Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:13

Needje schreef:
Mijn tweede is net 4,5 maand geleden Zebrastreep. Ik vind het wel even prima zo.


Dan hoef je je ook voorlopig nergens zorgen om te maken , je kan nog even er mee door. Ik heb het idee nog steeds wel wat beschermd te zijn. Ik ben ook wel veel thuis hoor! Mede ook door het koude weer heb er dan toch niet zoveel behoefte aan om overal heen te gaan moet ik zeggen :')



@hc

Mijn qr code is gek genoeg nog steeds geldig maar mijn internationale niet meer. Ach komende maanden ben ik toch niet van plan om naar het buitenland te gaan. Heb wel een concert staan in maart , maar ben bang dat die niet doorgaat met de lockdown waarin we nu zitten.

Ik vond het ziek zijn wel meevallen. Ik hoor vervelende bijwerkingen van az en jansen. Eerste keer eigenlijk nergens last van en tweede keer een halve nacht beroerd , extreem moe en pijn in de gewrichten maar dat kwam ook door spanning na 2 uurtjes slapen was dart weg namelijk. Dag erna beetje minnetjes en lekker rustig aan gedaan. Dag daarna weer top fit en gewoon gewerkt zonder problemen.

Ik mag absoluut niet klagen over de bijwerkingen. Hepatitis vaccinaties had ik ook hetzelfde dus het viel mij persoonlijk nog mee dit keer.

imaudy
Berichten: 5015
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:19

Huertecilla schreef:
Zebrastreep schreef:
Tja dat is jouw keuze , net zoals het mijn keuze is om als jong iemand wel gevaccineerd wil worden.


Dat staat jou vrij; daar is geen verplichting voor nodig.

Citaat:
Plus ik heb mijn eerste vaccinatie al bijna 12 maanden geleden gehad en er is niks gebeurd dus ik vertrouw het genoeg.


Dan ben je al tegen/over de ´houdbaarheidsdatum´ afhankelijk van de geldigheidswinden van het beleid ;)

Ik ben 4,5 maand terug geprikt, er wél ECHT ziek geweest en ja ECHT van het vaccin.
Ook is de dekkingsduur een jojo onderhevig aan ´groter belang´.

Helemaal met je eens Needje.
Ik vind het wel ´mooi´ met al die gewogen informatie.
Ik bén verdorie gevaccineerd dus bekijk het verder maar even. Ook als net als in Frankrijk de geldigheid van het betreffende vaccin uit de QR code teruggedraaid wordt. Dat raakt me toch nauwelijks met de kleinere gelegenheden waar ik kom.

Ik vertrouw helemaal niets meer voor mezélf van de voorlichting in het groter belang; alleen op mezelf, op wat ik er zélf aan kan doen. Masker, afstand, minder verplaatsten, opletten waar ik me in welk gezelschap stort; bv degenen die op vliegvakantie geweest zijn éven vermijden.*

* ja dat is enigzins veranderd tov een paar weken terug door het ge-jojo mbt de dekking van Jansen.


Dan ben je al beter bezig dan het gros van de mensen. Veel mensen komen niet eens op het idee om afstand te houden van mensen die op vliegvakantie zijn geweest.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:38

Nieuw onderzoek naar het verband tussen overgewicht en ernstig ziek worden / overlijden aan covid.
Er zou ook een link zijn tussen veel vetweefsel en langdurige restklachten.
De online post ( engels ) is ook te lezen via het linkje.
Het onderzoek is nog niet door collega-wetenschappers nagelezen, dus enig voorbehoud is wel op zijn plaats natuurlijk.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~aa1fb6a5/

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:15

Pandora2 schreef:
Nieuw onderzoek naar het verband tussen overgewicht en ernstig ziek worden / overlijden aan covid.
Er zou ook een link zijn tussen veel vetweefsel en langdurige restklachten.
De online post ( engels ) is ook te lezen via het linkje.
Het onderzoek is nog niet door collega-wetenschappers nagelezen, dus enig voorbehoud is wel op zijn plaats natuurlijk.

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~aa1fb6a5/


Als ze dat nou even omzetten naar dat mensen niet meer dood gaan of ziek worden hebben we 2 problemen opgelost :+

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:24

Dat zou tof zijn inderdaad :Y)
Al is het misschien wel iets teveel gevraagd op de korte termijn :')

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:38

Ergens vind ik het heel bijzonder om te lezen dat dus zowel Corona als HIV als Influenza zich hechten aan vetcellen. Net of de natuur zich toch richt op de 'ongezondere/zwakkere' in een populatie.

( Even een disclaimer: hiermee bedoel ik niet dat mensen met overgewicht perse zwak zijn en dood moeten :+ ) . Ik was zelf ooit 130 kilo en kon alleen met een operatie afvallen: dus ik vind dat ik dit mag zeggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:39

Als het klopt dan komt natuurlijk de vraag hoe we te dikke mensen kunnen dwingen om af te vallen, zodat ze geen dunnere mensen aansteken en zo iedereen in gevaar brengen. BMI-QR code bij de snackbar? Auto afpakken zodat ze gaan fietsen? Niet meer mogen werken tot ze afgevallen zijn? In lock-down in de gym tot je genoeg calorieën hebt verbrand? Groot kamp opzetten voor dikke mensen waar ze 2 weken verplicht op dieet moeten? Publiekelijk dikke mensen de schuld van de corona epidemie geven? Op bokt posten dat het allemaal de schuld van dikke mensen is en als ze nou eens gewoon gezond geleefd hadden dan zouden we nu niet zo in de problemen zitten?

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:41

enzino schreef:
Als het klopt dan komt natuurlijk de vraag hoe we te dikke mensen kunnen dwingen om af te vallen, zodat ze geen dunnere mensen aansteken en zo iedereen in gevaar brengen. BMI-QR code bij de snackbar? Auto afpakken zodat ze gaan fietsen? Niet meer mogen werken tot ze afgevallen zijn? In lock-down in de gym tot je genoeg calorieën hebt verbrand? Groot kamp opzetten voor dikke mensen waar ze 2 weken verplicht op dieet moeten? Publiekelijk dikke mensen de schuld van de corona epidemie geven? Op bokt posten dat het allemaal de schuld van dikke mensen is en als ze nou eens gewoon gezond geleefd hadden dan zouden we nu niet zo in de problemen zitten?

Ik hoop dat je niet serieus bent?
En dikke mensen de schuld geven van de pandemie en de gevolgen gebeurd hier al

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:52

purny schreef:
enzino schreef:
Als het klopt dan komt natuurlijk de vraag hoe we te dikke mensen kunnen dwingen om af te vallen, zodat ze geen dunnere mensen aansteken en zo iedereen in gevaar brengen. BMI-QR code bij de snackbar? Auto afpakken zodat ze gaan fietsen? Niet meer mogen werken tot ze afgevallen zijn? In lock-down in de gym tot je genoeg calorieën hebt verbrand? Groot kamp opzetten voor dikke mensen waar ze 2 weken verplicht op dieet moeten? Publiekelijk dikke mensen de schuld van de corona epidemie geven? Op bokt posten dat het allemaal de schuld van dikke mensen is en als ze nou eens gewoon gezond geleefd hadden dan zouden we nu niet zo in de problemen zitten?

Ik hoop dat je niet serieus bent?
En dikke mensen de schuld geven van de pandemie en de gevolgen gebeurd hier al


Natuurlijk is dat niet serieus. Want degene die het hardste roepen over overgewicht (HC, Enzino) gooien liever met over-the-top maatregelen om lekker te kunnen schoppen tegen alles dan dat ze met constructieve, realistische opties komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:54

Nee, het is een lekkere manier om te schoppen tegen de mensen die met over-de-top maatregelen kwamen om andere mensen te dwingen te vaccineren en pagina's hebben kunnen vullen met dat alleen daar de problemen lagen.

(en ik neem aan dat je niet probeert te suggereren dat jij met zulke realistische en constructieve oplossingen komt, want anders zou ik daar ook nog wel even tegenaan willen schoppen :+ )

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:57

enzino schreef:
Als het klopt dan komt natuurlijk de vraag hoe we te dikke mensen kunnen dwingen om af te vallen, zodat ze geen dunnere mensen aansteken en zo iedereen in gevaar brengen. BMI-QR code bij de snackbar? Auto afpakken zodat ze gaan fietsen? Niet meer mogen werken tot ze afgevallen zijn? In lock-down in de gym tot je genoeg calorieën hebt verbrand? Groot kamp opzetten voor dikke mensen waar ze 2 weken verplicht op dieet moeten? Publiekelijk dikke mensen de schuld van de corona epidemie geven? Op bokt posten dat het allemaal de schuld van dikke mensen is en als ze nou eens gewoon gezond geleefd hadden dan zouden we nu niet zo in de problemen zitten?



_O- _O- zo gaan we het doen _O-

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:59

Ok noem mij maar blondtttttt
Maar zou het overgewicht ook een reden zijn dat Amerika zo getroffen is...

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:02

Echwel schreef:
Ok noem mij maar blondtttttt
Maar zou het overgewicht ook een reden zijn dat Amerika zo getroffen is...

Ik zit op dit moment in de Starbucks in New York maar zie toch echt geen dikke mensen...
Eigenlijk het hele New Yorkse volk is niet echt dik zag ik...

Alleen zijn de kerstkransjes goddelijk :D

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:12

enzino schreef:
Nee, het is een lekkere manier om te schoppen tegen de mensen die met over-de-top maatregelen kwamen om andere mensen te dwingen te vaccineren en pagina's hebben kunnen vullen met dat alleen daar de problemen lagen.

(en ik neem aan dat je niet probeert te suggereren dat jij met zulke realistische en constructieve oplossingen komt, want anders zou ik daar ook nog wel even tegenaan willen schoppen :+ )


Helaas klopt de vergelijking die je maakt niet. Overgewicht is niet besmettelijk, BMI geen goede schaal om op iedereen toe te passen. Gewicht en ongezond leven zijn ook niet per se synoniem. En de belangrijkste: overgewicht is láng niet altijd een keuze, of makkelijk op te lossen als het er eenmaal is. In tegenstelling tot de status 'ongevaccineerd'. Maar schop maar raak hoor, liever een constructieve, realistische discussie dan dit soort onzinnige posts.

En ik bedoelde dat jij en HC vaak overgewicht opbrengen (wat inderdaad een risicofactor is), maar zodra er dan gevraagd wordt om daar een realistische oplossing voor te geven (of iig een richting waarin we kunnen denken) dan blijft het heel stil.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:12

ruitje schreef:
Ergens vind ik het heel bijzonder om te lezen dat dus zowel Corona als HIV als Influenza zich hechten aan vetcellen. Net of de natuur zich toch richt op de 'ongezondere/zwakkere' in een populatie.

( Even een disclaimer: hiermee bedoel ik niet dat mensen met overgewicht perse zwak zijn en dood moeten :+ ) . Ik was zelf ooit 130 kilo en kon alleen met een operatie afvallen: dus ik vind dat ik dit mag zeggen :')


Goh dat het ook invloed heeft op Influenza wist ik nog niet! Ik was echt een plank toen ik 16 was , maar ben toen flink getroffen door een influenza achtig virus.

Mijn vader was ook jaren echt veelte zwaar , en de laatste jaren ook veel zieker van een verkoudheid helemaal nu hij ook nog hartpatiënt is geworden.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:13

Echwel schreef:
Ok noem mij maar blondtttttt
Maar zou het overgewicht ook een reden zijn dat Amerika zo getroffen is...

Ik had ergens, maanden geleden al, gelezen dat dit te maken heeft met de kansenongelijkheid in Amerika. Dat het vooral ook de Afro-Amerikanen zijn die zwaar getroffen worden/werden. Deze mensen zijn gemiddeld minder hoog opgeleid, hebben banen waarvoor ze niet thuis kunnen werken dus hoger besmettingsrisico. Minder geld voor huisvesting en wonen dichter op elkaar, wederom hoger besmettingsrisico. Gemiddeld een lager inkomen dus minder kans/geld voor zorg.

Ik weet het niet meer exact te reproduceren, maar dit was de insteek van het artikel zo even uit mijn hoofd.

En vergeet ook het Trumpiaanse ontkenningsmechanisme niet, waardoor er ook veel te laat maatregelen zijn getroffen om het virus in te dammen.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:23

ruitje schreef:
Ergens vind ik het heel bijzonder om te lezen dat dus zowel Corona als HIV als Influenza zich hechten aan vetcellen. Net of de natuur zich toch richt op de 'ongezondere/zwakkere' in een populatie.

( Even een disclaimer: hiermee bedoel ik niet dat mensen met overgewicht perse zwak zijn en dood moeten :+ ) . Ik was zelf ooit 130 kilo en kon alleen met een operatie afvallen: dus ik vind dat ik dit mag zeggen :')

Ik zou vanuit de natuur zeggen dat mensen met (meer) vetweefsel niet perse de ongezondere/zwakkere in de populatie zijn. Eerder juist omgekeerd.
De aanleg van vetweefsel is vanuit de natuur niet meer en niet minder dan in tijden van overvloed een appeltje voor de dorst aanleggen voor een periode dat er minder eten beschikbaar is. Juist degenen met voldoende reserves konden de slechtere periode overleven. En je zou denken dat het juist de sterksten/hoogsten in rang zijn die als eerste toegang hebben tot voldoende voeding en dus de betere overlevingskansen kunnen creëeren.

Dik zijn is daarmee dus juist een teken van welvarenheid.

Alleen hoeven we nu niet meer op jacht voor een stukje biefstuk of onder een halve meter te sneeuw te graven naar een paar wortels maar gaan we gewoon naar de slager en de supermarkt. Die aanleg van reserves die vroeger zo handig was is daarom nu eerder een last geworden met mogelijke negatieve gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:30

IMANDRA schreef:
En ik bedoelde dat jij en HC vaak overgewicht opbrengen (wat inderdaad een risicofactor is), maar zodra er dan gevraagd wordt om daar een realistische oplossing voor te geven (of iig een richting waarin we kunnen denken) dan blijft het heel stil.

Misschien omdat ik wat anders denk over wat de rol van de overheid moet zijn. In mijn ogen is overgewicht, net zoals vaccinatiestatus, niet iets dat een overheid moet controleren of af moet dwingen. De vergelijking met overgewicht maak ik slechts omdat iedereen het absurd zou vinden als dikke mensen verplicht zouden worden medicijnen te nemen of medische ingrepen te ondergaan omdat het het belang van de algehele bevolking zou dienen, terwijl sommige mensen het wel redelijk normaal vinden om mensen te dwingen tot vaccineren of ze op z'n minst af te schilderen als zondebok voor alle problemen die nu spelen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:35

IMANDRA schreef:
En ik bedoelde dat jij en HC vaak overgewicht opbrengen (wat inderdaad een risicofactor is), maar zodra er dan gevraagd wordt om daar een realistische oplossing voor te geven (of iig een richting waarin we kunnen denken) dan blijft het heel stil.


Dat is én vragen naar de bekende weg én hier off topic.
Maar omdat je zo aandringt.
Van overheidswege is het niet zo bar complex. Btw en accijns bv. zijn twee makkelijke financiële stukjes gereedschap.

Overigens is het niet míjn rol om dit op te gooien omdat ik wijs op risico-factoren welke de hele samenleving ontwrichten door de veel grotere kans op ernstig Covid19.
Ik vind het aanpakken van die groep(en) veel beter dan het moreel verplichten om kinderen van 5-12 te vaccineren om die groep(en) te beschermen.
Dat dit volgens jou mij verplicht tot het wijzen van de bekende weg vind ik de omgekeerde wereld.

Er kan wel druk gezet worden op vaccineren vanwege de sociale plicht het risico voor anderen te beperken en dat geldt dan niet voor te rook, te dronk, te dik???
Twee jaar later en is dat nog steeds ´ja maar nú dan??´ Sorry maar NEE! Als de risicogroepen de eigen verantwoordelijkheid naar de rest hadden genomen, dan was het risico voor de samenleving een dimensie kleiner. Ík vind dat verwijtbaarder nalatigheid dan een gezonde die liever niet vaccineert.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:37

enzino schreef:
De vergelijking met overgewicht maak ik slechts omdat iedereen het absurd zou vinden als dikke mensen verplicht zouden worden medicijnen te nemen of medische ingrepen te ondergaan omdat het het belang van de algehele bevolking zou dienen, terwijl sommige mensen het wel redelijk normaal vinden om mensen te dwingen tot vaccineren of ze op z'n minst af te schilderen als zondebok voor alle problemen die nu spelen.



+:)+

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:38

Roodvos schreef:
ruitje schreef:
Ergens vind ik het heel bijzonder om te lezen dat dus zowel Corona als HIV als Influenza zich hechten aan vetcellen. Net of de natuur zich toch richt op de 'ongezondere/zwakkere' in een populatie.

( Even een disclaimer: hiermee bedoel ik niet dat mensen met overgewicht perse zwak zijn en dood moeten :+ ) . Ik was zelf ooit 130 kilo en kon alleen met een operatie afvallen: dus ik vind dat ik dit mag zeggen :')

Ik zou vanuit de natuur zeggen dat mensen met (meer) vetweefsel niet perse de ongezondere/zwakkere in de populatie zijn. Eerder juist omgekeerd.
De aanleg van vetweefsel is vanuit de natuur niet meer en niet minder dan in tijden van overvloed een appeltje voor de dorst aanleggen voor een periode dat er minder eten beschikbaar is. Juist degenen met voldoende reserves konden de slechtere periode overleven. En je zou denken dat het juist de sterksten/hoogsten in rang zijn die als eerste toegang hebben tot voldoende voeding en dus de betere overlevingskansen kunnen creëeren.

Dik zijn is daarmee dus juist een teken van welvarenheid.

Alleen hoeven we nu niet meer op jacht voor een stukje biefstuk of onder een halve meter te sneeuw te graven naar een paar wortels maar gaan we gewoon naar de slager en de supermarkt. Die aanleg van reserves die vroeger zo handig was is daarom nu eerder een last geworden met mogelijke negatieve gevolgen.


Ook een goed punt!

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:44

Huertecilla schreef:
enzino schreef:
De vergelijking met overgewicht maak ik slechts omdat iedereen het absurd zou vinden als dikke mensen verplicht zouden worden medicijnen te nemen of medische ingrepen te ondergaan omdat het het belang van de algehele bevolking zou dienen, terwijl sommige mensen het wel redelijk normaal vinden om mensen te dwingen tot vaccineren of ze op z'n minst af te schilderen als zondebok voor alle problemen die nu spelen.



+:)+


Overgewicht is voor de zorg geen acuut probleem hè? Covid wel.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:47

Wat moet de rol van de overheid dan zijn in zo'n pandemie?
Mensen hun eigen gang laten gaan en dus met veel doden / burn-outs / post-covid gevallen etc tot gevolg?

@HC: het is niet offtopic, het gaat over wie op de IC komen met Covid ;). Maar schuif hem maar weer aan de kant hoor. Want met BTW en accijnzen verander je gedrag algemeen genomen niet en kom je er dus niet... Maar goed.

Er mag wat mij betreft net zo goed druk gezet worden op roken, drank en overgewicht hoor. Maar hoe ga je dat effectief doen? Want realistisch en effectief blijven is het belangrijkste. QR code en 2G (althans in andere landen) blijkt wel effectief bij vaccineren. Combinatie van prijs, verbod op plekken en marketing imperken werkt bij roken relatief oké. Maar overgewicht? Ik vraag me oprecht af of je met bijv. meer BTW op friet ergens komt, zeker qua psychologisch/gedragsverandering.

En dat laatste kan ik net zo goed zeggen. Hadden ongevaccineerden de verantwoordelijkheid naar de rest genomen, was het risico een dimensie kleiner. En een prikje laten zetten is zo veel simpeler dan afvallen (want puur 'gezonder leven' daar val je niet per se mee af, en laat nu net dat overtollige gewicht het probleem zijn). Dus wie is dan nalatiger? Iemand die willens en wetens weigert te luisteren naar de experts die er daadwerkelijk verstand van hebben, of iemand die waarschijnlijk goed weet dat die af moet vallen (want die maatschappelijke druk ís er al wbt overgewicht), diverse pogingen heeft gedaan maar het wil niet lukken of niet goed lukken?

Daarbij: overgewicht is niet besmettelijk. Dus een minder acuut probleem dan de COVID zelf inperken. Bovendien gaat overgewicht pas als probleem spelen als men besmet is –als je dus al besmettingen flink kan beperken (bijv. door 95% van de bevolking gevaccineerd te hebben aangevuld met div. maatregelen) dan hoeft overgewicht binnen deze problematiek geen groot probleem te zijn.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:48

Maar over die vetcellen. Ik dacht ook ergens daar wat over gelezen te hebben. Ook dat je niet eens echt zwaar overgewicht hoeft te hebben om wel hoger vetpercentage te hebben.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:48

MyWishMax schreef:
Maar over die vetcellen. Ik dacht ook ergens daar wat over gelezen te hebben. Ook dat je niet eens echt zwaar overgewicht hoeft te hebben om wel hoger vetpercentage te hebben.


Ik meen me te herinneren dat het idd met name gaat om buikvet? Maar kan me vergissen :j