Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:11

wij zitten ook (letterlijk) achter de geraniums, ik had me mijn pensioen ook wel anders voorgesteld -O-
wij zijn het soort mensen dat risico's neemt en al helemaal niet met gezondheid.

ah, ik mag nu even de geranium op de galerij water geven, met masker op, hoewel ik mijn buren ook al in geen maanden gezien heb, maar je weet nooit..... :roll:

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:12

@996981: Minder 'gedoe' (mondkapjes, afstand houden, lockdowns) dus meer vrijheid, minder ziekenhuisopnames en minder kans op een grote nieuwe uitbraak want meer 'herd immunity'.
Wat er aan zieken overblijft zijn de niet-gevaccineerden en die mogen wat mij betreft daar ook een flinke rekening voor krijgen.

Babootje

Berichten: 26246
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:15

Babootje schreef:
996981 schreef:
En zo blijven we als-dan denken.

“Als we de ouderen gevaccineerd hebben dan…”
“Als we een vaccinatiegraad van 80% hebben dan…”
“Als iedereen die ergens naartoe wil gevaccineerd of getest is dan…”
“Als iedereen boven de 12 gevaccineerd is dan…”
“Als de ouderen een booster gehad hebben dan…”
“Als iedereen een booster gehad heeft dan…”

Ik snap niet dat mensen nog steeds niet iets nederiger zijn geworden in hun beweringen omtrent de oplossing. De oplossing is niet zo simpel als voorheen gedacht werd. Dat is wel gebleken de afgelopen twee jaar.


Ik mis er nog een...
"Als we niets hadden gedaan dan...."
Daar weten we feitelijk wel wat meer van. Hoeven we alleen naar Brazilie, Afrika, en andere landen met een lage vaccinatiegraad te kijken. Ben toch blij dat dat (nog) niet in Nederland aan de hand is geweest.

Vind het overigens bizar dat we kinderen niet meetellen in coronastatistieken. Dan is de vaccinatiegraad ineens een heel stuk lager.


996981 schreef:
Eh nee. De statistieken in de door jou genoemde landen zijn allerminst een op een over te nemen voor Nederland. Kijk alleen al naar de verschillen qua kwaliteit van de zorg, de zorgdrempel en de algehele gezondheid in beide populaties


Wat denk je dat er met de zorg was gebeurd als we geen maatregelen hadden genomen en niet hadden gevaccineerd? Dan was ie niet veel beter geweest dan in dat soort landen. Want, geen capaciteit.
En ik weet nu ook niet, of de algehele gezondheid in het welvaartsland NL nu heel veel beter is als het gaat om risico's overgewicht, diabetes, hart en vaatziekten, kortom de risicogroep hier.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-11-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:19

Zelfs voor mij voelt het als achter de geraniums een soort van :o maar dat is omdat reizen mijn passie is... Ik las berichten over dat mensen persee de wereld over moeten vliegen oid, nu doe ik dat al een tijd niet maar ik merk dat ik me wel steeds ongelukkiger voel ook omdat je niet weet wanneer het wel weer goed kan en het steeds zo onzeker is. Ik wil inderdaad ook niet vast komen te zitten in een quarantaine hotel.

Misschien volgend jaar weer met de auto en de tent naar the middle of nowhere

Iedereens gevoel is anders en niet met elkaar te vergelijken

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:24

Een vriendin van mij werkt in een verzorgingshuis. Gemiddeld wonen de mensen daar 14 maanden voor ze overlijden. Nu zijn er weer enkele besmettingen. Bewoners die in quarantaine op de kamer zitten of in isolatie vanwege een besmetting. Het bezoek is weer teruggeschroefd. Bewoners mogen 2 vaste personen aanwijzen als bezoek en per dag mag er 1 van die 2 op bezoek komen. Als ze in quarantaine zitten mogen ze helemaal geen bezoek. Tot nu toe zijn de mensen die positief zijn mild ziek, dat is wel heel goed nieuws. En ze zijn bijna aan de beurt voor de booster.

Het is zo deprimerend en zij sprak ook hardop de vraag uit of dit het wel waard is? Mensen zijn al op leeftijd. Hebben mensen dan niet meer aan een kortere maar leuke tijd ipv een paar maanden langer maar gescheiden worden van familie en vrienden en soms periodes verplicht alleen op de kamer?

Ik hoop dat er een moment komt dat de zorg het weer aankan en dat we kunnen accepteren dat corona er is en niet meer weg zal gaan. Dat we dan met name de kwetsbaren blijven vaccineren om ze zoveel als mogelijk te beschermen. Maar dat we ook meer gaan kijken naar de kwaliteit.

Waarom mag iemand er voor kiezen zich niet te laten vaccineren en daar een risico mee te nemen, maar mag iemand die zich wel laat vaccineren er niet voor kiezen om met gelijkgestemden de maatregelen overboord te gooien en weer te gaan genieten en leven en daar dus een risico in te nemen?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 30-11-21 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:26

Ik las dat het week gemiddelde van het aantal besmettingen
Gelijk is gebleven als vorige week. Het is gestabiliseerd. +:)+

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:26

Echwel schreef:
Echt uitzichtloos eerlijk gezegd
Leuk hoor pensioen we zitten werkelijk achter de geraniums
#klaagmodus uit


Nou, troost je, ik ben niet met pensioen maar zit toch ook achter de geraniums :+

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:28

Vayo schreef:
Een vriendin van mij werkt in een verzorgingshuis. Gemiddeld wonen de mensen daar 14 maanden voor ze overlijden. Nu zijn er weer enkele besmettingen. Bewoners die in quarantaine op de kamer zitten of in isolatie vanwege een besmetting. Het bezoek is weer teruggeschroefd. Bewoners mogen 2 vaste personen aanwijzen als bezoek en per dag mag er 1 van die 2 op bezoek komen. Als ze in quarantaine zitten mogen ze helemaal geen bezoek. Tot nu toe zijn de mensen die positief zijn mild ziek, dat is wel heel goed nieuws. En ze zijn bijna aan de beurt voor de booster.

Het is zo deprimerend en zij sprak ook hardop de vraag uit of dit het wel waard is? Mensen zijn al op leeftijd. Hebben mensen dan niet meer aan een kortere maar leuke tijd ipv een paar maanden langer maar gescheiden worden van familie en vrienden en soms periodes verplicht alleen op de kamer?

Ik hoop dat er een moment komt dat de zorg het weer aankan en dat we kunnen accepteren dat corona er is en niet meer weg zal gaan. Dat we dan met name de kwetsbaren blijven vaccineren om ze zoveel als mogelijk te beschermen. Maar dat we ook meer gaan kijken naar de kwaliteit.


Ja ik vind daar wel wat van.
En zou ook voor kwaliteit gaan.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:28

Zo makkelijk banketstaaf dat het aan ons zelf kunt en we moeten leven
Duhuh, a ik door medicijnen geen antistoffen
B vent die daar rekening mee houdt..

Wij vozen niet door heel Spanje, wij denken aan elkaar en willen graag samen nog gaan genieten

Dat heb je na 41 jaar getrouwd en zo monogaam als de.pest

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:29

Dat vind ik ook zulke erge situaties :( je wil toch juist ook nog zoveel mogelijk uit het leven halen ook nu ik 'jong' ben maar ik heb misschien nog wat meer jaar (hoewel je nooit zeker bent van je leven) en als je oud bent of in ieder geval nog bezoek ontvangen of kunnen genieten van de kleine dingen, dat doen wat je nog zou willen. Gelukkig zijn ze niet ernstig ziek maar het kan grillig verlopen en soms opeens erger worden
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-11-21 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:30

Dan is het zaak om die beslissing nu alvast vast te leggen voor het geval je het straks wel wilt maar zelf niet meer kunt aangeven.

Ik denk dat we dat soort beslissingen niet voor een ander mogen gaan maken.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:35

Een knap staaltje ik snap er niks meer van _/-\o_
Stel je hebt een kind met een fikse verkoudheid. Die moet thuis blijven toch? Nou nee dat hoeft helemaal niet. Wanneer je zegt dat het kind een zelftest heeft gedaan mag die gewoon verkouden naar school. Geen bewijs van testen is nodig. Alles op goed vertrouwen ;) en laat ik nu dat vertrouwen daarin flink kwijt raken
De GGD heeft het zo druk dat dit ook gewoon kan.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:35

Needje schreef:
Vayo schreef:
Een vriendin van mij werkt in een verzorgingshuis. Gemiddeld wonen de mensen daar 14 maanden voor ze overlijden. Nu zijn er weer enkele besmettingen. Bewoners die in quarantaine op de kamer zitten of in isolatie vanwege een besmetting. Het bezoek is weer teruggeschroefd. Bewoners mogen 2 vaste personen aanwijzen als bezoek en per dag mag er 1 van die 2 op bezoek komen. Als ze in quarantaine zitten mogen ze helemaal geen bezoek. Tot nu toe zijn de mensen die positief zijn mild ziek, dat is wel heel goed nieuws. En ze zijn bijna aan de beurt voor de booster.

Het is zo deprimerend en zij sprak ook hardop de vraag uit of dit het wel waard is? Mensen zijn al op leeftijd. Hebben mensen dan niet meer aan een kortere maar leuke tijd ipv een paar maanden langer maar gescheiden worden van familie en vrienden en soms periodes verplicht alleen op de kamer?

Ik hoop dat er een moment komt dat de zorg het weer aankan en dat we kunnen accepteren dat corona er is en niet meer weg zal gaan. Dat we dan met name de kwetsbaren blijven vaccineren om ze zoveel als mogelijk te beschermen. Maar dat we ook meer gaan kijken naar de kwaliteit.


Ja ik vind daar wel wat van.
En zou ook voor kwaliteit gaan.


Dat vond zij ook. Ik ook en velen anderen die in de zorg werken vinden dat ook. En dan kun je nog lichte voorzorgsmaatregelen nemen. Je hoeft het natuurlijk niet op te zoeken. Maar de nieuwe huidige maatregelen zijn voor deze mensen enorm zwaar. Vooral de beperking in bezoek. Quarantaine brengt mensen uit het ritme en regelmaat. Mensen die dementerend zijn raken door dit soort maatregelen vaak erg van slag. Is dit het allemaal nog waard? Ik vind het schrijnend en hoe hard het ook klinkt, ik ben blij dat mijn opa’s en oma’s niet meer leven en dit niet meer mee hoeven maken.

Zelf zit ik in de thuiszorg en ik zie dat cliënten toch familie zien. Soms ook niet binnen de regels. Maar zij beredeneren zelf dat ze er misschien volgend jaar sowieso wel niet meer zijn en dat ze hun korte tijd liever doorbrengen met familie, ook al lopen ze hierdoor meer risico. “Ach” zuchtte een cliënt van me, “dan ga ik toch naar mijn man, voor mij hoeft het eigenlijk sowieso al niet meer”. Haar man is overleden, zij begint te dementeren en ze geeft vaak aan dat het leven goed geweest is.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 30-11-21 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:35

DubbelFun schreef:
Dan is het zaak om die beslissing nu alvast vast te leggen voor het geval je het straks wel wilt maar zelf niet meer kunt aangeven.

Ik denk dat we dat soort beslissingen niet voor een ander mogen gaan maken.

de pil van Drion vrij geven, lijkt me een geweldig idee!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:39

Morrie schreef:
wij zitten ook (letterlijk) achter de geraniums, ik had me mijn pensioen ook wel anders voorgesteld -O-


Eigen keuze. He-le-maal eigen keuze.
Risicos zijn er ALTIJD, ook met gezondheid.
Staat je vrij om achter de geraniums te blijven maar sorry hoor, zeg dan niet dat je het je anders had voorgesteld.

´Ha, jij hebt makkelijk praten vanaf een berg in Andalucia´.

Mákkelijk? De keuze om die berg op te klimmen heb ik zelf gemaakt, dat was geen pad over rozenblaadjes en dat risico heb ik zélf genomen.

Ook het leven hier heeft de eigen specifieke, andere voor- en nadelen met ditto risicos. Ook hier is binnen blijven makkelijker, het minste risico. Ook minder *\%/*

Ik ben met pensioen, heb een líjst vol aan wat té avontuurlijke avonturen overgehouden gebreken, geniet met volle teugen van wat ik wél kan en peíns er niet over om binnen te blijven.

Lees net dat ook in NL een verlichte ziel in de krant schrijft over de potentiële redding door omicron. Vingers gekruisd dat het inderdaad een 50x besmettelijker milde variant blijkt te zijn en de deuren er dan zo OPEN mogelijk voor gaan.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-11-21 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:40

@morrie: Lijkt mij juist vrij eng... teveel mensen die daar misbruik van zullen gaan maken omdat ze de erfenis liever eerder dan later hebben...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:41

Anna79 schreef:
Ik vind het allemaal de hele tijd al apart. Maar het zal wel voortschrijdend inzicht zijn. Iedereen vaccineren is niet de oplossing, groepsimmuniteit bestaat niet, mutaties krijg je toch wel hetzij uit Zuid-Afrika of weet ik veel waar, hetzij uit de dierenpopulatie waar het ook in zit. Dus beste aanpak lijkt mij dezelfde als de griepprik, ouderen en kwetsbaren vaccineren in het najaar en hopen dat je de goede variant bestrijdt.

Ik hoop dat ze daar volgende jaar naar toe gaan. Gewoon in september oproepen voor de risicogroepen en dan zou het heel goed beheersbaar moeten zijn imo.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:44

Coby schreef:
Een knap staaltje ik snap er niks meer van _/-\o_
Stel je hebt een kind met een fikse verkoudheid. Die moet thuis blijven toch? Nou nee dat hoeft helemaal niet. Wanneer je zegt dat het kind een zelftest heeft gedaan mag die gewoon verkouden naar school. Geen bewijs van testen is nodig. Alles op goed vertrouwen ;) en laat ik nu dat vertrouwen daarin flink kwijt raken
De GGD heeft het zo druk dat dit ook gewoon kan.


Ik dacht idd via de ggd testen of thuisblijven tot ze 24 uur klachtenvrij zijn.

Maar aan de andere kant zijn ze wel bezig om mensen bij klachten een zelftest te gaan laten doen. En het is idd een vertrouwenskwestie, maar dat is testen bij de ggd ook. Dat kan en mag je ook niet controleren of dat daadwerkelijk gedaan is en ook niet of de uitslag daadwerkelijk negatief is. Het is een vertrouwenskwestie. Dat geldt voor de kinderen (en hun ouders) maar net zo goed voor het personeel.

Ze mogen wel eens opschieten met zelftesten uitdelen! Hier hebben beide kinderen nog niks meegekregen. Ik heb er nu zelf 5 voor 18 euro gekocht, maar voor mij is dit geen doen. Dit kan ik één keer doen, maar niet vaker.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:51

DubbelFun schreef:
Klopt, maar als de werking van de vaccinatie ook bij de 12-49 jarigen gaat teruglopen (en dat gebeurt na 7/8 maanden bij gezonde mensen) heb je daar weer meer zieken van en blijft de kans op een nieuwe uitbraak/variant hoger.
Titeren (zelftest) en (booster)vaccineren is dé oplossing.

Je weet dat het risico wat we nu nemen door het ene (rijke) deel van de wereld maximaal in te enten en het (arme) andere deel van de wereld veel minder ook een grotere kans geeft op een variant die immuun is. Dan moet je als gevaccineerden maar hopen dat het geen hele heftige variant is.

Het is niet voor niets dat de WHO aandrong op verdeling. Maar dan zijn we allemaal precies even egoistisch: Wij eerst, dan de rest.

En verder kan ik alleen maar zeggen: was het niet minister De Jonge die waarschuwde voor de risico's van steeds maar vaccineren en de grotere kans op bijwerkingen?

Het is niet zwart wit en na anderhalf jaar nog geloven dat vaccineren alleen de oplossing is...
Dan zit je wel in een tunnel denk ik.

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:53

Duur he die testjes.
Kon ze laatst halen op kantoor. Wel twee! :')
Werk 2 vd 5 dagen op zorglokaties, dus wel van belang clean te zijn.

Tehuis waar mijn zoon woont vandaag voor de tweede x deze maand in quarantaine. De GGD test daar op lokatie zelf. Ik vind die testen heel invasief voor verstandelijk gehandicapten en vraag me af of dat niet anders kan.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:54

Babootje schreef:
Babootje schreef:


Ik mis er nog een...
"Als we niets hadden gedaan dan...."
Daar weten we feitelijk wel wat meer van. Hoeven we alleen naar Brazilie, Afrika, en andere landen met een lage vaccinatiegraad te kijken. Ben toch blij dat dat (nog) niet in Nederland aan de hand is geweest.

Vind het overigens bizar dat we kinderen niet meetellen in coronastatistieken. Dan is de vaccinatiegraad ineens een heel stuk lager.


996981 schreef:
Eh nee. De statistieken in de door jou genoemde landen zijn allerminst een op een over te nemen voor Nederland. Kijk alleen al naar de verschillen qua kwaliteit van de zorg, de zorgdrempel en de algehele gezondheid in beide populaties


Wat denk je dat er met de zorg was gebeurd als we geen maatregelen hadden genomen en niet hadden gevaccineerd? Dan was ie niet veel beter geweest dan in dat soort landen. Want, geen capaciteit.
En ik weet nu ook niet, of de algehele gezondheid in het welvaartsland NL nu heel veel beter is als het gaat om risico's overgewicht, diabetes, hart en vaatziekten, kortom de risicogroep hier.

Dit is precies wat ik bedoel. “Wat denk je dat er gebeurd was als?” Dat weet je simpelweg niet. Je kan analyses doen, modellen maken, statistieken naast elkaar leggen etc. Maar weten doe je het nooit. Dat is precies wat er in mijn ogen fout gaat in de communicatie van de overheid. Ze communiceren of ze de absolute waarheid met zekerheid kennen en dat blijkt keer op keer niet zo te zijn. Toch blijven ze op die manier communiceren

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:57

DubbelFun schreef:
@996981: Minder 'gedoe' (mondkapjes, afstand houden, lockdowns) dus meer vrijheid, minder ziekenhuisopnames en minder kans op een grote nieuwe uitbraak want meer 'herd immunity'.
Wat er aan zieken overblijft zijn de niet-gevaccineerden en die mogen wat mij betreft daar ook een flinke rekening voor krijgen.

Je hele post mist nuance als je het mij vraagt. Waar haal je deze wijsheid vandaan? Wanneer val je onder niet gevaccineerd? Als je de twee basis vaccinaties niet hebt gehad? Als je niet ieder half jaar je boosterprik neemt? Heb je het bericht gemist dat in verpleeghuizen evenveel mensen doodgaan dan voor we vaccineerden? Wat voor “rekening” moeten niet gevaccineerden krijgen?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:59

Tja, pensioen anders voorgesteld kan ik wel ergens begrijpen.
Ik had mij zelfs het grootste deel van mijn leven heel anders voorgesteld maar het lot was ons niet gunstig gezind.
So be it. Ik kan er niks meer aan veranderen en probeer van elke dag gewoon het beste te maken.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 18:02

Pandora2 schreef:
Tja, pensioen anders voorgesteld kan ik wel ergens begrijpen.
Ik had mij zelfs het grootste deel van mijn leven heel anders voorgesteld maar het lot was ons niet gunstig gezind.
So be it. Ik kan er niks meer aan veranderen en probeer van elke dag gewoon het beste te maken.

me 2

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 18:03

:D Ik dacht waar heb ik dat nog gelezen, maar het is ook je onderschrift :)*

Doet mij ook nog denken aan deze : als je god aan het lachen wil brengen, vertel hem dan je toekomstplannen ''
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 30-11-21 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt