De noodwet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:49

Ik kon over dit onderwerp nog geen topic vinden.

Welgeteld 1x heb ik een nieuwsberichtje hierover gehoord op de radio (en die staat hier veel aan). Op het nieuws en de grootsten zoals nu.nl blijft het angstvallig stil hierover en dat vind ik eigenlijk best zorgwekkend. Ook via google moet je echt goed zoeken om betrouwbaar tegengeluid te vinden.

Wat vind bokt van deze ontwikkeling? Slaan we niet een beetje door in onze 'bescherming'? Hoeveel zijn we bereid om op te geven? Want mijn eerlijke mening....het is geen zombie apocalips.

Ik heb er zelf geen vertrouwen in dat deze noodwet echt tijdelijk is en een verplichte 1,5 meter samenleving vind ik een grove schending van mijn rechten.

Maar wat kan je eraan doen mocht de overheid dit echt door gaan drukken?

https://www.trouw.nl/opinie/burger-waak-juist-nu-over-grondrechten~b358b8cf/

https://www.amnesty.nl/actueel/britse-overheid-krijgt-ongekende-extra-macht-in-nieuwe-corona-noodwet

https://www.privacy-web.nl/artikelen/overheid-apps-tegen-corona-is-een-noodwet-wel-nodig

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:51

Ik vraag me echt af wat er in het hoofd omgaat bij mensen zoals jullie.

Toen ik hoorde dat er in Den Haag gedemonstreerd werd tegen vanalles en nog wat rondom de Corona maatregelen vroeg ik me af of al deze mensen als baby op het hoofd gevallen zijn? Want je bent dan toch per definitie niet lekker tussen de oren, of?

Beseffen mensen wel hoeveel vrijheid wij hebben in NL?!

Edit, de app terzijde. Die is gewoon niet veilig gebleken.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:52

Ik vind mijn gezondheid belangrijker dan mijn grondrechten op dit moment. Je hebt weinig aan je vrijheid als je dood ligt te gaan op de gang van de IC. :=

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:53

topsylover schreef:
Ik vind mijn gezondheid belangrijker dan mijn grondrechten op dit moment. Je hebt weinig aan je vrijheid als je dood ligt te gaan op de gang van de IC. :=


Of een stap verder, tussen 6 planken onder de grond. :+

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:56

KimD schreef:
Ik vraag me echt af wat er in het hoofd omgaat bij mensen zoals jullie.

Toen ik hoorde dat er in Den Haag gedemonstreerd werd tegen vanalles en nog wat rondom de Corona maatregelen vroeg ik me af of al deze mensen als baby op het hoofd gevallen zijn? Want je bent dan toch per definitie niet lekker tussen de oren, of?

Beseffen mensen wel hoeveel vrijheid wij hebben in NL?!

Edit, de app terzijde. Die is gewoon niet veilig gebleken.

Exact dit _/-\o_

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:58

Nee, er wordt niet doorgeslagen...
Degene die doorslaan zijn de verwende prinsjes en prinsesjes ... helaas hebben we er daar veel te veel van.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:58

Er is nog geen noodwet, ze zijn ermee bezig..
Dit omdat de noodverordeningen die nu gelden ofwel niet helder zijn ofwel anders dan bedoeld uitgevoerd worden, zoiets..
Die noodwet zou dan tijdelijk zijn (er zou bijv iets in kunnen komen over de 1,5meter afstand, wat nu tegen de grondwet in zou gaan).

wat mij betreft ligt het er dus helemaal in wát er precies instaat en tot hoe lang het geldt.. Tot nu toe nog niet veel over te zeggen imo...

De artikelen hierboven gaan, meen ik, vnl over de app en die is er ook nog niet..

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:03

Cer schreef:
Er is nog geen noodwet, ze zijn ermee bezig..
Dit omdat de noodverordeningen die nu gelden ofwel niet helder zijn ofwel anders dan bedoeld uitgevoerd worden, zoiets..
Die noodwet zou dan tijdelijk zijn (er zou bijv iets in kunnen komen over de 1,5meter afstand, wat nu tegen de grondwet in zou gaan).

wat mij betreft ligt het er dus helemaal in wát er precies instaat en tot hoe lang het geldt.. Tot nu toe nog niet veel over te zeggen imo...

De artikelen hierboven gaan, meen ik, vnl over de app en die is er ook nog niet..


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/27/sp ... 020/04/27/#101

Spoedwet/noodwet is in ontwikkeling en er is nog volstrekt niet duidelijk wat er in komt te staan.

Overigens ben ik met je eens dat we onze privacy en grondrechten in ogenschouw moeten houden. Maatregelen moeten niet disproportioneel worden. Vraag is natuurlijk wat disproportioneel is, zie ook reacties in dit topic.

Overigens heb ik op alle grote nieuwsmedia berichten over de noodwet langs zien komen, met bijbehorende discussies.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 30-04-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:04

Ik woon in het Heuvelland, dat hebben we moeten sluiten omdat mensen dusdanig egoïstisch en dom zijn.

Sinds deze week is dat weer geopend, ik wacht angstvallig af op een weekend met mooi weer. Ik denk dat ze het dan weer moeten sluiten, want ja, mensen blijven toch egoïstisch.

"Ja, maar ik ben de hele week al binnen gebleven."

"Ja, maar we willen echt even naar opa, oma, tante, beste vrienden etc"

"Ja, maar in het heuvelland is zo mooi toeren / wandelen/ omgeving."

"Ja, maar de kinderen moeten ook naar buiten."

Idem voor het strand.

Ik kan daar echt geen begrip voor hebben, sorry. Wat mij betreft hadden de regels een stuk strenger gemogen vanaf het begin.

Nederlanders permitteren zich véél te véél, gedragen zich als een ontzettend verwende kleuter omdat we niet met mooi weer op het terras kunnen zitten... Maar wel huilen als ze straks opgenomen moeten worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:07

KimD schreef:
Ik vraag me echt af wat er in het hoofd omgaat bij mensen zoals jullie.

Toen ik hoorde dat er in Den Haag gedemonstreerd werd tegen vanalles en nog wat rondom de Corona maatregelen vroeg ik me af of al deze mensen als baby op het hoofd gevallen zijn? Want je bent dan toch per definitie niet lekker tussen de oren, of?

Beseffen mensen wel hoeveel vrijheid wij hebben in NL?!

Edit, de app terzijde. Die is gewoon niet veilig gebleken.

Nou nou,
Ik denk dat je wel op een andere manier aan kunt geven dat haar gedachten niet de jouwe zijn :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:10

Over de noodwet geeft ik je grotendeels gelijk. Al is het dwingen tot crematie ivm overlijden aan besmettelijke ziekte iets wat helaas noodzakelijk is/kan zijn. Opsluiten wegens geestelijke problemen is een heel gevaarlijke glijdende schaal om zo ongeveer iedereen opgesloten te krijgen die in de weg staat.

Over de verplichting van 1.5m niet.
Iets dat gevaarlijk is/kan zijn voor anderen verbieden in de openbare ruimte ben ik het hier mee eens. Voor mij vergelijk ik het met roken, iemand die daar naast staat krijgt dat ook binnen met mogelijke gezondheidsschade er bij zonder schuld. Terwijl bv naast iemand staan die een glas bier drinkt wat anders is, het drinken ervan zelf door die persoon is nl geen gevaar voor wie er naast staat.

De vraag "waarom dit besluit?" is net zo belangrijk als "hoe kan dit besluit ook ingezet worden?" en "waarom is dit de juiste oplossing?"

Die app hoeft enkel bij te houden in een black box file op je telefoon wie er minimaal X-tijd binnen X-meter is geweest buitenshuis in de laatste 20 dagen (incubatietijd + testtijd) en op verzoek van andere app (van de GGD, je moet toch naar lokatie voor test) een bericht naar die lijst te sturen met verzoek om lokale GGD te bellen ivm contact coronapatient. Dat bericht kan je gewoon al in de 1e app programmeren. Ivm niet verplicht is er geen toegang nodig tot die lijst, er valt immer niks af te dwingen. Ter bescherming geeft je geen telefoonnummer in dat bericht, zodat een spammer/oid niet jouw telefoonrekening kan opjagen met een nepbericht. Zal nog wel wat missen aan haken en ogen, maar qua basis hoeft die app echt niet meer te kunnen dan dat. Wel zal een app die zo simpel is wat meer vragen van de gebruikers ervan om het goed te laten functioneren, echter was dat zelfstandige een doel van de overheid, dus eigenlijk hoort dat geen bezwaar te zijn.
Dus een app die van alles doet, elders opslaat, etc. heeft meer mogelijkheden dan nodig en hoe leuk allerlei extra's ook klinken, het is niet nodig en zou wegens de mogelijke bijwerkingen zeker niet zo groot opgetuigd moeten worden.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:16

Nood breekt wet, luidt een oud gezegde.

De artikelen gaan over een app die er nog niet is en een Engelse noodwet. De relevantie is me niet helemaal duidelijk.

In een aantal andere landen is de noodtoestand uitgeroepen, dat had NL ook kunnen doen. In plaats daarvan komt er nu een spoedwet. Nut en noodzaak staat duidelijk op de site van de NOS beschreven:
https://nos.nl/artikel/2331870-kabinet- ... duren.html
De wet blijft in eerste instantie tot eind september van kracht.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:22

KimD schreef:
Ik vraag me echt af wat er in het hoofd omgaat bij mensen zoals jullie.

Toen ik hoorde dat er in Den Haag gedemonstreerd werd tegen vanalles en nog wat rondom de Corona maatregelen vroeg ik me af of al deze mensen als baby op het hoofd gevallen zijn? Want je bent dan toch per definitie niet lekker tussen de oren, of?

Beseffen mensen wel hoeveel vrijheid wij hebben in NL?!

Edit, de app terzijde. Die is gewoon niet veilig gebleken.

En ben je bereid die definitief op te geven? :) Want dat is het risico dat je neemt.

In België is al een soort noodwet van kracht. (volmachtenwet.) en ondanks dat ik akkoord ben dat er nú maatregelen moeten zijn, al is het maar om te zorgen dat de neuzen in dezelfde richting staan (al doet bij ons de bevolking dat beter dan de regering maar dat zegt meer over de regering dan over onze bevolking. :+) maak ik mij ook zorgen om de bereidheid van een groot deel van de mensen, om privacy en vrijheden op te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:25

Godgod wat een heftige coronapolitie reacties weer :+

Laten we het netjes houden aub.

Wat er in mijn hoofd omgaat? Kom maar op met die groepsimmuniteit, ik meld me vrijwillig aan. Ben jong, fit en gezond en wil best mijn steentje bijdragen.

Ik ben best wel voor het Zweedse model. Scherm de zwakkeren af en laat de rest immuniteit opbouwen.

De noodwet gaat over veel meer dan alleen de apps.

Als een partij als Amnesty zich gaat mengen in wetgeving van een democratisch westers land dan zou dat genoeg trigger voor je moeten zijn om niet klakkeloos de gevestigde media na te praten en kritisch te zijn. Dat dit nu over de UK gaat wil niet zeggen dat het hier niet actueel kan worden. Reken maar dat regeringen onderling veel afkijken.

Dat we al zoveel vrijheden hebben is een volstrekt non-argument om grondwettelijke! vrijheden zomaar in te laten perken. Daar moeten echt hele goede redenen voor zijn en ik heb daar twijfels over ja.

Wij hebben nog contact met vrijwilligers van een hospice waar mijn schoonmoeder vorig jaar heeft gelegen. De verhalen van nu zijn verschrikkelijk, onmenselijk zelfs. Iets wat volgens onze mp de 'nieuwe normaal' moet worden......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-20 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:26

Ayasha schreef:
KimD schreef:
Ik vraag me echt af wat er in het hoofd omgaat bij mensen zoals jullie.

Toen ik hoorde dat er in Den Haag gedemonstreerd werd tegen vanalles en nog wat rondom de Corona maatregelen vroeg ik me af of al deze mensen als baby op het hoofd gevallen zijn? Want je bent dan toch per definitie niet lekker tussen de oren, of?

Beseffen mensen wel hoeveel vrijheid wij hebben in NL?!

Edit, de app terzijde. Die is gewoon niet veilig gebleken.

En ben je bereid die definitief op te geven? :) Want dat is het risico dat je neemt.

In België is al een soort noodwet van kracht. (volmachtenwet.) en ondanks dat ik akkoord ben dat er nú maatregelen moeten zijn, al is het maar om te zorgen dat de neuzen in dezelfde richting staan (al doet bij ons de bevolking dat beter dan de regering maar dat zegt meer over de regering dan over onze bevolking. :+) maak ik mij ook zorgen om de bereidheid van een groot deel van de mensen, om privacy en vrijheden op te geven.



Het gaat om een noodwet, niet een definitiefwet

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:26

KimD schreef:
topsylover schreef:
Ik vind mijn gezondheid belangrijker dan mijn grondrechten op dit moment. Je hebt weinig aan je vrijheid als je dood ligt te gaan op de gang van de IC. :=


Of een stap verder, tussen 6 planken onder de grond. :+

Of in een vaassie op iemands schouw. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:29

En daar gaat het mij vooral om: een noodwet die verlengd kan worden....

Historie wijst uit dat veel van die tijdelijke dingetjes er definitief insluipen.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:31

Maar als je jezelf wilt opofferen, en juist de zwakkeren wilt afschermen, is jouw genoemde voorbeeld van het verpleeghuis denk ik net niet het juiste voorbeeld.. want die zijn kwetsbaarder en moeten dan afgeschermd worden, toch?

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:32

T.s. Rechten zijn toch altijd al totdat jouw recht een ander schade toebrengt? Wat is je angst dan precies? Verwacht je een dictatoriaal landsbestuur? Wie zou daarbij gebaat zijn denk je? De anderhalve meter vind jij niet ok, hoe zou jouw voorstel luiden?

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:33

Gloa schreef:
En daar gaat het mij vooral om: een noodwet die verlengd kan worden....

Historie wijst uit dat veel van die tijdelijke dingetjes er definitief insluipen.



En waar ben je dan bang voor, dat het een soort noord korea wordt?

Aangezien we nog aardig vrij zijn tegen deze vrij ernstige crisis, denk ik dat dat nog wel mee gaat vallen.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:33

Als Nederland zich onverantwoord gedragen blijft door er massaal op uit te gaan, moet men wel mogelijk.
En mensen die het grove schending van hun rechten vinden, mogen van mij verplicht worden een verklaring te tekenen af te zien van zorg.
Ben je wel helemaal lekker in je kokosnoot om te willen dat men straks stikt in de ziekenhuisgangen?
Miep miep mijn rechten.
Mijn moeder met copd heeft recht op zuurstof, en mijn vader die vorig jaar ernstig ziek was het recht om covid te overleven.
Nu is zijn weerstand gewoon ruk, volgend jaar niet meer dan is hij stukken sterker.
Maar die mag gewoon dood volgens bepaalde mensen, terwijl hij gewoon vet pech gehad heeft.
Blij toe dat er €400 boete op staat als ze mensen pakken, want zonder waren we nog láng niet in deze ‘groene’ zone belandt qua ic capaciteit.
Groene tussen haakjes want versoepelen wordt heel spannend.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 30-04-20 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:34

Niobe schreef:
Het gaat om een noodwet, niet een definitiefwet

Ja, dat hoop je dan maar he. :) Dat hopen de Belgen iig ook. Maar zoals gezegd kan ie wel tot in den einde verlengd worden.
En als de geschiedenis (die de neiging heeft om zich te herhalen omdat wij mensen weigeren er iets uit te leren want "ons overkomt dat niet.") ons iets had moeten leren dan is het dat in tijden van crisis niet altijd "alleen maar" beslissingen genomen worden die goed zijn voor het volk. Veelal zijn dat ook dé momenten om beslissingen te nemen die goed zijn voor de machthebbers.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:34

Gloa schreef:
Godgod wat een heftige coronapolitie reacties weer :+

Laten we het netjes houden aub.

Wat er in mijn hoofd omgaat? Kom maar op met die groepsimmuniteit, ik meld me vrijwillig aan. Ben jong, fit en gezond en wil best mijn steentje bijdragen.

Ik ben best wel voor het Zweedse model. Scherm de zwakkeren af en laat de rest immuniteit opbouwen.

De noodwet gaat over veel meer dan alleen de apps.

Als een partij als Amnesty zich gaat mengen in wetgeving van een democratisch westers land dan zou dat genoeg trigger voor je moeten zijn om niet klakkeloos de gevestigde media na te praten en kritisch te zijn. Dat dit nu over de UK gaat wil niet zeggen dat het hier niet actueel kan worden. Reken maar dat regeringen onderling veel afkijken.

Dat we al zoveel vrijheden hebben is een volstrekt non-argument om grondwettelijke! vrijheden zomaar in te laten perken. Daar moeten echt hele goede redenen voor zijn en ik heb daar twijfels over ja.

Wij hebben nog contact met vrijwilligers van een hospice waar mijn schoonmoeder vorig jaar heeft gelegen. De verhalen van nu zijn verschrikkelijk, onmenselijk zelfs. Iets wat volgens onze mp de 'nieuwe normaal' moet worden......


Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waarom deze regels er zijn :)

Als je denkt dat de regering buiten de wet handelt kan je de staat aanklagen. En dan gaat er een rechter zeer objectief naar kijken of al deze regels geoorloofd zijn. En dan hoor je hoe het zit :)

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:38

Citaat:
Dat we al zoveel vrijheden hebben is een volstrekt non-argument om grondwettelijke! vrijheden zomaar in te laten perken. Daar moeten echt hele goede redenen voor zijn en ik heb daar twijfels over ja.

Hier verlies je je geloofwaardigheid. :wow: 8)7
Covid is geen grapje, covid is geen ‘zomaar’.
Haal die plaat voor je kop weg!

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:42

waarom mogen mensen geen twijfels hebben bij sommige dingen en maatregelen?
Sorry ik heb ze ook wel eens, meer over hoe lang willen ze dit volhouden en krijgen we ooit nog ons normale leven terug. Dus als je even vragen hebt over bepaalde dingen dan ben je meteen niet goed bij je hoofd? apart