Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Electra63

Berichten: 17820
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:03

bigone schreef:
Zie net een filmpje op Twitter , nog steeds dikke party in de schuur, met disco en drank en dansen .


Zie ik hier ook, net als iedere dag heel veel vuurwerk.


Zebrastreep

Berichten: 9723
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 00:18

Tja dat gebeuren in Wijster


En dan te bedenken dat Wijster best afgelegen ligt , en Wijster grotendeels bekend staat om de hoge afvalbult waar ze een parcours hebben aangelegd voor wielrenners en mountainbikers. Het ruikt er ook zeg maar niet heel lekker in de omgeving :')

Vindt het geen top locatie voor een zogenaamde demonstratie , het is maar een klein dorpje. Bereiken ze niet heel veel mensen mee op deze manier. Behalve het nieuws die er weer bovenop stormt....

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:36

Ach, gister stonden ze hier met borden langs de aanrijroute naar de Mall... maar ja, die is sinds gisterochtend dicht.. dus ze stonden daar ook een beetje voor joker :')

Overigens, het zomaar even stoppen van een demonstratie.. ik weet niet hoe groot het daar is, maar Rotterdam en Den Haag is pretje tijdens demonstraties... Ik weet ook niet of ze daar uberhaupt ME of poliltie hebben? Maar als je 1 dienstauto hebt en 30 demonstraten is het al redelijk ongelijk verdeeld..?

Dagahra

Berichten: 877
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 10:36


Kinke

Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:41

maar die zijn ook ontzettend gevaarlijk ;) :D

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 11:51

Kinke schreef:
maar die zijn ook ontzettend gevaarlijk ;) :D

Nou? Als zo’n John Deere op je afkomt ga je wel uit de weg :D

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:24

FvD heeft boete van € 10.000 gekregen. No big deal.

Dagahra

Berichten: 877
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:48

bigone schreef:
Kinke schreef:
maar die zijn ook ontzettend gevaarlijk ;) :D

Nou? Als zo’n John Deere op je afkomt ga je wel uit de weg :D

Daarom hebben we ook Claas trekkers, minder gevaarlijk :')

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:51

Mizora schreef:
Dinopino schreef:
Een vraag. Weet iemand hoeveel antistoffen je in je bloed moet hebben, dat je beschermt bent. En is daar nog een maximum aan of minimum?


Daar is nog geen duidelijkheid over, daarnaast maakt het uit welke variant het is en met hoeveel virusdeeltjes je in contact bent gekomen, een hoge of lage virusdruk.

Moet je lichaam een handje virusdeeltjes verslaan omdat je achter iemand aan de trap bent op gelopen die naderhand een lichte besmetting bleek te hebben met weinig virusuitstoot, of heb je 1.5 uur met een groep mensen in een slecht geventileerde ruimte dicht op elkaar gestaan waarbij er een aantal aan het hoesten waren en de volgende dag positief bleken te zijn.

Voor het eerste geval is de kans groot dat een lager aantal antistoffen al voldoende is, terwijl in het tweede geval misschien zelfs zeer hoge aantallen antistoffen niet voldoende blijkt te zijn.



Dat vind ik eigenlijk best wel interessant. Dus wanneer je laat bepalen hoeveel antistoffen je hebt, ben je nog niet wijzer. En wat is het effect van heel veel antistoffen in je lichaam?
Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Wat heeft het anders voor zin deze waarde te testen.

Iemand is net positief getest en zit nu in quarantaine, een heerlijke manier van gedwongen onthaasten;-). Ik vroeg op welke variant ze positief is, dat wisten ze niet, dat konden ze niet zien. Maar hoe weten ze dan hoeveel mensen met de omicron of delta zijn besmet?

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:43

Op het laatste deel van je vraag weet ik het antwoord: Er wordt steeksproefsgewijs uitgezocht welke variant het is. Sequencen wordt dat genoemd. In het NRC van vandaag staat een artikel over een klein groepje dat in Amsterdam begonnen is om een veel grotere hoeveelheid positieve testen te sequencen. Er wordt ook uitgelegd waarom er in Nederland veel minder gesequenced (hoe schrijf je dat?) wordt dan bijvoorbeeld in Denemarken.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/17/de ... n-a4069401

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:59

Flower033 kom er met mijn logica nog niet geheel bij. De RIVM en de GGD en de rijksoverheid zeggen dat ze uit een test niet te halen valt, waarop je positief bent. En een groepje in Amsterdam kan dat wel en weet zo hoe gevaarlijk en hoe besmettelijk het is. En wanneer je niet weet waarvoor je positief getest bent, hoe weet je dan of je antistoffen genoeg hebt?

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:05

Bij het testen of je al dan niet het covid-19 virus bij je draagt, wordt alleen gekeken óf je het hebt, niet welke variant.
Van alle monsters die vervolgens positief zijn, gaat een steekproef door naar verder onderzoek, om te controleren welke variant er speelt.
Dat wordt dan losgekoppeld van de individuele patiënt, maar gaat in batches waarin nog wel gegevens zijn als woonplaats oid.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:21

De ene keer hoor je de testen zijn niet zeker. Niet 100%. Maar naar aanleiding van de testen of van de steekproeven, worden wel maatregelen besloten. Stel de test is fout positief en die wordt opgestuurd als steekproef. Wat concluderen ze dan? In dat gebied is er geen covid en geen omicron?

Wil je iets concluderen dan zou je minstens de mensen die positief getest worden moeten monitoren. Wat zijn hun klachten, wat is hun ziektebeeld, hoeveel antistoffen worden aangemaakt. Maar ik begrijp dat dat niet gebeurd. Hoe kunnen ze dan al die conclusies trekken? En hoe kunnen ze dan bij een steekproef weten of degene ingeënt is onlangs en waartegen en hoe vaak. Hoeveel antistoffen hadden deze na de eerste inenting? Hoeveel hadden ze ervoor enz.. Wat voor zekerheden over die omicron allemaal wordt verteld hoe kan dat? Dacht dat de wetenschap voortdurend bezig is met een open mind alles te belichten. Maar ze zijn zich hier wel zeker over. Althans de wetenschappers in de pers en op social media.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 20-12-21 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

IMANDRA

Berichten: 9796
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:29

Dinopino schreef:
De ene keer hoor je de testen zijn niet zeker. Niet 100%. Maar naar aanleiding van de testen of van de steekproeven, worden wel maatregelen besloten. Stel de test is fout positief en die wordt opgestuurd als steekproef. Wat concluderen ze dan? In dat gebied is er geen covid en geen omicron?

Wil je iets concluderen dan zou je minstens de mensen die positief getest worden moeten monitoren. Wat zijn hun klachten, wat is hun ziektebeeld, hoeveel antistoffen worden aangemaakt. Maar ik begrijp dat dat niet gebeurd. Hoe kunnen ze dan al die conclusies trekken?


Een steekproef is meerdere testen. Genoeg om representatief te zijn voor het geheel. Daar zal dus ook een marge inzitten van fout-positieven.

Je tweede zin snap ik niet. Conclusies over omikron? Dat wordt gedaan met onderzoek, niet met deze steekproeven?

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:36

En pcr testen zijn niet vals positief en die worden nader onderzocht welke variant het is. Wanneer er steekproefsgewijze elke week dezelfde hoeveelheid testen dubbel word onderzocht haal je daar een bepaald percentage uit. Bvb Amsterdam 2, 12 en 25 % positief op Omikron in korte tijd na elkaar. Daar kun je een blauwdruk van maken hoeveel % delta en hoeveel Omikron voorkomt en wanneer de omikron debplaats van delta in gaat nemen aan de hand van de snelheid van verspreiding.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:44

Wanneer het genoeg steekproeven zijn die representatief zijn, hoe weet je dat dan? Wanneer je positieven niet daarvoor hebt getest. Ze weten toch niet welke mensen omikron hebben, hoe kunnen ze dan weten wat de verschijnselen bij die mensen zijn in Nederland? Is de antistof voor Omikron anders dan voor Delta of Covid?

Wat zit er anders in de Booster dan in de andere vloeistoffen die worden ingespoten?

bigone ze hebben zelf toegegeven dat er testen vals positief kunnen zijn. Is dan alleen een positieve test genoeg om te kunnen bepalen. Hebben ze helemaal geen andere informatie nodig.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:47

Dinopino schreef:
Wanneer het genoeg steekproeven zijn die representatief zijn, hoe weet je dat dan? Wanneer je positieven niet daarvoor hebt getest. Ze weten toch niet welke mensen omikron hebben, hoe kunnen ze dan weten wat de verschijnselen bij die mensen zijn in Nederland? Is de antistof voor Omikron anders dan voor Delta of Covid?

Wat zit er anders in de Booster dan in de andere vloeistoffen die worden ingespoten?

bigone ze hebben zelf toegegeven dat er testen vals positief kunnen zijn. Is dan alleen een positieve test genoeg om te kunnen bepalen. Hebben ze helemaal geen andere informatie nodig.

Zou zeggen, mail de ggd ipv hier vragen te stellen en weer beweringen te doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:55

Bigone waarom mag iedereen vragen stellen en ik niet. En sinds wanneer zijn vragen beweringen. En waarom vind je het zo erg dat er iemand vragen stelt. En wanneer je gelezen had,dan weet je dat de GGD en het RIVM en de rijksoverheid geen antwoord hebben. En waarom wordt je persoonlijk. Maar je hebt gelijk ik kan dezelfde vragen ook stellen in het corona topic met vragen.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

IMANDRA

Berichten: 9796
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:58

Dinopino schreef:
Wanneer het genoeg steekproeven zijn die representatief zijn, hoe weet je dat dan? Wanneer je positieven niet daarvoor hebt getest. Ze weten toch niet welke mensen omikron hebben, hoe kunnen ze dan weten wat de verschijnselen bij die mensen zijn in Nederland? Is de antistof voor Omikron anders dan voor Delta of Covid?

Wat zit er anders in de Booster dan in de andere vloeistoffen die worden ingespoten?

bigone ze hebben zelf toegegeven dat er testen vals positief kunnen zijn. Is dan alleen een positieve test genoeg om te kunnen bepalen. Hebben ze helemaal geen andere informatie nodig.


Representativiteit is door een goede methode te verkrijgen. Dat valt of staat niet met 1 uitzonderingsgeval.

Even kort door de bocht: we hebben 14.000 positief geteste mensen afgelopen week. Maar om een goed beeld te krijgen hoef je die niet allemaal een-voor-een te onderzoeken. Als je bijv. 2000 van die testen wel verder onderzoekt, kan je (simpel gezegd) de percentages van die 2000 ook toepassen op die 14.000.

Dus stel 10% is omikron bij die 2000, dan kan je stellen dat 10% van de positief geteste 14.000 ook omikron is.
Kans op vals-positieve testen (5%) is dus in beide gevallen even veel, dus maakt niet uit voor het volgen van omikron.

Verschijnselen van omikron worden niet door deze steekproef onderzocht. Enkel hoe veel omikron in Nederland verspreid is.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:11

Dinopino schreef:
Bigone waarom mag iedereen vragen stellen en ik niet. En sinds wanneer zijn vragen beweringen. En waarom vind je het zo erg dat er iemand vragen stelt. En wanneer je gelezen had,dan weet je dat de GGD en het RIVM en de rijksoverheid geen antwoord hebben. En waarom wordt je persoonlijk. Maar je hebt gelijk ik kan dezelfde vragen ook stellen in het corona topic met vragen.

Dus omdat de GGD /RIVM het antwoord niet hebben stel je de vragen hier maar? Dat bedoel ik dus, vragen stellen waar zelfs de geleerden nu geen antwoord op hebben maar wel beledigd zijn wanneer je de antwoorden niet krijgt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:11

@Dinopino Naast de vals-positieve uitkomsten zijn er vals-negatieve uitkomsten vergeet dat ook niet aub.

Ik begrijp die obsessie met vals-positef van sommige mensen niet zo goed.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:18

Dat snap ik Imandra dat de rest niet onderzocht wordt. Terwijl het toch wel interessant is om te weten of het bij kinderen vaker voorkomt of bij ouderen.

Herr-balou ik snap weer niet waarom je generaliseert. Omdat ik iets vraag, wil niet zeggen dat iedereen zich afvraagt. Vals-negatief vind ik dan wel weer interessant. En hoe denk je dat vals-negatief van invloed is op dan. Imandra legt net duidelijk uit dat er meerdere steekproeven zijn, en dat vals-positief of vals-negatief daar dus geen invloed op hebben. Of zie jij dat anders?

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:20

herr_balou schreef:
@Dinopino Naast de vals-positieve uitkomsten zijn er vals-negatieve uitkomsten vergeet dat ook niet aub.

Ik begrijp die obsessie met vals-positef van sommige mensen niet zo goed.


Liever vals positief dan vals negatief idd :j

IMANDRA

Berichten: 9796
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:29

Dinopino schreef:
Dat snap ik Imandra dat de rest niet onderzocht wordt. Terwijl het toch wel interessant is om te weten of het bij kinderen vaker voorkomt of bij ouderen.

Herr-balou ik snap weer niet waarom je generaliseert. Omdat ik iets vraag, wil niet zeggen dat iedereen zich afvraagt. Vals-negatief vind ik dan wel weer interessant. En hoe denk je dat vals-negatief van invloed is op dan. Imandra legt net duidelijk uit dat er meerdere steekproeven zijn, en dat vals-positief of vals-negatief daar dus geen invloed op hebben. Of zie jij dat anders?


Of het bij kinderen vaker voorkomt is misschien ook nog wel uit die steekproef te halen. Weet niet of dat ze die dataset gebruiken om daar een conclusie over te doen, of dat dat uit andere onderzoeken komen.

Dat het niet in deze steekproef wordt onderzocht wil natuurlijk niet zeggen dat het niet in andere onderzoeken wél wordt meegenomen.

Er zijn trouwens geen meerdere steekproeven (althans, niet per keer), maar meerdere testen die in één steekproef worden meegenomen. Een steekproef is de naam voor de selectie aan positieve tests die ze nader gaan onderzoeken.

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:36

Dat begreep ik ook uit je bericht. Daarom zei ik ook dat dan vals- negatief of vals- positief niet uitmaakt uiteindelijk.

En relaxed wanneer jij 21 dagen in een hotelkamer zit opgesloten omdat je vals-positief bent, lijkt me nu ook niet ideaal.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ababe, ChaplinC, GrapeshotBot, heidy_wilco, limagirl, lovelady1, Rox87, senna21 en 168 bezoekers