Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:19

moonfish, groot gelijk hoor, hou het in de gaten. Had ergens gelezen dat patiënten het zelf nauwelijks merken als de saturatie te laag is?
Schoonvader heeft een rustige nacht gehad, met morfinepomp en slaapmedicatie. Schoonzus is er de hele nacht bij geweest, ze is vanmorgen afgelost door haar man. Gelukkig mogen zij er wel bij zijn. Hij heeft geen zuurstofmasker meer op, nog wel zuurstof via de neus maar dit is een aflopende zaak. Oren en neus worden al iets blauw.


Babootje

Berichten: 26180
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:46

Kinke schreef:
moonfish, groot gelijk hoor, hou het in de gaten. Had ergens gelezen dat patiënten het zelf nauwelijks merken als de saturatie te laag is?
Schoonvader heeft een rustige nacht gehad, met morfinepomp en slaapmedicatie. Schoonzus is er de hele nacht bij geweest, ze is vanmorgen afgelost door haar man. Gelukkig mogen zij er wel bij zijn. Hij heeft geen zuurstofmasker meer op, nog wel zuurstof via de neus maar dit is een aflopende zaak. Oren en neus worden al iets blauw.


Het is vooral de morfine die dat doet. Dat geeft t gevoel dat ademen makkelijker gaat maar dat is in werkelijkheid niet zo waardoor de saturatie verder daalt. Sterkte nogmaals

Babootje

Berichten: 26180
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:48


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:57

Wat zijn er al veel mensen hier persoonlijk diep geraakt , door overlijden van geliefden , door zelf ziek te zijn, door verlies van inkomen , door zoveel dingen die tot een paar maanden geleden nog zo gewoon waren. Klein of groot leed , ik wil jullie toch nog een keer heel veel sterkte wensen en een virtuele knuffel geven ( voor diegene die hem wil ) .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:59

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/video/18406586 ... apjes-zegt
Wel een aardig interview met een Nederlandse correspondente in China.

Ik vind de vraag over mondkapjes wederom zeer suggestief...

En ik vind, wat ze aangeeft over privacy, echt wel een beetje shocking.. :oo
Dan ben ik wel heel blij met de zgn 'intelligente lockdown'.. Een electronische zegel op je deur zodat er een alarm afgaat als je toch naar buiten gaat... dat is best wat ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:04

bigone schreef:
Wat zijn er al veel mensen hier persoonlijk diep geraakt , door overlijden van geliefden , door zelf ziek te zijn, door verlies van inkomen , door zoveel dingen die tot een paar maanden geleden nog zo gewoon waren. Klein of groot leed , ik wil jullie toch nog een keer heel veel sterkte wensen en een virtuele knuffel geven ( voor diegene die hem wil ) .


Daar sluit ik me bij aan. Mooi gezegd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:07

safina schreef:
bigone schreef:
Wat zijn er al veel mensen hier persoonlijk diep geraakt , door overlijden van geliefden , door zelf ziek te zijn, door verlies van inkomen , door zoveel dingen die tot een paar maanden geleden nog zo gewoon waren. Klein of groot leed , ik wil jullie toch nog een keer heel veel sterkte wensen en een virtuele knuffel geven ( voor diegene die hem wil ) .


Daar sluit ik me bij aan. Mooi gezegd.

Heel mooi omschreven inderdaad <3

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:15

Ik heb mijn eerste Tozo voorschot gekregen.
Zo fijn om meer dan €30 op je rekening te hebben staan :j

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:18

De Duitse minister van gezondheid meldt dat het erop lijkt dat het virus weer beheersbaar is in Duitsland. Sinds 12 april zijn er elke dag meer genezen mensen dan nieuwe besmettingen gemeld. Nu hopen dat deze trend zich doorzet :) Het gezondheidssysteem is tot nu toe ook (nog) niet in grote problemen geraakt.

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:19

Oh dat is fijn LM :j kun je iig weer een soort van vooruit.. :\

De tandartsen / orthodisten schijnen weer open te mogen *\o/* Op naar mn beugel!
(t is een klein gelukje .. en wie had gedacht dat je blij kon worden van een uitje naar de orthodontist :') )

Babootje

Berichten: 26180
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:25

Cer schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/video/18406586 ... apjes-zegt
Wel een aardig interview met een Nederlandse correspondente in China.


Cer schreef:
Ik vind de vraag over mondkapjes wederom zeer suggestief...

En ik vind, wat ze aangeeft over privacy, echt wel een beetje shocking.. :oo
Dan ben ik wel heel blij met de zgn 'intelligente lockdown'.. Een electronische zegel op je deur zodat er een alarm afgaat als je toch naar buiten gaat... dat is best wat ..


Waarom vind je de vraag suggestief?
Ik denk dat het Nederlandse advies geen mondkapjes te dragen ivm schijnveiligheid meer ingegeven worden vanuit een tekort dan dat het echt niet zou helpen.

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:31

Babootje schreef:
Waarom vind je de vraag suggestief?
Ik denk dat het Nederlandse advies geen mondkapjes te dragen ivm schijnveiligheid meer ingegeven worden vanuit een tekort dan dat het echt niet zou helpen.


De kop bij het artikel is al "Heel raar wat Nederland over mondkapjes zegt".
Dus van alles wat die dame zegt, pikken ze dit eruit om een kop van te maken. Op YT en Insta heet dat 'clickbait' .. maar goed, dat terzijde..

Dan vraagt de interviewer:"hoe wordt er daar eigenlijk gekeken naar Nederland, waar ze er niet aan willen".
Wat suggereert dat de overheid het niet wil. Maar de overheid (voor zover we die ineens serieus moeten nemen, maar oke) geeft aan 'het is schijnveiligheid' én 'we hebben tekort dus het is nogal egoistisch als je kapjes met een hoge veiligheidsgraad voor jezelf gaat houden om mee te winkelen ipv deze bij de zorg terecht te laten komen"
Ze hebben meermalen aangegeven dat het zou kunnen leiden tot mensen die hoestend naar buiten gaan, want hey, "ik heb een mondkapje van een maandverbandje dus ik mag er lekker weer uit"

Maar als jij mondkapjes hebt, mag jij prima naar buiten met een mondkapje. Het is niet dat het wordt verboden ofzo. Maar je mag zonder mondkapje ook naar buiten. Alleen niet als je hoest of niest etc etc..

rien10
Berichten: 14563
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:36

pien_2010 schreef:
Precies Safina dat is jou/ jullie mening, laat mij gewoon mijn lol. Ik heb voor het eerst van de week smakelijk gelachen, want het is hier droevig. Dus leven en laten leven, lachen en laten lachen.


Dat er mensen zijn bij wie dit niet op de lachspieren werkt, betekent toch niet dat iemand jou je lol niet gunt? Lekker om blijven lachen! Hier, speciaal voor jou nog zo'n filmpje. https://www.dumpert.nl/item/7892545_51474d24[/quote]

Ah! Dat is bij Facet in Hillegersberg. Daar kan je lekker eten. En nu 0 omzet. Echt, het zuigt.

Oh, quote verkloot. Nou ja, jullie snappen het wel.

Babootje

Berichten: 26180
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:37

Cer schreef:
Maar als jij mondkapjes hebt, mag jij prima naar buiten met een mondkapje. Het is niet dat het wordt verboden ofzo. Maar je mag zonder mondkapje ook naar buiten. Alleen niet als je hoest of niest etc etc..


Ook lastig in de hooikoorts tijd waar een groot deel van de Nederlandse bevolking niest en proest.
En geloof me, die gaan echt gewoon naar buiten. Advies mondkapje op is echt beter.
Durf te wedden dat als de productie straks op peil is er ineens een heel ander advies ligt.

Babootje

Berichten: 26180
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:38


rien10
Berichten: 14563
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:42

Virtuele knuffels: lieve woorden, PB's... het helpt. Echt, het helpt. Dank jullie allemaal.

Zwager: is stabiel slecht. Maar dat is eigenlijk meer dan wij durfden hopen. Stabiel. Daar houden we ons maar aan vast.

Humor: je zal maar een biertje willen verkopen en dat niet mogen. Over smaak (van bier en van grappen) valt inderdaad niet te twisten. Maar zwartgallige humor, als je een mooie zaak hebt, altijd asperge feestjes maakt, nu de aspergetijd hebt en 0 mag verkopen is gewoon rot, zuur, naar, klote. En als het iemand helpt om daar een (flauw of minder flauw) filmpje over te maken, dan hebben ze mijn zegen. Gisteren had ik ook even een zwarte humor bui. Werd hier ook gelijk op gereageerd. Nou zeg. Laat mij even lachen in plaats van huilen svp. Dit gezegd hebbende, die virtuele knuffels helpen meer dan zo'n zwartgallige opmerking kapotmaakt hoor. Ik ben niet van suikergoed. Niet ongerust worden.

Uitjes: "Wat ben je mooi aangekleed. Ga je uit?"
"Ja, ik heb over een half uur een afspraak met een man."
"Oh! Echt? Vertel!".
"Ja, met de tandarts."

Karl66

Berichten: 29726
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:45

De mondkapjes, die hier in Europa door burgers worden gebruikt, die worden blijkbaar voor een groot deel thuis gemaakt, zoals ik hier eerder las. Dat zijn sowieso geen kapjes, die geschikt zijn voor gebruik in de professionele zorg. Maar dat zijn ook de kapjes die schijnzekerheid bieden. De kwaliteit is namelijk op geen enkele manier gegarandeerd en je kan er dus nooit op vertrouwen dat ze doen waar ze voor bedoeld zijn. Daarom kan je ook niet zeggen dat het beter is dan niks, want dat weet je bij zo'n kapje nou net niet.

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:47

Hohoho Karl, niet zo generaliseren. Die mijn vriendin maakt zijn getest hier officieel en goedgekeurd en zij worden in de bejaardenzorg gebruikt.

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:47

Babootje schreef:
Ook lastig in de hooikoorts tijd waar een groot deel van de Nederlandse bevolking niest en proest.
En geloof me, die gaan echt gewoon naar buiten. Advies mondkapje op is echt beter.
Durf te wedden dat als de productie straks op peil is er ineens een heel ander advies ligt.

Nu doe je net alsof dat dan een ontzettende verrassing zou zijn :')
Maar dat zeggen ze nu al, althans, ik heb het al een paar keer tijdens een debat voorbij horen komen..

en nogmaals, de WHO is wereldwijd, die geeft ook richtlijnen voor mondkapjes..
(het is niet dat ik nu perse eigenwijs zit te doen ofzo, maar ik lees dat gewoon .. :j )

Die tijdlijn leest net als een soort thriller.. Overigens, interessant filmpje over mondkapjes, wat ertussen staat :j

Ik mis wel het bericht dat Nederland een hele lading beschermingsmiddelen naar China heeft gestuurd in februari, tot grote ontzetting van Wilders, terwijl we het zelf zo hard nodig hebben/hadden.. ;)

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:51

Karl66 schreef:
De mondkapjes, die hier in Europa door burgers worden gebruikt, die worden blijkbaar voor een groot deel thuis gemaakt, zoals ik hier eerder las. Dat zijn sowieso geen kapjes, die geschikt zijn voor gebruik in de professionele zorg. Maar dat zijn ook de kapjes die schijnzekerheid bieden. De kwaliteit is namelijk op geen enkele manier gegarandeerd en je kan er dus nooit op vertrouwen dat ze doen waar ze voor bedoeld zijn. Daarom kan je ook niet zeggen dat het beter is dan niks, want dat weet je bij zo'n kapje nou net niet.


Dit is precies wat ik ook denk.
Alhoewel ze hier op de ( belgische ) tv nu zeggen dat het is om je medemens te beschermen.
Speekseldruppeltjes zouden niet meer in het rond kunnen vliegen.

Een paar weken geleden was het inderdaad nog onzin dat die zelfgemaakte kapjes zouden beschermen...
Ik begrijp het niet meer helemaal denk ik :+

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:56

Pandora2 schreef:
Een paar weken geleden was het inderdaad nog onzin dat die zelfgemaakte kapjes zouden beschermen...
Ik begrijp het niet meer helemaal denk ik
Ik begrijp het wel en zelfs heel goed. Ik zie mensen in de winkel met piepkleine mondkapjes (niet eens over de neus gaan die) waar ze voortdurend aan het pulken zijn om ze goed te houden. Laat thuis die dingen, want levensgevaarlijk en werkt dus juist averechts. Idem de postbode , die met een klein zelfgemaakt mondkapje hier reed, omlaag getrokken zodat haar neus vrij bleef. Tja dat heeft dus ook niet veel zin.

Als je zelfgemaakte mondkapjes hebt, dan moeten ze groot genoeg zijn, goed om neus en mond gefixeerd kunnen worden en een bepaalde dikte hebben zodat de microben er niet doorheen kunnen. Anders heb je er helemaal niets aan en geeft het een schijnveiligheid. Verder moet je er helemaal vanaf blijven want de virussen etc hechten zich juist aan de buitenkant.

De kapjes helpen wel degelijk als ze goed zijn en goed gebruikt worden. Goed gebruikt betekent, pas af doen als ze gelijk in de prullenbak cq in de was gegooid kunnen worden om daarna gelijk zeer goed je handen te wassen. Dat is nl ook het probleem, mensen doen die dingen te pas en te onpas op en af en dat kan dus niet. Of je houdt ze op, of je doet ze af en gelijk goed wassen je handen en maskertje (of in de vuilnis. Fout dus hoe daar mee omgegaan wordt. Dan kun je beter niets doen.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:02

Dat is net als met handschoenen. Er zijn echt maar heeeeeel weinig mensen die handschoenen correct gebruiken (zelfs in veel labs en productie zie je echt tenenkrommend gebruik). Dan kun je het eigenlijk nog beter laten.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:02

Dat gezever over de mondkapjes vind ik wel lastig.
Volgens mij praat men continue over verschillende soorten mondkapjes.

Jaap van Dissel stelde gisteren ook dat men met een neusverkoudheid of keelpijn gewoon niet naar buiten moet gaan met of zonder mondkapje. Indien je geen symptomen hebt dan kan je naar buiten ook zonder mondkapje. Het is nog zeker niet de bedoeling dat iedereen maar lekker naar buiten gaat, omdat ze daar zo'n zin in hebben.


Ook het gemak waarin denken dat wij hier allemaal lekker naar buiten kunnen wanneer we willen, is ook omstreden. Blijf thuis en ga alleen naar buiten indien het echt nodig is!
Ik verwacht ook zeker niet dat de maatregelen versoepelt gaan worden eind april. Ik mag ook hopen dat ze dat pas gaan doen op het moment dat de IC zo goed als leeg is, zodat ook ons zorgpersoneel een adempauze heeft gehad.

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:05

Het zou ook een beetje bewustwording in de hand moeten werken.
Mensen raken echt ontzettend vaak onbewust hun gezicht aan.
Ik merk het al met handschoenen hoe vaak ik dan 'plots' een jeukende neus krijg en mezelf moet herinneren dat m'n handen niet naar m'n gezicht mogen. Met handschoenen doe ik het dus niet. Zonder handschoenen is die krabbel sneller gebeurt dan je denkt.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:10

Thioro schreef:
Het zou ook een beetje bewustwording in de hand moeten werken.
Mensen raken echt ontzettend vaak onbewust hun gezicht aan.
Ik merk het al met handschoenen hoe vaak ik dan 'plots' een jeukende neus krijg en mezelf moet herinneren dat m'n handen niet naar m'n gezicht mogen. Met handschoenen doe ik het dus niet. Zonder handschoenen is die krabbel sneller gebeurt dan je denkt.


Dat bewust worden van wat je allemaal aanraakt vind ik sowieso wel een ding. Ik krijg spontaan overal kriebel als ik nu de deur uitga en nu zeker aan mijn neus (door hooikoorts). Dus dan loopt ik spastisch met mijn neus te doen of probeer hem te jeuken aan mijn schouder.
Zelfs nu ik erover type krijg ik kriebel :+