Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly
FlameHorse schreef:Laat ik maar bij het begin beginnen. We wonen hier met 18 studenten in 4 huizen, samen delen we een hele grote tuin. Het huizenblok bevindt zich midden in een woonwijk De huizen zijn erg hecht onderling en we zitten dan ook regelmatig bij elkaar of in de tuin met dit lekkere weer. Omdat iedereen actief is binnen het studentenleven komen er ook zo nu en dan kleine groepjes vrienden over de vloer en zo nu en dan ook disputen/ commissies van verenigingen. Het gaat hierbij dan om groepen tussen de 10 - 20 man. De grotere groepen zijn er hooguit 1x in de maand, iedereen kent elkaar en dit zijn eigenlijk vrij vaste vriendengroepen. Er wordt zoveel mogelijk afstand gehouden voor zover dat gaat.
Nu hebben wij sinds het begin van corona gedoe met de buurman en dus ook met de politie die aan de rechterkant in de hoek in de buurt van onze tuin woont. Er is meerdere keren politie gebeld i.v.m geluidsoverlast vanuit de tuin, in een klein aantal van de gevallen wel terecht. Hier hebben wij dan ook wat mee gedaan door naar binnen te gaan of de avond te eindigen. Tijdens de maanden maart t/m mei/juni kwamen hier eigenlijk nooit meer mensen vanaf buitenaf i.v.m corona. Ook toen werd er nog weleens gebeld over geluidsoverlast. Pas in juli/augustus zijn er regelmatig mensen geweest, zeker met de kick-in eind augustus (introductie week universiteit). Destijds hebben we als bewoners afgesproken maximaal 4x 6 = 24 man in de tuin i.v.m het advies niet meer dan 6 man per huis op bezoek. Tijdens de kick-in is dit eigenlijk altijd wel nageleefd, met de uitzondering van 1 avond. Toen waren zeker 40 man aanwezig, politie weer op bezoek en dit daarna ook besproken. Mocht niet meer gebeuren.
De buurman heeft echter een heel ander idee van geluidsoverlast dan wij. Meneer stond eind augustus ineens zaterdagavond rond 23 u te schelden over te schutting. Dit was de eerste keer dat meneer zelf zijn overlast aan ons kenbaar maakte zonder gelijk de politie te bellen. Op dat moment zaten zo'n 10 man op afstand rustig te praten in de tuin, ze zijn toen direct naar binnen gegaan. Tussen het gescheld door vertelde meneer dat hij geen geluid na 22 u in het weekend en doordeweeks helemaal niets 's avonds tolereert. De bewoner die deze mensen had uitgenodigd heeft geprobeerd een telefoonnummer van meneer te vragen maar de buurman wilde hier niets van weten Een paar dagen later zaten zo'n 40 man in de tuin, toen had hij zeker een punt. Meneer stond echter de volgende ochtend bij ons om 7 uur 's ochtends de deurbel ingedrukt te houden en stond vervolgens te schelden en te tieren op mijn huisgenoot. Ik citeer: vieze vuile k•nkerlijer, heb je zaagsel in je hoofd enzovoort. Ik kwam halverwege beneden en heb toen ook gevraagd of de buurman met alle ons om de tafel wilde gaan zitten om dit op een constructieve manier te bespreken. Hier wilde meneer ook niets van weten.
Uiteindelijk een paar dagen later een gesprek kunnen voeren. Meneer stond destijds weer scheldend op de stoep, toen een paar vrienden (3 mensen)van mijn huisgenoot langskwamen. Meneer zag de bui toen alweer hangen denk ik. We hebben afgesproken dat we beter zullen opletten en eerder naar binnen zullen gaan. Het ging toen eigenlijk de afgelopen 4 weken goed.
Vanavond stond de politie echter weer op de stoep. Er was in de tuin een vergadering bezig van een commissie van mijn huisgenoten in onze eigen tuin (privéterrein). Het ging hierbij om 20 man incl. 2 bewoners van het huis zelf. Er werd te weinig afstand gehouden. Geluidsoverlast werd echter ook genoemd. Wij worden er nu eigenlijk een beetje moe van, het was namelijk pas 21 u en er werd een vergadering gehouden. Tuurlijk werd er een biertje gedronken, het geluidsniveau is echter vergelijkbaar met een normale vergadering. We gaan morgenochtend proberen of we de buurman kunnen bereiken, we willen hier namelijk wel een oplossing voor. Op deze manier kunnen we niet normaal in onze eigen tuin zitten rond aardig schappelijke tijden. Iemand hier ervaring mee? Weet iemand hoe het zit m.b.t geluidsoverlast?
Daarnaast hadden we vanavond ook te maken met een op zijn minst twijfelachtige actie van de politie. Mijn huisgenoot deed open en was eigenlijk een beetje terughoudend om ze direct binnen te laten. 1 van de 2 agenten begon gelijk te dreigen dat ze anders zelf de toegang tot de tuin zouden forceren. Ik citeer: 'Anders klim ik zelf via de prullenbak de schutting over' en 'Anders trappen wij de deur naar de tuin in'. Dit mag toch niet zomaar? In principe mogen zij onze tuin niet zomaar betreden tenzij wij ze binnenlaten. Van een huiszoekingsbevel was hier natuurlijk ook geen sprake. Daarnaast begon de agent over de regels omtrent corona. Hij zei dat hij ook boetes mocht uitdelen op privéterrein en dat dergelijke bijeenkomsten ook niet toegestaan zijn. Vervolgens vroeg hij hoeveel mensen er eigenlijk wonen in het huizenblok, en of er hier geen rechtenstudenten wonen? Ook had hij het over de maatregelen die zijn aangekondigd voor de Randstad etc. Wij wonen echter in Enschede, waar deze maatregelen niet van kracht zijn. Wat zijn nou eigenlijk de precieze regels op privéterrein? Nergens staat dit echt duidelijk beschreven voor zover wij konden opmaken.
Als laatste toevoeging aan dit inmiddels lange verhaal: wij zijn ons natuurlijk bewust van de risico's m.b.t corona, het was eigenlijk ook de bedoeling dat iedereen 1,5 uit elkaar zou gaan zitten. In het verloop van de avond is dit echter niet helemaal nageleefd. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid verder wel en laat zich bij klachten direct testen. Ook let iedereen op de 1,5 m buiten alle studentenkringen zoals op straat etc. We zijn ons hiervan bewust. Mijn vragen gaan nu voornamelijk om de eisen van de buurman, hoe wij het gesprek wederom met hem moeten aangaan en over de uitspraken van de desbetreffende politieagent.
Narya schreef:Ik heb eigenlijk wel een beetje medelijden met je buurman. Ik ben ook student geweest hoor, maar dit klinkt als een redelijke nachtmerrie om naast te wonen. Ik zou toch proberen om het bezoek een beetje te beperken, je bent duidelijk al door alle goodwill heen in de buurt en met de politie. 24 man eigen bewoners geeft nou eenmaal al snel overlast, ook zonder alle commissievergaderingen en vriendengroepen etc, etc.
Citaat:Het ging hierbij om 20 man incl. 2 bewoners van het huis zelf. Er werd te weinig afstand gehouden. Geluidsoverlast werd echter ook genoemd. Wij worden er nu eigenlijk een beetje moe van, het was namelijk pas 21 u en er werd een vergadering gehouden. Tuurlijk werd er een biertje gedronken, het geluidsniveau is echter vergelijkbaar met een normale vergadering
Withers schreef:De woonsituatie met verbonden tuinen en en zo frequent buiten vergaderen met zoveel mensen is wel ongewoon te noemen, ik begrijp dat de buurman het eerder ziet als café de zoete inval dan een studentenhuis. Je geeft zelf al verschillende keren aan in te zien waar het fout gaat, even durven onder ogen zien dat de enige oplossing voor deze situatie het naleven van de Corona richtlijnen is, het stil houden na 22u en bij feestjes in het weekend (even 20+ mensen met biertjes in de tuin bekeken als feestje) op voorhand de buren contacteren en stilleggen bij klachten. Bij enkele van die 40 mensen zullen er toch ook andere mogelijkheden qua locatie zijn?
elnienjo schreef:Wat een nachtmerrie voor die woonwijk, zo'n luidruchtig studentenhuis!
Ook buiten corona is het niet normaal om in 'n woonwijk structureel luidruchtige tuinfeesten te geven.
Als ik je buren was zou ik continu klachten over jullie indienen, zowel voor het geluidsoverlast als voor het overtreden van de coronamaatregelen.
FlameHorse schreef:Ten eerste, bedankt voor al jullie adviezen! We hebben ze net allemaal kort gelezen en we gaan er zeker wat mee doen. We gaan morgenavond met 18 binnen een huisvergadering houden. Ons perspectief is duidelijk verschillend van wat de gemiddelde werkende persoon zou accepteren als geluidsoverlast/ geluid van de buren. We wisten niet dat ook kleinere groepen door veel mensen al als overlast zou worden ervaren. We gaan er dan ook zeker wat mee doen! Vooralsnog morgen dus een huisvergadering binnen, we denken er ook aan om even met de huisbaas te overleggen en daarna dus sowieso met de buurman.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers