Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:26

Fitzroy schreef:
robert45 schreef:
Dan neem ik aan ook rokers, drinkers, mensen met slechte eetgewoontes ook allemaal achteraan sluiten? Idem voor mensen die drugs nuttigen. Mensen die met een drankje op zichzelf in prak rijden. Mensen die lachgas genuttigd hebben etc etc

Voor hun is het immers ook allemaal een eigen keuze geweest.


Als zij de zorg zo zouden overbelasten zoals de niet-gevaccineerden dat niet doen, zou ik daar ook een voorstander van zijn. Het grote verschil is echter dat zij niet en masse tegelijk op de IC terecht komen.


Ergo, er is in die gevallen geen onderbouwde reden om het te doen. Bij ongevaccineerden wel. Als de druk op de zorg niet zo heftig was, was ik ook niet voor (want geen reden). Nu wel

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin


BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:44

Veel mensen die deze vergelijking maken vergeten één ding, Corona is besmettelijk, roken, zuipen, van je paard vallen of van je fiets niet.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:01

bigone schreef:
Veel mensen die deze vergelijking maken vergeten één ding, Corona is besmettelijk, roken, zuipen, van je paard vallen of van je fiets niet.


Allerlei leefstijlgewoonten zijn in de praktijk heel besmettelijk. De belangrijkste reden dat mensen beginnen met roken is omdat zij anderen dat zien doen, er wordt heel veel alcohol gedronken puur om erbij te horen, en omgaan met risico's en veiligheidsmaatregelen heeft ook een grote sociale component.

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:05

bigone schreef:
Veel mensen die deze vergelijking maken vergeten één ding, Corona is besmettelijk, roken, zuipen, van je paard vallen of van je fiets niet.

Bij overgewicht kun je discussiëren over de “besmettelijkheid”. Zelfde geldt voor andere slechte leefgewoonten. Als de helft van een bevolkingsgroep lijdt aan een bepaald ziektebeeld, zou ik niet zo snel durven beweren dat het niet besmettelijk is. In de letterlijke zin van het woord? Nee, dan is overgewicht niet besmettelijk. Onderzoek wijst echter uit dat je begeven tussen mensen met overgewicht de kans dat je zelf ook overgewicht krijgt laat groeien

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:13

Word hier steeds vermoeiender om mee te lezen met al die vergelijkingen die kant nog wal slaan...

Ik l*l niet met de wind mee nee...

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:17

Popstra schreef:
Word hier steeds vermoeiender om mee te lezen met al die vergelijkingen die kant nog wal slaan...

Ja, je kunt natuurlijk gewoon over het feit heenstappen dat minder dan 15% van alle IC opnames mensen met een gezond gewicht betrof :j dat is onder ongevaccineerden én gevaccineerden.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:21

996981 schreef:
Popstra schreef:
Word hier steeds vermoeiender om mee te lezen met al die vergelijkingen die kant nog wal slaan...

Ja, je kunt natuurlijk gewoon over het feit heenstappen dat minder dan 15% van alle IC opnames mensen met een gezond gewicht betrof :j dat is onder ongevaccineerden én gevaccineerden.

Ik begin dit gedram inmiddels ook goed zat te worden, heel eerlijk gezegd.
Overgewicht is een risicofactor, dat klopt. Maar dat is niet zomaar op te lossen, een vaccinatie halen is zo geregeld, daarentegen.
Mijn conclusie zou zijn dat mensen die niet gevaccineerd zijn zich extra bewust moeten zijn van hun eventuele overgewicht, omdat zij een veel grotere kans hebben om op de ic terecht te komen dan bijna ieder ander.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:25

robert45 schreef:
Fitzroy schreef:
Ja, graag. En niet-gevaccineerden achteraan aansluiten svp.


Dan neem ik aan ook rokers, drinkers, mensen met slechte eetgewoontes ook allemaal achteraan sluiten? Idem voor mensen die drugs nuttigen. Mensen die met een drankje op zichzelf in prak rijden. Mensen die lachgas genuttigd hebben etc etc

Voor hun is het immers ook allemaal een eigen keuze geweest.

Die zorgen allemaal niet voor een acute overbelasting van de zorg.

Rokers gaan bijvoorbeeld allemaal zeer waarschijnlijk een keer roken-gerelateerde klachten krijgen, maar die treden doorgaans netjes verspreid door de tijd heen een keer op. Het aantal rokers schommelt niet enorm sterk, en de tijd voordat er klachten optreden is doorgaans lang. Met andere woorden: daar is op te plannen.

Covid-19 is daarmee totaal niet vergelijkbaar. Het treft in korte tijd (binnen enkele jaren) grote delen van de bevolking, en zorgt daarbij bij een significant deel van de patiënten al in de acute fase voor klachten waarvoor ziekenhuiszorg nodig is.
Het is niet zozeer een probleem dat die mensen een keer in het ziekenhuis komen, maar dat dat nu met zulke aantallen tegelijk gebeurt.

Die pieken maken ook dat je er niet op kunt plannen. Je kunt niet doorlopend zoveel overcapaciteit in de zorg hebben dat je op ieder moment ruimte hebt om een plotseling optredende pandemie aan te kunnen zonder dat er aanvullende maatregelen worden getroffen om het aantal ernstig zieken omlaag te brengen en te spreiden over langere tijd.
Dat betekent dat er dus altijd maatregelen nodig zijn om die pieken af te vlakken. Momenteel is vaccineren daarin verreweg de effectiefste maatregel die bovendien veel minder negatieve bijeffecten heeft in vergelijking met bijvoorbeeld totale lockdowns of het sluiten van hele bedrijfstakken.

Schoentje, kerstmuts en [o]

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:28

Achterom schreef:
Ik begin dit gedram inmiddels ook goed zat te worden, heel eerlijk gezegd.
Overgewicht is een risicofactor, dat klopt. Maar dat is niet zomaar op te lossen, een vaccinatie halen is zo geregeld, daarentegen.
Mijn conclusie zou zijn dat mensen die niet gevaccineerd zijn zich extra bewust moeten zijn van hun eventuele overgewicht, omdat zij een veel grotere kans hebben om op de ic terecht te komen dan bijna ieder ander.

Ook mensen die wél gevaccineerd zijn moeten zich bewust zijn van het risico van overgewicht. Dat is het hele punt. Men lijkt hier te denken dat een prikje alles oplost. Dat is simpelweg niet zo. Kijk eens welke mensen er ondanks vaccinatie op de IC komen.

Je kunt het gedram vinden, dat mag. Dat is het waarschijnlijk ook. Ik merk dat ik het echt bizar vindt hoe hier tegen overgewicht aangekeken wordt. Het is moeilijk op te lossen, dus we doen er niks mee….

Als je gezondheid écht zo belangrijk vindt, is een gezonde leefstijl het allerbeste dat je voor jezelf kunt doen.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

DuoPenotti

Berichten: 29356
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:31

Ja en hoe vaak moet men jou nog uitleggen dat het in veel gevallen niet op te lossen is met een gezonde levensstijl?
Heb je nu echt zo'n plaat voor je kop of ben je bewust aan het trollen omdat het telkens weer aandacht krijgt?
Oprechte vraag trouwens. Want ergens moet er toch ook bij jou een keer een kwartje vallen zou je zeggen.
Ik begrijp echt oprecht jou denkwijze niet.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:32

996981 schreef:
Popstra schreef:
Word hier steeds vermoeiender om mee te lezen met al die vergelijkingen die kant nog wal slaan...

Ja, je kunt natuurlijk gewoon over het feit heenstappen dat minder dan 15% van alle IC opnames mensen met een gezond gewicht betrof :j dat is onder ongevaccineerden én gevaccineerden.


Zoals jij continu over het feit heen stapt, dat op de IC 80-85% ongevaccineerden zijn.
Vooral overgewicht lijkt een obsessie van je te zijn.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:33

996981 schreef:
Achterom schreef:
Ik begin dit gedram inmiddels ook goed zat te worden, heel eerlijk gezegd.
Overgewicht is een risicofactor, dat klopt. Maar dat is niet zomaar op te lossen, een vaccinatie halen is zo geregeld, daarentegen.
Mijn conclusie zou zijn dat mensen die niet gevaccineerd zijn zich extra bewust moeten zijn van hun eventuele overgewicht, omdat zij een veel grotere kans hebben om op de ic terecht te komen dan bijna ieder ander.

Ook mensen die wél gevaccineerd zijn moeten zich bewust zijn van het risico van overgewicht. Dat is het hele punt. Men lijkt hier te denken dat een prikje alles oplost. Dat is simpelweg niet zo. Kijk eens welke mensen er ondanks vaccinatie op de IC komen.

Je kunt het gedram vinden, dat mag. Dat is het waarschijnlijk ook. Ik merk dat ik het echt bizar vindt hoe hier tegen overgewicht aangekeken wordt. Het is moeilijk op te lossen, dus we doen er niks mee….

Als je gezondheid écht zo belangrijk vindt, is een gezonde leefstijl het allerbeste dat je voor jezelf kunt doen.

Wijs jij familieleden ook op overgewicht en het risico dat ze lopen of is het algemeen bedoeld?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:36

Electra63 schreef:
Zoals jij continu over het feit heen stapt, dat op de IC 80-85% ongevaccineerden zijn.
Vooral overgewicht lijkt een obsessie van je te zijn.

75%

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:36

DuoPenotti schreef:
Ja en hoe vaak moet men jou nog uitleggen dat het in veel gevallen niet op te lossen is met een gezonde levensstijl?
Heb je nu echt zo'n plaat voor je kop of ben je bewust aan het trollen omdat het telkens weer aandacht krijgt?
Oprechte vraag trouwens. Want ergens moet er toch ook bij jou een keer een kwartje vallen zou je zeggen.
Ik begrijp echt oprecht jou denkwijze niet.

Bij welk percentage van de gevallen van overgewicht ligt het aan iets anders dan een te hoge energieopname in verhouding tot het -verbruik?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:37

veerledec schreef:
Electra63 schreef:
Zoals jij continu over het feit heen stapt, dat op de IC 80-85% ongevaccineerden zijn.
Vooral overgewicht lijkt een obsessie van je te zijn.

75%

Dat is toch nog steeds enorm hoog of niet dan? En op de verpleegafdelingen is het wel 80%.

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:39

bigone schreef:
996981 schreef:

Ook mensen die wél gevaccineerd zijn moeten zich bewust zijn van het risico van overgewicht. Dat is het hele punt. Men lijkt hier te denken dat een prikje alles oplost. Dat is simpelweg niet zo. Kijk eens welke mensen er ondanks vaccinatie op de IC komen.

Je kunt het gedram vinden, dat mag. Dat is het waarschijnlijk ook. Ik merk dat ik het echt bizar vindt hoe hier tegen overgewicht aangekeken wordt. Het is moeilijk op te lossen, dus we doen er niks mee….

Als je gezondheid écht zo belangrijk vindt, is een gezonde leefstijl het allerbeste dat je voor jezelf kunt doen.

Wijs jij familieleden ook op overgewicht en het risico dat ze lopen of is het algemeen bedoeld?

Niemand in mijn familie (demente oma uitgezonderd), heeft overgewicht. Oma erop wijzen heeft weinig zin

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:45

Ik wil is niemand op overgewicht. Maar ik wijs ook niet met m’n vinger naar mensen die zich niet laten vaccineren. Zoals hier constant gebeurt.
Die psycholoog in dat nos filmpje heeft ook echt een punt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:50

Wat vind jij overgewicht, 25 + 0f 30+.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:56

bigone schreef:
Wat vind jij overgewicht, 25 + 0f 30+.


Citaat:
lager dan 18,5: Ondergewicht
Vanaf 18,5 tot 25: Gezond gewicht
Vanaf 25 tot 30: Overgewicht
30 en hoger: Ernstig overgewicht (obesitas)

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:03

Ja, dat grafiekje ken ik ook, zou er toch eens wat op de weegschaal zetten, want ook al denk je dat mensen geen overgewicht hebben, eenmaal op de weegschaal en kijkend naar lengte valt je dat nog vies tegen. Mensen denken ook dat ik geen ondergewicht heb wanneer ze mij zien maar de weegschaal en mijn bmi verteld toch een ander verhaal.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:07

Als je mij zou zien zou ik ook geen overgewicht hebben, maar zit toch om en nabij de 25 (shirtjes maat 36, broeken maat 38)..
Bovendien, zoals ik al eerder aangaf, zegt BMI ook niet veel. Hoeveelheid buikvet is van groter belang bij Corona, en toen ik 2 jaar geleden nog een BMI van onder de 18,5 had had ik een te hoog vetpercentage, gemeten op.....de buik. :+

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:07

bigone schreef:
Ja, dat grafiekje ken ik ook, zou er toch eens wat op de weegschaal zetten, want ook al denk je dat mensen geen overgewicht hebben, eenmaal op de weegschaal en kijkend naar lengte valt je dat nog vies tegen. Mensen denken ook dat ik geen ondergewicht heb wanneer ze mij zien maar de weegschaal en mijn bmi verteld toch een ander verhaal.

Je punt is?

BMI is niet heilig. Wel een heel goede maatstaaf. Zéker in combinatie met buik omtrek meting

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:08

Vetpercentage zegt veel meer dan BMI, ook van BMI in combinatie met buik omtrek meting.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

996981
Berichten: 9712
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:09

BMI zegt niet zoveel. Daarom rekenen alle experts ermee :+ de ironie…

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:11

Alle experts zien bmi in de context van de rest van het lichaam. Nevendiagnosen, lichaamsamenstelling, vvmi etc

Met bepaalde ziektebeelden zoals bv COPD heb je met een wat hoger bmi weer betere overlevingskansen en je kan ook ondervoed zijn met een hoger bmi, dus hoe ga je dit allemaal controleren.

Het is niet zo zwart-wit met het aantal kilo’s wat je op de weegschaal hebt. Laat gewicht beoordelen anders gewoon aan diëtisten over ofzo ipv oordelen obv een cijfer of ze risicogroep zijn.

[o]