Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 13:57

Oké, omdat mijn werk (zorg), huisarts en GGD geen eenduidig antwoord hebben ben ik benieuwd hoe jullie denken dat het zit.

21 oktober (6 weken en 4 dagen geleden) zijn wij als gezin positief getest op Corona. Alle 3 flink ziek geweest (ondanks vaccinatie) maar na 14 dagen ging het weer prima, alleen geur en smaakverlies verder geen klachten. Ik testte tot 3 weken daarna positief met een zelftest, daarna negatief. Ik test sowieso 2x per week ivm oppas voor mijn zoontje die dit graag wil.

Ik heb afgelopen zaterdag nog getest hiervoor, deze was negatief. Gisteren werd ik een beetje verkouden, ik maakte me geen zorgen want m’n zoontje is al 1,5 week flink verkouden en negatief met een zelftest. Vanmorgen mijn werk gebeld wat ze wilde dat ik deed, kom maar en doe hier een zelftest en dan zien we wel. Je raadt het al: positief..

Toen begon het: hoofdkantoor bellen> ja geen idee, je kan tot 6 weken na besmetting positief testen maar bel je huisarts en laat die belissen. Huisarts gebeld > assistente wist absoluut niet wat ze ermee moest want randgeval, huisarts belt me terug maar bel even de GGD. GGD gebeld > ja dat weet ik eigenlijk niet, even opzoeken, op rijksoverheid.nl staat dat je binnen 8 weken niet hoeft te testen dus ik zou zeggen, je kan werken maar met klachten moet je wel testen. Dus ik weet het eigenlijk niet, wacht even af wat je huisarts zegt.

Huisarts wil een nieuwe PCR-test want hij zegt eenmaal negatief, dan is het virus eruit. Dus je kan ook binnen zo’n korte tijd een nieuwe besmetting oplopen, het is niet gebruikelijk maar het kan. Maaaar: ze kunnen niet zeggen als deze test positief is of het nu om de oude of een nieuwe besmetting gaat.

Nou echt, mijn klomp breekt hoor. Ik weet oprecht niet wat ik moet doen. Ik heb net een spoedtest laten doen, dus krijg voor vannacht 02.00 de uitslag. Maar als deze positief is, wat dan? Ja thuis, in quarantaine maar als je de regels volgt officieel hoeft dit niet volgens het RIVM want het KAN niet. Binnen 8 weken hoef je niet te testen, zeggen ze.

Iedereen haalt z’n schouders op en stuurt me van het kastje naar de muur, maar ik wordt hier echt ellendig van. Iemand ervaring?

Ps: ik hoef geen ellendelange overtuigingen waarom ik niet moet testen, Corona een hoax is etc ik ben pro-test en pro-vaccinatie én ik werk in de ouderen zorg met extreem kwetsbaren, maar ik wil graag ervaringen delen met mensen die dit ook meegemaakt hebben.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:01

Ik zou bang zijn dat jij wel zo'n rare uitzondering bent die opnieuw besmet is := maar wat naar dat het allemaal zo onduidelijk is. Juist omdat je zo vreselijk veel test zou een positieve test toch duidelijk moeten zijn? Het is niet maar 1 keer negatief geweest...

Sterkte ermee in ieder geval en hopelijk komt er iemand die wel weet hoe en wat

Sky_As

Berichten: 4703
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:03

Maar ehh, je zou toch zeggen als jij nu Corona hebt, dan zou je toch besmettelijk kunnen zijn in theorie..... dus dat zou dan alleen al een reden zijn om thuis te zijn, dat risico wil je dan toch niet lopen dat je misschien iemand anders besmet?
(niet op jou persoonlijk hoor, maar meer het advies wat anderen instanties je geven). Het is toch niet alleen het volgen van regels, het is toch ook gewoon een beetje logisch na denken.

Het lijkt wel of mensen bij die instanties het ook niet weten (wat ook zo is) dus in dat geval zou je toch zeggen, bij twijfel niet oversteken? (better safe than sorry)

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 14:06

Sky_As schreef:
Maar ehh, je zou toch zeggen als jij nu Corona hebt, dan zou je toch besmettelijk kunnen zijn in theorie..... dus dat zou dan alleen al een reden zijn om thuis te zijn, dat risico wil je dan toch niet lopen dat je misschien iemand anders besmet?
(niet op jou persoonlijk hoor, maar meer het advies wat anderen instanties je geven). Het is toch niet alleen het volgen van regels, het is toch ook gewoon een beetje logisch na denken.

Het lijkt wel of mensen bij die instanties het ook niet weten (wat ook zo is) dus in dat geval zou je toch zeggen, bij twijfel niet oversteken? (better safe than sorry)


Ja dit is wat mijn boerenverstand ook zegt. Ik ben dus ook na m’n positieve test meteen naar huis gegaan. Maarja, het blijft zorg, de “zorgcontinuïteit” kan in gevaar komen en dan mag ik gewoon werken. Dus, het is zo zo zo lastig maar inderdaad niemand weet wat ze moeten doen of hoe het zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:06

Je bent alleen negatief geweest op zelftesten toch? Dan is de kans groot dat dit gewoon die 8 weken zijn. Zelftests hebben een grotere kans op vals negatieven :j

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:08

Ik zou gewoon testen en quarentaine.

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 14:08

Hanafubuki schreef:
Je bent alleen negatief geweest op zelftesten toch? Dan is de kans groot dat dit gewoon die 8 weken zijn. Zelftests hebben een grotere kans op vals negatieven :j


Ja dit klopt inderdaad. Maar dus wel écht al 3 weken, 2/3x per week negatief op die van vanmorgen na, die was positief. Dus, dan testen ze wel heel vaak negatief toch? Of zou het ook vals-positief kunnen zijn?

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 14:10

Zonnetje81 schreef:
Ik zou gewoon testen en quarentaine.


Dit doe ik nu ook, test is al afgenomen. En ik zit thuis. Maar, de vraag is vooral: wat als deze positief is? Officieel mag je 8 weken niet testen bij de GGD, ik zit op 6,5. In mijn beroep kan ik niet zomaar zeggen quarantaine want continuïteit van zorg kan ik gevaar komen.

Maar niemand heeft hier dus een antwoord op..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:11

Bij de ziekenhuizen zijn er speciale post-covid poli's. Je zou daarmee contact op kunnen nemen.Het is nl heel goed mogelijk dat je positief test op dood covidweefsel.
Heb je koorts of alleen een lichte verkoudheid?
Die 6 weken is trouwens een indicatie die zelfs wel het dubbele kan zijn dus houdt daar niet teveel aan vast.
Zelftesten zijn ook niet het meest betrouwbaar

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:15

waarom bel je het RIVM niet, die kunnen je vast helpen met deze corona vragen. het telefoonnummer van het RIVM corona vragen is uit mijn hoofd gok ik : 0800-1351

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 14:17

JoellaLoves schreef:
waarom bel je het RIVM niet, die kunnen je vast helpen met deze corona vragen. het telefoonnummer van het RIVM corona vragen is uit mijn hoofd gok ik : 0800-1351


Die heb ik gebeld. Ik dacht dat het GGD was, maar dit nummer was het. Zij zei letterlijk: ik weet het niet, ik ga het even opzoeken… *na 10 minuten* Op Rijksoverheid.ml staat dat je binnen 8 weken niet hoeft te testen, er staat niks over herstellen, negatieve testen en weer positief. Dus wacht even af wat je huisarts zegt. Dat was ook erg teleurstellend vond ik.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:18

Positief kan, je kunt de uitzondering op de regel zijn dat je binnen acht weken weer een besmetting oploopt. Dus denk dat je verstandig bezig bent, testen en tot die tijd thuis. En de thuistesten testen vooral vals negatief, niet positief dus het kan inderdaad zo zijn dat je nog steeds positief test en je hebt nu klachten. Maar even afwachten op de pcr test.

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 14:19

Gillbo schreef:
Bij de ziekenhuizen zijn er speciale post-covid poli's. Je zou daarmee contact op kunnen nemen.Het is nl heel goed mogelijk dat je positief test op dood covidweefsel.
Heb je koorts of alleen een lichte verkoudheid?
Die 6 weken is trouwens een indicatie die zelfs wel het dubbele kan zijn dus houdt daar niet teveel aan vast.
Zelftesten zijn ook niet het meest betrouwbaar


Dit is een goede, ga even opzoeken of ik hier ergens in de buurt een telefoonnummer ervan kan vinden. Ik heb verhoging, flinke dichte neus en hoesten maar dat is niks anders dan normaal bij een verkoudheid. Tijdens covid was dit echt wel erger.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:21

De GGD heeft een bepaalde waarde de CT waarde in je test waarmee ze kunnen bepalen of je besmettelijk bent dan zou ik die opvragen.

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:21

Denise_Tink schreef:
JoellaLoves schreef:
waarom bel je het RIVM niet, die kunnen je vast helpen met deze corona vragen. het telefoonnummer van het RIVM corona vragen is uit mijn hoofd gok ik : 0800-1351


Die heb ik gebeld. Ik dacht dat het GGD was, maar dit nummer was het. Zij zei letterlijk: ik weet het niet, ik ga het even opzoeken… *na 10 minuten* Op Rijksoverheid.ml staat dat je binnen 8 weken niet hoeft te testen, er staat niks over herstellen, negatieve testen en weer positief. Dus wacht even af wat je huisarts zegt. Dat was ook erg teleurstellend vond ik.


ah dat is rot, zou toch verwachten dat de mensen die voor het rivm werken wel weten hoe het in ze werk gaat. maar goed, hopelijk kan je op een andere manier dan wel antwoord krijgen!

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:21

Ja, vals positief kan ook.

Ik zou zelf voor een PCR gaan én goed nagaan welke klachten je hebt. En op basis van beide een beslissing maken wat je de komende periode gaat doen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:26

Mijn zoontje testte positief met een zelftest, heel simpel, staafje ging niet eens diep in de neus en dik positief. Daarna testte hij positief bij de GGD.
De rest van ons gezin testte negatief met de thuistest en ook continu negatief bij de GGD (allemaal gevaccineerd verder).

Ons zoontje was na 1 week weer volledig klachten vrij (hij is 10 jaar, symptomen hoofdpijn, koorts en beetje hoesten). Ze zeiden toen dat zijn test tot 2 maanden positief kon blijven uitslaan maar dat hij niet meer besmettelijk is zodra hij 24 uur klachtenvrij is, na een week van start symptomen.
Alleen wij moesten blijven testen of we niet ook besmet waren geraakt door hem, gezien we hem ook echt niet in isolatie in huis hebben gezet.

Als een test na doorgemaakte corona eenmaal negatief is en later weer positief wordt heb je een nieuwe besmetting opgelopen.
De kans lijkt me sterk dat je 2x in twee maanden tijd corona krijgt.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:29

Ik zou opnieuw testen met een pcr test via de GGD en niet via een sneltest. Ook de sneltest van de GGD is niet zo precies. Als de pcr test ook positief is dan toch maar in quarantaine.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:29

Denise_Tink schreef:
Gillbo schreef:
Bij de ziekenhuizen zijn er speciale post-covid poli's. Je zou daarmee contact op kunnen nemen.Het is nl heel goed mogelijk dat je positief test op dood covidweefsel.
Heb je koorts of alleen een lichte verkoudheid?
Die 6 weken is trouwens een indicatie die zelfs wel het dubbele kan zijn dus houdt daar niet teveel aan vast.
Zelftesten zijn ook niet het meest betrouwbaar


Dit is een goede, ga even opzoeken of ik hier ergens in de buurt een telefoonnummer ervan kan vinden. Ik heb verhoging, flinke dichte neus en hoesten maar dat is niks anders dan normaal bij een verkoudheid. Tijdens covid was dit echt wel erger.


Dat je je minder ziek voelt, als je inderdaad opnieuw besmet zou zijn, is logisch. Je antistof-titer is nog lekker hoog na de recente 1e besmetting.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:37

Denise_Tink schreef:
JoellaLoves schreef:
waarom bel je het RIVM niet, die kunnen je vast helpen met deze corona vragen. het telefoonnummer van het RIVM corona vragen is uit mijn hoofd gok ik : 0800-1351


Die heb ik gebeld. Ik dacht dat het GGD was, maar dit nummer was het. Zij zei letterlijk: ik weet het niet, ik ga het even opzoeken… *na 10 minuten* Op Rijksoverheid.ml staat dat je binnen 8 weken niet hoeft te testen, er staat niks over herstellen, negatieve testen en weer positief. Dus wacht even af wat je huisarts zegt. Dat was ook erg teleurstellend vond ik.


Het RIVM weet dat soort dingen ook niet. Ik heb het net zelf bij de hand gehad. Wederhelft zat op z'n werk (booreiland) en daar waren 2 positief getest. Dus iedereen eraf en testen. De zelftests waren negatief, maar de PCR een paar dagen later positief. Dus quarantaine. Nou heeft hij maar heel weinig symptomen gehad, en hij dacht dus dat hij na 7 dagen al uit quarantaine mocht. Vergat even dat hij echt nog leuk liep te snotteren ed. Omdat ik ook in quarantaine moest, heb ik op dag 7 laten testen. Ik ben negatief. Maar ik heb toen ook met de GGD gesproken vanwege dat wederhelft dus zijn quarantaine wilde stoppen. En er in de begeleidende brief stond 7 dagen en 24 uur symptoomvrij. Wat hij dus niet was. Uiteindelijk heb ik hem met veel moeite bijna die 14 dagen in quarantaine kunnen houden.

De GGD melde aan mij dat je het virus 8 weken in je systeem hebt. Daarom hoef je in die 8 weken ook niet (PCR) getest want je zou dan altijd positief testen. De zelftest is behoorlijk onbetrouwbaar, dat bleek hier ook weer. Bij de GGD krijg je in elk geval iemand aan de lijn die ook inhoudelijk antwoord kan geven en er meer van weet. Het RIVM is daar niet voor en hebben die info dus ook niet. Overleg dus met de GGD.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:48

Misschien omikron? Daar is nog heel weinig over bekend, maar er zijn wel signalen dat herbesmetting (na een eerdere delta) makkelijker gaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 14:52

Mjelleke schreef:
Misschien omikron? Daar is nog heel weinig over bekend, maar er zijn wel signalen dat herbesmetting (na een eerdere delta) makkelijker gaat.
Daar dacht ik dus ook aan. Eerst Delta gehad en daarna Omikron. Omikron is waarschijnlijk allang behoorlijk breed verspreid door de hoge besmettelijkheid.

Op zich heb je daar natuurlijk niks aan, het blijft zuur.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:12

Heb je toevallig een tweede sneltest gedaan?

Ik zou er m'n besluit denk ik niet volledig vanaf laten hangen, maar het geeft wel een klein beetje zicht op een eventuele vals positieve.

Denise_TinkJarig
Berichten: 767
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Verweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-21 15:18

Douce schreef:
Heb je toevallig een tweede sneltest gedaan?

Ik zou er m'n besluit denk ik niet volledig vanaf laten hangen, maar het geeft wel een klein beetje zicht op een eventuele vals positieve.


2 op het werk (“professionele zelftest” zeggen ze…) Beide positief. Eentje thuis (supermarkt test) en die is negatief. De negatieve was de laatste.

Daarna PCR spoedtest laten doen, daar wacht ik nog op de uitslag.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Positieve test na negatieve test 7 weken na besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 15:20

He, 2/3 helpt niet voor de zekerheid helaas.

Ik kan je verder niet helpen, maar wil je wel veel succes wensen en hoop dat de pcr test negatief is.