Bang om Corona te krijgen.

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

Bang om Corona te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:02

Ik denk niet dat ik de enige ben, maar hoe gaan jullie ermee om?
Het is er natuurlijk al een hele tijd, maar ik merk dat ik de laatste dagen meer en meer onrust over mij heen voel. Ik begin echt bang te worden van het hele Corona-gebeuren.

De reden hiervoor is dat ik, ondanks best jong nog, een risicopatiënt ben. Ik ben chronisch ziek en neem medicatie die mijn weerstand aantast. Daarnaast werk ik in de zorg. Tijdens de eerste golf was ik arbeidsongeschikt en heb het dus niet zo op de werkvloer meegekregen. Ook zat ik daardoor zo goed als alleen en veilig in mijn coconnetje en ik vond dat wel ptima zo. Nu is alles anders.

Zoals gezegd werk ik dus in de zorg, ik kom niet met patiënten in contact, wel met de stalen en de wissers. En met mijn collega's, waarvan een aantal wel in contact komen met patiënten. We werken met mondmaskers en handschoenen, wassen, ontsmetten en vegen zoveel mogelijk. Thuis doe ik hetzelfde, alle voorzorgen en alleen de dingen doen die echt nodig zijn. Daarnaast kom ik bij de paarden (zonder masker maar zoveel mogelijk buiten en afstand).

Toch ben ik bang. En het wordt er niet beter op. Vandaag de eerste collega's positief, ondanks niet recent ermee gewerkt toch weer iets van 'heh, waar gaat het eindigen'. En vooral bang dat ik dus niet de dans ga ontspringen en ik heb echt schrik om ziek te worden.

Herkenbaar? Wat doe jij ermee?
Ik zou mezelf het liefst opsluiten voor een maand ofzo en dan verder zien, maar dat gaat een beetje moeilijk.

prugelpiet

Re: Bang om Corona te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:05

Wat vervelend dat je zo bang bent. Daar kan je zelf natuurlijk niet zo veel aan doen!

Mocht het je misschien geruststellen: ik heb nu meerdere mensen in mijn vrienden/kennissen kring die positief getest zijn, en de meeste daarvan hebben eigenlijk weinig klachten. Verstopte neus, misschien een keer spierpijn of wat hoofdpijn, maar vrijwel geen koorts gevallen. Ook knappen ze allemaal snel weer op. Het zijn geen risicopatienten, maar ik zie en hoor het meer dat er meer mensen redelijk "goed" vanaf komen. :(:)

Mijn opa van 89 heeft nu ook corona, maar zelfs die voelt zich alleen een beetje "niet fit". Ook niet echt ziek. Hij ligt nu helaas wel in het ziekenhuis, maar dat is niet door corona.

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:11

Dank je. Ik probeer mezelf ook te vertellen dat zelfs als ik het zou krijgen dat dit niet hoeft te betekenen dat ik echt ziek word, of in het ziekenhuis terecht kom, of erger.. Maar tegelijk zegt er dan ook een stemmetje 'maar je zou maar eens net wel..'. Dus dat schiet niet zo op.

Ik heb overigens ook bang om andere dingen te krijgen (influenza bv en daar dan een verwikkeling op doen) maar Corona is op dit moment wat actueler en groter en toch voor een stuk nog een loterij heb ik het idee, en dat maakt het extra eng.

Denk dat het ook meespeelt dat ik er middenin zit, elke dag die cijfers die stijgen (ik kan er niet naast kijken, we produceren ze :Y) ), het ziekenhuis wat volloopt, niemand die weet hoe het volgende week gaat zijn, zorg afgebouwd om plaats te maken. En de collega's die in de eerste golf besmet zijn zijn er ook niet allemaal zo goed uit gekomen, restklachten ed. Ook zonder dat ze in het ziekenhuis belandt zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-20 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:14

Ik snap heel goed dat je er bang voor bent. In mijn omgeving zijn een paar personen eraan overleden die nog in prima gezondheid waren, en ik heb het zelf ook waarschijnlijk gehad en ben er echt flink ziek van geweest.
Ik ben niet zo zeer voor mezelf bang voor het virus, maar wel voor de mensen om mij heen omdat er hier meerdere in de risicogroep zitten.

Heb je er al eens met iemand op je werk over gesproken? Is het niet mogelijk dat je verplaatst wordt naar een andere plek waar je met minder collega's in aanraking komt en waar je niet meer bij corona materiaal in de buurt hoeft te komen?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:18

Ik ben ook een risicopatiënt..ik werkte sowieso altijd al thuis. Maar verder ga ik nergens meer heen. Heb sinds kort Hello Fresh en andere dingen bestel ik, zodat ik ook niet meer naar de supermarkt hoef te gaan. Kom alleen in rustige wandelgebieden met mijn honden en dat is het wel. Ik ben alleen, dus als het met mij mis gaat, dan is het een groot probleem voor mijn honden..want ik heb geen familie in de buurt wonen of vrienden waar ze heen kunnen gaan.

Eerst ging ik nog wel meer naar de winkels toe als ik wat nodig had, maar nu ga ik dat dus ook maar niet meer doen. Scheelt dat ik sowieso niet een heel sociaal persoon ben en normaal overal heen ging met vrienden ofzo, dus dat mis ik ook niet. Maar ja, het is wel een beetje saai natuurlijk.

Was met kerst ook van plan om alleen nog ergens een vakantie huisje te huren, maar dat heb ik ook maar afgezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:21

@8nnemiek: Nog niet specifiek zo over gepraat neen, wel aan collega's aangegeven dat ik het allemaal niet zo vertrouw. Er is ook sprake om weer op andere plaatsen îngeschakeld te worden als de zorg afgebouwd gaat worden (want dan komen er minder andere stalen binnen) en daar heb ik ook al van gezegd dat ik dat niet zie zitten. Maar nog niet met mijn diensthoofd over gehad, heb ik volgende week wel een gesprek mee op staan (als het doorgaat, want het is een beetje hectisch momenteel).
Qua andere plaats denk ik niet dat er een optie is door het specifieke werk wat wij doen, tenzij echt een volledig andere functie maar weet niet of dat zou kunnen. Kan altijd eens een balletje opgooien.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:33

Ik maak me ook wel zorgen hoor en zit in dezelfde situatie, door mijn ziekte neem ik ook medicijnen die mijn weerstand aantasten en zit daarmee ook in de risicogroep. Maar leg me er in zoverre wel bij neer, dat ik me niet kan verstoppen. Mijn man moet blijven werken buiten de deur, de kinderen naar school etc. Sinds maar/april ben ik al thuis en ga alleen nog met de meiden mee naar hun rijles zo ongeveer en af en toe naar mijn ouders. Wat artsen bezoeken kom ik helaas ook niet onderuit, maar alleen het hoognodige. Hopelijk ontspringen we de dans. Ik zag hier de restaurants, terrassen (kijken wij zelfs op uit), tuincentra etc bomvol zitten en maar weinig mensen afstand houden, dat ik ook niet met een fijn gevoel meer naar buiten ga. Af en toe een boodschapje gedaan, maar mijn man doet het nu meestal voor mij.

Zelf werk ik wel vanuit huis, dat scheelt. Kan me voorstellen dat je nu werken best moeilijk vind. Misschien eens overleggen met je baas? Bij mijn man worden mensen die meer risico lopen wel naar huis gestuurd bijv.

Ik heb eigenlijk best moeite met mensen die roepen dat het allemaal wel mee valt, ach, je bent jong, mensen in mijn omgeving die afstand houden onzin vinden, niet in quarantaine zijn gegaan etc. Doet mij persoonlijk toch een beetje pijn, maar zorgt er dan ook voor dat ik me er niet zo fijn bij voel nu ergens naar toe te gaan. De eerste keer dat ik na de 1e lockdown naar de winkel wilde, stond er vlak achter ons een dame haar neus flink op te halen en te hoesten. Ik ga alleen als het nodig is, en dat ontkom je niet, moet toch boodschappen hebben, maar beperk mijn contacten absoluut. Wat ik online kan bestellen, bestel ik dan maar.

@prugelpiet, voor de meeste mensen is het idd verloop van lichte symptomen. Maar door onze ziekte en medicatie, waar ik verder prima mee functioneer, ligt het toch anders. Geen idee hoe het dan uit zou kunnen pakken.. Hopen dat deze rare situatie snel handelbaarder is. Sterkte ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 06:22

Bedankt voor je reactie.
Gelukkig houden de mensen zich hier wel goed aan de regels, toch op de plaatsen waar ik wel kom. Misschien dat dat het ook moeilijker maakt, iedereen doet zijn/haar best en nog wordt 'iedereen' besmet. Het lijkt alsof je er zelf niks aan kan doen en het gewoon afwachten is of het je treft of niet. Dat maakt het ook eng natuurlijk.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:07

Mijn eigen risico op besmetting is zeer klein. Echter in jou geval is de kans aannemenlijk en ik begrijp je zorgen. Op het gebied van beschermingsmiddelen heb ik regelmatig een verplichte cursus gevolgd door mijn werkgever. Dus ben ik in het bezit van certificaten. Een werkgever is ook aansprakelijk als een werknemer, tijdens werk, besmet zou raken. Ik denk dat er nog wel rechtzaken komen van (ex)besmette zorgverleners. Als ik in jou schoenen stond zou ik beginnen met een brief waarin je de werkgever wijst op zijn verplichtingen. Daarnaast kijken naar welke beschermingsmiddelen je draagt. Een mondkapje zou ik kiezen vanaf het opschrift CE95, ffp2, liever nog ffp3 maar dat hou je zelf wegens ademhalings problemen niet vol. Ook een extra gelaatscherm dragen. En in meer risicovolle omgeving een verselucht helm. Dus de filterinstallatie zit op je heup, dat is ffp3 en extra aktieve kool. De gezuiverde lucht komt dan via slang onder het gelaatscherm. Persoonlijk vond ik dit een super bescherming, zoniet dan had ik dit niet kunnen schrijven. Ook heb ik gewerkt met halfgelaat en volgelaatmaskers waar ffp3 en aktieve kool opzat maar dat hou je geen dag vol en mag ook niet wegens arbeidsomstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:13

Bedankt, maar ik denk niet dat dit realistisch is. Er zijn mondmaskers (gewone), handschoenen en bergen ontsmettingsmiddel. Ik kom meestal ook niet rechtstreeks in contact met de stalen omdat ik ze niet uitvoer (tenzij 's nachts de dringende), maar dit kan nog veranderen. Verder geen direct patiëntencontact. Dus ik denk dat ze die speciale middelen op andere plaatsen harder nodig hebben. En het lijkt me ook overdreven om de hele dag met een zuurstof/filter-ding rond te lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:26

Ik stond voor de klas, maar heb ontslag genomen, thuis een partner in de hoog risico groep.

Gelukkig stond ik al op het punt het onderwijs te verlaten omdat het te druk werd met m'n bedrijf. En dat werk is buiten of in grote stallen en niet met 300+ verschillende mensen voor je neus per dag op een paar vierkante meter.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:57

Ik zit er dus verplicht in met 700 leerlingen op school...
Snap je angst heel goed TS, hier een moeder in het risico factor en slechte longen. Ik was mijn gezicht elke dag meedere keren, mijn handen wel 10talle keren, mondkapje mag ik inmiddels op op school (Eindelijk). En heb gelukkig mijn eigen weide.
Sterkte in ieder geval!

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:30

Mondkapje ben je toch vast vrij in om zelf eerder te dragen?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie