Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
996981
Berichten: 9576
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:51

Sheran schreef:
Dat is toch precies wat Pien zegt... Waarom haal je dat er zo uit?

Ja precies. Ze zegt dat we het over die punten oneens zijn. Waar wordt dat op gebaseerd? Het is namelijk niet waar. Ook over de punten waarover ze stelt dat we het oneens zijn, zijn we het grotendeels eens.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


XladyX

Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:52

Electra63 schreef:
Hier kan je goed zien, dat vaccineren helpt en zeker de booster.

[ [url=m/XDYRbN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vraag me trouwens wel af bij deze data in hoeverre de booster nu niet te veel toegewezen wordt als de oplossing. Pas vrij recent zijn de meeste boosters gehaald, hoe groot is de kans dat diegene die een booster hebben gehaald (wat niet mag als je positief bent, of recent besmet bent geweest) "gewoon" nog niet lang genoeg ziek of besmet zijn geweest voor ziekenhuisopname? Niet als kritiek bedoelt maar als het enkele weken kan duren tussen besmetting en opname, én de meesten zijn pas recent geboosterd, dan geeft dat toch een vertekend beeld? Ben wel benieuwd of dat verwerkt is in de data, ben er zelf niet in thuis.


Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:55

Xladyx, ik dacht hetzelfde. Ken in mijn directe omgeving echt verschillende mensen die de booster nog niet mogen ivm recente besmetting. Waaronder ikzelf. Die mensen hebben dus allemaal een recente nieuwe weerstand zonder booster.

Mizora

Berichten: 18060
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:05

Hoewel dit plaatje inderdaad vertekent, is de groep 75+ al wel wat langer geboosterd dan de rest van Nederland en waren zij juist vrij ruim vertegenwoordigd in het ziekenhuis. Maar ik zou een vergelijking van de 75+'ers in plaats van de volledige Nederlandse populatie wel eerlijker gevonden hebben. Tegelijkertijd wordt er bij dit plaatje ook geen rekening gehouden met het feit dat de groep ongevaccineerden gemiddeld het jongste is, daarna de groep basisvaccinatie en dan pas dus de booster, terwijl de kans op ziekenhuisopname bij oudere mensen wel steeds groter wordt. Daardoor lijkt het alsof vaccineren minder doet dan dat het werkelijk doet.

Het onevenwichtige plaatje werkt dus beide kanten op.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:14

996981 schreef:
Sheran schreef:
Dat is toch precies wat Pien zegt... Waarom haal je dat er zo uit?

Ja precies. Ze zegt dat we het over die punten oneens zijn. Waar wordt dat op gebaseerd? Het is namelijk niet waar. Ook over de punten waarover ze stelt dat we het oneens zijn, zijn we het grotendeels eens.


OK, dus jij bent het eens met mijn conclusie dat doordat er een kleine groep (de kleinste van de bevolking 10% ongeveer) is die niet tegen covid vaccineert , het gevolg is dat de ziekenhuizen en IC 's zo vol zijn→ daar die groep over vertegenwoordigt is. Als gevolg daarvan is/ gaat de maatschappij op slot. Als gevolg daarvan krijg je irritaties bij de gevaccineerden want de keuze vrijheid (die hoort te blijven) van de een (de niet gevaccineerden) heeft onvrijheid tot gevolg van de andere (openbaar leven teveel op slot).
Die irritaties lopen nog meer op bij de groep gevaccineerden, doordat een kleine groep van de niet gevaccineerden→ bv virus waarheid→ met allerlei onzin verhalen komt en met een hoop bombarie want hun vrijheid wordt zo inbeperkt → mondmaskertjes , qr code, afstand houden etc how ever what. Ik ben nu wel benieuwd waar je het wel en niet mee eens bent.

Want wat voor mij de winst is van het schuren tussen ons, en je voorlaatste post die ik heel amaible vond en normaal, is, dat ik dit heel erg duidelijk krijg. Dat wist ik al wel, maar soms verdwijnt dat ook in de irritaties die ook bij mij dan oplopen. Want iedereen is bij tijd en wijle wat geïrriteerd door al die beperkingen (die hier gelukkig de laatste maanden amper aanwezig waren voor mij).

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:57

Omicron is op papier een "milde" variant, maar zowel in het UK, Frankrijk als Denemarken zijn de sterftecijfers sinds eind oktober snel aan het stijgen. Die trend is nu ook in België zichtbaar. Sterftecijfers zijn bij ons over de afgelopen week gestegen met 20%, tot 25 gevallen per dag. Het vreemde is dat de bezetting op intensieve zorg stabiel blijft, of zelfs lichtjes daalt.

il faut d'abord durer

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:00

BigBen schreef:
Omicron is op papier een "milde" variant, maar zowel in het UK, Frankrijk als Denemarken zijn de sterftecijfers sinds eind oktober snel aan het stijgen. Die trend is nu ook in België zichtbaar. Sterftecijfers zijn bij ons over de afgelopen week gestegen met 20%, tot 25 gevallen per dag. Het vreemde is dat de bezetting op intensieve zorg stabiel blijft, of zelfs lichtjes daalt.


Klopt. Gisteren (Frankrijk) zelfs 467 overleden aan covid en 500.000 ++ positief getest. Ziekenhuis totale IC bezetting blijft hangen op 74%
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-01-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 28685
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:01

Maar als omricon toch voornamelijk de oudste mensen ziek maakt, wat ik hier eerder las, klopt het wel weer betreft IC.
De echt oudere met al een lage levensverwachting kwamen daar in de andere golven ook al niet terecht.
Maar overleden in de verzorgingstehuizen of Cohort afdeling in het ziekenhuis.
Dat is waarom wij zo weinig IC bedden hebben in vergelijking met andere landen, oudere mensen met weinig toekomst perspectief geven wij dat soort hulp niet.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:02

In elk land zijn ongevaccineerden/gedeeltelijk gevaccineerden en mensen met een zwakke gezondheid en voor deze mensen kan omikron net zo vervelend/dodelijk zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:06

Sizzle schreef:
HC had dat ook niet zelf bedacht, die term kwam uit een eerdere kleine Oostenrijkse studie.
Echter werd hij voornamelijk aangevallen omdat hij het superresistentie noemde ipv superimmuniteit en daarnaast omdat hij nou eenmaal persoonlijke aanvallen aantrekt als een supermagneet.

Alsof ik iemand zou aanvallen omdat hij het woord superresistentie gebruikt ipv superimmuniteit. Of omwille van zijn persoon. Ik kan HC eigenlijk best lijden, alleen vertelt hij af en toe onzin, maar dat is dan weer zijn goede recht. Nee, het gaat erom dat die studie alleen een doorbraak besmetting met delta (of ouder) heeft onderzocht, en niet met omikron. Of een doorbraak besmetting met omikron hetzelfde effect heeft weet je eenvoudigweg niet.

il faut d'abord durer

Needje

Berichten: 19150
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:12

BigBen schreef:
Omicron is op papier een "milde" variant, maar zowel in het UK, Frankrijk als Denemarken zijn de sterftecijfers sinds eind oktober snel aan het stijgen. Die trend is nu ook in België zichtbaar. Sterftecijfers zijn bij ons over de afgelopen week gestegen met 20%, tot 25 gevallen per dag. Het vreemde is dat de bezetting op intensieve zorg stabiel blijft, of zelfs lichtjes daalt.

Waar haal jij je cijfers vandaan elke keer?
Want 25 doden per dag kan ik niet vinden.
Of ben je niet van NL?

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:15


il faut d'abord durer

996981
Berichten: 9576
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:16

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Ja precies. Ze zegt dat we het over die punten oneens zijn. Waar wordt dat op gebaseerd? Het is namelijk niet waar. Ook over de punten waarover ze stelt dat we het oneens zijn, zijn we het grotendeels eens.


OK, dus jij bent het eens met mijn conclusie dat doordat er een kleine groep (de kleinste van de bevolking 10% ongeveer) is die niet tegen covid vaccineert , het gevolg is dat de ziekenhuizen en IC 's zo vol zijn→ daar die groep over vertegenwoordigt is. Als gevolg daarvan is/ gaat de maatschappij op slot. Als gevolg daarvan krijg je irritaties bij de gevaccineerden want de keuze vrijheid (die hoort te blijven) van de een (de niet gevaccineerden) heeft onvrijheid tot gevolg van de andere (openbaar leven teveel op slot).
Die irritaties lopen nog meer op bij de groep gevaccineerden, doordat een kleine groep van de niet gevaccineerden→ bv virus waarheid→ met allerlei onzin verhalen komt en met een hoop bombarie want hun vrijheid wordt zo inbeperkt → mondmaskertjes , qr code, afstand houden etc how ever what. Ik ben nu wel benieuwd waar je het wel en niet mee eens bent.

Want wat voor mij de winst is van het schuren tussen ons, en je voorlaatste post die ik heel amaible vond en normaal, is, dat ik dit heel erg duidelijk krijg. Dat wist ik al wel, maar soms verdwijnt dat ook in de irritaties die ook bij mij dan oplopen. Want iedereen is bij tijd en wijle wat geïrriteerd door al die beperkingen (die hier gelukkig de laatste maanden amper aanwezig waren voor mij).

Nee. Dat is een verkeerde conclusie. Alleen al omdat de ziekenhuizen al een heel lange tijd niet meer overvol zijn. Dat is dus niet de reden voor maatregelen (die nu gelukkig dus ook grotendeels zijn afgeschaft *\o/* ). Het percentage ongevaccineerden dat opgenomen wordt is relatief hoog. Net als het percentage ouderen, mensen met (beïnvloedbaar) onderliggend lijden en mensen met overgewicht. Die hele groep zorgt in totaal voor een eventuele te grote belasting. Niet enkel de ongevaccineerden. Ook onder ongevaccineerden zijn het voornamelijk mensen die aan minimaal 1 van de andere “criteria” voldoen die op de IC belanden. Niet de gezonde jongere die zich niet laat vaccineren. Mocht je daarvan bronnen willen moet ik hè die tot vanavond verschuldigd blijven. Ik Bok momenteel mobiel en dat is onhandig

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:25

Dan is nu duidelijk waar we van mening verschillen en waar het overeenkomt. Dank je wel!
Daar ging het me om. Niet meer, eerlijk gezegd , om de discussie en interpretaties van cijfers .

996981
Berichten: 9576
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:31

pien_2010 schreef:
Dan is nu duidelijk waar we van mening verschillen en waar het overeenkomt. Dank je wel!
Daar ging het me om. Niet meer, eerlijk gezegd , om de discussie en interpretaties van cijfers .

Dat snap ik. Ik vind het echter wel vervelend als er harde beweringen worden gedaan zonder onderbouwing van bronnen of cijfers. Daar ben ik inmiddels waarschijnlijk na twee jaar te fel op geworden en die oliebol heb jij over je heen gekregen. Dat is niks persoonlijks en wil ik m’n excuses voor aanbieden.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:42

BigBen schreef:
Omicron is op papier een "milde" variant, maar zowel in het UK, Frankrijk als Denemarken zijn de sterftecijfers sinds eind oktober snel aan het stijgen. Die trend is nu ook in België zichtbaar. Sterftecijfers zijn bij ons over de afgelopen week gestegen met 20%, tot 25 gevallen per dag. Het vreemde is dat de bezetting op intensieve zorg stabiel blijft, of zelfs lichtjes daalt.


Dat laatste is niet vreemd omdat omicron in de bovenste luchtwegen gaat zitten ipv in de longen. Als je niet beademd hoeft te worden hoef je niet naar de IC. Maar een flinke bovenste luchtweg infectie is voor ouderen en kwetsbaren evengoed gevaarlijk. Ook bij een gewone verkoudheid of griep. Minder mensen op de IC betekent niet automatisch geen oversterfte.

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:46

996981 schreef:
pien_2010 schreef:
Dan is nu duidelijk waar we van mening verschillen en waar het overeenkomt. Dank je wel!
Daar ging het me om. Niet meer, eerlijk gezegd , om de discussie en interpretaties van cijfers .

Dat snap ik. Ik vind het echter wel vervelend als er harde beweringen worden gedaan zonder onderbouwing van bronnen of cijfers. Daar ben ik inmiddels waarschijnlijk na twee jaar te fel op geworden en die oliebol heb jij over je heen gekregen. Dat is niks persoonlijks en wil ik m’n excuses voor aanbieden.


Geaccepteerd 100% en bedankt voor deze post. +:)+

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:46

IMANDRA schreef:
imaudy schreef:
Het zou mooi zijn als het een gewoon griepje wordt.
Ik miste HC al een paar dagen, maar ik zie dat hij geband is voor een weekje. Ik neem aan dat dat met dit topic te maken heeft. Ik vind dat het modereren in dit topic niet altijd even juist verloopt, vandaar dat ik dit topic ga verlaten. Veel succes iedereen met het ontlopen van het virus. Ik doe mij best :D


Dat jij het er niet mee eens bent als HC-fan wil natuurlijk niet zeggen dat het niet juist is ;). Laat modereren lekker aan de mods over, in plaats van aannames te doen over de reden.

Wel, ik ben het er ook niet mee eens, en je kunt mij moeilijk een HC-fan noemen. Ik lees niet alles, maar ik heb van HC in dit topic niets gelezen waarvoor hij geband zou moeten worden. Bannen is een beetje zoals de foei-lijst, een zwaktebod.

il faut d'abord durer

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:47

996981 schreef:
Dat snap ik. Ik vind het echter wel vervelend als er harde beweringen worden gedaan zonder onderbouwing van bronnen of cijfers. Daar ben ik inmiddels waarschijnlijk na twee jaar te fel op geworden en die oliebol heb jij over je heen gekregen. Dat is niks persoonlijks en wil ik m’n excuses voor aanbieden.


Kijk, zó kan het ook _/-\o_

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

BigBen
Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:49

SusanH schreef:
BigBen schreef:
Omicron is op papier een "milde" variant, maar zowel in het UK, Frankrijk als Denemarken zijn de sterftecijfers sinds eind oktober snel aan het stijgen. Die trend is nu ook in België zichtbaar. Sterftecijfers zijn bij ons over de afgelopen week gestegen met 20%, tot 25 gevallen per dag. Het vreemde is dat de bezetting op intensieve zorg stabiel blijft, of zelfs lichtjes daalt.


Dat laatste is niet vreemd omdat omicron in de bovenste luchtwegen gaat zitten ipv in de longen. Als je niet beademd hoeft te worden hoef je niet naar de IC. Maar een flinke bovenste luchtweg infectie is voor ouderen en kwetsbaren evengoed gevaarlijk. Ook bij een gewone verkoudheid of griep. Minder mensen op de IC betekent niet automatisch geen oversterfte.

Goed gezien. Kan best. Ik zou wel eens de leeftijdsverdeling bij de sterfgevallen willen zien.

il faut d'abord durer

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:52

Ik heb daar geen idee van, maar in ons plaatselijke krantje staan op dit moment alleen rouwadvertenties van mensen die rond de 80 of ouder zijn. Nu is dat niet exemplarisch voor de rest van de bevolking, maar op een woonplaats met rond de 80.000 mensen en een vrij gemiddelde doorsnee van de bevolking zegt het mij dat de kans groot is dat dit ook voor de rest van Nederland zou kunnen gelden.

Mizora

Berichten: 18060
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:09

Een rouwadvertentie is in Nederland niet verplicht. Van mijn ouders weet ik vrij zeker dat als één van het gezin zou overlijden (ik ben 1 van 5 kinderen), zij geen rouwadvertentie zouden plaatsen. Als mijn oma komt te overlijden is de kans wel vrij groot dat daar (in haar plaatselijke krantje) wel een rouwadvertentie geplaatst zal worden omdat in haar kennissenkring dit nog veel gebruikelijker is en in de gaten wordt gehouden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

BigOne
Berichten: 37975
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:36

In ons plaatselijke krantje deze week bijna geen advertenties en vorige week bijna negen pagina's en niet allemaal oudjes.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:42

Hier de jongste toch wel ziek. Koorts, overgeven en misselijk. Ik ben benieuwd wat haar eerste Pfizer hier voor effect op heeft. Ze heeft die exact een week gelegen gehad en gisteren dan de positieve test.

Sheran

Berichten: 17216
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:52

Wat naar voor je dochter Vayo, beterschap!

Hier ook wel ziek - niet heel erg maar wel vervelend. Geen stem, hoesten, keelpijn, verkouden en na alles wat ik doe moet ik een kwartier plat :')

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AngeliqueB, AnnetteFlame, Arlette1991, BLEXBot, blondies, carineken, Eefje_Sammy, Fly_high, hagelslag, ogidni, roosjenat en 52 bezoekers