) en die dus 's avonds ook gewoon hun paarden moeten voeren en de doe-het-zelf stallen. Het trainen is niet noodzakelijk, dus daarvoor mag je denk ik geen verklaring krijgen als je paard gewoon all-in staat en zijn natje en droogje wel krijgt. Paard gaat niet dood van een paar weken rust. Hier staan ze bij mijn ouders, dus ik ga meestal eind van de middag al voeren voor de avondbeurt, maar mocht ik een keer niet kunnen dan springen mijn ouders wel bij.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 15-01-21 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:29

Coentjuh schreef:
Dit valt toch onder essentieel dus ik zou me er niet te druk overmaken. Wordt vast allemaal wel duidelijk als het werkelijk in gaat.


Als je paard op een pensionstal staat, valt het niet onder een essentiële verplaatsing.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:31

Denk dat ze in NL iets minder streng zijn. Maar het is afwachten.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:34

Dat ligt aan het type pensionstal, natuurlijk, of het wel of niet essentieel is.
Bij mij op stal wordt alleen de ochtendvoerbeurt gedaan, de rest moet je zelf doen.

Maar ik denk ten eerste niet dat de avondklok al om 18.00 uur in zal gaan, daar is Frankrijk nu de eerste mee, maar die werken al een tijdje met de avondklok vanad 20.00 uur.
Wat ik er tot nog toe van gelezen heb, zou die ingaan om 20.00 uur. Dat geeft al ruimte voor nog dingen na het werk bij je paard kunnen doen.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:34

SVRL schreef:
Coentjuh schreef:
Dit valt toch onder essentieel dus ik zou me er niet te druk overmaken. Wordt vast allemaal wel duidelijk als het werkelijk in gaat.


Als je paard op een pensionstal staat, valt het niet onder een essentiële verplaatsing.

Ligt dat er niet aan of het paard volpension of halfpension staat? Op onze vorige stal was het zelfs doe-het-zelf, maar wel op een pensionstal. Als we dan niet zouden mogen dan worden de paarden vrij hongerig.. Lijkt me dus niet dat pensionstal en essentiële verplaatsing met elkaar verband houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:35

De laatste berichten waren vanaf 20:00. Dat gaat mij lukken als ik gelijk uit m’n werk ga. Mocht het 18:00 worden ga ik vragen of ik 5 dagen mag werken ipv 4 en dan eerder stoppen.
Mijn pony staat op een privéstal aan huis, wordt gevoerd en buitengezet. Ik denk niet dat het dan onder een essentiële verplaatsing valt.
Ik ben benieuwd wat er de komende weken wordt besloten.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 12:37

Das waar, 20.00 uur is geen probleem voor mij, maar 18.00 uur wel.
Afijn, daar zat tegen die tijd idd wel een standaard regel voor komen vanuit de KNHS, bv een standaard formulier wat je stalhouder bv ondertekent ( dat je paard daar staat ) en wellicht een werkgever ( dat je overdag werkt).... ik wil niet op de zaken vooruit lopen maar het schiet wel even door mijn hoofd...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 15-01-21 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:38

In alle discussies die er zijn over 'avondklok' gaat het om zaken als '22:00u tot 04:00u' endergelijke.

Mensen die in ploegendienst werken zullen daar mee te maken krijgen, maar ik denk zomaar dat de gemiddelde paardenhouder er niet veel van merkt.

18:00u is te vroeg, ook met avondspits endergelijke.

Wellicht dat er gekozen wordt voor 20:00u. Dat kan ik me nog voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:38

Mocht dat gebeuren dan werk ik de ochtend zodat ik in de middag naar mijn paard kan en dan haal ik in de avond mijn uren werk in.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:39

Dit heb ik me van de week ook afgevraagd.
Mijn paard staat vol pension. Maar mesten moeten we zelf doen.
Evenals binnen en buiten zetten in het weekend.
Ik zie mijn pensionhouder geen 35 stallen doen per dag.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:39

SVRL schreef:
Coentjuh schreef:
Dit valt toch onder essentieel dus ik zou me er niet te druk overmaken. Wordt vast allemaal wel duidelijk als het werkelijk in gaat.


Als je paard op een pensionstal staat, valt het niet onder een essentiële verplaatsing.

Hangt er vanaf wat voor pension. Als het een stal is waar je het meeste zelf moet doen, is het wel zeker essentieel. Ik zelf denk ook niet dat er voor 18 uur gekozen wordt, mocht de avondklok doorgaan.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:41

Zolang paard wel zijn vrije beweging krijgt ( en je paard hoort toch niet van dat ene uurtje in de avond afhankelijk te zijn mag ik hopen) dan is naar stal gaan geen noodzaak.
Paard even vakantie, het is niet anders. Gebeurt ook wel als jij of je paard geblesseerd is en wanneer je zelf op vakantie gaat
En anders probeer je iets met mede pension klanten af te spreken door elkaars paarden te longeren.
Tenzij paard ziek is ( probeer af te stemmen met pensionhouder of andere eigenaren over medicatie) of je staat doe het zelf en moet dus voeren, is het even niet anders en kom je dus gewoon niet op stal.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:42

Apple schreef:
In alle discussies die er zijn over 'avondklok' gaat het om zaken als '22:00u tot 04:00u' endergelijke.

Mensen die in ploegendienst werken zullen daar mee te maken krijgen, maar ik denk zomaar dat de gemiddelde paardenhouder er niet veel van merkt.

18:00u is te vroeg, ook met avondspits endergelijke.

Wellicht dat er gekozen wordt voor 20:00u. Dat kan ik me nog voorstellen.


Toch spreken ze wel over van 06.00u - 18.00u... Mijn man kan dan elke dag gaan verklaren dat hij nog vanuit zijn werk naar huis gaat in ieder geval! :Y)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:44

Anders zit er voor je man niets anders op dan een luchtbedje bij zijn werk neer te zetten :))

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:48

Als jij een noodzakelijk beroept hebt en een verklaring dat je daarom tijdens de avondklok moet reizen, dan lijkt me dat niet zo'n probleem.

De paarden vind ik wel interessant. Wij hebben een ochtend en avondbeurt om te voeren. Ochtend zal het probleem niet zijn, maar de avond wordt wel een interessante. Overigens geen pension, maar in eigen beheer, samen met nog 3 mensen. We hebben de dagen nu verdeeld. Wie gaat er dan voor een verklaring zorgen?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:49

Apple schreef:
In alle discussies die er zijn over 'avondklok' gaat het om zaken als '22:00u tot 04:00u' endergelijke.

Mensen die in ploegendienst werken zullen daar mee te maken krijgen, maar ik denk zomaar dat de gemiddelde paardenhouder er niet veel van merkt.

18:00u is te vroeg, ook met avondspits endergelijke.

Wellicht dat er gekozen wordt voor 20:00u. Dat kan ik me nog voorstellen.


Ik ben één van de uitzonderingen, paarden staan bij familie, maar ik doe alles zelf. Zij hebben ook geen verstand van paarden, en mijn shet zullen ze nog makkelijk binnen en buiten kunnen zetten, mijn paard wordt iets lastiger.
Ik werk in 2 ploegen van 5.00 tot 14.00 (vertrek dan om 04.00 van huis) de andere week van 14.00 tot 23.00 uur en rij dan gelijk door naar stal. Ben dan tegen 23.45/24.00 uur thuis.
Ik maak me er nog niet druk om. Ik ga er van uit dat als er een avondklok komt, je ook krijgt te horen hoe en waar je iets kunt regelen.
Ik doe sowieso in die tijden alleen het noodzakelijke.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 15-01-21 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:49

iirrssjjee schreef:
Apple schreef:
In alle discussies die er zijn over 'avondklok' gaat het om zaken als '22:00u tot 04:00u' endergelijke.

Mensen die in ploegendienst werken zullen daar mee te maken krijgen, maar ik denk zomaar dat de gemiddelde paardenhouder er niet veel van merkt.

18:00u is te vroeg, ook met avondspits endergelijke.

Wellicht dat er gekozen wordt voor 20:00u. Dat kan ik me nog voorstellen.


Toch spreken ze wel over van 06.00u - 18.00u... Mijn man kan dan elke dag gaan verklaren dat hij nog vanuit zijn werk naar huis gaat in ieder geval! :Y)


Avondspits zou er niet moeten zijn, die was er in maart ook niet dus waarom nu wel? Daaruit blijkt wel dat teveel mensen die niet direct naar hun werk hoeven toch gaan.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:54

mijn vriend kan dan ook echt verklaren waarom hij op de weg is. Ene week vroege dienst ( is hij 5.00 weg) andere week late dienst (is hij 22.00 klaar). Daar zal wel wat voor geregeld zijn.
Waar ik werk (vakantiepark schoonmaken), ben ik de ene week dat ik werk pas na 18.00 thuis. dus dan zal ik ook moeten, tenzij dat toch nog dicht gaat natuurlijk.
Ja voor rest lastig omdat ik met mijn bijrijdpaarden zit, maar goed dan moet ik het anders oplossen en op andere tijdstippen proberen te gaan. ze krijgen inprincipe hun eten wel, alleen de beweging niet. irritant is het maar ook niks meer dan dat, niet onmogelijk.