Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 11:42

Hoi bokt,
Ik zit de laatste tijd een beetje met een gevoel en ik vroeg me af of er hier mensen waren die het wel eens hetzelfde ervaren.

Sinds anderhalve maand heb ik een nieuwe bijrijdpaardje! Daarvoor was ik een vol jaar gestopt, omdat ik een beetje klaar was met paardrijden en ik er geen tijd meer voor had. Uiteindelijk toen ik weer iets aangeboden kreeg om te gaan rijden begon het toch weer te kriebelen en nu ben ik dus sinds iets meer dan een maandje weer terug in de paardenwereld.

Maar waar ik nu tegen aanloop is dat ik het idee heb dat mensen in de paardenwereld alleen maar bezig zijn met het bewijzen van zichzelf. Er zijn altijd mensen die het beter weten en zich heel wat vinden die ook niet bang zijn om dat te uiten. Ik voel me hier echt totaal niet op me gemak bij, omdat ik zelf een perfectionistisch persoon ben en dus het idee heb dat ik me anders moet voor gaan doen.

De stal waar het paardje staat is verder gezellig en de meeste mensen zijn vriendelijk, maar ik heb heel erg het gevoel bij sommige mensen dat er onderling dus een bepaalde strijd ligt. Dit zijn dan vooral meiden die ongeveer in dezelfde leeftijdscategorie als mij zitten (rond de 16-18 jaar). Met twee meiden heb ik wel eens afgesproken om te rijden en terwijl dat eerst vooral van beide kanten af kwam, omdat deze meid zelf ook alleen was, is dat nu totaal niet meer het geval en komt het bijna alleen maar van mijn kant dat ik vraag of ze samen wilt rijden. Dit is puur nu zo, omdat haar vriendin die toen ik er kwam rijden op vakantie was en toen deze vriendin terug kwam ik natuurlijk niet meer van belang was. Ik ben dus eigenlijk alleen nodig als het haar uitkomt en dat voelt gewoon best wel poedersuiker, omdat ik het persoonlijker gezelliger vind als je samen kunt rijden.

Ik kom er natuurlijk niet voor de mensen maar voor mijn paard, maar nu ik ouder ben heb ik heel erg het idee dat ik me anders moet voordoen dan ik het liefst zou willen op stal. Zo voelt naar stal gaan niet volledig als een ontspanning en dat is jammer. Misschien moet ik dit gevoel iets meer los laten, maar het blijft gewoon iets waar ik tegen aan blijf lopen en waar ik me onzeker door ga voelen.

Ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan en ik vroeg me dus af of er misschien mensen op bokt waren die wel eens iets soortgelijks hebben gevoeld. Misschien is er iemand die tips heeft om ermee om te gaan?

Alvast bedankt :)

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:59

Klinkt mij als puberale problemen en gevoelens :+

Blij dat ik 45 ben en daar geen last van heb. Maar herken het wel van vroeger die leeftijdscategorie.

Kom voor je paard, als er iemand is gezellig, zo niet trek je eigen plan die dag. Paard is toch het belangrijkste?

Niet iedereen in het leven wil vrienden zijn, accepteer dat.
Is het gezellig op stal, prima geniet ervan. Maar verwacht geen dingen van andere mensen.

Bemoeizucht ben ik zo klaar mee. Mensen die dat doen zijn onvolwassen en bakken er meestal zelf niks van :Y)
Lekker laten gaan zulke types...ver weg van blijven.
Dit is trouwens niet typisch de paardenwereld. Is in het gewone leven ook.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:01

Toegeven aan je perfectionisme en zorgen dat je perfect jezelf blijft :)

En niet aan wat je denkt dat een ander van je verwacht.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:07

Lekker laten gaan. Jij bent daar voor lol met je knol, niet voor je stalgenootjes. Ik kan me voorstellen dat je op stal iemand zoekt om mee te kletsen of samen te rijden, maar ga niet kosten wat het kost opzoek naar die persoon, meestal loopt dat vanzelf wel los. Je bent er immers pas 1,5 maand!
Doe lekker je draai vinden met je paardje, dan komt de rest meestal vanzelf wel. Als je als 'niet jezelf' opzoek gaat naar vriendschappen, zit je dalijk ook nog in een vriendschap verwikkeld waarin je niet openlijk jezelf durft en kunt zijn. Dat is wel het laatste wat je wilt, toch?

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:10

listiglistje schreef:
Klinkt mij als puberale problemen en gevoelens :+

Blij dat ik 45 ben en daar geen last van heb. Maar herken het wel van vroeger die leeftijdscategorie.

Kom voor je paard, als er iemand is gezellig, zo niet trek je eigen plan die dag. Paard is toch het belangrijkste?

Niet iedereen in het leven wil vrienden zijn, accepteer dat.
Is het gezellig op stal, prima geniet ervan. Maar verwacht geen dingen van andere mensen.

Bemoeizucht ben ik zo klaar mee. Mensen die dat doen zijn onvolwassen en bakken er meestal zelf niks van :Y)
Lekker laten gaan zulke types...ver weg van blijven.
Dit is trouwens niet typisch de paardenwereld. Is in het gewone leven ook.


Ik rijd al sinds dat ik 9 ben en ben gestopt toen ik jaartje of 15 was. Toen ik jonger was heb ik er eigenlijk minder last van gehad, maar ik nu zelf volwassener naar situaties begin te kijken is het iets wat me heel erg opvalt. Tuurlijk is het in het gewone leven ook het geval, maar dan heb ik het idee dat je deze mensen wat makkelijker uit de weggaan kan gaan, want op een stal kies je de mensen natuurlijk ook niet zelf uit.

Ik hoef overigens ook niet met iemand dikke vrienden te worden op deze stal, maar ik heb gewoon moeite met het feit dat mensen het idee hebben boven jou te staan en om een of andere reden geeft dat wat onzekerheid. Ik krijg op deze manier ook minder zin om naar stal te gaan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:10

Er blijven altijd mensen die het denken beter te weten, welke leeftijd ook, en geen moment laten schieten dat wel te laten weten.
Fijn als je om hulp vraagt, niet fijn als ze dat te pas en te onpas opdringen.
Daarnaast, ook die andere van jou leeftijd hebben nog geen 40 jaar ervaring :+
Komen ook pas net kijken. Dus wat zouden ze meer als jij weten?
Laat je niet van je stuk brengen daardoor. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik.
Maar probeer het zelf los te laten, dat is wat je kunt leren/veranderen.
Of de andere betweters blijven een leven lang of niet kun jij niet veranderen.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:14

Als je het gevoel hebt dat je je anders moet voordoen dan je bent , dan zijn dit niet de juiste vrienden voor je.
Dus ga gewoon lekker naar de stal en doe je eigen ding op je eigen manier.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:17

Anne. schreef:
Lekker laten gaan. Jij bent daar voor lol met je knol, niet voor je stalgenootjes. Ik kan me voorstellen dat je op stal iemand zoekt om mee te kletsen of samen te rijden, maar ga niet kosten wat het kost opzoek naar die persoon, meestal loopt dat vanzelf wel los. Je bent er immers pas 1,5 maand!
Doe lekker je draai vinden met je paardje, dan komt de rest meestal vanzelf wel. Als je als 'niet jezelf' opzoek gaat naar vriendschappen, zit je dalijk ook nog in een vriendschap verwikkeld waarin je niet openlijk jezelf durft en kunt zijn. Dat is wel het laatste wat je wilt, toch?


Ja klopt! Het is niet dat ik daadwerkelijk opzoek ben ik heb verder vrienden genoeg, maar de mensen zelf passen gewoon niet bij mij om het zomaar even te zeggen. Ik vind het moeilijk om los te laten dat ik me niet op andere manier hoef voor te doen, maar het voelt of dat mensen dit van mij vragen. Ik zie er meer tegen op om naar stal te gaan, omdat ik dan weer onder mensen ben waar ik het liefst niks mee te maken heb. Ik kan er niet omheen want ze zijn er natuurlijk gewoon en ik ben geen typ die altijd alleen wilt rijden etc. Het voelt meer of dat de paardenwereld niet bij mij past en het laat me er niet beter door voelen

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Re: Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:18

Is het misschien een idee als ik het met de eigenaresse bespreek? Ik ken de eigenaresse al heel erg lang en ze is erg redelijk in dit soort dingen.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:19

stroopkoek schreef:
Is het misschien een idee als ik het met de eigenaresse bespreek? Ik ken de eigenaresse al heel erg lang en ze is erg redelijk in dit soort dingen.


Zou ik niet doen. Wat wil je daar uit halen?
Om eerlijk te zijn is dit wat ik herken van de paardenwereld en daarom heb ik nooit écht in de wereld gezeten.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:21

Oma herkent het gevoel....

Ooit stond ik op een manege annex pensionstal waar de sfeer steeds meer werd 'hij moet het doen'.
Mijn Knollie ging stil staan als ze iets niet snapte, bang was of ik onlogisch deed.
Meer dan eens werd mij ongevraagd toegevoegd 'ik had hem allang een tik gegeven' (op een toon van : hij neemt je in de maling en je bent gek dat je de zweep niet gebruikt om te slaan).
....natuurlijk kun je dan snedig antwoorden: "Ja, jij wel...", maar leuk is anders.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:26

Zertab schreef:
stroopkoek schreef:
Is het misschien een idee als ik het met de eigenaresse bespreek? Ik ken de eigenaresse al heel erg lang en ze is erg redelijk in dit soort dingen.


Zou ik niet doen. Wat wil je daar uit halen?
Om eerlijk te zijn is dit wat ik herken van de paardenwereld en daarom heb ik nooit écht in de wereld gezeten.


Ik weet het eigenlijk ook niet.. Misschien hoop ik dat zij een geweldige oplossing heeft maar verwacht dit ook niet nee. Het is gewoon jammer dat ik met dit gevoel zit en dat ik steeds minder zin heb om naar stal te gaan.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:30

Janneke2 schreef:
Oma herkent het gevoel....

Ooit stond ik op een manege annex pensionstal waar de sfeer steeds meer werd 'hij moet het doen'.
Mijn Knollie ging stil staan als ze iets niet snapte, bang was of ik onlogisch deed.
Meer dan eens werd mij ongevraagd toegevoegd 'ik had hem allang een tik gegeven' (op een toon van : hij neemt je in de maling en je bent gek dat je de zweep niet gebruikt om te slaan).
....natuurlijk kun je dan snedig antwoorden: "Ja, jij wel...", maar leuk is anders.


Ja precies dit inderdaad, maar ook mensen die gewoon expres bij je komen kijken als je gaat rijden of van die meiden “die het wel even voor je doen.” Ik denk dat iedereen hier wel onzeker van wordt. Ik vind persoonlijk dat voor mij de lol van het rijden er dan ook minder op wordt. Dit omdat ik zelf ook echt rijd voor mijn plezier en niet omdat ik nou Z wil gaan rijden. Ik neig nu ook steeds maar naar ik wil niet naar stal inplaats van eindelijk kan ik weer. Misschien ligt het aan mijn karakter, maar het voelt gewoon steeds meer als dit is niks voor mij.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:35

Dit is echt niet gewoon puberaal (van jou of van hen), zo'n volk loopt echt overal en van alle leeftijden rond. Discriminatie en pesten, al is het een "mildere" vorm hier, zijn van alle leeftijden :+ Dus ouder worden zal niks doen. Sommige mensen groeien gewoon echt nooit op, sommige wel.

Ken je andere mensen in de omgeving met paarden? Misschien als ze in de buurt zitten dat jullie eens samen kunnen gaan? Dit gedrag is de reden dat ik stallingen vermijd, een keer en nooit meer. Maar jij kunt niet zomaar verhuizen, natuurlijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:35

Toch een mooi les om je weerbaarder op te gaan stellen. Of misschien beter gezegd, het van je af te gaan laten glijden.
Dit soort mensen kom je overal tegen.
Op school die met jou meeste inzet gaan pronken over het goede gezamenlijke werkstuk.
De collega die bij de baas slijmt en zichzelf daar belangrijk maakt en jou belachelijk, maar jij die het eigenlijk beter doet.
Echt laat gaan laat gaan, al die mensen komen zich een keer tegen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ik heb het gevoel dat ik me anders moet voordoen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:40

Maar wat maakt dan dat jij dit gevoel krijgt? Maken mensen echt nare opmerkingen?

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:41

Kirania schreef:
Dit is echt niet gewoon puberaal (van jou of van hen), zo'n volk loopt echt overal en van alle leeftijden rond. Discriminatie en pesten, al is het een "mildere" vorm hier, zijn van alle leeftijden :+ Dus ouder worden zal niks doen. Sommige mensen groeien gewoon echt nooit op, sommige wel.

Ken je andere mensen in de omgeving met paarden? Misschien als ze in de buurt zitten dat jullie eens samen kunnen gaan? Dit gedrag is de reden dat ik stallingen vermijd, een keer en nooit meer. Maar jij kunt niet zomaar verhuizen, natuurlijk.


Ja precies! Op school, het werk en op andere plekken in het dagelijks leven lopen er inderdaad genoeg van dit soort mensen rond alleen loop ik er toch bij de paarden het meeste tegenaan, omdat ik er voor mijn ontspanning kom en het dus vrijwillig voelt. Ik probeer op school en in andere omgevingen dit soort mensen echt te vermijden. Dit ging me goed af totdat ik dus weer ben gaan paardrijden en waardoor ik er dus weer mee geconfronteerd wordt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:42

@Penotti: klopt, 'dat soort lui' heb je overal.

Maar ik vond het op gegeven moment wel vermoeiend: tegenover Knollie gevoelig en ontvankelijk zijn - en scherp en assertief tegenover 'die lui'.

Omdat ik tov TS de luxe had dat het mijn eigen paard was, ben ik daar weggegaan.
Niet per se met het idee 'op een andere stal heb je die types niet', maar op die andere stal liepen instructeurs rond met wie ik op 1 lijn zat - dat scheelt toch.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:45

Ga naar de stal vanwege je paard. Dit gevoel van jou is heel erg gewoon .Vrienden\vriendinnen maken in de paardenwereld kan wel maar is niet algemeen.In de gewone wereld is dit ook zo. Jij zegt dat je anderen daar gemakkelijker kunt ontlopen,maar dat is ook niet altijd en overal mogelijk. Maar goed,ik herken wel wat je schrijft. Als je echt gepest zou worden moet je naar de staleigenaresse gaan ja maar als het alleen maar niet klikt dan kan zij daar toch ook niets aan doen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:45

Herkenbaar, ik ben zeer weerbaar, behalve tussen paardenvolk. Als ik op stallen ben waar dekjes en en andere futiliteiten hoogtij varen met de bijkomende afgunst links en rechts dan voel ik me meteen weer dat gepeste kleine verlegen meisje van vroeger.

Ik sta daarom al jaren en jaren alleen nog maar op stallen die puur gericht zijn op de recreant.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:46

Het gevoel dat je jezelf anders voor moet doen dan je bent, is niet leuk. Dat ben ik helemaal met je eens. Realiseer je wel dat je "pas" 1,5 maand op de manege komt, dus mensen moeten nog een beetje aan je wennen. En jij aan hun. Ze zijn wellicht een beetje benieuwd wie je bent en belangrijker nog, wat je kunt, qua paardrijden. Daarom kijken ze naar je als je rijdt en, ook dat is zeer menselijk, willen ze je misschien "helpen" als iets in hun ogen niet zo lekker gaat. Niet iedereen doet dat even handig en niet iedereen zit daarop te wachten.

Dat jij het liefst met iemand samen rijdt, moet je misschien een beetje loslaten. Niet iedereen zit daarop te wachten. De een zegt dat gewoon, de ander niet maar vraagt nooit eens of jij zin hebt om met haar of hem te rijden. Dan weet je in principe genoeg. Dat heeft meestal niks met jou als persoon te maken, maar wel met de voorkeuren van die persoon.

Het zou jammer zijn als je door de omstandigheden niet meer naar je bijrijdpaard zou gaan, want je klinkt alsof je dat helemaal leuk vindt. Ik zou zeggen: trek je eigen plan, geniet van je bijrijdpaard en van het feit dat je goed met de eigenaresse kunt opschieten.

Mocht het nou niet veranderen en je trekt het niet meer, dan is er altijd nog een optie om te stoppen met dit bijrijdpaard maar dat zou ik echt nu nog niet doen.

Overigens, nog iets om rekening mee te houden: je hebt sinds 1,5 maand een bijrijdpaard. Sinds een week of 4 zitten we in Nederland in een rare situatie waardoor mensen veel minder contact hebben met anderen. De manege/stal is voor veel mensen het enige uitje dat ze nog hebben en waar ze contact hebben met anderen. Deze situatie doet iets met iedereen, waardoor waarschijnlijk iedereen anders is dan gebruikelijk. De een wordt stiller, de ander wordt kribbig als je iets vraagt, de volgende bemoeit zich overal mee, gewoon omdat het kan. Dat heeft niets met jou te maken.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:47

Ik merkte dat soms ook wel hoor, nergens echt bij horen op stal. En dat is niet leuk. Maar ik zou als ik van jou was gewoon niet meer afspreken met die meisjes als je er je niet goed bij voelt. Je kan best ook alleen naar je verzorgpaardje. Ik ben 21 jaar en heb ook geen echte paardenvriendinnen omdat de wereld daarrond zoveel groter is en ik mezelf ook niet goed voel binnen dat kleinzinnige kringetje.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:48

Janneke2 schreef:
@Penotti: klopt, 'dat soort lui' heb je overal.

Maar ik vond het op gegeven moment wel vermoeiend: tegenover Knollie gevoelig en ontvankelijk zijn - en scherp en assertief tegenover 'die lui'.

Omdat ik tov TS de luxe had dat het mijn eigen paard was, ben ik daar weggegaan.
Niet per se met het idee 'op een andere stal heb je die types niet', maar op die andere stal liepen instructeurs rond met wie ik op 1 lijn zat - dat scheelt toch.

Met je eens hoor.
Als je op een stal staat waar de norm is: geen gel*l trek hem in de krul. Dan kun je daar nooit aarden als jezelf niet zo bent. En als dat de voor de meerderheid van de personen zo geldt is er helaas niets anders over dan te vertrekken.

Ik heb zelf op een paar stallen gestaan en de meeste mensen waren aardig, reden ook vriendelijk.
Dus het algemene gevoel was daar fijn.
Maar dan zijn er net een paar bij die anders zijn.
En die heb je overal. En dan is het toch dat jij die mensen niet kunt veranderen, maar je eigen gevoel wel kunt leren te veranderen.
Zonder dat je dit overbrengt op je paard.
En nee simpel is dat niet, maar wel een fijne leerschool voor later.

Zeker omdat ts schrijft dat ze dit ook op andere plekken zo voelt is het ook wat je toelaat te voelen.
Tjee, makkelijk uitleggen is dat niet zeg :D
Hoop toch dat het wat begrepen word.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:49

Ik herken dit. Op jouw leeftijd had ik dit ook. Voor mij was het ook erg lastig omdat ik op een pensionstal woonde, dus ik kon nooit eens gewoon naar mijn pony zonder dat ik een klant tegen kwam die even een praatje wilde maken. Dat was van hun uit goed bedoeld, maar als puber wilde ik gewoon alleen bij mijn pony zijn.

Ik heb een tijd met een zonnebril en een pet rondgelopen op jouw leeftijd, klinkt heel erg stom, maar daardoor had ik denk ik voor mezelf een ' houding' waardoor ik minder aangesproken werd.

Verder: Mensen kunnen je alleen teleurstellen als je iets van ze verwacht. Wat waren precies jouw verwachtingen? Hoe zou stal er voor jou ideaal gezien uitzien?

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:54

Ik heb dat gevoel ook een tijd gehad, niet eens op de echte sportstallen, maar juist op de pensionstallen met basisruiters. Ik heb een tijd heel asociaal gewoon met oordopjes gereden zodat ik niks hoorde van de opmerkingen.

Nog steeds kom ik op stal voor mijn paard en ik ben heel goed geworden in het negeren van mensen. Niet het meest sociale, maar zo hield ik wel mijn plezier. Nu sta ik op een hele fijne stal en ben ik ouder, heb er dus geen last meer van. Mijn perfectionisme betrek ik alleen nog op mezelf, niet op hoe anderen vinden dat het hoort. Daar ben ik het meestal toch niet mee eens, haha