Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 08:57

Dan zal je dus nooit meer grote inspanning kunnen doen. :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 08:59

Ja het is ook al lang en breed bewezen dat grote evenementen buiten niet leiden tot besmettingen. Zelfs die protesten niet.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 08:59

Ik geloof dat ik hierin ietswat verkeerd wordt begrepen. Het gaat er mij om dat je in een startvak én finishvak komt waarbij je absoluut geen 1,5 meter kan houden. Daarin vind ik de finish het meest pittige omdat je dan dus een behoorlijke inspanning hebt geleverd en dus de kans op een infectie vele malen groter is. Ik loop overigens voor mijzelf gewoon lekker hard, dus nooit meer een grote inspanning is dikke kul. Het gaat er om dat ik liever niet na een grote inspanning in een grote groep mensen terecht kom.

IMANDRA

Berichten: 9800
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:02

robert45 schreef:
Horeca beperken heeft weinig zin, de mensen met een QRcode mogen naar binnen en zijn gevaccineerd. De mensen zonder QRcode zijn normaliter getest. Hoewel ze natuurlijk wel weer besmet kunnen worden door de mensen met QRcode.

Eigenlijk zou je dus ook de mensen met QR code moeten testen…


Geteste mensen hebben ook een QR code. En aldus het OMT kan je virologisch gezien blijkbaar beter ongeteste gevaccineerden hebben dan geteste ongevaccineerden. Want ook die test is niet foolproof, terwijl vaccinatie op uitzonderingen na zorgt voor mindere kans op oplopen én als je het oploopt, minder verspreiding. Bovendien moeten gevaccineerden met klachten zich gewoon laten testen.

Terwijl zo’n test niks tegen kans op oplopen/besmetting doet, en enkel onder bepaalde voorwaarden kan aangeven of je op dat moment het virus bij je draagt. Mits je niet te vroeg test etc.

@winged: hmm lastig! Toen de Efteling wachtrijen zo druk waren heb ik voor extra bescherming een mondkapje opgedaan, maar met hardlopen lijkt me dat verre van ideaal.. weet niet of er speciale mondkapjes zijn waar je wel mee kan rennen of zo?

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:10

Marathon is toch met QR code?
Ik denk maatregelen voor iedereen hoe rot het ook is. Veel ongevaccineerden gaan zich echt niet aan de nieuwe maatregelen houden als die alleen voor ongevaccineerden zouden gelden en hoe willen ze dat gaan handhaven dan? Iedereen op straat naar de QR code vragen?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:10

Als onderstaand onderzoek klopt dan is dat niet best!

Ziet er allemaal aardig betrouwbaar uit maar zo super is mijn Engels ook niet.

Volgens Amerikaans onderzoek onder >600.000 veteranen is de bescherming tegen infectie tussen maart en augustus flink gedaald.
Janssen van 88% naar 3%
Moderna van 92% naar 64%
Pfizer-BioNTech van 91% naar 50%
Link naar het onderzoek:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21264966v1

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:15

robert45 schreef:
Horeca beperken heeft weinig zin, de mensen met een QRcode mogen naar binnen en zijn gevaccineerd. De mensen zonder QRcode zijn normaliter getest. Hoewel ze natuurlijk wel weer besmet kunnen worden door de mensen met QRcode.

Eigenlijk zou je dus ook de mensen met QR code moeten testen…



En daarbij zie ik om me heen dat er hier regelmatig niet naar een QR-code wordt gevraagd en ook regelmatig dat er wel een QR-code wordt gevraagd, maar dat het dan niet gecombineerd met de controle van het ID.

Ergens snap ik idd het verhaal dat een niet geteste gevaccineerde positief zou kunnen zijn en voor besmettingen kan zorgen. Echter is dat onder gevaccineerden niet eens een heel groot probleem. Zij zijn immers beschermd. De kans dat ze Corona oplopen en doorgeven en verkleind door het vaccin. En nog belangrijker zijn ze door het vaccin beschermd tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname.

Niet gevaccineerden zijn dat niet en juist dáár zit het probleem . Zij belanden nog te vaak op de IC.
Ik denk dat overal alleen maar gevaccineerden toelaten dan een begin is, als ze geen vaccinatieplicht kunnen/willen doorvoeren. Dan maar overal verplicht kunnen aantonen dat je gevaccineerd bent en anders geen toegang, incl. supermarkt, apotheek enz.

Cer

Berichten: 30150
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:16

Ik lees dat de bescherming tegen infectie afneemt, maar ik kan niet zo snel vinden wat de invloed is op de mate van ziek worden... Staat dat nog ergens vermeld?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:16

Winged schreef:
Ik geloof dat ik hierin ietswat verkeerd wordt begrepen. Het gaat er mij om dat je in een startvak én finishvak komt waarbij je absoluut geen 1,5 meter kan houden. Daarin vind ik de finish het meest pittige omdat je dan dus een behoorlijke inspanning hebt geleverd en dus de kans op een infectie vele malen groter is. Ik loop overigens voor mijzelf gewoon lekker hard, dus nooit meer een grote inspanning is dikke kul. Het gaat er om dat ik liever niet na een grote inspanning in een grote groep mensen terecht kom.


Ja dus dat betekent dat je nooit meer een grote wedstrijd zal kunnen doen. Zal het beter verwoorden.
Want je loopt altijd dus een risico.
Dat was eerder ook al nl. Alleen dan geen Corona misschien. Maar genoeg andere virusjes.
Ik ga er toch wel vanuit dat de mensen die daar aan mee doen gezond zijn. Daarbij ben je geënt.
Uiteraard moet je niets doen waar je je er niet goed bij voelt!



Ik vind het wel grappig om te lezen dat dingen die iedereen altijd zonder nadenken deed nu ineens als levensgevaarlijk worden gezien.

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:19

Dat Weet toch iedereen al, dat De beschermingsgraad na vaccinatie terug loopt.
De miljoenen boosters liggen niet voor Niets te wachten.
Snel mee beginnen maar....

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:23

purny schreef:
Marathon is toch met QR code?
Ik denk maatregelen voor iedereen hoe rot het ook is. Veel ongevaccineerden gaan zich echt niet aan de nieuwe maatregelen houden als die alleen voor ongevaccineerden zouden gelden en hoe willen ze dat gaan handhaven dan? Iedereen op straat naar de QR code vragen?


Maar waarom zouden die niet gevaccineerden zich wel aan maatregelen gaan houden als gevaccineerden dit ook doen? Ik ben bang dat je dan weer een situatie krijgt dat gevaccineerden zich toch maar weer braaf aan maatregelen gaan houden en niet gevaccineerden zich alsnog niet aan maatregelen gaan houden.

Robert, dat hoop ik ook niet. Ik hoop dat er snel voor iedereen een booster beschikbaar komt. Ik ben in januari gevaccineerd en vraag me wel af hoe goed ik nog beschermd bent na 9 a 10 maanden. Ik kan me wel herinneren dat bleek dat de bescherming tegen het krijgen van Corona omlaag gaat, maar dat het vaccin alsnog erg goed beschermd tegen ernstig ziek worden. En dat is het belangrijkste.

Die booster wil ik wel. Maar verder gewoon niks meer. Als ik het krijg dan is dat zo. Liever niet dan wel, maar mocht ik het wel krijgen dan ben ik erna weer goed immuun en beschermd.

Ik ga me toch niet meer aan maatregelen houden om de groep die niet wil vaccineren te beschermen!!!? Het kan mensen bijna niet meer ontgaan dat het vooral niet gevaccineerden zijn die in het ziekenhuis belanden. En ook niet dat de zorg het niet meer aan kan. En dan toch star volhouden dat ze niet willen vaccineren, maar wel medische zorg willen als ze ernstig ziek worden door Corona.

Daks

Berichten: 5832
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:34

Even een vraag tussendoor. Weet iemand de recente regels voor winkelbezoek in Duitsland.

Volgens mij is enkel ffp2 masker voldoende toch?

A better world shall emerge based on faith and understanding.

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:35

Dat bedoelde ik ook. Daarom ben ik bang dat de maatregelen voor iedereen weer gaan gelden, niet alleen voor de niet gevaccineerde mensen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Josien_

Berichten: 8998
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:35

sureido schreef:
Ik vind die 12 uur sluiting van de kroeg wel heerlijk en iedereen om mij heen ook :+ als je klaar bent: ga je naar huis en anders is er wel ergens een after. Je hebt een soort extra trigger en je kan als je om 08.45 college hebt, gewoon fit in de collegezaal zitten.

Volgens mij waren er hier ook kroegen die allemaal ipv 04.00, 02.00 willen doen voortaan als het nog ooit normaal wordt.

Wel zou ik denk ik met oud op nieuw een uitzondering willen, want dan is 00.00 sluiten wel een beetje gek.

En ik ben heel benieuwd naar de extra maatregelen.


Ja ik vind deze tijden ook heerlijk haha!
Misschien 1.00 voor net wat meer ruimte, maar verder lekker houden *\o/* .

Ik vrees dat mijn concert in november, wat eigenlijk in maart 2020 zou zijn, nu weer verplaatst gaat worden :Y) .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:37

Needje schreef:
Ja dus dat betekent dat je nooit meer een grote wedstrijd zal kunnen doen. Zal het beter verwoorden.
Want je loopt altijd dus een risico.
Dat was eerder ook al nl. Alleen dan geen Corona misschien. Maar genoeg andere virusjes.
Ik ga er toch wel vanuit dat de mensen die daar aan mee doen gezond zijn. Daarbij ben je geënt.
Uiteraard moet je niets doen waar je je er niet goed bij voelt!



Ik vind het wel grappig om te lezen dat dingen die iedereen altijd zonder nadenken deed nu ineens als levensgevaarlijk worden gezien.

Je stelt nu ook dat ik helemaal geen enkele wedstrijd heb gelopen dit jaar. En dat klopt niet ;) Ik sport gewoon, ga ook gewoon naar de vereniging om te trainen. Maar: Nu een grote wedstrijd gaan doen... mwah.

Overigens doe ik sporten waar ik nog wel wat meer risico loop op andere kwalen, botbreuken en andere narigheid :+ Maar ik vraag mij meer af of het 't risico nu waard is gezien mijn weerstand na de 20k trail een paar weken terug echt significant minder was.

Overigens is er geen QR-code-check.


Trouwens: De sluittijden zo vroeg vind ik ook mega chill _O-

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:41

Dat de bescherming tegen besmettingen afneemt is allang bekend. Janssen heeft al opgeroepen om een tweede te zetten.
Wat dus niet naar voren komt in hoeverre dat ook zorgt voor ernstige ziekte en overlijden. Ze halen Israël aan al voorbeeld en daarvan is bekend dat Pfizer een stuk beter werkt wanneer de periode tussen de prik langer is dan de drie weken. Daarom kwam er in Israël zoveel doorbraakinfecties voor. Na de booster is dat een stuk verbeterd.
Dat neem ik onze regering wel kwalijk want uit alles blijkt dat de boosters de bescherming flink laten toenemen en wat doen ze hier? Een hele kleine zeer kwetsbare groep en met de oudere mensen ( lees verpleeghuisbewoners) beginnen ze ergens eind november .
Stuur ipv daarvan elke griepprik kandidaat een uitnodiging voor een booster en maak er werk van. Dan komen we in ieder geval de winter door zonder veel gedonder.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-10-21 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:42

Daks schreef:
Even een vraag tussendoor. Weet iemand de recente regels voor winkelbezoek in Duitsland.

Volgens mij is enkel ffp2 masker voldoende toch?

Duitsland draagt iedereen, ook personeel een mondkapje in de winkels.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:02

Winged: ik snap wat je bedoelt: je bent niet "bang" om wat meer risico op te zoeken, maar bent gewoon aan het afwegen of het nu niet teveel risico op elkaar gestapeld zal zijn.

Ik vind het zeker een verstandige afweging :j
Als je al een wat drukkere periode achter de kiezen hebt waardoor je wellicht wat vatbaarder bent.
En dan nog een inspanning doen die je weerstand omlaag kan halen. Je daarbij ook in een situatie begeven waar het risico hoger is. EN dan nog eens de herfst èn de toename van besmettingen er bovenop....

Ik kan me goed voorstellen dat je je daar toch niet prettig bij voelt en dan nu liever even niet zo op een kluitje in een mensenmassa wil staan, al die omstandigheden meegeteld :j

Daks

Berichten: 5832
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:13

bigone schreef:
Daks schreef:
Even een vraag tussendoor. Weet iemand de recente regels voor winkelbezoek in Duitsland.

Volgens mij is enkel ffp2 masker voldoende toch?

Duitsland draagt iedereen, ook personeel een mondkapje in de winkels.


Dank

A better world shall emerge based on faith and understanding.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:40

bigone schreef:
Daks schreef:
Even een vraag tussendoor. Weet iemand de recente regels voor winkelbezoek in Duitsland.

Volgens mij is enkel ffp2 masker voldoende toch?

Duitsland draagt iedereen, ook personeel een mondkapje in de winkels.


Een weggooi mondkapje is trouwens voldoende, hoeft geen FFP2 te zijn

strooigoed

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:55

pinto_1 schreef:
bigone schreef:
Duitsland draagt iedereen, ook personeel een mondkapje in de winkels.


Een weggooi mondkapje is trouwens voldoende, hoeft geen FFP2 te zijn


Behalve in Beieren.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 11:34

In beieren droegen ze vorige week ook gewoon wegwerp kapjes zag ik

Ik l*l niet met de wind mee nee...

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 11:36

bigone schreef:
Dat de bescherming tegen besmettingen afneemt is allang bekend. Janssen heeft al opgeroepen om een tweede te zetten.
Wat dus niet naar voren komt in hoeverre dat ook zorgt voor ernstige ziekte en overlijden. Ze halen Israël aan al voorbeeld en daarvan is bekend dat Pfizer een stuk beter werkt wanneer de periode tussen de prik langer is dan de drie weken. Daarom kwam er in Israël zoveel doorbraakinfecties voor. Na de booster is dat een stuk verbeterd.
Dat neem ik onze regering wel kwalijk want uit alles blijkt dat de boosters de bescherming flink laten toenemen en wat doen ze hier? Een hele kleine zeer kwetsbare groep en met de oudere mensen ( lees verpleeghuisbewoners) beginnen ze ergens eind november .
Stuur ipv daarvan elke griepprik kandidaat een uitnodiging voor een booster en maak er werk van. Dan komen we in ieder geval de winter door zonder veel gedonder.


Mijn vader (auto-immuunziekte en lymfatische leukemie ) heeft 2 weken geleden zijn booster prik gehad. Mag dus hopen/ aannemen dat er meerdere zijn die hem al gehad hebben.

Wouter 19-5-1994 30-10-2019


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 11:38

Popstra schreef:
In beieren droegen ze vorige week ook gewoon wegwerp kapjes zag ik


Nog beter dan, wellicht is het inmiddeld versoepeld.
Sloeg ook nergens op om slechts in 1 BL andere regels te hebben.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 12:14

2 UUR GELEDEN
OMT-lid: ziekenhuiscapaciteit moet structureel omhoog
De ziekenhuiscapaciteit moet door het coronavirus de komende jaren structureel omhoog, zegt OMT-lid Kluytmans. De arts-microbioloog zegt dat het niet ondenkbaar is dat ook in de toekomst er jaarlijks 10.000 mensen met corona worden opgenomen in de ziekenhuizen.

"Vóór vaccinatie is de kans op een ziekenhuisopname na besmetting ongeveer 5 procent, na vaccinatie is dat risico een factor twintig kleiner: 0,25 procent dus. Stel dat een kwart van de bevolking elk winterseizoen corona krijgt, dan heb je het over 0,25 procent van pakweg vier miljoen mensen. Dat zijn tienduizend mensen die elk jaar in het ziekenhuis kunnen belanden", rekent Kluytmans voor in een interview met het AD.

De vaccins beschermen goed tegen ziekenhuisopnames, zegt Kluytmans, maar ze beschermen niet 100 procent. Dat geldt ook voor eerdere besmettingen. "De term groepsimmuniteit is natuurlijk beroemd geworden omdat Rutte dat in maart vorig jaar zo onhandig de wereld in hielp. Maar ik denk niet dat het ons gaat lukken om corona achter ons te laten."

Nou ‘t kwartje valt ook na 1.5 jr Corona :+

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Amazonbot, Appeltje00, Chita, Corien_, Facebook, fotolijstje, GoogleAdsense, Herfstblad, Jungles, Lalladidoo, Larissa123, Laurora, Lieuwkje_90, ManonGrr, meniekske, miezelke, Muiz, ogidni, sandra1312, StalNollie, Summerfly, YandexBot en 124 bezoekers