Quarantaine plicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Quarantaine plicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 16:07

Hoi allemaal,

ik vraag het ook even hier, maar heb al een mail gestuurd naar buitenlandse zaken (hoop dat ze op tijd antwoorden).

Ik zag net dat Noord-Brabant een rode zone wordt. Nu studeer ik in Brussel en wilde ik dit weekend naar huis gaan (zaterdagavond tot maandagavond) om mijn creditcard pincode op te halen en eventueel mijn schoolboeken naar huis te laten sturen en die dan mee te nemen. Ik heb mijn creditcard hier nodig om mijn was te kunnen wassen en mijn schoolboeken zijn hier helaas uitverkocht (zit al 2 weken te wachten).

Nu betekent een rode zone normaal een verplichte test + quarantaine maar dit vermijd ik uiteraard het liefst ivm lessen op de campus. Nu vroeg ik mij af of dit
1. onder een essentiële verplaatsing valt
2. quarantaine ook verplicht is als je korter dan 48 uur in een rode zone verblijft

Alvast bedankt

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Quarantaine plicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:10

Ik denk dat je hiervoor het best even contact op kunt nemen van de GGD. Even de situatie uitleggen dat je dus eigenlijk alleen thuis komt. Of reis je met openbaar vervoer?

Douce

Berichten: 3507
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Quarantaine plicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:12

GGD lijkt me niet de plaats aangezien het regels vanuit België zijn.

In dit artikel zegt de NOS dat het niet geldt voor noodzakelijke reizen korter dan 48 uur
https://nos.nl/artikel/2350199-oranje-r ... eizen.html

Lastige is dus verwacht ik hier de definitie van 'noodzakelijk'.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:15

Ohja :+ Maar België zal ook vast wel zoiets hebben.

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 16:18

Douce schreef:
GGD lijkt me niet de plaats aangezien het regels vanuit België zijn.

In dit artikel zegt de NOS dat het niet geldt voor noodzakelijke reizen korter dan 48 uur
https://nos.nl/artikel/2350199-oranje-r ... eizen.html

Lastige is dus verwacht ik hier de definitie van 'noodzakelijk'.


Het gaat inderdaad om de regels van België. Over Nederland had ik al contact gehad omdat ik dus in Brussel verblijf en daar vragen ze voor Nederland ook een quarantaine voor (niet verplicht).

Dat noodzakelijke is inderdaad het lastige. Mijn terugkeer naar België is uiteraard wel noodzakelijk, alleen is mijn reis naar Nederland dat ook?

Mijn vader zal mij komen ophalen dus ik zal niet met ov reizen (probeer ik zoveel mogelijk te vermijden)

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Quarantaine plicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:10

Kan je vader de spullen niet brengen? Is toch gemakkelijker wanneer hij toch al komt.

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 21:22

bigone schreef:
Kan je vader de spullen niet brengen? Is toch gemakkelijker wanneer hij toch al komt.


Mijn vader komt alleen op en neer om mij te halen als het nodig is. Mijn spullen hierheen brengen gaan ze niet doen, dan willen ze het opsturen. Alleen de vorige keer dat ze iets naar mij toe stuurden, duurde het alsnog 2 weken voordat het aankwam.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Quarantaine plicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:24

Niemand gaat je daar op kunnen controleren. Ik werk dagelijks in NL en mag gewoon terug naar huis zonder problemen. Als jij een domicilie adres hebt in NL, en een kot adres in BE mag jij volgens mij gewoon pendelen hoor. Daarbij is het ook een advies als ik me niet vergis, geen plicht..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:25

Dit klinkt wel als een noodzakelijke reis hoor, je moet een creditcard ophalen en zo te horen kun je je studie (nu) niet voortzetten als je je boeken niet haalt. Ik zou het doen hoor. Uiteraard met inachtneming van lokale maatregelen.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:35


hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Quarantaine plicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:58

In België wordt er volgens mij zowat nergens meer op gecontroleerd (dit weekend nog in een winkel geweest waar personeelsleden allemaal zonder mondmasker rondliepen - mondmasker is hier al maanden verplicht in winkels - , gelukkig waren de klanten verstandiger), dus ik verwacht niet dat je problemen zal hebben, maar wees toch voorzichtig en vermijd onnodige contacten als je thuis bent.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:03

Ik wilde net een soort centraal topic maken voor mensen die in dezelfde situatie zitten als jij en ik. Ik studeer in Gent maar kom ook uit Brabant. Door corona ga ik al minder naar huis maar nu wilde ik toch graag volgend weekend naar mijn ouders en paard toe.

Wat ik begrepen heb is dat je zonder consequenties heen en weer kan zolang je verblijf in NL minder dan 48 uur is. In dat geval hoef je ook niet zo'n 'person locator form' in te vullen. Het rare is dus dat niemand echt kan controleren hoe lang je weg bent geweest. Want als ze je toch stoppen ergens en vragen naar de form, dan kan je gewoon zeggen dat je minder dan 48 uur weg bent geweest. Dan kan iedereen toch erover liegen?

Ik vind het allemaal ontzettend lastig...

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:26

emilyslaluna schreef:
Ik wilde net een soort centraal topic maken voor mensen die in dezelfde situatie zitten als jij en ik. Ik studeer in Gent maar kom ook uit Brabant. Door corona ga ik al minder naar huis maar nu wilde ik toch graag volgend weekend naar mijn ouders en paard toe.

Wat ik begrepen heb is dat je zonder consequenties heen en weer kan zolang je verblijf in NL minder dan 48 uur is. In dat geval hoef je ook niet zo'n 'person locator form' in te vullen. Het rare is dus dat niemand echt kan controleren hoe lang je weg bent geweest. Want als ze je toch stoppen ergens en vragen naar de form, dan kan je gewoon zeggen dat je minder dan 48 uur weg bent geweest. Dan kan iedereen toch erover liegen?

Ik vind het allemaal ontzettend lastig...


Ik heb contact gehad met buitenlandse zaken en wat je zegt klopt inderdaad. Je hoeft niet in quarantaine wanneer je er korter dan 48 uur geweest bent. Hoe en wie dat zou moeten gaan controleren blijft mij ook een raadsel.

Ik ga vanavond tot maandagavond in ieder geval even naar huis en denk dat ik dan misschien 1x in de maand naar huis ga. Het is vooral heel lastig qua vervoer. Normaal zou ik 3 á 4 dagen naar huis gaan en dan is het voor mijn vader ook niet zo erg om mij op te halen en terug te brengen. Voor 48 uur vind ik dat wat kort, ze hebben het al druk genoeg. Helaas rijdt de Flixbus op dit moment niet direct meer naar Eindhoven waardoor ik minimaal 1,5 uur moet wachten in Antwerpen. Dat vind ik ook niet zo chill. En de trein is gewoon dramatisch en duur ...dusja er zit niks anders op dan minder vaak naar huis.

Ben al blij dat ik mijn schoolboeken en pincode thuis op kan halen hahah